Tja ik denk dan... de dingen die jou vader best een tijd heeft bewaard hadden voor hem waarde... spullen die bijna geen ruimte in beslag nemen... waarom zou je die wegdoen?
Misschien kun je een soort van altaartje maken waarop je de foto en zijn as-houder een kaarsen standaard of waxinelichtjes houder iets om witte salie of wierook in te branden zonder dat daarbij de hele boel in de fik vliegt...
Kortom het is eigenlijk helemaal niet erg om de dingen die van een dierbare zijn geweest te bewaren...
Als je altijd voor ogen blijft houden dat je met niets anders dan bewustzijn in een lichaam komt en met alleen dit bewustzijn weer zal gaan...
Soms is het goed om bepaalde gewoontes van een dierbare te overdenken en begrijpen...
soms denk je er nooit aan... en sta je ineens met iets in je handen waarvan je (van je gids) nog even tekst en uitleg krijgt
tenminste dat is mijn ervaring...
Als je dan echt dingen gaat wegdoen, breng ze dan naar de plaatselijke kringloop... zodat het bij iemand komt die er misschien heel blij mee is...
Dan word er toch eerbiedig mee om gegaan...
Een maatje van me is het huis uit gezet en heeft eigenlijk mij gevraagd of ik mee wou gaan om de afscheidsbrief op te halen van zijn moeder.., hij had 2 dagen lopen zoeken naar die brief...
hij bleef telkens in allerlei herinneringen hangen en had daarbij best een hoop verdriet...
Ik ben meegegaan en ik loop naar een tafeltje toe til een stapel op en vraag: heb je hier al gekeken? ik had de stapel die ik op tilde eigenlijk een beetje raar vast zodat het onderste gedeelte zichtbaar was...
Hij keek me aan met een blik in zijn ogen die ik nergens anders ooit had gezien
bleek dat ik met het stapeltje papier wat ik vanaf een grotere stapel gepakt had (die 3 x zo hoog was)
de onderste brief die ik vast had, was de afscheidsbrief van zijn moeder!
hmmz het duurde wel ff voor ik doorhad dat ik de brief in mijn hand had, in een rare draai waardoor de onderste eigenlijk bovenop te zien was... hetgene was waar we voor kwamen
tja eigenlijk meer geluk als wijsheid...
Ook lag er een poeziealbum van zijn moeder die hij wilde laten liggen...
Ik zei hem: hoe lang zou je moeder dit album al hebben bewaard, en waarom heeft ze het bewaard? meer hoefde ik niet te zeggen...
Het was genoeg om hem in te laten zien dat het album gewoon bij zijn laptop in de tas kon en dat hij niet hoeft te sjouwen met dat boek....
Kortom... bewaren...
tja zo denk ik
maargoed... de beste herinneringen zitten inderdaad in je onderbewuste en neem je mee als herinnering in een eventueel volgend leven...
Dit mag je best koesteren
groetjes moonflowertje