hoi allemaal.
ik moet ff mijn ei kwijt. het zit namelijkzo. ik voel me al een paar jaar niet lekker en heb veel pijnlichaamlijk. dit heeft grote invloed op mijn dagelijkse leven, waarin ik niets kan doen zonder veel pijn. het beinvloed niet alleen mijn dagelijkse bezigheden maar ook mijn sociale kontakten. ik heb al verschillende onderzoeken gehad en daar is uitgekomen dat ik twee verschoven wervels heb in mijn onder rug. dit heb ik al sinds dat ik 16 ben. verder heb ik een uitpuilende tussenwervelschijf in mijn nek. maar hier konden niet alle klachten die ik heb gerelateerd worden. het is net of het door mijn hele lichaam zit, en ik wordt er doodmoe van.
nu ben ik na lang dokteren naar de reumatoloog verwezen en daar ben ik vanmorgen geweest. naar aanleiding van mijn klachten en de onderzoeken die er gedaan zijn. heeft hij de conclusie getrokken dat ik fibromyalgie heb. en dat is een vorm van weke delen reuma. waar ze de oorzaak niet van kunnen vinden. maar je komt er niet meer vanaf.
nu heb ik eindelijk een naam voor wat ik mankeer, maar weet niet of ik nu opgelucht ben of niet. ik heb een boekje meegekregen over de ziekte maar daar staan, best wel tegenstrijdige dingen in. je moet bijv. een goede balans zoeken tussen inspanning en ontspanning. maar niet teveel willen en de lat te hoog leggen. je moet reeel blijven in je kunnen. zorgen dat je geen stress hebt en niet gefrustreerd bent. nou ik kan je vertellen dat je behoorlijk gefrustreerd raakt als je altijd maar pijn hebt. ik kan amper mijn dagelijks leven fatsoenlijk lijden.
ik kan bijv. beetje afwassen, maar daarna niet afdrogen, dat is dan alweer teveel.
ik heb een dochtertje van bijna 14 maanden, waarmee ik geen lange wandelingen kan maken, of fietsen of gewoon normaal mee op de grond kan spelen. dingen die iemand van mijn leeftijd toch zou moeten kunnen, vind ik. hierdoor voel ik me af en toe knap waardeloos. en daarkomt nog bij dat je je konstant moet bewijzen dat je pijn hebt.
maar goed ik wordt er dus een beetje moedeloos van. dat wou ik ff kwijt. misschien dat het een beetje onsamenhangend is... sorry daarvoor.
liefs mause