Lieve mensen,
Al een hele tijd heb ik het idee dat mijn eerste herinnering van dit leven is het moment dat ik als baby veel pijn heb gehad aan mijn navel (het stukje navelstreng dat er nog af moest vallen). Ik zie het nog steeds voor me dat ik in een badje werd gedaan en dat ik het zo vervelend vond dat mijn navel zeer deed.. mijn aandacht leek daar erg naar uit te gaan
Heel lang heb ik hier verder niet over nagedacht, omdat anderen vertelden dat het pas mogelijk is om je dingen te herinneren vanaf ongeveer het derde levensjaar. Nu denk ik... waarom zou het niet een echte herinnering kunnen zijn?
Ook zie ik nog voor me dat ik mijn eigen groei nauwlettend in de gaten heb gehouden. Ik keek vaak naar mijn handen en vingers (doe ik nog steeds overigens) om te zien hoe deze zich ontwikkelden. Ook zie ik nog voor me hoe blij ik was toen ik eindelijk groot genoeg was om bij het lichtknopje van de wc te kunnen. Ik heb hier verder nooit aandacht aan geschonken... maar eigenlijk zijn zulke dingen wel bijzonder, en de moeite waard om over na te denken.
Hebben jullie ook een herinnering aan jullie baby-tijd (misschien wel dezelfde als die ik heb)? Wat zijn jullie eerste herinneringen?