Loading...
nl

Bijen

MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 29 '12
Gister zat er bij mij achter het gordijn een bij shocked
De jongste kat van ons (Snorro)was aan het jagen op deze bij, zodoende ging ik kijken...
Het arme beestje was ten einde raad, en probeerde met man en macht door het raam heen te vliegen.
Helaas gaat dat niet, dus!

Ik heb eerst geprobeerd het beestje op een foldertje te laten gaan lopen, maar het beestje wilde persé door het raam smirk

ik heb zeker 3 kwartier geprobeerd om hem 20 cm verder te verplaatsen, maar dit ging gewoon niet!
Omdat ik kosten wat het kost het beestje wilde "redden" heb ik een takje kamperfoelie geplukt uit de tuin,
Dit in een ( schoon) longdrink-glas geschoven en het heel vlak bij de bij gehouden dat ie er wel in moest kruipen!
Zodra hij in het glas zat, ben ik snel naar buiten gelopen en heb het glas op het schuur-dak gelegd...
De bij was druk bezig met honing uit de bloem halen, dat ie volgens mij niet eens meer in de gaten had dat hij in een glas zat shocked
Gelukkig stak het takje wat ik geplukt had zeker nog 10 cm uit het glas, en heb de bij samen met het takje voorzichtig weer uit het glas gehaald...
Het is ongelofelijk, maar de bij ging gewoon verder met honing uit de bloemen halen, alsof er niets gebeurd was shocked



Weet je wat ik ook ontdekt heb?
Een bij past niet eens in een kamperfoelie bloem en daarom steekt hij met zijn angel dwars door de bloem heen om toch bij de honing te kunnen komen tongue

Hier kun je dat heel goed zien ^^

Een bij is een beschermde diersoort...
Ook snap ik de term: de bezige bij heel goed!
Vorig jaar had ik maar 1 bij die mijn kamperfoelie honing kwam halen, dit jaar heb ik er wel 4!
die beginnen om een uur of 6 en houden ermee op tot de zon onder is!
Ze zijn best leuk vind ik tongue

groetjes moonflowertje smile
Delen:
Marije22
Marije22 mei 29 '12
Leuk jouw verhaal, Moonflowertje laugh
Haha ik herken dat, ik ben ook altijd met glazen en papiertjes in de weer om spinnen weer naar buiten te kunnen zetten... Het glas ondersteboven om het beestje heen zetten en dan een stevig papiertje eronder schuiven, en dan naar buiten brengen. Ik kan daar ook tijden mee bezig zijn, haha! Maar volgens mij is de dankbaarheid groot, en mijn gevoel van voldaan zijn ook wink

Heel mooie foto's! En leuk om te lezen dat jij ook zo met die details bezig bent, denk dat een hoop mensen niet op die manier naar de natuur kijken.

Wij kregen ook altijd bezoek van wilde bijen (geen honingbijen) in onze achtertuin, de beestjes zochten altijd gaatjes om nestjes in te maken en stuifmeel op te slaan. Nu heeft mijn vader drie blokken hout onder het dak van de veranda gemonteerd, en daar met de boormachine gaten in gemaakt, en nu zijn ze daar de hele dag druk mee bezig. Bezige bijtjes! Een mooi gezicht vind ik het, vooral als ik lekker in de achtertuin lig te niksen wink(en ze niet naar mij toe komen hahaha)

Groetjes, Marije
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 29 '12
Mooie foto's.
admin
admin mei 29 '12
Lachen Marije22, ik doe precies hetzelfde. Soms praat ik ook nog eens tegen ze. Ik probeer ze dan duidelijk te maken waar het open raam of deur zich bevindt. (links,links,rechtdoor......neeen, andere links crazy). En elke keer denk ik maar weer...............Maja de Bij en vriend Willy (tekenfilm vroeger), zij wisten altijd waar het open raam of de deur zich bevond smirklaughlaugh

En MoonFlowertje, prachtige foto's en mooi verhaal....herkenning!
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 29 '12
Bedankt smile

Ik praatte ook tegen de bij... Alleen bijen en mensen liggen niet op het zelfde niveau...
Het beestje wilde kosten wat het kost dwars door het raam naar buiten...
haha, ik zei tegen hem: vertrouw me nou maar, ik probeer je alleen maar te helpen, ( beetje geïrriteerd misschien)
Omdat hij eigenwijs is smile
Toen ik bedacht dat zo'n beestje alleen maar zijn taak wilde doen...
en voor de rest geen ander doel voor ogen heeft eigenlijk,
kwam ik op het idee om hem af te leiden, door de bloemen naar hem toe te brengen...
Ik lokte hem gewoon door zijn doel dichterbij te brengen,
toen ie eenmaal in het glas ging en honing uit de bloem haalde... was het tijd om hem naar buiten te zetten tongue
hij ging daarna toen ik hem uit het glas haalde gewoon verder alsof er niets gebeurt was shocked
Eerst (eergister) had ik 3 bijen, nu 4
Misschien was het wel de bedoeling dat ie, naja ze hadden misschien al een reserve op de plek gezet...
zou best kunnen toch?

