Kooktip:
Kokosolie
Sinds een tijd ben ik in de keuken gebruik gaan maken van kokosolie, voor bakken,braden en evt frituren
Toen ik hier voor het eerst over hoorde, en de informatie opzocht was ik gelijk verkocht, want het heeft erg veel positieve eigenschappen.
Wat mij in het begin het meeste aantrok, was dat het product stabiel is van structuur.
Het vet oxideert niet waardoor vrije radicalen niet snel zullen ontstaan.
Het heeft namelijk een hoger rookpunt dan bijvoorbeeld olijfolie.
Nog een aantal pluspuntjes op een rij:
- Het bevat veel laurinezuur(te vinden in moedermelk), dit heeft een gunstig effect op je cholesterolgehalte en op je weerstand tegen bacteriën, schimmels en virussen.
- Het vet dat erin zit word niet direct opgeslagen, maar word gebruikt als energiebron.
- De vetten stimuleren je stofwisseling en daarbij dus ook je vetverbranding, ideaal product voor het willen afvallen! Het bevat namelijk ook nog eens minder calorieën dan ander vet en het heeft een gunstige uitwerking op je bloedsuikerspiegel. Tevens word het ook weleens gebruikt in afvalprogramma’s tegen obesitas.
- Lichtverteerbaar
- Bevorderd je darmflora
- Bevat geen transvetten die wel in hoge mate voorkomen in olijfolie,margarine en bak/frituurvet.
- Ideaal voor vegetariërs
Er zitten verzadigde vetten in, maar hier hoeft men zich niet door laten af te schrikken.
Want de verzadigde vetten waarover gesproken word, die slecht voor ons zijn, dat zijn alle dierlijke vetten.
Dit is puur natuur.
Het is helaas niet te verkrijgen in de “gewone” supermarkten, maar in de meeste biologische winkels en op internet natuurlijk wel. Je betaald wel iets meer dan je gewend bent zoals bij het aanschaffen van een pakje boter, maar je haalt hier naar mijn mening wel voordeel uit.
Een klein samenvattend stuk dat ik net even snel samengesteld heb, want er is nog veel meer informatie over te vinden.
De mensen die het interessant vinden klinken kunnen vanaf hier zelf verder op onderzoek uitgaan toch?
Liefs.