Hallo Sarah,
Dank voor je lezing. Ik wil graag reageren. Ik ben iemand die van kinds af aan altijd heeft gezegd wat me dwars zat. Ik kom uit een gezin waarin sommige onderwerpen werden doodgezwegen en heb die onderwerpen altijd op de agenda gezet. Dat laatste geldt overigens ook voor mijn leven buiten het gezin, in vriendschappen, ook m’n werk en elders. In die zin heb ik dus wel altijd gezegd wat me dwars zat. Zelden is me die eerlijkheid in dank afgenomen en ik ben me twee dingen gaan beseffen, namelijk c’est le ton qui fait la musique, ik kan het ook anders brengen, en dat niet iedereen open staat voor alles, omdat dat een openheid naar jezelf vereist waar niet iedereen wil of bij kan komen (onwil, onkunde, onvermogen). In die zin ben ik in de loop der jaren misschien tegen mijn aard in iets selectiever of gematigder geworden, maar ik zou het niet als opkroppen willen betitelen.
Nekpijn en rugpijn herken ik wel, maar door letterlijk mijn schouders op te halen ben ik daar ook zo weer vanaf.
Een jaar na deze foto is inderdaad mijn vader overleden. Mijn vader zou ik willen omschrijven als ‘de grote zwijger’. Ondanks alle pogingen heb ik hem nooit kunnen bereiken. Hij is nu enkele jaren overleden en het contact met hem is nu bijna 180 graden gedraaid: direct en ik krijg zowaar antwoorden. Geen verdriet dus over zijn overlijden, het was zijn tijd, maar hij is zeker zeer bepalend geweest in zijn afwezige aanwezigheid. Je leert niet alleen van het voorbeeld van je ouders, maar je leert ook hoe je zaken anders moet doen, door niet hun voorbeeld te volgen.
Bij mijn zoektocht naar een geschikte foto, kwam ik tot de ontdekking dat er weinig foto’s zijn waar mijn ogen goed zichtbaar zijn. Food for thought. Ik beschouw mezelf, en mijn omgeving ziet dat oprecht niet erg anders, als een open boek, maar misschien is dat toch vooral verbaal…
Ben benieuwd of uit deze ogen nog iets meer spreekt. Hartelijk dank voor je reactie.
Groet, Marcel
P.s.: Dankjewel NiMS en mijn reactie op je laatste schrijven volgt snel.