Loading...
nl

Rode draad

Papillon-Blanc
Papillon-Blanc sep 15 '11

Al mijn hele leven loopt het spirituele als een rode draad overal doorheen. Als kind al zag, hoorde, voelde en rook ik dingen die andere schijnbaar niet zagen enz enz. Als kind viel ik "een beetje" uit de boot. Geen echt kind, nooit geweest. Nu zeg ik: een oude ziel in een kinderlichaam. Veel te volwassen voor haar leeftijd. Ik snapte vaak niks van het "kinderachtige" gedrag van mijn leeftijdgenootjes. Niet beseffend dat zij gewoon KIND grinwaren.


Mijn vroegste herinnering is een van toen ik waarschijnlijk 1,5 jaar of zo was. Ik sta krijsend in mijn kinderbedje en mama komt maar niet (waarschijnlijk was ze even boodschappen doen, zo ging dat in die tijd). Inmiddels bijna 55 jaar geleden, maar ik zie nog zo het behang met cowboy's en indianen voor me.


Waarom was ik dan zo in paniek ..........die kamer gaf mij een heel angstaanjagend gevoel eek. Ik was een rustig kind tot ik op die kamer kwam. Mijn twee oudere zussen sliepen samen op een andere slaapkamer. Uiteindelijk is er eentje verhuisd naar de "babykamer" en sliep ik samen met mijn oudste zus op de andere kamer. Toen was de rust wedergekeerd. Het gekke is dat ik tot ik uit huis ging (17 jaar later) een gruwelijke hekel aan dat kamertje heb gehad. Ik kwam overal in huis, kelder, zolder, schuur....het maakte me niet uit, maar NIET in dat kamertje smirk!

Zoals gezegd, ik was een beetje een vreemd kind. Hoe moet ik het noemen: verlegen, angstig, einzelgänger, nieuwsgierig (ik verslond boeken)..............Ik had vrijwel geen vriendinnen op de lagere school. Speelde het liefst alleen op mijn kamer (nadat mijn zus het huis uit was had ik die voor mij alleen) met mijn aanwezige vriendjes (die andere dus niet zagen). Ik was alleen maar nooit eenzaam, nog steeds niet. Enfin, in groeide op en op 13 jarige leeftijd kreeg ik mijn eerste echte "vriendje". Poehhh, ik was al blij dat iemand mij wilde, ik, de vreemde eend in de bijt. Je komt in de pubertijd en langzaam aan verdwenen mijn spirituele (wat toen nog niet zo onder die naam genoemd werd) ervaringen naar de achtergrond blush.


Toch kan ik me twee gebeurtenissen uit die jaren nog heel goed herinneren.


De eerste was op een boerderij die een oom van mij gekocht had en aan het verbouwen was. Ik (toen rond de 15 jaar) ging er eens kijken en voelde duidelijk "iets" in dat huis. Ik gaf dat ook aan. Mijn oom zei in eerste instantie niks maar neem me even terzijde. Hij vertelde mij dat er twee beeldjes op de schouw stonden die elke morgen op de grond lagen als hij aan kwam in het huis. Hij zette ze dan weer terug en ging verder met de werkzaamheden. 's Avonds weer naar zijn oude huis en volgende ochtend......lagen ze weer op de grond. Enfin, hij gaf mij een rondleiding door het huis. De bovenverdieping was al klaar en heel mooi geworden. Echter, op een van de slaapkamertjes kreeg ik het steenkoud. Het was niet angstaanjagend maar gewoon heel erg koud........ Ik zei: hier is iets gebeurd, ik voel het! sleep


Mijn oom is uit nieuwsgierigheid gaan spitten in de geschiedenis van het huis en kwam er zo achter dat in de schuur, die nu diende als garage, vroeger een waterput stond waar een kind is ingevallen en bijna verdronken. Dat kind is achteraf ten gevolge hiervan ook overleden. Hoogstwaarschijnlijk zal het dit geweest zijn wat ik gevoeld heb. Detail: mijn oom heeft niet lang mogen genieten van al zijn inspanningen tijdens de verbouwing. Toen hij eenmaal in het huis woonde is hij, zittende in een stoel, in brand gevlogen. Zo heeft men hem gevonden. De buren zagen rookontwikkeling in de huiskamer en hebben de brandweer gebeld. Er was geen brand, alleen vond men mijn oom zo. Verbrand maar er was geen vuur meer. Oorzaak werd gezegd: in slaap gevallen met een brandende sigaret. Kan zijn maar het blijft een ongewone dood....... cry

Het tweede: zowel de vader als de moeder van mijn destijdse vriend lagen in het ziekenhuis. Zijn vader was wel ernstig ziek maar niet zo dat we konden verwachten dat hij zou sterven. Dat gebeurd wel, hij is onverwachts ingeslapen zonder dat er iemand bij hem was. De verpleging heeft hem dood gevonden.


Gezien moeder's ook in het ziekenhuis lag moesten mijn vriend en zijn zus de begrafenis regelen. In het huis waar de ouders woonden was weken bijna niemand meer geweest, alleen om de post op te halen. Met de begrafenondernemer wordt afgesproken in het huis van de ouders. Vriend, zijn zus en die man zitten aan de eettafel in de huiskamer de papieren door te nemen. Ik maak koffie in de keuken. De keuken is verbonden met de huiskamer door een opening. Aan die kant van de kamer staan het bankstel en een salontafeltje voorzien van een los glazen blad. Terwijl ik met mijn tableau met koffie in die opening sta zie ik het glazen blad in z'n geheel zo'n centimeter of 5 omhoog komen en daarna met een smak terug vallen op de pootjes shocked. Iedereen stond stijf van de schrik behalve ik. Ik zei droogjes: "dat was pap, die kwam nog even afscheid nemen!" Ik vergeet nooit de gezichten van die drie toen ik dit uitsprak. Door hun werd het achteraf geweten aan de houten vloer die was gaan werken omdat er al weken bijna niemand meer over de vloer was geweest. Ik weet wel beter!


Namasté
Delen:
Serenity
Serenity sep 15 '11
Wauw wat een verhaal, heel mooi ook wel spannend om te lezen.
Bijzonder dat je dat mocht meemaken Witte Vlinder, wink
niels
niels sep 18 '11
wow mooi verhaal en ik moet Serenity gelijk geven het is ook enorm spannend vooral het verhaal over jouw oom . Dat was zelfs een beetje eng dus het is meer dan bijzonder dat je zo iets hebt mogen meemaken.
Wat het opgroeien betreft zie ik heel veel gelijkenissen met mijn eigen leven. Toen ik nog klein was (en nu nog) was en ben ik een stil en verlegen,angstig kind dat enorm veel boeken verslind (ik kan me er echt volledig in verliezen) ,ik heb ook niet veel vrienden en de meeste die me niet kennen vinden me nogal raar alsof ik aan een of andere psychische stoornis leidt tot ze me kennen en ik aan hen gewend ben dan zien ze me volledig anders:D
Vroeger toen ik klein was woonde ik en mijn ouders nog een oud rijhuis in de stad. Ik denk dat het huis ergens in de 19de of 2oste eeuw was gebouwd. Het was nogal een donker huis met weinig ramen maar wel een mooi huis. Maar het probleem was dat ik me er s'avonds als het donker werd nooit veilig voelde. Toen ik klein was rende ik zo snel mohelijk de trappen op om zo snel mogelijk in mijn kamertje te zijn waar volop licht brandde. Ik heb jaren geslapen met een nachtlampje aan en mijn hoofd volledig onder de dekens zodat niemand mij kon zien. Het was nu wel niet zo dat ik ze kon zien maar ik voelde ze wel en dat was geen fijn gevoel. Ik had altijd het gevoel gehad dat er meerdere zielen in dat huis waren die gehoord wilde worden maar ik was gewoon te bang om iets tegen hen te zeggen. Ik was niet alleen want mijn zusje Valerie ( een van mijn gidsen en beschermers) was er altijd voor mij om mij te beschermen . Maar het hoogtepunt van dit hele verhaal gebeurde ongeveer 4 jaar geleden. We hadden het huis verkocht en ergens anders een nieuw huis gebouwd. In het oude huis moest er enkel de elektriciteit en gas worden uitgezet dus mijn ouders ( we woonden al in het nieuwe huis) gaven mij de taak om naar het oude huis terug te keren en op de man te wachten die het gas en de elektriciteit kwam uitzetten. Terwijl ik op die man wachtte kon ik het niet laten om nog eens naar mijn kamer te kijken en herrineringen op te halen. Je moet weten dat er ontzettend veel trappen waren en aangezien mijn kamer heel van boven lag was dat nogal een serieuze klim. Ik ging naar mijn kamer en keek rond en op het moment dat ik terug naar beneden wou gaan kwam het oude gevoel waar terug naar mij, het gevoel alsof ik niet de enigste was en voor mijn voeten op de traptrede zag ik langzaam bloed druppelen dus uit angst rende ik de trappen af en wanneer ik weer beneden aankwam kreeg ik voor een minuut of zo een enorm benauwd gevoel alsof ik niet meer kon ademen en daarna verdween het maar de angst en het gevoel bleef. Ik was echt enorm opgelucht toen die man voor de gas en electriciteit kwam zijn energie was echt helend voor mijn angst. dat was het engste wat ik ooit heb meegemaakt en hopelijk blijft het daarbij.

Heel veel liefs
Niels
Papillon-Blanc
Papillon-Blanc sep 21 '11
Origineel bericht van: niels
wow mooi verhaal en ik moet Serenity gelijk geven het is ook enorm spannend vooral het verhaal over jouw oom . Dat was zelfs een beetje eng dus het is meer dan bijzonder dat je zo iets hebt mogen meemaken.
Wat het opgroeien betreft zie ik heel veel gelijkenissen met mijn eigen leven. Toen ik nog klein was (en nu nog) was en ben ik een stil en verlegen,angstig kind dat enorm veel boeken verslind (ik kan me er echt volledig in verliezen) ,ik heb ook niet veel vrienden en de meeste die me niet kennen vinden me nogal raar alsof ik aan een of andere psychische stoornis leidt tot ze me kennen en ik aan hen gewend ben dan zien ze me volledig anders:D
Vroeger toen ik klein was woonde ik en mijn ouders nog een oud rijhuis in de stad. Ik denk dat het huis ergens in de 19de of 2oste eeuw was gebouwd. Het was nogal een donker huis met weinig ramen maar wel een mooi huis. Maar het probleem was dat ik me er s'avonds als het donker werd nooit veilig voelde. Toen ik klein was rende ik zo snel mohelijk de trappen op om zo snel mogelijk in mijn kamertje te zijn waar volop licht brandde. Ik heb jaren geslapen met een nachtlampje aan en mijn hoofd volledig onder de dekens zodat niemand mij kon zien. Heel herkenbaar Niels, ik kon een glimlach niet onderdrukken toen ik dit las. Volgens mij was ik vroeger kampioen trappenlopen winkToen mijn mama mij nog naar bed bracht, moest zij mij altijd flink goed instoppen (gaf veilig gevoel) en inderdaad lag ik het liefst -tot aan stikken toe- met mijn hoofd onder de dekens. En ook ik had een nachtlampje branden op mijn kamer. Het was nu wel niet zo dat ik ze kon zien maar ik voelde ze wel en dat was geen fijn gevoel.Klopt, ook dat herken ik. Ik zag ook niks (tenminste kan het me niet herinneren), maar voelde des te meer. Allen wist ik niet WAT, kon het niet onder woorden brengen. Daarom altijd gedacht gewoon een angst voor het donker te hebben. Ik had altijd het gevoel gehad dat er meerdere zielen in dat huis waren die gehoord wilde worden maar ik was gewoon te bang om iets tegen hen te zeggen. Ik was niet alleen want mijn zusje Valerie ( een van mijn gidsen en beschermers) was er altijd voor mij om mij te beschermen . Maar het hoogtepunt van dit hele verhaal gebeurde ongeveer 4 jaar geleden. We hadden het huis verkocht en ergens anders een nieuw huis gebouwd. In het oude huis moest er enkel de elektriciteit en gas worden uitgezet dus mijn ouders ( we woonden al in het nieuwe huis) gaven mij de taak om naar het oude huis terug te keren en op de man te wachten die het gas en de elektriciteit kwam uitzetten. Terwijl ik op die man wachtte kon ik het niet laten om nog eens naar mijn kamer te kijken en herrineringen op te halen. Je moet weten dat er ontzettend veel trappen waren en aangezien mijn kamer heel van boven lag was dat nogal een serieuze klim. Ik ging naar mijn kamer en keek rond en op het moment dat ik terug naar beneden wou gaan kwam het oude gevoel waar terug naar mij, het gevoel alsof ik niet de enigste was en voor mijn voeten op de traptrede zag ik langzaam bloed druppelen dus uit angst rende ik de trappen af en wanneer ik weer beneden aankwam kreeg ik voor een minuut of zo een enorm benauwd gevoel alsof ik niet meer kon ademen en daarna verdween het maar de angst en het gevoel bleef. Ik was echt enorm opgelucht toen die man voor de gas en electriciteit kwam zijn energie was echt helend voor mijn angst. dat was het engste wat ik ooit heb meegemaakt en hopelijk blijft het daarbij. Brrr, inderdaad ook eng als je dit overkomt. Waarschijnlijk wilde iemand op deze manier je aandacht vragen. Gevoelsmatig denk ik niet dat het kwade opzet was maar gewoon "een manier" om zijn/haar aanwezigheid te laten blijken. maar kan me heel goed voorstellen dat je blij was dat die man van de electro kwam en je de deur achter je kon dichttrekken!

Namasté,
Elr
ian


Heel veel liefs
Niels

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki