Loading...
nl

Bewust dat je wordt gemanipuleerd?

admin
admin jun 25 '12
Manipuleren, we doen hetzelf (bijna) iedere dag, maar worden zelf ook iedere dag gemanipuleerd! Ik vroeg me af of men zich daar van bewust is/was! smirk

Ik weet dat ik bewust/onbewust manipuleer. Veelal doe je dit op het werk, maar ook thuis. Je hoort soms vrouwen zeggen......."ik hoef maar even met mijn wimpers te knipperen en ik heb het voor elkaar ". Als kind weet je ook bij welke ouder je moet zijn om iets voor elkaar te krijgen. En ja Mannen doen het zeker ook.......ik niet direct een voorbeeld.......O wacht effe wink...ik weet er een! Ik ben zo slecht in strijken blijft kreukels behouden, kan jij het voor me doen. Bij jouw wordt het altijd zo mooi glad (ego strelend blush)! Als ik zoiets hoor......hahaha, mijn vader streek altijd zijn eigen kleding. En niet omdat hij van strijken hield...

Vroeger als kind was ik echt dol op reclames........ik vond het zo knap dat de reclame-makers precies wisten op welk "knopje" ze moesten drukken om "ons" zo ver te krijgen om daadwerkelijk dat prodcuct te kopen. Je loopt in de supermarkt en alles wat op ooghoogte staat, is over het algemeen hetgeen dat men het liefst wenst te verkopen.
Daar het "crisis" is zijn het niet meer de A-merken maar de Huismerken die op ooghoogte worden geplaatst. Voor de zogenaamde B-merken moet je echt door de knieen. Manipuleren wordt hier dan "commercieel" genoemd! Dat wordt beter geaccepteerd!

Nog een voorbeeld: Iedereen heeft het in de portemonnee gevoeld dat sinds de €uro er is het leven duurder is geworden. Hoe vaak heeft men dit niet herhaald en hoe vaak hebben wij niet te horen gekregen dat het niet zo is. Discussie = GESLOTEN! confused

Dat men elkaar kan manipuleren heeft vooral te maken (naar mijn idee) dat degeen die manipuleert de "zwakte" kent van de personen/doelgroep.

En natuurlijk heb ik ook met mijn wimpers geknipperd incl. Big Smile en lieve woordjes om nog een kopje thee te krijgen van mijn vriend zodat ik lekker op de bank kon blijven zitten. En zeker als bedrijfsleider! Door observatie (objectief) kom je veel te weten over de zwakke kanten van je medemens/collega. En dat gebruik je wanneer "noodzakelijk"

Ben ik te manipuleren? Ja zeker, daarom probeer ik mijn zwakke kanten goed onder de loep te nemen zodat men er uiteindelijk geen misbruik meer van kan maken.

Bijvoorbeeld: Als ik enthousiast over iets ben dan zei ik zonder na te denken "Ja dat doe ik wel, ik help wel". Gekker nog, ik stond al op het lijstje vermeldt dat ik meedoe/meehelp eek............Nu ik weet dat mijn enthousiasme misbruikt kan worden, geef ik mijzelf bedenktijd. Ik geef dan aan dat ik even er over nadenk..........en ja ik ben voorbereid op de volgende vraag....."maar ik moet het NU WETEN" en dan is mijn volgende antwoord..........."Dan is het antwoord NEE"
Voelt zo heerlijk..........ik geef het als leidraad mee aan mijn nichtjes, jongeren etc. die net van start gaan met een baan. Want dat is de plek waar je het meest gemanipuleerd kan worden. Net zoals je invloed hebt op het contract........al is het het standaard contract voor een ieder die zij indienst nemen. Wil je wijzigingen in je contract......geef dat aan. Een contract is uiteindelijk iets wat je ondertekent waar beide partijen het overeenkomst hebben. En daar moet je wel meeeens zijn. Je hoeft niet te wachten tot je een bepaalde leeftijd hebt voordat je beseft dat je dit mag aangeven.

Groetjes,
JustLove laugh
Delen:
Ariel
Ariel jun 25 '12
Ik vindt het nog mooier om te zien als een kind een manier van manipuleren heeft die een familielid ook heeft en dat dat familie lid zich afvraagd hoe het kind eraan komt of sterker er nog in trapt ook.
Mijn dochter is een dramaqueen.
Echt die kan zo het theater in.
Min schoonmoeder ook.
Ze laat zich gewoon inpakken door mijn dochter terwijl ze dezelfde truckjes toe past als oma hahahaha.

Ik manipuleer ook wel inderdaad.
Vriendelijke glimlach toezenden naar de werkgever omdat je weet dat hij er gevoelig voor is.
Je dochter zeggen dat je erg moe word van haar gedrag.
Of :"waarom moet ik nu weer drinken pakken?Ik ben niet van de bediening."

We doen het om er voordeel uit tehalen,maar niet om bewust de ander pijn te doen.
Toch probeer ik er wel op te letten.
Ik ben vrij moeilijk te manipuleren en dat irriteerd sommigen weleens.
Vooral degenen die leven van manipulatie (zoals mijn schoonmoeder).
Ze krijgen geen voet aan de grond en dat is erg frusti.
En ik wordt wel gemanipuleerd door reclames hoor:Als ik me erger aan een reclame dan koop ik het/er niet.
Zoals die reclame waar de partner gaat gillen als de bezorger aan de deur komt(Zalando)
Zo irri reclame dat.
Serenity
Serenity jun 26 '12
Ik moet zo lachen, ik lees zoveel herkenning, ik laat mezelf weleens door mijn kind manipuleren ik vind het zo leuk om te zien hoe hij zijn charmes in de strijd gooit en anders zijn humor nee ik bestraf dit niet wel zeg ik dat hij een beetje ondeugend is of ik geef hem een blik erven hahahha.

Stelling/vraag: Waneer je mensen wilt helpen iets laten inzien is dan het manipuleren van mensen onrespectvol?

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki