Loading...
nl

Nieuwe planeet ontdekt

MoonFlowertje
MoonFlowertje feb 24 '12
Astrofysici hebben gisteren de ontdekking bevestigd van een nieuw type planeet die voornamelijk is samengesteld uit water en omgeven wordt door een dikke en vochtige atmosfeer. De astrofysici baseerden zich voor hun conclusie op het onderzoek naar de exoplaneet GJ 1214b, die zich buiten ons zonnestelsel bevindt en in 2009 ontdekt werd met de Hubble-telescoop.

Tot nu werd uitgegaan van drie type planeten: de terrestrische planeten met een rotsachtig oppervlak (zoals de Aarde, Mercurius, Venus en Mars), de gasreuzen (Jupiter en Saturnus) en de ijsreuzen (Uranus en Neptunus). 'GJ 1214b lijkt niet op een van de planeten die we kennen', zegt astronoom Zachory Berta, van het Harvard Smithsonian Centrum voor Astrofysica. 'Een groot deel van de massa bestaat uit water.'

GJ 1214b is ongeveer 2,7 keer zo groot en zeven keer zo zwaar als de Aarde. Daarmee behoort hij tot een klasse van exoplaneten die 'super-Aarde' worden genoemd. Zijn moederster staat op ongeveer 40 lichtjaar van ons in het sterrenbeeld Slangendrager. De afstand van GJ 1214b tot zijn ster bedraagt slechts twee miljoen kilometer, waardoor de temperatuur er wellicht 232 graden Celsius zal bedragen.

Misschien is het wel de toekomst shocked

groetjes moonflowertje wink
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 24 '12
Interessant. Ik vraag me af, als hij van water is, en 232 graden is, hoe kan het dan niet verdampen?
Enigma
Enigma feb 25 '12
Ik ben anthausiast yeeeeaaaahhhhhhh...!!! laugh

Ga morgen ff op zoek naar info smile
Petra
Petra feb 25 '12
Wat leuk dat jou dit ook bezig houdt Moonflower, we delen veel interesses! grin

In totaal heeft Nasa de afgelopen periode dan 500 planeten ontdekt waarbij tientallen geschikt zouden kunnen zijn om 'leven' als zijnde leven op aarde te waarborgen. Het grote probleem van dit onderzoek is de afstand. Het is niet eenvoudig onderzoek te doen op een afstand van vele lichtjaren. Vandaar dat het gestaag verloopt, maar dat er leven op een aantal planeten mogelijk is, is al wel vastgesteld.

Dit is één van die planeten:

Daecca
Daecca mrt 2 '12
Grappig dat ik nu sinds een jaar ongeveer de hele tijd aangetrokken word tot het sterrenbeeld ophiuchus. Die volgens de oude telling bij de maanden behoorden. Dertien maanden. Ophiuchus (Slangendrager) behoort tussen schorpioen en boogschutter de zitten. Wel awesome dat ze daar nu dus een planeet vinden, Eindelijk erkenning voor de slangendrager!
Novi
Novi apr 16 '12
MBT het water. Vaak als er water ontdekt is op een planeet dan is er niet bijgezegd in welke vorm dat is.
Het kan een mooie oceaan zijn. Maar ook in de atmosfeer zitten, zoals ik hierboven begrijp. OF in verbindingen met andere elementen. Dat komt heel vaak voor.

Dat moet je je voorstellen als een potje zoutkorrels, die " water aan trekken". Zo heet dat in de volksmond. Het water gaat 'in' het zout en je zoutkorrels worden een brok. Maar het is nog steeds hard. Dat wil zeggen dat het zout, NaCL een verbinding heeft aangegaan met het water H2O waardoor je die molekulen/elementen door elkaar gemengd zijn in een verbinding.

In gas of vloeibare vorm kan een watermolekuul een verbinding aangaan met andere. Het H2O figuur is dan nog wel te herkennen! Het is dus geen spake van ontleding van het water molekuul.

-Vroeger verdiepte ik me ook heel erg in de ontdekking en bestaan van andere planeten en sterren. Nu ik dit lees vind ik het ook best wel weer interessant.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki