Loading...
nl

HSP vs. ADD

Eruan
Eruan okt 23 '11
Ik zat laatst eens te denken en vroeg me het volgende af...

Is er een verschil tussen ADD en HSP? Ik zie namelijk best veel overeenkomsten als ik deze 2 dingen naast elkaar leg ben ben eigenlijk heel benieuwd of het nou eigenlijk echt 2 verschillende dingen zijn, of dat ADD de medische benadering is voor HSP mensen?

Weet iemand hier meer over toevallig?

Liefs Eruanna
Delen:
Marjanne
Marjanne okt 23 '11
Er zijn inderdaad veel overlappingen tussen ADD en HSP. Bij mij is voor jaren terug de diagnose ADD vastgesteld maar toen ik van HSP hoorde en mij daarin ging verdiepen herkende ik ook enorm veel. Dus mijn mening is dat ADD de medische benadering is. Door middel van 'alternatieve' vormen van therapie ben ik goed geholpen en weet ik er inmiddels mee om te gaan.
Uiteindelijk is een diagnose niet belangrijk, het kan alleen helpen om iets te kunnen plaatsen zodat je weet wat voor hulp je evt kunt zoeken.
Leuke vraag van je smile
Ariel
Ariel okt 23 '11
Ik denk personlijk dat veel mensen te snel ADD stempel krijgen.
Veel HSP-ers krijgen een ADD stempel terwijl ze het helemaal niet hebben ,maar de artsen niet weten in welk hokje ze de HSPer patient moeten plaatsen.
Mijn broer en ik zijn HSP-er en mijn broer had de stempel ADD gekregen.
Ik zei direct :als jij ADD hebt dat moet ik zeker aan de medicatie.
Nou hij heeft de medicatie geslikt en is er net zo hard mee gestopt ,want hij kreeg enorm last van de bijwerkingen en verder deed het niks bij hem.
Ikzelf had al door dat we HSP-er zijn en heb mijzelf geleerd hoe ermee om tegaan en help hem er nu mee en hij voeld zich nu een stuk beter.
Geen medicijnen meer ,maar het aanpakken als HSP-er.

Ik vind echt dat veel mensen als AD(H)D bestempeld worden die het niet zijn.
Alleen is de medischie wereld totaal niet ingesteld op de nieuwetijdsmens.
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 24 '11
Nee, Kalilka, dat klopt inderdaad!

voor mijn chronische hyperventilatie heeft de dokter me doorgewezen naar een psycholoog...
(stichting Indigo)
Toen ik vertelde dat ik een Indigo ben, wist hij echt niet wat het was?! een nieuwetijds-kind?
(ben dan al wel 34, maargoed)
Hij is bezig om mij voor een test in te schrijven, bij een psychiater, want hij denkt dat ik ADD heb!
wel kon hij door mijn praten met hem zeggen, dat ik gewoon last hebt van mijn (paranormale) gaves...
naja, niet zozeer van de gave, maar meer doordat ik me niet durf te uiten, loop ik soms compleet vast!
en word ik chaotisch...
HSP is ook een stukje wat bij een indigo hoort!
Dus ik wil andere mensen niet kwetsen, of een rotgevoel geven...
vandaar dat ik vaak mijn mond houd, terwijl ik het er niet mee eens ben...
als ik een ander pijn doe, voel ik het zelfde

groetjes moonflowertje
Ariel
Ariel okt 24 '11
Misschien gewoon tegen de psycholoog zeggen dat je het idee hebt dat hij je niet begrijpt?
En dan gaan uitleggen wat jijzelf denkt en als de psycholoog je nog niet snapt verwijzen naar de vele site's?
Het is maar iets wat nu in mij opkomt hoor.
Artsen zijn vaak alleen medisch bezig en willen ook niet anders denken.
Er zijn er genoeg die dat wel doen ,maar de meesten zijn nog niet zover.
En je doet jezelf alleen maar meer pijn als je hiermee doorgaat.
Dan wordt er vanalles tegen je gezegd wat zij als waarheid zien en je krijgt medicijnen die je meer kwaad dan goed doen.
En je bent verder van husi dan je denkt en de psycholoog vindt dat hij zijn werk goed doet(dat is ook zijn intentie) alleen begrijpt hij je totaal niet omdat hij de nieuwetijdsmensen niet kent.
Dat je al 34 bent zegt niet echt iets dat je geen indigo kan zijn (ik ben 35 mijn broer is ook 34 trouwens wink)
Er zijn door de eeuwen heen genoeg indigo of nieuwetijdsmensen geweest alleen komen er nu veel meer omdat er nieuwe tijden aanbreken.
Je bent gewoon een pionier zeg maar.
Dat maakt het ook extra zwaar ,maar ik ben er ook wel trots op dat ik het mag zijn en zo anderen kan helpen vooral de kinderen.
Eruan
Eruan okt 24 '11
Dus eigenlijk kunnen we wel stellen dat ADD en HSP eigenlijk een soort van hetzelfde zijn maar met een ander labeltje eraan en een andere manier van ermee omgaan? Medicijnen bij ADD en bij HSP een soort van coaching?

Hoe hebben jullie leren omgaan met HSP?

(Ik loop momenteel bij een psycholoog om te kijken hoe ik moet gaan omgaan met mijn chaotische en concentratieproblemen, en vanaf volgende week word ik getest op add omdat het op school niet gaat. Dus vandaar ook mijn vraag.)
Ariel
Ariel okt 24 '11
Eigenlijk zijn de medicijnen die je krijgt bij ADD zo chemisch en slecht voor je lichaam dat ik het iedereen afraad om het in te gaan nemen.
Je kan ook het alternatieve circuit in om het te behandelen ,maar dat zal een arts zelden adviseren ,omdat ze beïnvloed worden door de farmaceutische industrie die niks verdiend aan alternatieve zorg en de artsen indoctrineren met hun eigen wijsheden over medicatie.
Dit gebeurd al in de opleiding en eigenlijk weten de artsen niet beter dan wat de farmaceutische industrie verteld.
Pas als de artsen verder gaan kijken zullen ze bemerken dat er alternatieven zijn en die artsen zullen je ook adviseren alternatieven te nemen.
ga eens in gesprek met een homeopaat.
Wat zijn concentratieproblemen?
Ik bedoel in hoeverre heb je er echt last van of is een ander het opgevallen en heeft hij/zij het jou verteld?
Ik kan als een verhaal lang en saai is mijn concentratie verliezen of als een onderwerp me niet boeit.
Dat is gewoon logisch wie kan zich dan wel concentreren.
Bij HSP-er is het iets erger ,omdat een HSP-er graag getrickerd wordt.
Vroeger met huiswerk maken deed ik eerst het vervelende werk en toen het leuke.
Hoe sneller ik het vervelende af had hoe eerder ik het leuke kon doen en hoe meer tijd ik ervoor had.
Ook ben je aan het einde van je huiswerk minder fit dan in het begin dus als je vervelend huiswerk doet als je zo fit mogelijk bent dan lijkt het minder vervelend.
Onder de les liet ik mijn aandacht weleens afglijden op momenten dat het even kon.
Om zo op de "belangrijke" momenten weer geconcentreerd te zijn.
Ook koos ik mijn plek in de klas.
zo ver mogelijk weg bij kletsmajoren en zo dicht mogelijk bij de docent om goed te kunnen luisteren en de rest te kunnen negeren.
Op de basisschool zat je op een vaste plek en ik zat ergens middenin en werd steeds weer afgeleid waardoor ik dus achter kwam in mijn werken slechte cijfers haalde.
Ik heb zelfs even de LOMschool gedaan waardoor ik weer even aandacht kreeg en ik ineens opbloeide.
Toen kon ik wel weer de school aan.
Het is gewoon ook het onbegrip.
Docenten willen dat je meedoet met de rest ,maar vergeten dat iedereen anders is.
Het wordt gauw als lastig gezien als je niet mee komt met de rest doordat je concentratie minder is.

Gewoon soepel omgaan dus met je concentratie en vooral niet je laten beïnvloeden door wat andere zeggen zeker niet als ze zelf niet HSP-er zijn ,want die begrijpen je toch niet.
Probeer voor jezelf bepaalde regels te maken om de chaos in je hoofd te stillen.
Zo konden lappen tekst mij duizelen ,maar als ik in het boek met potlood en liniaal de belangrijke teksten uit de lap tekst onderstreepte zag ik ineens weer 1 geheel.
Moet het natuurlijk wel mogen ik je boeken wink
Probeer oefeningen te doen die je rustig maken.
Zoals meditatie of aardingsoefeningen.
Dat helpt mij enorm.
Zo ben ik een stuk rustiger geworden
Ariel
Ariel okt 24 '11
Vandaar trouwens ook mijn manier van lay -out.
Ik schrijf zelden zinnen achter elkaar ,maar begin op een nieuwe lijn.
Als ik alle zinnen achter elkaar schrijf wordt het ook een chaotische bende in mijn hoofd.
Er zijn mensen die zeggen dat dat bij dislektie hoort ,maar dat vindt ik onzinnig.
Als ik een lap tekst zie met alle zinnen aan elkaar geplakt dan komt het chaootje in mij naar boven en begin ik al niet eens meer aan de tekst te lezen.
Ik lees enorm veel boeken ,maar toch heb ik moeite met teksten die compleet aan elkaar vast zitten zoals steeds vaker te zien is op het internet.
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 24 '11
over chaotisch gesproken smile
ik heb ik-weet-niet-hoeveel verschillende handschriften...
als ik een brief naar mijn oma schrijf, moet ik er wel eens om lachen! soms zelfs met verschillende pennen geschreven!
(omdat ik tussendoor mijn pen kwijt raak) shocked
altijd alles kwijt zijn hoort dan ook bij mijn indigo-wezen wink
en is ook wel een symptoon van ad(h)d
daarintegen hoort het niet per definitie bij een hsp-er...
een hsp-er heeft niet per defintie concentratie-problemen (gauw afgeleid of juist helemaal ergens inzitten, en de hele wereld om je heen vergeten)
Er zit dus verschil tussen ad(h)d en hsp
een ad(h)d-er heeft problemen met concentreren
en een hooggevoelig persoon hoeft daar geen last van te hebben

