Loading...
nl

Wat maak het leven het waard om te leven?

verwa
verwa jun 7 '12
Waarom is een leven het leven waard?

Geen idee eigenlijk. Als je niet meer leeft besef je ook niet wat je "eventueel" mist, de enige die er onder lijden zijn degene die je echt graag mogen. Maar hoeveel mensen zijn dat? Je vrouw je kinderen, eventueel broers of zussen en je ouders.
Dan heb je nog hopen "vrienden", kennissen en collega's die wel naar de begrafenis zullen komen maar de volgende dag al vrolijk grappen lopen te maken met andere "vrienden",kennissen of collega's. Broers en zussen? Sommige families zien elkaar amper of éénmaal per jaar. Gaan die je dan missen als je die éne keer per jaar overslaat? Dan schieten er nog juist ouders en kinderen over, als er al kinderen zijn en als je er mee overeen komt. Dus zelf besef je niet meer dat je niet meer leeft en van de achtergebleven zijn er misschien maar een handvol die je echt gaan missen.

Wat brengt het leven zelf waarvan je denkt 'ch'o dat is goed dat ik leef'? Niets, want als je niet beseft dat je dood bent besef je ook niet dat je geleefd hebt. Die korte periode en laten we optimistisch zijn 100 jaar stellen niets voor. Degene die leven zijn het produkt van een eicel die met één van de duizenden zaadcellen in contact kwam. Geluk, pech..... vertel het mij maar, ik weet het niet. Voor hetzelfde geld heeft jou dikkopje een ander verdrongen dat misschien een genie was geworden die de wereld veel beter zou maken. Moeder Schicklgruber zou waarschijnlijk liever gehad hebben dat een andere zaadcel haar eicel ramde, maar ja.. das ist leben hé.

Waarom zeggen levenslang veroordeelden in de states niet, geef mij maar een spuitje, lead me to the next life..? Met de wetenschap dat ik voor de rest van mijn dagen achter tralies zou zitten zou ik een eind maken aan dit leven. Met dit te zeggen doet mij het eraan denken dat ik de doodstraf veel humaner vindt dan levenslang. Om iemand levenslang te geven moet je toch een sadist pur sang zijn, voor de rest van je leven achter slot en grendel dat is pas sadisme. De doodstraf is dus veel mensvriendelijker dan levenslang.

Al bij al weet ik nog steeds niet wat het leven, het leven waard maakt. Twijfels, pech, zorgen, pijn, verdriet, ziekte en de wetenschap dat wanneer je van school bent voor de volgende 40 é 45 jaar mag gaan werken om uitgeperst te worden door de een overheid. Waar is de fun?
Delen:
admin
admin jun 7 '12
Wat betekent de dood als je naar een nieuw leven verlangt? Wat is leven? Wie bepaalt de waarde? Wie oordeelt? Waar zijn de slingers?
Serenity
Serenity jun 7 '12
Dit vind ik een hele goede levensvraag Verwa!!
Ik weet het antwoord ook niet maar ach het leven is denk ik wat je ervan maakt en anders tja stelt het voor mij ook weinig voor om heel eerlijk te zijn. ;-)
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 7 '12
Mooie vraag en best lastig om te beantwoorden omdat dit namelijk zo persoonlijk is. Dat zit hem in het woord "waard". Het klinkt gek, maar eigenlijk is het waard, wat de gek ervoor geeft.

Voor mij heeft het leven heel veel waarde doordat ik alles kan en mag doen wat ik zelf wil. Ook beloont het leven mij, door mij steeds te voorzien in wat ik nodig heb. Doordat ik hierop vertrouw, krijgt mijn leven steeds meer waarde.

Ik ben positief ingesteld, en zie daarom in alles, het mooie ervan. Dat maakt voor mij het leven heel waardevol. Ik zou het ook jammer vinden, als de reis die ik nu maak, afgelopen zou zijn. Dat komt eigenlijk vooral, omdat ik nog geen afscheid wil nemen van de mensen om mij heen, en ook niet weet hoe mijn reis verder zal gaan. En ik heb het gevoel dat dit ook nog alle tijd mag hebben, die ik nodig heb.
admin
admin jun 7 '12
Naar mijn idee gaat het om het rijkelijk ervaren! Je bent er altijd AL geweest......je leeft altijd AL. Dit is niet de eerste maal dat je leeft. Het ervaren, keuzes maken, waar brengen de keuzes mij, en hoe ga ik ermee om. Ontdekkingsreis. Hier praten we dat we niet achter de geraniums willen eindigen....... En "thuis" willen we niet alleen maar op een "wolkje" drijven.........maakt het ZIJN héél saai! We zijn wezens die willen ervaren en ontdekken. En ik kan me voorstellen dat als men "thuis" komt men aan de stamtafel gaat zitten met de anderen om zijn/haar verhaal/ervaringen/inzichten te delen achter een groot glas koud bier! smile
Serenity
Serenity jun 7 '12
Dat ziet er ook wel heel goed uit dat thuiskomen! ^^
amor
amor jun 7 '12
Wat het leven waard maakt om te leven is de angst voor het sterven. Hoe groot de wens mag zijn, op het randje van de dood lijkt het leven opeens heel mooi. En hoe kan je sterven als je nooit geboren bent. Sterven is geen eindigheid, terwijl leven geen oneindigheid is. Sterven is niet anders dan leven. Leven is niet anders dan sterven. Al vind ons bewuste het leven niet meer waard om te leven. Het onbewuste vind het leven altijd waard om te leven. Want het gaat niet om de dikkop die snel zwom. Het gaat om jouw ziel die geplaatst kon worden door die dikkop. Die dikkop die de kans geeft lessen te leren. Ons onderbewuste weet dat heel goed. En lessen zijn vaak hard, maar de lessen blijven. Omdat het leven niet eindig is en sterven ook niet. Maar de lessen leren sneller op aarde, in ons lichaam gecreëerd door dikkoppen en eicellen en dat weten we heel goed. Dat maakt het leven het waard om te blijven leven. Al is ons bewuste dat soms kwijt, het onderbewuste weet dat maar al te goed.
Enigma
Enigma jun 7 '12
Wat voor mij het leven waard maakt om te leven is persoonlijke, spirituele groei wink
admin
admin jun 7 '12
Het leven geef je zelf waarde. Je kan niet kiezen hoe de wind staat maar wel bepaal jij zelf hoe je zeilen in het leven staan. We zingen ons eigen levenslied.
Novi
Novi jun 7 '12
Het leven is het waard.
Omdat het leven mooi is en je dingen kan leren.
Je kan samen ervaringen opdoen of alleen, met een partner, vrienden, familie.
Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het wel maken.
Als je iets wilt wat niet bestaat kan je met je creativiteit het proberen te maken.

Dat is het leven toch allemaal waard. :-)

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki