Je kunt iets leren door contact te hebben met een persoon die je niet uit je hoofd kan zetten, maar je kunt nog veel meer leren door niet contact te hebben met deze persoon. Juist afstand creëert ruimte om na te denken over wie jij bent, wat jij wilt, waar jij je prettig bij voelt los van de ander.
Ik heb mezelf ook lang voorgehouden dat dit contact nodig is om te leren, maar eigenlijk is dat vaak een excuus om iemand niet los te hoeven laten. Leren kun je immers het beste als jij naar binnen keert, en je eigen levenswijsheden ontdekt. Om te ontdekken wat de reden is dat je een behoefte voelt om contact met iemand te hebben, heb jij de ander niet nodig.
Ik geloof dat ieder mens en alles wat hem of haar kenmerkt het resultaat is van een reeks levens die aan het huidige leven zijn voorafgegaan. Hoe je bent en wat je ziel wil ontwikkelen (bijvoorbeeld door het zielscontract dat gesloten is voordat je wordt geboren), bepaalt welke personen je aantrekt/ontmoet. Vanuit deze visie gezien levert elk contact dus weer lessen op voor de ziel om verder te groeien.
Vanaf het moment van mijn spiritueel ontwaken merkte ik dat ik een beter onderscheidingsvermogen kreeg. Opeens bekeek in mijn toenmalige relatie niet meer subjectief (als degene die de relatie beleeft) maar objectief (als een derde neutrale partij). Toen werd me ineens duidelijk wat ik niet meer wilde, en ben ik 180 graden omgedraaid. Ik zag dat ik me in relaties altijd erg aanpaste aan de ander om de relatie maar in stand te houden, zelfs tot het moment dat ik niet meer wist wie ik zelf was en wat ik zelf wilde. Nu ik dit weet, en dit overzicht heb, voel ik een enorme vrijheid! Ik heb de kans gekregen opnieuw te beginnen... en mijn eigen pad kiezen. Ik weet dat ik nooit meer in deze oude patronen zal terugvallen, omdat dit oude patroon nu zichtbaar is en ik deze les heb geleerd. Mijn eventuele volgende partnerkeuze zal dan ook een compleet andere zijn. Nu heb ik het gevoel dat ik alleen gelukkig ben, en daar niemand anders voor nodig heb. Geluk creëer je immers zelf, dat is altijd al aanwezig, je hoeft het alleen maar in te zien. Een partner kan dat niet voor jou doen. Die heeft zijn eigen lessen te leren
In mijn geval was er een heftig gevoel van onvoorwaardelijke liefde voor nodig, op het moment dat ik mijn tweelingziel ontmoette, om deze dingen in te kunnen zien.
Het is de kunst om patronen als lessen te herkennen, en vervolgens voor jezelf te kiezen
Ook binnen een relatie kun je voor jezelf kiezen natuurlijk. Maar vaak is een rigoureuze breuk van het oude nodig, een loslaten, om zelf 'heel' te worden. Ik weet dat het niet gemakkelijk is. Vooral als je iemand niet uit je hoofd kan zetten.. geloof me ik weet er alles van.
Liefs, Marije