tenminste dat is, hoe ik het zie dan shocked
er zullen wel meer verschillen zijn, hoor
maar misschien wel meer dingen die juist wel overeen komen!

groetjes moonflowertje
Eruan
Eruan okt 26 '11
Mijn concentratie is nooit echt goed geweest, alleen wanneer ik een goed boek lees of echt doe wat ik zelf wil dan gaat de hyperfocus erop. Het concentratievermogen is nu ongeveer 5 minuten concentreren en dan 10 minuten iets anders doen.

Ik dacht/verrwachte dat ik HSP was omdat ik ook heel gevoelig ben voor stemmingen van anderen enz. Maar sinds kort dus aan het bekijken of het geen add is.

Ik vind het heel erg lastig te bepalen wat iets is, vooral omdat er zoveel overeenkomsten zijn. Het liefste zou ik natuurlijk niks uitzoeken en gewoon lekekr zo aanmodderen... Maar als ik zo doorga ga ik mijn studie niet halen... En met de boetes die boven ons hoofd hangen gaat dat hem niet worden..

@Kalika: Weet jij wat een homeopaat bijvoorbeeld zou kunnen doen?

En hebben er hier mensen ervaring met een personal coach? smile
Ariel
Ariel okt 26 '11
Er zijn genoeg homeopathische middelen die je kunnen helpen.
Deze zijn nog gezonder voor je lijf ook.
De medicijnen die ze voor ADD voorschrijven kunnen je apathisch maken je bent meer een zombie dan dat je mens bent.
Als jij last hebt van andermans emoties ben je dus hspe.-er.
Ik ben nog nooit een add-er tegen gekomen die daar last van heeft.
Ze reageren wel op drukte om hen heen ,maar dat is meer omdat ze de drukke bewegingen van anderen niet kunnen handelen niet omdat ze de emoties overnemen.
Artsen kunnen niet onderzoeken of je hsp-er bent ,want ze kennen het niet.
Een homeopaat wel.
Dus voor je aan de medicijnen gaat die de arts misschien gaat voorschrijven ga dan eerst informeren bij een homeopaat.

Je kan zelf onderzoek gaan doen ,maar zoals jezelf al schrijft je vindt het moeilijk het zelf te beppalen dus vraag ook bij een homeopaat en dan kies je waar jezelf het beste gevoel bij hebt.

Als je besluit om de medicijnen te nemen van de arts en je merkt dat je je er beroerd van wordt en dat je verder niet echt merkt dat de medicijnen werken dan heb je geen ADD wat de arts je ook voorhoud ,maar hsp-er.
Zoals mijn broer zei hij had meer last van de bijwerkingen dan dat de pillen werkten.
Hij is ook hsp-er.
Anders lees je het boek eens van Hans Stolp: de levensopdracht van nieuwetijdskinderen.
Daarin wordt ook het onderwerp AD(H)D behandeld.
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 27 '11
Mensen met ad(h)d zijn zeker wel "sfeer" gevoelig...
Het is alleen niet zo, dat ze er last van hebben, eerder andersom...
Als iemand verdriet heeft, reageren ze daar gewoon heel heftig op
En op een manier die vaak niet te plaatsen is...
Ze gaan op zulke momenten bijvoorbeeld lachen, en dan niet gewoon lachen, maar met een bepaalde druk...tegen sarcastisch aan!
want stel je voor dat ze vergeten worden shocked
dat de aandacht uitgaat naar iemand anders...
Op een moment dat iemand die hyper-gevoelig (hsp-er)is bij iemand die verdrietig is in de buurt komt,
en het hoeft niet eens in de buurt te zijn, als er een emotionele verbinding is, maakt het niet uit hoe ver diegene is, maar de hsp-er zal zich ook verdrietig voelen, zelfs huilen!
^^ is maar een voorbeeld hoor wink
Ik heb een vriend die adhd heeft, en ik ben een indigo...
indigo wordt vaak (ten onrechte) vergeleken met add, terwijl dit eerder te vergelijken is met hsp
vind ik persoonlijk dan, hoor wink

