Hoi Sonja,
Een tijdje heb ik geen foto’s gelezen maar ik probeer het weer.. Hopelijk herken je er iets van en heb je er iets aan.
Eerst iets zeggen als mens; ik heb je foto nog niet gelezen. Het is zo logisch dat je nu in een periode van angst zit. Je bent net je ouders verloren die je heel dierbaar zijn, waar je heel veel van houdt. Gek hè, dat je als kind er niet bij stil staat dat je ouders kunnen overlijden. Je schrikt, je wereld staat op zijn kop en dan zie je je eigen kinderen, waar je ook heel veel van houdt. Natuurlijk ga je dan nadenken “wat gebeurt er als ik die ook nog eens verlies”…
Weet je Sonja, hoe zwaar het ook is, dat je ouders eerder overlijden dan jij is de natuur. Het is heel erg, absoluut niet leuk maar gelukkig konden ze al die jaren in levende lijve bij je zijn en hopelijk hebben ze hun kleinkinderen, jouw schatjes ook kunnen zien.
Dat jouw kinderen zullen overlijden, eens, is ook logisch. Iedereen gaat dood. Maar dat je dit ook nog zou moeten meemaken dat i s niet gebruikelijk. Natuurlijk wil je niet nog een keer door zo’n dal als bij het verlies van je ouders. Dat is logisch! Maar het is onlogisch dat jouw kinderen eerder zullen overlijden dan jij. Je bent nog jong, jouw tijd is het nog niet maar kijk even wat je je kinderen wilt meegeven voor als jij, over 100 jaar, er niet meer bent. Dan wil je toch ook dat ze jou herinneren als lieve, aardige, grappige moeder waar ze allemaal leuke dingen mee deden toen ze nog jong was. Verman jezelf en speel desnoods die leuke moeder. Als je de kracht niet hebt, zoek dan hulp bij de huisarts. Het is toch zonde dat je je tijd met je kinderen verdoet met de angst dat ze overlijden. Kan altijd maar ga er niet van uit! Dat is namelijk ongebruikelijk.
Kinderen groeien ècht snel op. Geniet van ze nu ze nog jong zijn! Dat zouden je ouders ook gewild hebben!
Zo, genoeg gezegd, nu ga ik proberen je foto te lezen.
Hoever moet het water komen om echt dood te zijn. Aan 1 kant ben je al dood en de andere kant overleef je. Een wandelende zombie. Doe dit niet, leef door! Waarom drie mensen dood. We zijn gewoon bij je. Kindje kindje kom terug op de wereld. Leef geen fantasieleven. Leef en leef echt met beide voeten op de grond. De sterke zullen overwinnen. Laat zien dat je sterk bent. Toon je zwakke momenten ook aan de kinderen want ze weten toch wel dat er iets speelt en wat er speelt. Benoem het maar blijf er niet in vast zitten. Laat zien dat je sterk bent. Laat zien dat je weet dat verlies bij het leven hoort en hoe je met verlies en verdriet om moet gaan als kind, als mens. Laat ze het leren. Wij hebben het jou ook geleerd. Denk je nou echt dat je alles weet wat er speelt? Nee, natuurlijk niet. Wij waren sterk, wij waren de rots waarop jij kon uitrusten, waaraan je je vast kon houden. Wees dat ook voor jouw kinderen. Nu is die rots in je gaan drijven maar dat maakt niet uit. Laat ze zien hoe dat werkt. Hoe je de rots weer vast moet maken en verankeren. Wees sterk, we zijn bij je.
Ze zijn samen. Ik zie een vrouw met donkerblond haar en slag. Beetje volle wangetjes maar niet dik, glad gezicht. Ik zie ook een jongeman bij ze. Heel beschaafd gezicht, ook donkerblond haar, volle haarbos met een beetje slag. Hij staat tussen de man en vrouw in. Niet vervelend maar hij hoort bij ze en helpt ze. Langer dan je moeder is hij en ook langer dan je vader. De oudere man is je vader, is niet groot. Ik zie hem niet duidelijk maar zie wel dat hij glimlacht. Een sociale man. Beetje kalend (beetje? zegt hij) en ik zie donker haar, ook slag.
Ik ga nu moeilijker ademen, zwaarder ademen. Hoort bij de oudere man. Een kaasboer, slager nee kaasboer. Wat dat ermee te maken heeft weet ik niet maar ik zeg het toch maar omdat ik zo duidelijk zie dat de man aan het werk is, me aankijkend en beetje voorover gebogen over zijn werk, een beetje maar hij kijkt me wel aan. Wat dat symbolisch te betekenen zou kunnen hebben is dat hij altijd aan het werk leek maar ondertussen wel luisterde en af en toe een lieve inbreng had.
Mijn keel zit echt dicht nu, voel jij dat bij jezelf ook? Praten, praten en praten moet je. Het gaat in je zitten maar het moet eruit. Leef kindje, leef en geniet.
Dat is wat ik nu krijg. Hopelijk kan je er wat mee.
Lieve groet, Sarah