Loading...
nl

Vrijmetselarij - gemengd of hetzelfde geslacht?

admin
admin jan 3 '12
Een geloof zeg me niet zoveel. Ik was ooit katholiek maar ik vind nog heel erg moeilijk daarin te kunnen geloven. De cijfers zijn gewoon verkeerd. En zie je zoiets als die meltdown in Japan, zoveel duizende mensen dood... jaaa... kan toch eigenlijk niet dat er ergens iets is dat opperwezen is en die dat allemaal zo laat gebeuren.

Als je je kinderen straft zonder duidelijk maakt wat ze dan verkeerd doen ben je lang bezig volgens mij. En hoef je ook geen liefde van die kinderen meer te verwachten.

Geloof daarin tegen spreekt mij meer aan in de mensen om me heen. En dat is heel klein geworden voor mij in de jaren dat ik nu nog met een handje vol zit. En aan de ene kant maakt dat handje vol zich dan wel heel speciaal maar het is ook iets dat je gaat wantrouwen. En uiteindelijk zoek je naar iets tastbaars als je dan mensen ontmoet die daarom vragen.
HeiligHart
HeiligHart jan 3 '12
Elk geloof en overtuiging kan uitgroeien tot een sekte.
Het ligt er volgens mij maar net aan wat voor een persoon de sceptor draagt.
Als die persoon heilig van zijn visie overtuigd is en daardoor zichzelf en zijn "volgers" afstompt in het verder onderzoeken naar inzicht/kennis dan vind ik het best als een sekte.
Daarbij is het soms ook dat leiders met valse voorwendselen een ik-verbinding kan maken om zo zijn volgers te overtuigen/misleiden.

Het geloof is eigenlijk zuiver, maar door jarenlange eigen interpretaties aan toegevoegd is (afhankelijk van trillingsniveau,bewustzijn en belangen) is het vaak vervormd.
Daarom is het naar mijn mening ook zo belangrijk om door te gaan met zoeken.
Want ook de "vastgestelde" natuurwetten veranderen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 3 '12
Volgens mij is het enige echte geloof, "het geloof in jezelf".
MariaD
MariaD jan 8 '12
Lieve mensen
Wat leuk dat ik hier ook iets over de Vrijmetselarij tegen kom. Zeker er bestaat in Nederland verschillende gemengde Ordes van Vijmetselaren
1 Nederlandse Federatie van de Internationale Orde van Vrijmetselarij "Le Droit Humain" (IOGVM Le Droit Humain)
2 Nederlandse Genootschap voor gemengde vrijmetselatij
(NGGV)
3 Groot Oosten van Luxemburg (GOL)
4 Vitae Femina Textura (Gebruiken niet ambacht van de metselaar maar dat van de weefsters en is exclusief feminin)
5 Grootoosten van Nederland GON (exclusief Masculien)

Daarnaast bestaan zoals vrijmetselaars zeggen "Wilde Loges", dwz niet aangesloten bij een Orde.

Het doel van alle vrijmetselaren is werken aan zichzelf ter volmaking van de mensheid. Er zijn Loges die een christelijke insteek hebben en Loges die daar minder binding mee hebben.
Vergeet niet dat wij leven in een met christelijke tradities doordrengde samenleving dus zul je daar overal flarden van tegenkomen zelfs op plekken waar je het niet zou verachten.
Het grote geheim van de Vrijmetselarij is de beleving van de inwijding, dat kun je n.l. niet uitleggen. (Je kunt het vergelijken met een kind krijgen dat is zo'n persoonlijke ervaring dat je alleen je gevoelens hierover kunt uitwisselen met hen die dit ook hebben beleefd.)
Alle ritualen zijn te vinden op internet voor diegene die zoekt. Dat is het geheim dus niet. Maar wat zegt een ritueel als je het niet hebt beleefd.
Waar vrijmetselaren voor staan is een vrije geest en eigen verantwoordelijkheid. Hun streven dogma's los te laten heeft hen altijd in conflict gebracht met genootschappen die juist het dogma als bindmiddel aanwenden, met name religieuze instituties.
Al het geheimzinnige gedoe over de Vrijmetselarij is nogal over trokken. Wat wel eens waar zou kunnen zijn is dat Vrijmetselaren zich over het algemeen zeer betrokken voelen bij de samenleving en daar, vanuit hun motief te werken aan de vervolmaking van de mensheid, misschien relatief beter vertegenwoordigd zijn dan bijv. Wiccans.

Ik zou iedereen die hierin is geïnteresseerd aanraden zich goed te informeren. Neem vooral contact op met zoveel mogelijk Loges in de buurt.
Als je overweegt lid te worden, zoek een loge die bij jou past en neem de tijd je te informeren.

Hartelijke groet
Maria D
Emuca
Emuca jan 8 '12
Wat een mooie uitleg Maria smile
MariaD
MariaD jan 8 '12
Dank je Emuca, Graag gedaan
Hopelijk is het duidelijk dat Vrijmetselarij geen sekte is maar een ideologie van het vrije denken dat elk dogma afwijst. Dat is niet makkelijk want het zijn juist de dogma die het leven versimpelen. Volg het dogma en je hoeft niet meer na te denken. Voor liefhebbers van machtsstructuren maken dogma's de massa hanteerbaar en stuurbaar. Dat lukt niet met iemand die geleerd heeft vrij te denken en overal steeds weer vragen bij te stellen. Let wel dat ben je niet van vandaag op morgen, het is een proces van jaren. Maar als je eenmaal die weg ben ingeslagen, kun je niet meer terug en ben je voor machtsstructuren een ondermijnende- en dus bedreigende factor. Het is dus heel verklaarbaar waarom er zoveel onzinnige verdachtmakerijen zijn.
Dat maakt Vrijmetselaren overigens niet heilig. Natuurlijk zitten er ook onder vrijmetselaren foute types, net als in iedere club/kerk of wat dan ook het zijn tenslotte allemaal mensen. Vrijmetselarij afdoen om die foute types is het badwater met kind en al weggooien.

Hartelijke groet Maria D
HeiligHart
HeiligHart feb 20 '12
Dankje Maria D!
Voor jou stukje tekst..
Het is een mooie toevoeging aan dit topic smile
Ik ga ook zeker de tijd nemen om te kijken welke goed bij mij zou passen.
Gelukkig geven ze je ook de tijd en ruimte daarvoor. Ik kan net zoveel gesprekken aanvragen als ik zelf wil en/of nodig heb.
Ik vind het ook echt iets super moois!
Liefs
sundown
sundown apr 22 '12
mijn vader was lid van de vrijmetselarij 'oost indie', surabaya, ; hij vertelde over sommige oefeningen welke zij deden; in het donker zitten met een kaars en in de spiegel kijken om zo de eigen angsten te zien in die spiegel.
Hij ga daar ook les in de 'nieuw leven ademhaling' , een oefening welke het lichaam traint in het ontvangen van energie om zo het bewustzijn te verlichten.
Volgens mij maakt het niet uit hoe oud de leden zijn of het gemengd is of niet, het gaat uiteindelijk om spirituele groei en deze is onzijdig...
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki