Loading...
nl

[kortverh de drie zeven

Incripted
Incripted nov 27 '06
De drie zeven


Socrates, de Griekse wijsheer, liep eens door de straten van Athene. Plotseling komt een man opgewonden naar hem toe. "Socrates! Ik moet je iets vertellen over je vriend die..."
"Ho eens even", onderbreekt Socrates hem. "Voordat je verder gaat. Heb je het verhaal dat je mij wilt vertellen gezeefd door de drie zeven?"
"De drie zeven? Welke drie zeven", vraagt de man verbaasd.
"Laten we het proberen", stelt Socrates voor.
"De eerste zeef is de zeef van de waarheid. Heb je onderzocht of het waar is wat je mij vertellen wilt?"
"Nee, ik hoorde het vertellen en..."
"Ah juist! Dan is het toch zeker wel door de tweede zeef gegaan? De zeef van het goede? Is het iets goeds wat je over mijn vriend wilt vertellen?"
Aarzelend antwoordt de man: "Eeeh nee, dat niet. Integendeel..."
"Hm", zegt de wijsgeer. "Laten we dan de derde zeef gebruiken. Is het noodzakelijk om mij te vertellen wat jou zo opwindt?"
"Nee, niet direct noodzakelijk", antwoordde de man.
"Welnu", zegt Socrates glimlachend. "Als het verhaal dat je vertellen wilt, niet waar is, niet goed is en niet noodzakelijk is, vergeet het dan en belast mij er niet mee."
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 28 '06
Beste incripted. Dit verhaal komt in ieder geval letterlijk van:
http://212.113.74.20/HHOH/Content/evenstilstaan/index.html
Wil je aub voortaan aan bronvermelding doen? Anders krijgen we echt problemen op het forum. Iets kopieren zonder bronvermelding mag namelijk niet. Hoe mooi de verhalen ook zijn, hier krijgen we gezijk mee. Dus voortaan graag een simpel linkje onderaan met de bron is voldoende.
Incripted
Incripted nov 28 '06
 Quote:
Origineel van NiMS:
Beste incripted. Dit verhaal komt in ieder geval letterlijk van:
http://212.113.74.20/HHOH/Content/evenstilstaan/index.html
Wil je aub voortaan aan bronvermelding doen? Anders krijgen we echt problemen op het forum. Iets kopieren zonder bronvermelding mag namelijk niet. Hoe mooi de verhalen ook zijn, hier krijgen we gezijk mee. Dus voortaan graag een simpel linkje onderaan met de bron is voldoende.
Nims bij deze laat ik u weten dat dit verhaal niet uit het internet komt maar uit de les geschiedenis.

maar nu ik dit weet zal ik dergelijke verhalen niet meer openbaar posten op dit forum maar ze meteen doorspelen aan de personen waarvoor ze bestemd zijn dat moment.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 28 '06
Het maakt niet zoveel uit waar het vandaan komt als je de bron maar vermeld. Al zeg je dat het uit een geschiedenis les komt.

Ik snap dat je geen verhaaltjes wilt posten en vind dit erg jammer. De verhaaltjes zijn heel leuk, maar als ze niet van jou zijn, is het gewoon "not done" om ze klakkeloos te kopieren. Ik vraag alleen maar of je aan bron vermelding wilt doen. Is dat nou echt zo moeilijk?
Incripted
Incripted nov 28 '06
 Quote:
Origineel van NiMS:
Het maakt niet zoveel uit waar het vandaan komt als je de bron maar vermeld. Al zeg je dat het uit een geschiedenis les komt.

Ik snap dat je geen verhaaltjes wilt posten en vind dit erg jammer. De verhaaltjes zijn heel leuk, maar als ze niet van jou zijn, is het gewoon "not done" om ze klakkeloos te kopieren. Ik vraag alleen maar of je aan bron vermelding wilt doen. Is dat nou echt zo moeilijk?
volgens mij snapt u het niet helemaal.

hoe kan ik aan bronvermelding doen bij een verhaal die al verteld werd in de tijd voor christus.

het verwonderd mij ook erg dat u de persoon Socrates niet kent. hij werd namelijk aanzien als de allereerste filosoof ter wereld ten tijde van de oorlog tussen Sparta en Athene.
hij is nota bene ook gedood omdat hij naar zeggen van het bestuur van griekenland dien tijde niet het woord van God verkondigde. dit even geheel ter zijde


het is in feite zelfs letterlijk overgenomen uit mijn geschiedenis bundel van mijn voorlaatste jaar woord voor woord,leesteken voor leesteken.

historische verhalen en saga zijn nu eenmaal niet te achterhalen uit oorsprong.

de meeste van mijn verhalen haal ik overigens uit mijn kennis van geschiedenis en historische feiten, niet vanop internet site's.

zal ik u een voorbeeld schenken? het verhaal van de schorpioen en de kikker (u hopelijk bekend) werd al verteld van voor jezus luiers droeg.

dat ik dit verhaal ken dank ik uit mijn scholing geschiedenis en wetenschap.

dat dit verhaal op internet terug te vinden is is niet vreemd maar daarom wil dit niet zeggen dat het daadwerkelijk gekopieerd is vandaar.