Gelukkig heb ik hem kunnen redden smile
Cialara
Cialara mei 29 '12
Het klinkt mss gek.... maar tegenwoordig vlieg ik de bij voor hoe zij moet vliegen... laughdan vlieg ik zelf als een bij door het raam naar buiten, ik visualiseer dat en het gaat steeds sneller wel dat ze het doorhebben!!! Blijven oefenen laughjullie kunnen dat ook wink

Liefssss Cialara
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 30 '12

Het enige wat ik wel merkte is dat mijn gids me waarschuwde voor: het beestje is in zo'n toestand dat hij je zou kunnen steken...
Ik zie dat meteen in... want ook een bij in het nauw maakt rare sprongen... (telkens tegen het raam)

Ook mijn katertje ligt op de loer shocked
ik weet dat als een bij steekt, dat hij ook dood zal gaan

op zo'n moment moet ik dus voorzichtig maar snel handelen smile

Ik moet er bij zeggen dat ik een persoon ben, die niet zo snel rust heeft... dus mediteren of zo'n mooie zielen-reis zit er niet in geloof ik shocked
Misschien omdat ik add of nieuwetijds persoon ben?
Ergens weet ik wel dat dit later wel komt...
ik weet de weg wel hoor wink

voorlopig kan ik het nog met schilderen doen...
Ik bedoel in gedachten volledig met mijn gids aan het communiceren... en als ik er klaar voor ben, komt dit vanzelf wel toch?
Ik wil niets forceren, ik heb geen haast...

wel mooi als je de kalmte kan bewaren op zo'n moment en de bij de weg naar buiten wijzen,
Uit ervaring weet ik dat als er echt iets is, waarbij een beroep op mij gedaan wordt, dat ik als het ware wel in mijn lichaam ben, maar totaal geen controle meer heb, over mijn lichaam...
Ik ga handelen, en blijf extreem kalm...
Het is een paar keer in mijn leven gebeurt...
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten wat er precies is gebeurt, wie me overnam? en waarom?
Tja ik ben er van bewust dat het wel goed is, dat ik op dat moment naar de juiste plaats geleid wordt, maar wat er "achter de schermen allemaal afspeelde?? "
Misschien is regressie daar ook wel goed voor?
want het blijven vragen, die allerlei kanten op kan gaan...

Groetjes moonflowertje smile
Beschermengel
Beschermengel mei 30 '12


Jaaa visualiseren het werkt echt waar, ik doe het tegenwoordig ook smile...eerst deed ik het ook met glazen en papiertjes om ze te vangen en zo naar buiten laten vliegen, maar het visualiseren gaat echt sneller smile
Marije22
Marije22 jun 2 '12
Ik kwam een leuk gedichtje tegen dat goed op dit topic aansluit:

Sunrise at the octagonal hut;
beyond, where two decks meet,
a lizard does push ups in the sun.
I see the blue, chattering world through the window,
I see my image in the window.
Both are present; are both true?
A bee enters the hut,
buzzes insistently against the window,
but the window won't yield to his wishes.
I want to show him the open door,
and to say this world through the glass is only an illusion but I don't.
How long will he hurl himself against the dusty glass?
How long will we believe we are not free?

~ Holly Hughes ~


wink
MoonFlowertje
MoonFlowertje jun 2 '12
Jááááhhh tongue

grappig smile
Marije22
Marije22 jun 2 '12
tongue

vond ik nou ook.

En er zit wel een mooie boodschap achter smileeigenlijk de basis van spiritualiteit zoals ik dat zie, op zoek gaan naar iets waarvan je eerst niet wist dat het bestond eigenlijk laugh
En dan kijken mensen naar een bijtje alsof dat beestje zo dom is dat hij de weg naar buiten niet kan vinden.. terwijl ze zelf eigenlijk ook steeds tegen het raam op botsen.. in die zin is een bijtje dat de weg niet kan vinden een mooie spiegel wink

Groetjes, Marije
MoonFlowertje
MoonFlowertje aug 6 '12
Ja! Alles heeft die spiegel^^
Alleen moeten we er in kijken tongue



Mijn bijenmaatje meer dood dan levend frown
Wat er gebeurd is, weet ik niet... ik vond hem op een sok op de waslijn

Het zou gaan regenen, dus heb de sok in een kom gehangen
een paar takjes met bloemetjes erbij gedaan en even binnen gezet met een bakje
zodat hij er niet uit kon.
De volgende dag was het weer droog, dus heb hem met kom en al buiten gezet
(het bakje eraf)
Toen ik een uurtje later keek zat hij er nog steeds, maar zijn achterlijfje bewoog nog!
ik heb hem uit de kom gehaald met sok en al en hem op een bloem gezet, waar hij
meteen op kroop...

Arme bij...
ik heb een paar fotos gemaakt, waarop hij echt een eng koppie trok...

Toen kwam er een maatje aan om honing te halen, ik vroeg aan mijn bijenmaatje:
Nu kun je toch misschien met hem mee vliegen naar huis?
Alsof hij me begreep! Toen zijn maatje opvloog, vloog hij erachter aan...
en dan te denken dat ik dacht dat hij dood ging!
Hij had misschien gewoon rust nodig...
Sta ik daar met met camera en mijn bijtje te bedenken dat hij letterlijk doodmoe is
Hij heeft zijn leven lang hard gewerkt, zodra de zon op kwam en als de zon weer onder ging
bleef hij weg.... Diep respect voor de bijen!
Gelukkig is mijn bijenmaatje er nog


groetjes Moonflowertje
Enigma
Enigma aug 6 '12
Aaaaah lief en heel herkenbaar hoe jij met dit Bijtje omgaat wink

Bijen zijn zeker harde werkers smile
Daardoor leven ze ongeveer ook maar 3 weken frown

HET LEVEN VAN DE BIJ
Als we voor een bijenkast staan zien we alleen maar bijen op de vliegplank en bijen die de kast verlaten
om zoveel mogelijk bloemen te bezoeken en voedsel te verzamelen. Maar ook binnen in de kast is het een drukte
van belang. De werkbijen verrichten alle taken die nodig zijn om een bijenvolk in stand te houden.
Ze hebben hierbij een bepaalde werkindeling, die afhankelijk is van hun leeftijd. Tijdens de eerste drie weken
van hun korte leven houden ze zich hoofdzakelijk bezig met werkzaamheden in de bijenwoning.
Daarna gaan zij voedsel verzamelen in de vrije natuur. De eerste uren van haar leven besteedt de werkbij
aan het uitrusten van het inspannende karwei om zichzelf uit de afgesloten cel te bevrijden. Zij is dan nog
sterk behaard en licht van kleur. Hierna begint ze met het schoonmaken van de cellen: het poetsen.
De koningin legt alleen maar eitjes in gepoetste cellen. Het voedsel wordt alleen maar in cellen opgeslagen
als ze schoon zijn. Een dag later begint zij met het verzorgen van eitjes en larven: het broed.
Eerst zorgt zij voor het warm houden van het broed, daarna mag zij de oudere larven voeren.
Na ongeveer een week kan ze het voedsel maken waarmee de jongste larven en de koninginnelarven
worden gevoerd. Rond de tiende dag mag ze nectar en stuifmeel in ontvangst nemen van de haalbijen
en dit op bergen in de lege cellen. Na ongeveer zeventien dagen beginn en de wasklieren te werken,
zodat ze kan meehelpen met het bouwen van de raat. Ze is nu bouwbij. Uit haar achterlijf zweet ze kleine
wasplaatjes. Met haar sterke kaken kauwt ze de was net zolang totdat deze geschikt is
voor het maken van de raten. Hierna wordt ze wachtbij. Ze houdt de wacht bij de ingang van het nest
en verdedigt haar volk tegen indringers. De periode van huisbij is nu voorbij.
Vanaf de twintigste dag gaat ze over op het buitenwerk. Ze is haal- of vliegbij. Ze vliegt er elke dag op uit
op zoek naar nectar en stuifmeel, maar ook water en propolis. Voordat ze op pad gaat, moet ze de omgeving
leren kennen. Al vanaf haar vijfde dag begint ze zich in te vliegen. Ze vliegt in steeds grotere cirkels
rond de kast om de omgeving te verkennen. Wanneer het regent of te koud is, vliegen de bijen niet uit.
Ze kunnen dan ook geen voedsel verzamelen. Als de koude of regenachtige periode te lang duurt,
moet de imker zorgen dat er toch voldoende voedsel is door een suikeroplossing te voeren.
Na drie weken ploeteren zijn de vleugels van de werkbij gerafeld en versleten.
Zij sterft een eenzame dood ergens in de natuur.

Leuk weetje: Als je met je vinger dicht bij een Bij of Hommel komt weren ze af met hun pootjes
Net of ze willen zeggen: " STOP, tot hier en niet verder" laugh
MoonFlowertje
MoonFlowertje aug 6 '12
Haha ik dacht dat de bij aan zwaaien was naar me laugh

Maar er zijn mensen die ze nog scherper in de gaten houden...
dat ze precies weten hoe alles draait! ongelofelijk...
Toch heb ik het idee dat ze ouder worden, hoor
Ik dacht iets van 7 maanden...
Ik zou eigenlijk eens een keer een imker moeten bezoeken
Het liefst de imker die deze bijen houdt!
het al gekeken op internet, maar hier in de buurt geen 1
niet op het net iig...
Moet maar ff gaan fietsen ofzo
ze zijn altijd zo weer terug (10 min.)

smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki