Loading...
nl

kinderen en sinterklaas

IkGeefJeEenRoos
IkGeefJeEenRoos nov 24 '11
Mijn kindjes vinden sinterklaas echt geweldig.
Maar nou vroeg ik me af, veel van de kinderen van nu kunnen ook gedachten lezen, dus die weten al heel snel dat sinterklaas niet echt is.

Dan zouden ze toch al snel aangeven dat het toch niet klopt?

(oke de ouders zouden het waarschijnlijk zeggen dat het wel bestaat en later wordt weer vertelt dat het nep is)
Delen:
HeiligHart
HeiligHart nov 24 '11
Het is ook logisch dat kinderen Sinterklaas leuk vinden..
Er heerst een samenzijn sfeer er zijn cadeautjes en kinderen voelen de ouders erg goed aan.
Ouders vinden de verraste blikken op de gezichtjes van de kinderen vertederend. Dus ze krijgen een fijne sfeer mee..

Ikzelf had rond groep vier door dat hij niet bestond. Omdat ik zag dat de suprise die we op school kregen gemaakt moest zijn door mijn moeder!
De materialen en de techniek waren van haar.. Ongeacht dat ze allemaal "hetzelfde" waren.

Maar om heel erlijk te zijn vind ik het Sinterklaas feest niet echt een goed iets..
Juist omdat de kinderen zoveel aanvoelen.. Veel ouders zijn zich daar helemaal niet bewust van dat kinderen zoveel Gaves hebben..
Heeft het kind het door en word dit ontkracht om het kind er langer in te laten geloven dan zal het kind enorm aan zichzelf twijfelen. Ze verwacht immers niet dat ouders het "voorliegen".
Ook delen kinderen op school wat ze allemaal van de Sint gekregen hebben. En tja niet iedere ouder geeft dezelfde hoeveelheid uit aan de cadeautjes. Ik ben ook vaak tegengekomen dat de kinderen met minder bedeelde ouders zich gaan afvragen of ze stout zijn geweest..
En dat de klasgenootjes ook niet altijd zo lief zijn voor ze, aangezien het ego vanuit opvoeding al gestimuleerd word.
En gaan ze pronken met de cadeautjes..

Wil niet zeggen dat ik het hele feest afkeur, want het geeft ook veel positiviteit met zich mee.
En er zijn ook zeker wel ouders die weten hoe ze dit het beste moeten aanpakken.
Alleen is het niet altijd psychologisch verantwoord,in mijn optiek, om in deze tijd (met aanzien,status en een overheersend ego tijdperk) Sinterklaas zo te vieren..

Misschien meer openheid!
Dat we een man die goed deed naspelen om hem ook in onze tijd te omarmen!
Een verkleedpartijtje of zoiets dergelijks.. smile
Cialara
Cialara nov 24 '11
Op de peuterspeelzaal waar mijn dochter zat deden ze dat heel leuk. Er zijn namelijk ook heel veel kindertjes best bang voor Sinterklaas, die vinden die oude man met grote baard maar te indrukwekkend.

Wat ze deden, was dat de juf zich voor de ogen van de kinderen ging verkleden. Dus waar ze bij zaten. Met een verhaal erbij, dat Sint er niet kon zijn, en dat zij zijn taak zou overnemen. Het grappige was, dat de kinderen dan tijdens dat zij in die rol zat, ook echt Sinterklaas tegen haar zeiden wink

Ik wilde dit graag delen, want ik vond het mooi om te zien hoe ze dat deden op de peuterspeelzaal.

Sommige kinderen zien inderdaad dat een nichtje opeens voor zwarte Piet speelt. Maar weet je, even later zijn ze dat vergeten en genieten ze van het spel. En uiteindelijk vergeten ze het weer ook.

Als je na een aantal jaren je kinderen verteld dat de Echte Sint al jaren geleden is overleden, maar dat we hem nu nog in ere houden door het rollenspel te spelen, dan is er eigenlijk geen gevoel van voor de gek gehouden te zijn... het is soms maar net hoe je het brengt. Ik hoopte wel altijd dat ik de andere kinderen voor was. Het is nogal lullig om op school te horen van een klasgenoot dat ie niet bestaat.
Serenity
Serenity nov 24 '11
Wauw Cialara wat een mooi spel, ik zou dit woord flink verspreiden als ik jouw was want heel de traditie en het spel komen aan de pas maar dan vanuit een iets andere hoek of positie..... stuur het op als brief naar een krantje, zovan 'lezersberichten' o.i.d.

Echt ik vind het echt heel super idee!

Zelf voelt het ook niet goed om te liegen tegen mijn kind namelijk.... confused
MoonFlowertje
MoonFlowertje nov 25 '11
Kinderen kun je makkelijk voor de gek houden...
Vooral omdat hun ouders (degene die ze het allermeest vertrouwen)
het zeggen...
Het gevoel van: er klopt iets niet... wordt heel vaak door de emotie: angst overtroffen!
Want: ben jij wel lief geweest? ... slik
En hij wordt door jong en oud gewoon welkom geheten...
Hij komt vaak aan in de haven, waar heel veel mensen naar toe komen... en ze krijgen kado's
Vaak zijn het, de wat oudere kinderen die tegen de jongere kinderen zeggen, dat het nep is...
Gedachten lezen is denk niet het goede woord, maar ze kunnen zeker wel dingen oppikken...
van hun ouders... het voelt als; Geheimzinnig gedoe...
Daar kunnen sfeergevoelige kinderen best wel last van hebben, soms...
want die snappen niet waarom er zo stiekum gedaan moet worden!?

Groetjes moonflowertje
Serenity
Serenity nov 25 '11
Precies, zielig hé!
IkGeefJeEenRoos
IkGeefJeEenRoos nov 26 '11
dank jullie voor jullie visie!
Eigenlijk is het ook zielig, maar tot nu toe hebben ze er veel plezier in, en zijn ze altijd lief.
Ariel
Ariel nov 27 '11
Ik heb het nooit gezegd dat hij bestaat en ik zeg steeds dat het een feest is die we vieren.
Ook omdat een klasgenoot moslim is en ze geen sint vieren ,maar wel suikerfeest(anja koppeld dit aan elkaar vanwege het snoepen en cadeua's ik weet niet of de kinderen cadeau's krijgen dan?)
Ik vertel haar dat sinterklaas gewoon een feest is en zij zegt maar steeds uit zichzelf dat hij bestaat en de pieten ook.
Ze is er zelf enorm mee bezig.
School heeft ook een aandeel ze gaan compleet mee met het sinterklaas journaal.
En ik zeg tegen Anja dat het sinterklaas journaal en school gewoon een spel spelen.
We doen wel aan pakjes avond ,want we doen mee met het feest.
Als ik zeg dat mama de cadeaus koopt zegt ze heel overtuigend:nee dat doet de sint.
Ze kan mijn gedachten lezen dus ze zou moeten weten dat ik daarin de waarheid spreek ,maar ze lijkt gewoon te willen dat de sint bestaat.
IkGeefJeEenRoos
IkGeefJeEenRoos nov 28 '11
haha, zo kan het ook!
J vindt het sinterklaasjournaal (meestal) ook geweldig, en deze volgen we ook, maar R gaat helemaal uit haar dak. Vrijdag ziet ze hem in het echt, naast de optocht dan, en dat is dan toch wel wat spannender denk ik. (vooral die zwarte pietengezichten)

Tot nu toe ga ik meer met hun mee, maar als ze vragen hebben, ben ik wel eerlijk. Denk dat het volgend jaar op zijn vroegst komt.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki