Ja, ik heb al eens een beetje rondgesurft:
Diagnostische criteria:
Minstens zes maanden aanhoudende of steeds terugkerende vermoeidheid waarvoor geen lichamelijke verklaring is gevonden en die
* Nieuw is, dat wil zeggen niet levenslang aanwezig
Ik heb het nu al 8 jaar!
* Niet het gevolg is van voortdurende inspanning
* Nauwelijks verbetert met rust
* Het functioneren ernstig beperkt
Heel herkenbaar!
In combinatie met vier of meer van de volgende symptomen, gedurende zes maanden aanhoudend of regelmatig terugkerend en die er niet waren voor de vermoeidheid begon:
* Zelfgerapporteerde verslechtering van geheugen of concentratievermogen
Heb ik! Heel vervelend!
* Keelpijn
* Gevoelige hals- of okselklieren
* Spierpijn (Yep)
* Gewrichtspijn
* Hoofdpijn
* Niet-verfrissende slaap (Yep)
* Na inspanning gevoel van uitputting (malaise) gedurende 24 uur of langer (Yep)
Exclusiecriteria:
* Een andere aandoening of ziekte die de vermoeidheid(vermoedelijk) verklaart
* Een psychotische, ernstige of bipolaire depressie(maar niet een ongecompliceerde depressie)
* Dementie
* Anorexia of bulimia nervosa
* Alcoholmisbruik of het gebruik van drugs
* Ernstig overgewicht
(Heb ik allemaal niet)
Over de oorzaken van CVS bestaan verschillende theorieën, maar niet één daarvan levert een onomstotelijk bewijs.
”¢ Een mogelijke hypothese is dat CVS wordt veroorzaakt door een -nog niet geïdentificeerd- virus dat het immuunsysteem voortdurend activeert.
( zou mss kunnen na mijn ziekte, de ziekte van Hodgkin! Dat is lymfeklierkanker, dus dat is toch het immuunsysteem!)
Er zijn inderdaad heel wat virussen bekend die tijdens de infectieperiode een sterke vermoeidheid veroorzaken. Van sommige virussen, zoals het Epstein-Barr virus (beter gekend als de mononucleosis of the kissing disaese) weet men dat ze uitzonderlijk een chronisch actieve infectie veroorzaken, met blijvende vermoeidheid als gevolg. Correlaties tussen Epstein-Barr en CVS, en tussen CVS en andere bekende virussen zoals Herpes type 6, HIV en een aantal enterovirussen, zijn uitvoerig bestudeerd, maar nooit kon een oorzakelijk verband worden vastgesteld.
”¢ Hoewel tot nog toe dus geen "CVS -virus" kon worden geïdentificeerd, laat men de mogelijkheid open dat een virus, of zelfs een ander voorbijgaand trauma, een chronische reactie van het immuunsysteem veroorzaakt. Dit betekent dat het immuunsysteem voortdurend actief blijft, ook wanneer de infectie al voorbij is. Abnormaal hoge dosissen van immuunactiverende factoren - waarvan sommige inderdaad vermoeidheid kunnen veroorzaken- zouden daardoor in de bloedstroom terechtkomen en tot een chronische uitputting leiden.
Overigens heeft vrij recent onderzoek aangetoond dat in de orgaansystemen waarover de patiënt het meeste klaagt -de spieren, het immuunstelsel, het bloedstelsel- persistente virussen worden gevonden. Bij gezonde personen worden ziekteverwekkende virussen op relatief korte termijn (enkele weken of maanden) geëvacueerd, terwijl bij CVS-patiënten de virussen lange tijd, zelfs nog jaren nì de infectie, aanwezig blijven.
”¢ Andere theorieën gaan dan weer in de richting van endocriene stoornissen, of zoeken naar psychologische factoren.
”¢ En tenslotte blijft het mogelijk dat CVS wordt veroorzaakt door één enkele, tot nog toe onbekende factor
Dus ik moet nog ff verder neuzen!
Maar al veel info!