het gedicht ''the Raven'' van edgar allen poe is terug te vinden op tientallen sites onbegonnen werk om deze allemaal te gaan vernoemen vind u niet.

bron vermelding kan als er gekopieerd wordt van mensen die dit schreven niet van sites waar dit verhaal zich bevond.

wat u wilt dat ik doe is van iedere verhaal die ik post dat niet door mij geschreven is zoeken op internet waar het zich bevind en daar dan die bron onderzetten?

mijn standpunt blijft dat als er een historisch verhaal uit de oudheid wordt gepost hier bronvermelding niet hoeft omdat niemand uit de hedendaagse tijd dit verhaal kan opeisen als hun eigen werk.
is dat echter wel zo komt er een bron vermelding zonder probleem.

dit als mijn bescheiden mening.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 29 '06
Hoi incripted,
Socrates is mij wel bekend, en ik snap wat je bedoeld. Maar kijk eens in het begin van je geschiedenis boek. Daar staat "Niets uit deze uitgave mag worden gekopieerd, of ....". Je hebt gelijk dat de bron van het bericht niet meer te achterhalen valt, en je moet het ook niet omdraaien om alles te zoeken waar het ook staat. Tenslotte was dat niet je bron. De reden dat het mij om de bron gaat, is omdat er in deze bron nog wel meer wijsheiden te vinden zijn die wij ook kunnen gebruiken, omdat deze bron erg interessant blijkt te zijn.

Bij je gedicht "The raven" heb je netjes vermeld dat het van Edgar Allen Poe is. Dat is precies wat ik goed vind. Het inspireert andere mensen om nog meer gedichten van hem te zoeken.

Als je bijvoorbeeld een tekst uit de bijbel, koran of weet ik het overneemt, zou ik dat graag willen weten. Snap je wat ik bedoel?
Ayasha
Ayasha nov 29 '06
zo is het wel goed heren :)
Incripted weet dat hij de bron had moeten vermelden en ook waarom NiMS dat graag zou willen. en NiMS weet dat het niet verkeerd bedoeld was van Incripted :)Misschien is het beter om weer ontopic te gaan. :)
Incripted
Incripted nov 30 '06
 Quote:
Origineel van NiMS:
Hoi incripted,
Socrates is mij wel bekend, en ik snap wat je bedoeld. Maar kijk eens in het begin van je geschiedenis boek. Daar staat "Niets uit deze uitgave mag worden gekopieerd, of ....". Je hebt gelijk dat de bron van het bericht niet meer te achterhalen valt, en je moet het ook niet omdraaien om alles te zoeken waar het ook staat. Tenslotte was dat niet je bron. De reden dat het mij om de bron gaat, is omdat er in deze bron nog wel meer wijsheiden te vinden zijn die wij ook kunnen gebruiken, omdat deze bron erg interessant blijkt te zijn.

Bij je gedicht "The raven" heb je netjes vermeld dat het van Edgar Allen Poe is. Dat is precies wat ik goed vind. Het inspireert andere mensen om nog meer gedichten van hem te zoeken.

Als je bijvoorbeeld een tekst uit de bijbel, koran of weet ik het overneemt, zou ik dat graag willen weten. Snap je wat ik bedoel?
Nims hoe mijn bundel eruit ziet is voor u een vraagteken."Niets uit deze uitgave mag worden gekopieerd'' staat bijvoorbeeld op geen enkele pagina. daar het kopie's zijn. maar goed dit daar gelaten.

ik snap wel wat u bedoeld en zal in het vervolg wel erbij plaatsen van wie dit verhaal of gedicht oorsprongkelijk kwam ook al is de persoon een vervlogen geschiedenis.

indien ik niet weet van waar het oorspronkelijk kwam zal ik dit ook vermelden hoewel ik weet dat de meeste wel terug te vinden zijn op het net.

mijn gaat het immers niet om wie het geschreven heeft of waar het vandaan komt, maar wel wat de boodschap is.
ik kan me wel inbeelden dat anderen dit wel graag zouden weten om zo verder te leren of die persoons werken.

mij ging het enkel om de reactie die u haf en meerbepaald dit deel : Wil je aub voortaan aan bronvermelding doen? Anders krijgen we echt problemen op het forum. Iets kopieren zonder bronvermelding mag namelijk niet. Hoe mooi de verhalen ook zijn, hier krijgen we gezijk mee.

omdat niemand in de hedendaagse tijd dit verhaal nog kan opeisen had ik zo een reactie.

had u mij erop gewezen zoals u nu doet had ik kort gereageerd met : geen probleem ik let erop.

maar laten we inderdaad on-topic blijven vanaf nu.

en kath, had ik u niet gevraagd het niet te doen?
maar toch bedankt. eigenwijs,koppig maar zelfbewust ik blijf erbij.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 30 '06
Bedankt, en je hebt gelijk, ik had ook een iets andere bewoording kunnen gebruiken toen ik zo reageerde. Daarvoor mijn excuses. De reden dat ik zo reageerde is omdat ik in het verleden (niet op deze site) al eens problemen heb gekregen, bij geschonden kopie-rechten en je snapt wel dat ik hier niet nogeens op zit te wachten.

Maar goed we zijn eruit, dus ja. On-topic dan maar?

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki