Ik denk zelf dat als je op een tomtom vertrouwd in deze dagen je erg fout gaat Petra. Maar uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf toch, of ze die tomtom volgen of niet?
Zo kwam ik ooit door een tomtom op het verkeerde pad, en ik had al zon vermoede dat die tomtom nog niet was geupdate en toch aan gezet, heel bewust, kijken waar die me naar toe wou leiden maar kun je voorstellen hoeveel mensen er verkeerd reden door die oude tomtom te volgen?
In tegendeel Petra je klinkt luid en duidelijk.
Hee ik zie een naam-metamorfose, mooie naam, zit er een bepaalde betekenis aan?
Dank je voor je reactie trouwens.
Natuurlijk kiest iedereen zelf op welke manier hij of zij zich wil voortbewegen door het leven en op welke manier. En daarbij de tomtom wil/kan gebruiken ja of nee. Ik denk zelf wel dat het in contact komen met de kern van wie je bent, essentiëel is in het bewustwordingsproces. Het is jezelf leren kennen, écht leren kennen. Voelen en weten wie je bent.
Verder hangt het er ook een beetje vanaf wat je onder die 'tomtom' verstaat
Je werkelijke innerlijke gevoel is geen:
Verlangen
Wens
Gedachte
Bezit
Projectie (van anderen op jou of van jou op anderen)
Enz..
Door tegenstrijdige signalen of andere gebeurtenissen of ervaringen uit het 'verleden' kan het werkelijke contact met jezelf en je innerlijke weten 'verstoord' raken. Je leert dan bijv. hoe je je zou moeten voelen op basis van allerlei dingen buiten jezelf. Sommige mensen hebben zulke ingrijpende dingen meegemaakt dat ze zich, uit een overleving's mechanisme, volledig hebben afgesloten van hun gevoel. volgen dan wat zij dénken dat ze zouden moeten voelen. Dat is allemaal nog steeds niet je werkelijke innerlijke stem of innerlijke gevoel.
Je innerlijke gevoel is datgene waarvan je voelt dat het in overeenstemming is met wie je bent, waar je voor staat en daardoor het kunnen kiezen van de weg die bij je past.
Wanneer je wérkelijk op die weg zit, pakt dat nooit destructief uit, geeft het geen verkeerde weg aan. Wanneer dat wel het geval is, is dat meestal terug te voeren op keuzes die meer of overwegend voortkwamen uit bovenstaande rijtje. Door allerlei factoren in onze huidige wereld (media, tijdsdruk, kromme systemen die zichzelf tegenspreken, m.a.w. een soort fictie-wereld waarin we leven) etc.. is het niet altijd even gemakkelijk om daadwerkelijk authentiek te zijn en te luisteren naar je eigen gevoel.
In de Happinez stond laatst een heel goed artikel van Michael Beckwith dat hierover gaat, ik vond het i.i.g. heel verhelderend en inspirerend.
Liefs, Petra