Vannacht had ik een droom waar ik een beetje van ben geschrokken. Vlak na het ontwaken schoot het zelfs even door mijn hoofd dat het misschien niet lang meer duurt voordat mijn opa komt te overlijden Ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen.
Mijn droom:
Ik ging mijn opa opzoeken, omdat het slecht ging met zijn gezondheid (in het echt zie ik hem de laatste tijd ook achteruitgaan, hij loopt moeilijker/voorzichtiger, maar hij is dan ook bijna 80). Blijkbaar woonde mijn opa nu in het ziekenhuis, wat heel duidelijk zijn thuis leek te zijn. Mijn oma speelde geen rol in de droom.
Bij het ziekenhuis aankomend trof ik mijn opa buiten bij het busstation aan, liggend op zijn rug, in de regen. Het leek alsof hij erg aan het aftakelen was, hij leek dementerend, sloeg wartaal uit, leek maar half bij bewustzijn. Ik hielp hem overeind van de grond, en wilde hem terug naar zijn huis (het ziekenhuis) brengen. Ik voelde dat zijn armen mager en slap waren, toen ik hem ondersteunde bij het lopen. Eenmaal in het ziekenhuis leek ik hem steeds kwijt te zijn, hij liep steeds weg en ik was steeds weer naar hem op zoek. Ik was helemaal verdwaald in het ziekenhuis, wat uiteindelijk twee ziekenhuizen bleken te zijn en wat de zoektocht nog moeilijker maakte. Ik bracht ons in de lift (de lift speelde een belangrijke rol in de droom) naar de 14e verdieping, maar na de weg te hebben gevraagd was dat de verkeerde verdieping, het moest de 38e zijn. Op weg terug naar huis (zonder dat het duidelijk was of ik opa nu had 'afgeleverd' of niet) zag ik twee zusters die met elkaar in gesprek waren. Ik hoorde dat het over 'die leuke jongen van gister' ging (ik denk dat dit symbool staat voor mensen die hun leven nog vanuit het onbewuste ('onbelangrijk' gespreksonderwerp wat voor hen wel als belangrijk wordt ervaren) leven, dit was het eerste dat hierbij in me op kwam). Ik vroeg hen op welke bestemming ik de lift zou zetten voor hen, om behulpzaam te zijn. De zusters vonden het raar/dom van mij dat ik niet wist naar welke verdieping zij toe moesten, dat ik de weg in het ziekenhuis niet wist. Ze vertelden me toen dat ze 'rond de 80e' verdieping moesten zijn. Ik toetste de 83e verdieping in bij de lift. Ik ging zelf terug naar huis. Toen werd ik wakker.
Wat me opviel aan de droom was dat ik een heel triest gevoel heb ervaren bij mijn opa, dat ik het shockerend vond om hem in gezondheid achteruit te zien gaan en dat ik hem heel graag wilde helpen. Ook moest ik bij het einde van mijn droom direct denken aan de leeftijd van mijn opa... Ik hoop niet dat de droom een voorspellend karakter heeft en dat mijn opa op zijn 80e (of 83e) niet meer in leven zal zijn
In mijn dromenboek vond ik de volgende betekenissen:
Regen: spirituele bevruchting, vruchtbaarheid of juist depressie en het verduisteren van het licht (ik denk het laatste want het was een enge/trieste sfeer)
Ziekenhuis: veilige haven waar we verzorgd kunnen worden en genezen, of juist: afhankelijk zijn van anderen en ons door anderen moeten laten behandelen.
Lift: het onderbewuste onderzoeken, of blijven steken van: niet weten wat te doen.
Zoeken: naar 'iets' zoeken, iets proberen op te lossen.
Verdwalen: waarschuwing voor moeilijke omstandigheden.
Ik hoop echt dat jullie er misschien wat meer uit kunnen pikken...