groetjes moonflowertje
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 27 '11
hou maar op over de medicatie die toegediend wordt, vooral aan kinderen die ad(h)d hebben...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritalin
en tegenwoordig ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dexamfetamine
jules LS
jules LS okt 27 '11
HI!

Ik heb hier een artikel over gevonden.
Redelijk recent van de Universiteit van Tilburg.

google dit:
temprament of stoornis hoogsensitiviteit in relatie tot
het is een pdf van B.D.H Jong uit 2010.

De conclusie is inderdaad dat er meer overeenkomsten zijn gevonden in de onderzoeksgroep tussen HSP-ADD dan niet-HSP vs ADD.

Het is misschien een lastig te lezen stuk tekst, maar het beste kun je dan doorscrollen naar "overeenkomsten en verschillen".

Groetjes!
jules LS
jules LS okt 27 '11
Ps.

vaak zijn homeopatische artsen toch ook gewoon 'regulier arts', of is dat het verschil tussen een 'homeopaat en een homeopatisch arts?'
jules LS
jules LS okt 27 '11
ps ps

Mijn zusje is ADD gediagnostiseerd, maar zij heeft wel degelijk ook dat ze emoties overneemt. Het 'je in plaats van de beschuldigde ook schuldig voelen, terwijl je er werkelijk niets mee te maken hebt', bijvoorbeeld.

Ik hoorde pas sinds 2 weken geleden weer over HSP.

@ Eruanna, lees anders hier en daar wat over HSP. (Ja ok, lastig als je je niet goed kan concentreren wink.

Dit is leuk om te lezen:
Het is persoonlijk, en herkenbaar, voor mij.
http://estrology.wordpress.com/2009/11/09/5-tips-om-je-nooit-meer-overweldigd-te-voelen/

http://estrology.wordpress.com/2009/07/15/kijk-niet-verder-dan-je-neus-lang-is/

Met betrekking wat er over HSP en reactie op groepen mensen gezegd wordt:
- druk, overspoeld, misselijk, raar,
Ik dacht, nah, dat herken ik niet.
Tot ineens terug kwam dat ik bij optochten ed me wel altijd soort van opgelaten voel, of ineens heel er 'JAA BIJZONDER we gaan er voor!!! HOOEI -blijheid' .
Optochten vna marcherende mensen, naar voren lopen bij een concert om dichter bij te kunnen komen.
Ik wordt er als het ware High van. zover ik weet hoe dat is, dus afgaande op beschrijvingen ;-[].


Of kijk of je je hier in kunt vinden:
http://esthersmallegoor-coaching.nl/2010/09/energieshoppers-wat-doe-je-eraan-de-5-beste-tips/


Ik heb niet dit soort webpages over ADD.

Ben benieuwd wat je er van vindt!!!
Ariel
Ariel okt 27 '11
Origineel bericht van: MoonFlowertje
Mensen met ad(h)d zijn zeker wel "sfeer" gevoelig...
Het is alleen niet zo, dat ze er last van hebben, eerder andersom...
Als iemand verdriet heeft, reageren ze daar gewoon heel heftig op
En op een manier die vaak niet te plaatsen is...
Ze gaan op zulke momenten bijvoorbeeld lachen, en dan niet gewoon lachen, maar met een bepaalde druk...tegen sarcastisch aan!
want stel je voor dat ze vergeten worden shocked
dat de aandacht uitgaat naar iemand anders...
Op een moment dat iemand die hyper-gevoelig (hsp-er)is bij iemand die verdrietig is in de buurt komt,
en het hoeft niet eens in de buurt te zijn, als er een emotionele verbinding is, maakt het niet uit hoe ver diegene is, maar de hsp-er zal zich ook verdrietig voelen, zelfs huilen!
^^ is maar een voorbeeld hoor wink
Ik heb een vriend die adhd heeft, en ik ben een indigo...
indigo wordt vaak (ten onrechte) vergeleken met add, terwijl dit eerder te vergelijken is met hsp
vind ik persoonlijk dan, hoor wink

groetjes moonflowertje


Heel duidelijk vertaald moonflowertje.
Ik wist ook niet zo heel erg goed het verschil te beschrijven.
Ik moet door jouw stuk wel ineens aan iets anders denken.
Mijn man heeft adhd.
Ik merk het af en toe en dan is het het beste om hem opdrachten te geven en te sturen anders loopt hij als een kip zonder kop alles tegelijk te doen.
En alles gaat dan half.
En wat jij beschrijft.Owee als ik de aandacht krijg in gezelschap dan probeert hij mij te sussen want ik praat tehard terwijl ik geregeld niet boven zijn stem geluid uit kan komen.
Ik heb hem al eens gezegd dat hij het niet meer moet flikken mij te sussen als ik de aandacht heb want dan zal ik hem ter plekke duidelijk maken wat ik ervan vindt.
Dat heb ik inderdaad een paar keer moeten doen en nu houd hij zijn mond als ik aandacht heb.
Hij kan ook succes verhalen naar zich toetrekken alsof hij het heeft meegemaakt.
Hij ziet echt niet in dat het zijn fantasie is en hij het verhaal afpikt van een ander.
Zo heeft hij in het verleden nogal eens mijn succesverhaal afgepikt.
Dit niet uit bewustheid maar om een drang van aandacht.
Hij heeft de mazzel dat ik niet perse in het middelpunt hoef te staan en het hem maar laat vertellen.
Toch viel het me geregeld op in het verleden.
Familie en vrienden weten wel dat Freek zo kan zijn dus als ik praat luisteren ze ook expres naar mij en laten Freek kletsen zodat ik ook aan mijn verhaal kom.
Dus dan is het minder erg.
Maar owee als hij de aandacht kan krijgen.
Nogmaals niet bewust of kwaadwillend ,maar typisch ADHD dus.

Gaat lekker trouwens in dit huis 1 ADHD-er en 2 HSP-er gelukkig is de kat normaal laughlaugh
Ariel
Ariel okt 27 '11
We hadden trouwens vandaag een echtpaar in de winkel.
Hun dochter van 4 zou ADHD hebben ,maar de ouders dachten zelf aan HSP.
Dus gingen ze informatie halen erover.
Zijzelf is apothekersassistent en zag het absoluut niet zitten haar kind Ritalin te moeten geven.
Ik heb haar een aantal boeken geadviseerd en ze gaat zich nu storten op de lectuur.
Ze kon meteen al 1 boek meenemen en 1 is besteld en het andere boek gaat ze downloaden als e-book(het papieren boek is in herdruk)
Ik vindt het echt geweldig dat een ouder niet zomaar doet wat een arts zegt en zelf nadenkt.
Eruan
Eruan okt 28 '11
Er zijn dus weldegelijk een paar verschillen als ik dat zo zie smile

Heel interessante linkjes Jules! Als ik die zo bekijk herken er ook echt heel veel in, ook dat energieshoppen is verschrikkelijk herkenbaar vooral op plekken waar je met veel mensen bij elkaar bent. Op feesten dan weer niet dan slaat het juist helemaal de andere kant op richting niet kunnen stoppen met stuiteren. tongue

Ik zou ook wanneer er een diagnose komt goed nadenken over of ik medicijnen moet gaan gebruiken of niet. Ritalin is echt een naar middel voor zover ik erover gehoord heb. Kinderen die stoppen met groeien enz. En daarnaast valt het zelfs onder de opiumwet geloof ik..

Het lijkt me dus wel belangrijk goed te gaan kijken of de eventuele add wel echt add is, gezien de overeenkomsten met hsp... Maar aangezien die concentratieproblemen dan nog niet weg zijn ga ik denk ik zowieso ook een homeophaat benaderen. Wel wacht ik eerst even de uitslag bij de psych af. smile

Wel bizar dat eigenlijk 2 verschillende dingen zoveel overeenkomsten hebben... Maar toch weldegelijk in lichte mate anders zijn.
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 28 '11
@Kalilka
Quote:
Gaat lekker trouwens in dit huis 1 ADHD-er en 2 HSP-er gelukkig is de kat normaal


haha... Hier een AD(H)D-er en een Indigo, en een paranormale kat! tongue
(ik zie aura's, soms schiet er wel eens een kleur-vlek door de kamer, dan kijk ik meteen op, en zie dat ook minky ineens opkijkt, en met grote ogen blijft kijken)
ook als hij soms voor me zit, kijkt hij naast me, dat zie ik dan niet, maar voel het wel (in mijn gevoel)
mijn kat knijpt dan ff zijn ogen dicht, alsof hij zeggen wil : het is wel goed, vrouwtje wink

groetjes moonflowertje
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki