Loading...
nl

HSP vs. ADD

Ariel
Ariel okt 28 '11
katten zien dat soort dingen inderdaad.
Die van mij ook.
Ik heb de laatste tijd steeds het gevoel dat er een heel klein mensje(elfje?) op mijn hoofd land ik voel echt 2 kleine voeten op mijn hoofd en wat getrek aan mijn haar.
En dan kijkt ook altijd de kat naar mijn hoofd.
IkGeefJeEenRoos
IkGeefJeEenRoos okt 31 '11
Ik ga dit eens voorleggen bij iemand die ik ken en die in de ggz werk....
Denk zelf dat er namelijk ondanks de overeenkomsten er wel verchillen in zitten.

Ben waarschijnlijk wel hsp, maar geen add
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 31 '11
Het verschil zit hem in de concentratie, volgens mij!
een add-er heeft moeite met concentreren
(te veel ergens in zitten, of juist te weinig)
groetjes moonflowertje smile
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 31 '11
Quote:
Heel duidelijk vertaald moonflowertje.
Ik wist ook niet zo heel erg goed het verschil te beschrijven.
Ik moet door jouw stuk wel ineens aan iets anders denken.
Mijn man heeft adhd.
Ik merk het af en toe en dan is het het beste om hem opdrachten te geven en te sturen anders loopt hij als een kip zonder kop alles tegelijk te doen.
En alles gaat dan half.
En wat jij beschrijft.Owee als ik de aandacht krijg in gezelschap dan probeert hij mij te sussen want ik praat tehard terwijl ik geregeld niet boven zijn stem geluid uit kan komen.
Mijn vriend heeft ook ADHD, en dit is inderdaad erg herkenbaar!
Ik heb hem al eens gezegd dat hij het niet meer moet flikken mij te sussen als ik de aandacht heb want dan zal ik hem ter plekke duidelijk maken wat ik ervan vindt.
Dat heb ik inderdaad een paar keer moeten doen en nu houd hij zijn mond als ik aandacht heb.
Hij kan ook succes verhalen naar zich toetrekken alsof hij het heeft meegemaakt.
Zwaar irritant, mijn vriend praat ook graag in de "ik" vorm... En ik hoor de verhalen soms wel 10 x op een dag! Als je het maar vaak genoeg verteld, dan weet je volgens mij niet meer of het nu wel, of niet van jezelf is! Misschien komt het omdat hij een levendige fantasie heeft, wat ik ook heb! als iemand iets verteld, zie ik het als een filmpje voor me! Maar om het verhaal nu meteen "eigen" te maken, is zwaar onder de maat tongue
Hij ziet echt niet in dat het zijn fantasie is en hij het verhaal afpikt van een ander.
Zo heeft hij in het verleden nogal eens mijn succesverhaal afgepikt.
Dit niet uit bewustheid maar om een drang van aandacht.
Hij heeft de mazzel dat ik niet perse in het middelpunt hoef te staan en het hem maar laat vertellen.
Ik ken dat, ja... ik laat hem meestal maar gewoon! behalve als het iets is, wat ik meegemaakt heb! dan schiet ik nog wel eens in de reden, en vertel ik het verhaal af winkHij houd dan gewoon zijn mond... (even)
Toch viel het me geregeld op in het verleden.
Familie en vrienden weten wel dat Freek zo kan zijn dus als ik praat luisteren ze ook expres naar mij en laten Freek kletsen zodat ik ook aan mijn verhaal kom.
Dus dan is het minder erg.
Maar owee als hij de aandacht kan krijgen.
Nogmaals niet bewust of kwaadwillend ,maar typisch ADHD dus.
Inderdaad, gelukkig dat je dit wel door heb, anders zou je continue ruzie hebben! Ik denk dat het te maken heeft met, de levendige fantasie winkOok kan hij heel goed moppen vertellen, ik vertel vaak als eerst de clou (ik hoop dat ik het goed schrijf)

Gaat lekker trouwens in dit huis 1 ADHD-er en 2 HSP-er gelukkig is de kat normaal


groetjes moonflowertje wink
IkGeefJeEenRoos
IkGeefJeEenRoos okt 31 '11
Ik had alles al gelezen, maar wil gewoon even de visie van iemand anders vragen, die in deze materie zit, maar ook spiritueel bezig is. lijkt me dat ik zelf zo meer inzicht/overzicht krijg.
Ariel
Ariel okt 31 '11
Moonflower:Ja het heeft even bij mij geduurd voor ik goed door had dat het ADHD was dat het deed bij hem ,maar toen een collega steeds zei als ik een verhaal vertelde over hem:"oh typisch ADHD."
Toen begon ik in te zien dat het daardoor kwam.
Ik heb dit nooit echt op school gehad omdat het toen nog niet echt bekend was dus voor mij is ADHD een nieuwe materie waar ik weinig van weet.
Ik leer steeds meer laugh
Wel fijn omdat ik dan mijn man steeds beter begrijp
IkGeefJeEenRoos
IkGeefJeEenRoos nov 1 '11
Oke, ik heb alvast een korte terugkoppeling gekregen. Een beetje chaotisch teruggekregen, dus ik hoop dat ik de boodschap zelf duidelijk heb begrepen.

AD(H)D is niet het zelfde als HSP.
Het lijkt erop, en HSP klink dan verzachtend, maar is een onderdeel van ADD. Omdat er op zoveel verschillende variaties in zijn bij de ADD, is het moeilijk om dit in een hokje te stoppen, evenals HSP, want ook hierbij zijn er verschillende mogelijkheden. En hierdoor lijkt het alsof het het zelfde is.

Maar het is de bedoeling dat alle onderdelen van soorten autismen onder 1 noemer gaan vallen. Omdat de praktijk leert dat ouders haast trots lijken te zijn als hun kind een vorm van autisme hebben
Ariel
Ariel nov 1 '11
Nee HSP lijkt op ADHD ,maar is het niet daarom verwarren artsen het met ADHD.hsp is ook geen ziekte ,maar een gave.
MoonFlowertje
MoonFlowertje nov 1 '11
Een gave, waar je eigenlijk alleen maar last van hebt smirk

groetjes moonflowertje wink
Eruan
Eruan nov 1 '11
Maar stel ik heb ADD kan het dan zijn dat ik daarnaast ook HSP ben. Of kan het zijn dat ik HSP ben en daardoor zoveel moeite heb me te concentreren en in de planning, omdat het in mn hoofd zo'n chaos van gedachten en input is?
MoonFlowertje
MoonFlowertje nov 1 '11
Dat is heel goed mogenlijk!

Misschien ben je ook een Indigo?

ik vond een interview met Marion Arends
het stukje over AD(H)D en HSP heb ik gekopieert...
de rest van het interview kun je lezen op:
Bron: http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/?q=node/323

De laatste tijd krijgen steeds meer kinderen de stempel ADHD of ADD. Hoe sta jij hier zelf tegenover? Denk je zelf dat dat deze kinderen de juiste stempel wel krijgen?
Marion's antwoord:

De laatste paar jaren ja. Hoewel ik het bij ons op school wel vind meevallen. Daar zie ik steeds meer kinderen met gedrag uit het autistisch spectrum verschijnen. Ik kijk altijd heel kritisch of ik het wel met de diagnose eens ben. Ik denk zeker, dat er kinderen ten onrechte als ADHD-er of ADD-er bestempeld zijn, terwijl ze gewoon hooggevoelig zijn. Een groot verschil tussen bijvoorbeeld ADHD en hooggevoeligheid : de impulsiviteit. Hooggevoelige mensen zijn vaak denkers en voorzichtig. ADHD-ers doen eerst en denken dan: impulsief. Een hooggevoelig mens komt in rustige omgeving tot rust. Een ADHD-er heeft eeuwige onrust in zich. Schijnt heel naar te kunnen zijn heb ik me door diverse van hen laten vertellen.

groetjes moonflowertje wink
Eruan
Eruan nov 1 '11
Het is mogelijk dat ik Indigo ben, heb hier ook weleens info over gezocht en er zijn daar ook veel overeenkomsten mee. Ook werd er door een soort van medium die we kennen gezegd dat zowel ik als mn broertje nieuwetijdskinderen zijn, en daar valt indigo natuurlijk ook onder.

Maar omdat de concentratieproblemen op mn nieuwe school veel erger zijn geworden doordat ik nu voor het eerst in mn leven échte vriendinnen heb binnen mijn studiejaar en in mijn klas, is het heel lastig geworden me echt af te sluiten.

Wat er staat over de impulsiviteit ben ik zowel impulsief als een denker. In het praten ben ik een denker, afwachtend en onzeker, in mijn doen ben ik vaak impulsief, onberekenbaar en kan ik soms niet helemaal begrijpen wat mn gedachtengang erachter is.
Onrust aan het lichaam herken ik vooral wanneer ik bij anderen ben, dan kan ik zo verschrikkelijk hyperactief zijn dat ik sta te stuiteren, niet kan stoppen met praten en doordender. Terwijl als ik rustig in de kamer zit, bij het paard ben, ik helemaal terugzak, en heerlijk in mn eentje rustig bezig kan zijn, gaat dan ook vaak een hyperfocus aan.

Dus vandaar mijn enorme twijfel, add of hsp...

Nu ik bij de psych ga word ik onderzocht op add, maar wat als er uitkomt dat het add is, maar ik eigenlijk hsp blijk te zijn... Hoe kom je daar dan achter..

Bedankt voor je linkje smileIk ga het even op mn gemakje doorlezen nog.

Liefs,
MoonFlowertje
MoonFlowertje nov 1 '11
Nou, ik heb het zelfde probleem smirk
Ik werd doorverwezen naar stichting "indigo"
Waar ik getest zou worden op AD(H)D...
tja... ik dacht, hier zit ik goed!, niet dus smirk
bleek dat het een psycholoog was, waar ik 8 gesprekken mee moest voeren...
over een nieuwetijdskind, of een "indigo" had hij nog nooit gehoort?!
zelfs de test die ik zou hebben, heb ik niet gehad?
daarvoor heeft hij me doorverwezen naar een psychiater...
en ik zou een uitnodiging krijgen voor deze test...
inmiddels is het alweer een half jaar geleden dat deze test is aangevraagt...
ik heb nog steeds niets gehoord?
beetje misleidend allemaal..

Je komt erachter door te lezen over ad(h)d en je dan van bepaalde symptonen te distantiëren
ook bestaan er op internet verschillende testen...

ik zal ff voor je kijken wink
groetjes
MoonFlowertje
MoonFlowertje nov 1 '11
http://www.psyq.nl/Programma/ADHD-bij-volwassenen/adhd-zelftest
Uitslag zelftest

Op basis van de door u gegeven antwoorden ontstaat het vermoeden dat uw
klachten mogelijk verband houden met ADHD.

add test
http://www.lilith.demon.nl/div/ad-test.html

hsp test
http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/?q=node/10
Ariel
Ariel nov 1 '11
Origineel bericht van: MoonFlowertje
Een gave, waar je eigenlijk alleen maar last van hebt smirk

groetjes moonflowertje wink


Ik heb er geen last meer van.
Je moet het leren accepteren en je weg ermee vinden.
Klinkt gemakkelijk gezegd ,maar het kan ik weet het uit eigen ervaring.
Ariel
Ariel nov 1 '11
Origineel bericht van: MoonFlowertje
http://www.psyq.nl/Programma/ADHD-bij-volwassenen/adhd-zelftest
Uitslag zelftest

Op basis van de door u gegeven antwoorden ontstaat het vermoeden dat uw
klachten mogelijk verband houden met ADHD.

add test
http://www.lilith.demon.nl/div/ad-test.html

hsp test
http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/?q=node/10


Ik zal kijken of ik die tests morgen afmaak ,maar ik vind die add vragen vreemd.
Zo heeft iedereen add.
Maar nogmaals ik heb de test niet affgemaakt nog.
MoonFlowertje
MoonFlowertje nov 2 '11
Ik heb alle 3 de dingen shocked
adhd add en ben zeer waarschijnlijk een hsp-er laughlaugh
waarschijnlijk zijn deze test voor mensen die er nog nooit van gehoord hebben...

Ik vind het ontzettend moeilijk om gevoelens zoals verliefd zijn, te plaatsen bij degene van wie ze zijn!
Vaak raak ik in paniek, omdat... tja ik zou toch niet verliefd zijn op die man? ik heb al een man shocked
het duurt soms ff voor ik door heb hoe het zit!

Ook iemand die aandacht wil shocked
ik krijg daar dan de zenuwen van...
maar dat is de ongeduld, die diegene dan voelt, omdat ik nog ff bezig ben met andere dingen...
Vaak word ik er verdrietig van...
Ook dit is het gevoel wat niet van mij is shocked

ik vind het moeilijk soms, vooral bij mensen van wie ik hou!
groetjes moonflowertje wink
Ariel
Ariel nov 2 '11
Je pikt inderdaad gevoelens van anderen op en daar moet je je voor leren afsluiten.
Ik visualiseer altijd een violette ei om mijn heen.
Vooral in het begin moet je dit vaak herhalen omdat het afzwakt.
Als ik merk dat ik toch iemands gevoelens oppik dan maak ik in gedachte met mijn hand een halt teken en zeg in gedachten:"stop hou het bij je." en dan visualiseer ik dat de gevoelens terugkaatsen naar de persoon.
Zo doe ik dit ook als ik telepathisch gedachten oppik die ik niet horen wil.Vooral als ze mijn stemming naar beneden halen...boze gedachten dus.
Ariel
Ariel nov 2 '11
Oh weet je waar ik de zenuwen van krijg ook typisch hsp.
Als iemand over je schouder mee kijkt.
En dan gaat het dus altijd mis en dan gaat die persoon zich ermee bemoeien ,want ik kan het niet in de ogen van die persoon.
Terwijl ik het wel kan ,maar ik zenuwachtig wordt van dat geloer over mijn schouder.
Het gekke is dat toen ik nog leerlingen begeleide ik er geen last van had ,maar als een collega het doet wel.
MoonFlowertje
MoonFlowertje nov 2 '11
shockedinderdaad...

haha... ik heb al een kort lontje, tegenover bepaalde mensen...
uit zelfbescherming denk ik, ga ik juist als iemand naar me zit te kijken, lopen tieren, en gooien met dingen shocked
aan het einde van het liedje vraag ik: in de tijd dat je nu op mijn vingers zat te kijken, had je het makkelijk zelf gekunnen!
Vaak is het ook nog uit liefdadigheid, dat je iets voor iemand doet...
of mensen die soms zeggen: Ik weet precies wat je voelt...
(vind ik knap, want ik weet het zelf vaak niet eens)
sommige gevoelens kun je niet eens onder woorden brengen!
Toch zeggen mensen soms tegen me, dat ik het mooi verwoord heb... dat ik mijn gevoelens goed uit kan leggen...
dan denk ik: tja, je moest eens weten
het is mischien 20% wat ik kan vertellen, 30% als ik ook gebarentaal kan gebruiken, 50% als ik er bij kan tekenen...
het zijn vaak gevoelens die ik voor mezelf vertaal in symbolen...
of ik link in gedachten terug naar een droom, of een soort-gelijke gebeurtenis...

waar ik ook best last van kan hebben is als mensen boos zijn op me, omdat ze me niet begrijpen!
Ik spiegel het wel terug, hoor (lik op stuk :p)
alleen is vooral mijn onbegrepen gedachten, moeilijk te verwoorden...
als iemand tegen me staat te schreeuwen, kan ik op dat moment niets zeggen... ik klap dicht...
ik voelde het vaak wel aankomen, alleen begreep dan niet waarom?
Mijn zusje denkt bijv. dat ik vroeger haar expres met de fiets heb laten vallen... terwijl ik gewoon voelde dat het wel kon (een soort circus-act... een touw om haar stuur, en ik zwierde haar rond... nu moet ik er om lachen, maar ik vond het heel erg, dat ze gevallen was, en zo huilde )
Ook roddeld ze over me tegen de familie, omdat ze bijna zeker weet dat ik dit ook doe?!
Terwijl ik (zeker bij mijn Oma) er alles aan doe, zodat haar gemoedsrust goed is...
Oma en ik hebben een ontzettend sterke band, op bewust niveau...
Ik heb haar mogen vertellen dat ze na dit leven...
Mijn Oom mag "gidsen" (haar zoon)
(Hij kon het niet meer aan in het leven, en pleegde 3 jaar geleden zelfmoord)
ook heb ik tegen haar gezegt: Oma... je komt de komende tijd in een stroomversnelling... op spiritueel vlak!
al het nodig word je bijgeleerd...
( Ik was daar 2 maanden geleden, en heb een mooie bevestiging gehad wink)
Ik kwam binnen lopen, bij mijn oma...
en heb gezien dat ze zeker 5 gidsen om zich heen heeft...
(in kleuren pauwblauw (Turquoise) ~Indigo Violet- Wit/Roze als een rosekwarts en af entoe glitters (zilver)
Ik moest lachen toen...
Toen ik het tegen me Oma zei, moest ze ook lachen...
Ze voelt zeker de aanwezigheid wink
Het viel me op dat Mijn Oma en ik allebei paranormaal begaafd zijn
Het enige verschil is eigenlijk dat zij is opgevoed, met God
en ik ook wel, alleen ik geloof er niet in! shocked
Blijkbaar maakt dat dus niet uit...
(ik geloof wel hoor, maar niet in 2000 jr geleden... en in de bijbel of de kerk )
Maar dat is ieder voor zich, natuurlijk wink

Er is zoveel gerommel in de familie, en ik ben daar de "lijmer"
De kapotte scherven weer op de goede plaats terug plakken...
Ik hou van de vrede, en als er onenigheid is, bemiddel ik, zodat we weer met elkaar verder kunnen...
Sommige mensen beseffen gewoon niet wat ze er mee bereiken, die denken aan actie, en niet aan de reactie, die daar bij hoort!

groetjes moonflowertje
Pagina's: Vorige 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki