Over Horst Sindermann is helaas weinig of niets bekend: wel is bekend dat hi gedurende twaalf jaar in verschillende Nazi-gevangenissen heeft gezeten en hij door de Nazi's ook werd gemarteld, dat was in DDR-tijden reeds bekend maar Horst wilde weinig kwijt over zijn verleden met de Nazi's, net toen hij zijn memories wilde schrijven en 't belangrijkste over zijn verleden met de Nazi's had opgeschreven ging hij dood maar dat was ergens ook zijn groot geluk: zo heeft hij niet meer moeten meemaken wat Erich Honecker wel moest meemaken!
Mogelijk ging hij toch dood door de vernederende ontwikkelingen die veel oud-DDR- prominenten opeens moesten doormaken door hun eigen partij (SED), dan nog maar de ontwikkelingen na 't ophouden van' t bestaan na de DDR heeft hij dus niet meer moeten meemaken!
Voor wie meer wil weten over Horst Sindermann : zijn boek voor zover dat af is is uitgegeven, de titel heet: "Vor Tageslicht" en werd voorzien van een inleiding (vanwaar ik alle vernederende details ken ten tijde van Horst' Nazi-verleden) door Egon Krenz, de uitgeverij is Edition Ost, je moet wel de Duitse taal (een beetje willen) begrijpen!
Hoe dan ook: ik 'moest' op mijn kamer naast die 2 staatsieportretten van Erich Honecker er ook een ingelijst van Horst Sindermann hebben, dus ik kijken op 'internet; via de Ebay Kleinanzeigen werd' t mij mogelijk er voor mij een te kopen en dat werd deze week geleverd en staat nu zo ongeveer naar 'Erich' op 't bureau'tje.
Van Horst wil ik nog enkele ingelijste staatsieportretten maar deze zal ik niet op mijn kamer kunnen hebben!
Zowel mijn gids als ik zijn tevreden met' Horst'!