Loading...
nl

Omgaan met al die veranderingen.

Sabkes
Sabkes aug 26 '11
Hallo allemaal,


Er is zoveel veranderd in mijn leven de laatste tijd. 10 maanden geleden stierf mijn moeder onverwachts (wat is onverwachts). De matriarch, zij die er altijd was voor mij, mijn rots in de branding. Ooit was het wel anders, maar dat verleden is uitgeklaard tussen ons, en ik herinner me dus mijn lieve moeder zoals ik ze de laatste jaren gekend heb. Een doodbraaf mensje met waarden en normen, nooit klagen maar dragen.... Kapot gemaakt door het bepaalde gebeurtenissen en mensen in haar leven. Het leek wel of ze de laatste jaren in loutering gegaan was. Ze wilde nog niet echt dood, maar zag haar dood wel als de enige verlossing. Ze wist ook dat hij voor de deur stond. Alles had ze al geregeld, haar begrafenis.... Ze had me ook al gezegd dat men haar had komen roepen. Ik zei dan altijd maar dat ze niet mee moest gaan, want dat het haar tijd nog niet was. Lichamelijk zat ze in heel slechte papieren, maar toch om de één of de andere reden verwacht je niet dat er zoiets te gebeuren staat. Tot op een maandagavond de telefoon rinkelt en mijn vader aan de andere kant van de lijn zegt, dat er iets met mijn moeder aan de hand is. Toen ik arriveerde zat ze aan tafel, haar stoel, de plek waar ze altijd zat (want ze was niet goed meer te been). Ze waren dus wel degelijk gekomen. Haar hart had het begeven.
Ik mis haar verschrikkelijk. We houden wel contact, maar toch. Onmiddellijk daarna ben ik begonnen met het opvangen van mijn vader en zette ik mijn eigen rouwproces aan de kant. Maar na minder dan 2 maanden werd ik zwaar met mijn neus op de feiten gedrukt en zat daar al een andere vrouw binnen. Er staat nergens te boek hoelang iemand alleen moet blijven, maar dit ging me toch iets te snel. Laat dat ook mijn moeder haar woorden geweest zijn, enkele maanden voor ze stierf :"Ach hij heeft nu weer een nieuw vriendje in de kaartclub. Die zijn vrouwtje was nog geen 2 maanden dood en hij had al een ander. 40 Jaar getrouwd geweest en dan dat... Ik hoop dat dit nooit gebeurd wanneer ik ooit ga".
Deze woorden blijven maar door mijn hoofd gaan en maken mij soms enorm verdrietig. Want exact dat gebeurde er. Ik probeerde er zo waardig mogelijk op te reageren, maar de aard van het persoontje dat in mijn vaders' leven kwam liet dat niet toe. Ik had gehoopt dat we goed voor mekaar gingen zorgen... Maar helaas. Op empathie of steun van mijn vader hoef ik niet te rekenen. Het is alsof mijn moeder nooit bestaan heeft. Life goes on, ik weet het. En ik gun hem zijn geluk wel. Zijn nieuwe vriendin is van hetzelfde slag, geen greintje empathie. Dus het klikt langs geen kanten. Als ik haar durf te vertellen hoe ik me voel, dan maak ik haar af zegt ze. crazyBovendien gaat ze dan uithuilen bij mijn vader (terwijl er niks gebeurd is) om ons zo verder en verder uit mekaar te krijgen. Net om die reden heb ik alle contact met haar verbroken. Er zal ook geen contact meer worden hersteld, zolang ze niet toestemd in een openhartig gesprek onder 4 ogen met haar. Omdat ik gewoon niet verder geraak zonder een goed gesprek. Ze heeft verschillende keren op mijn hart getrapt, en ik wil dit uitgeklaard hebben.
Maar dat wil ze niet want ze is bang van mij.... Ik denk gewoon eerder van eerlijkheid, want ik heb nog nooit iemand gebeten. grin
Ondertussen zie ik alles uit mekaar vallen. Mijn vader geeft geen aandacht meer aan mij, zijn schoonzoon (die hij als zijn eigen zoon beschouwt), zijn paard dat enkele maanden terug zijn koningin was, mensen waar hij al meer dan 40 jaar mee bevriend was. Mijn ouderlijke thuis is geen thuis meer...
Kortom alles verandert om me heen.
Daarbij komt dan ook het leren omgaan met de dood van mijn moeder en de dood van mijn schoonvader. Hij stierf enkele maanden na mijn moeder, ook op een compleet onverwachtse manier. Nooit ziek, niks klagen, de ene minuut lachen en de andere minuut hardstikke dood. Mijn ventje zit dus met mijn verdriet, maar ook het zijne. We zijn echt lotgenoten geworden. Ook hier werd door mijn vader en zijn vriendin heel koel op gereageerd. Op de dag van de begrafenis waren ze beiden aanwezig, maar hadden ze het te druk om de persoon die mee misdienaar was (en tevens mijn vaders' beste vriend geweest was gedurende 40 jaar ) uit te lachen.
Iedereen stapt op me af en vraagt waar mijn vader naar toe is ? Het is niet makkeijk. Je gaat van alles naar niets. En dan wordt je gedwongen om met die veranderingen om te gaan. Gelukkig ken ik iemand die mij helpt dmv spirituele healing (zal ik het maar noemen). Zij merkte ook op dat ik met enorme kwetsuren uit mijn kindertijd rondliep. Samen zijn we dan op pad gegaan om dat innerlijke gekwetste kind te gaan helen. Daar door gaan is heel heftig, maar oh zo nodig. Ik ben er veel sterker uitgekomen allemaal, maar soms zie ik door het bos de bomen niet meer. Dan komt weer alle boosheid, verdriet naar boven. Ik ben net een ui aan het afpellen. Iedere keer kom ik weer een ander laagje tegen. Dus al die gevoelens die daar zitten, daar moet je nog een keer doorheen, tesamen met al die veranderingen in mijn leven. Ja ik kan best zeggen dat het er heftig aan toe gaat met mij met momenten. Ik heb al betere tijden gekend. Aan de andere kant denk ik dan, ach deze bagage leert me zoveel. Het feit dat ik deze dingen mag doorvoelen en meemaken, zijn echt een meerwaarde. Hoe raar het ook klinkt, maar makkelijk is het allerminst. Als het moet, dan alles maar gelijk in 1 keer. Niets gaat hier geleidelijk aan, zoveel is me al duidelijk gemaakt. Maar moest ik het niet aankunnen, het zou zich niet aandienen denk ik dan.
Zo heftig allemaal.
Delen:
MoonFlowertje
MoonFlowertje aug 28 '11
Hey Sabkes...

Wat een heftig verhaal zeg!
en tja...
Iedereen verwerkt de dingen op zijn eigen manier...
Sommige sluiten zich af, en stappen over op een andere trein, en vervolgen de reis!
Dat wil niet zeggen dat het ze niets doet hoor!
Alleen omdat ze het nog niet kunnen verwerken, schuiven ze het aan de kant, en zoeken afleiding, zodat ze er niet aan hoeven denken, zoals dat nieuwe vrouwtje...

Ik denk niet dat ze er iets aan doen kan, (aan jou probleem met haar) zelfs niet na een gesprek!
je zou haar niet moeten zien, als een vervanging voor je moeder!
want er bestaat geen vervanging voor je moeder! Alles wat ze zegt, doet of wat dan ook... doet pijn!
Ze is niets meer dan een afleiding voor je vader omdat hij waarschijnlijk zijn fouten niet in wil zien...
Zie het maar als een muur, die die om zich heen heeft gebouwd!
want als hij wel tot inzicht komt, dan komt er een heel ander persoon tevoorschijn! maarja, de trots...

Ik heb respect voor je dat je ondanks jou verdriet, toch de stap durf te zetten, terug in je verleden! En gelukkig hoef je dit niet alleen te doen! echt, deze dingen waar je nu doorheen gaat, maken je uiteindelijk zo wijs!

sterkte met alles...
groetjes moonflowertje
Tatora
Tatora aug 28 '11
Lieve lieve engel..
heb je verhaal gelezen...en ik Voel met je mee!
wat een ervaringen zo snel achter elkaar..
lieverd...ook ik vind je zeer moedig,ook omdat je hier je verhaal zo kunt neerzetten...
geef alles de ruimte en tijd...en laat alles gebeuren;..uit jezelf...praat..en schrijf..
vraag aan de engelen om je te helpen..ze zijn er voor je!..zeker nu..
ook je moeder is er...dat weet je ..
je hoeft het niet alleen te doen;.we zijn allen hier er voor elkaar..
ook al kunnen we niet het verdriet weg nemen;.toch even een virtuele dikke knuff en een schouder aanbieden kunnen we..
en doe ik nu,bij deze..
veel liefs en een warme knuffel X
Sabkes
Sabkes aug 30 '11
Origineel bericht van: MoonFlowertje
Hey Sabkes...

Wat een heftig verhaal zeg!
en tja...
Iedereen verwerkt de dingen op zijn eigen manier...
Sommige sluiten zich af, en stappen over op een andere trein, en vervolgen de reis!
Dat wil niet zeggen dat het ze niets doet hoor!
Alleen omdat ze het nog niet kunnen verwerken, schuiven ze het aan de kant, en zoeken afleiding, zodat ze er niet aan hoeven denken, zoals dat nieuwe vrouwtje...

Ik denk niet dat ze er iets aan doen kan, (aan jou probleem met haar) zelfs niet na een gesprek!
je zou haar niet moeten zien, als een vervanging voor je moeder!
want er bestaat geen vervanging voor je moeder! Alles wat ze zegt, doet of wat dan ook... doet pijn!
Ze is niets meer dan een afleiding voor je vader omdat hij waarschijnlijk zijn fouten niet in wil zien...
Zie het maar als een muur, die die om zich heen heeft gebouwd!
want als hij wel tot inzicht komt, dan komt er een heel ander persoon tevoorschijn! maarja, de trots...

Ik heb respect voor je dat je ondanks jou verdriet, toch de stap durf te zetten, terug in je verleden! En gelukkig hoef je dit niet alleen te doen! echt, deze dingen waar je nu doorheen gaat, maken je uiteindelijk zo wijs!

sterkte met alles...
groetjes moonflowertje




Nee hoor, wees gerust. Dat is het laatste wat ik doe 'haar' zien als een vervanging van mijn moeder. Ik ben ook helemaal niet op zoek naar een surrogaat moeder en heb daar zeer zeker geen behoefte aan. Ik heb mijn moedertje gehad en ik ben haar nog steeds niet kwijt.
Iedereen mag zijn zoals die is, maar hetgeen me zo hard stoort aan de nieuweling is dat zeg geen greintje empathie heeft. Dat komt dan net binnen op een moment in je leven waarop je wat wankelt. En dan ja krijg je die spreekwoordelijke druppel. Het openhartig gesprek wil ik enkel aangaan om ze een eerlijke kans te geven omdat ik vind dat eenieder die verdient. Zij kan er tenslotte niet aan doen dat mijn moeder weg is en ik wil niks weggooien om de verkeerde reden.
Idd mijn vader heeft zijn afleiding, niet meer niet minder om maar niet te moeten voelen. Is het met deze vrouw gedaan, dan volgt de volgende zowieso volgende week. Alles om maar niet te moeten voelen.
Het is zijn leven, zijn pad. Hij hoeft het mijne niet te volgen. Ik wil alles doorvoelen en uitzuiveren. Hij kan dat niet aan, soms geeft dat wat wrevel of moeilijke momenten. Maar ieder het zijn, zo moet het maar zijn. smile
Sabkes
Sabkes aug 30 '11
Origineel bericht van: Tatora
Lieve lieve engel..
heb je verhaal gelezen...en ik Voel met je mee!
wat een ervaringen zo snel achter elkaar..
lieverd...ook ik vind je zeer moedig,ook omdat je hier je verhaal zo kunt neerzetten...
geef alles de ruimte en tijd...en laat alles gebeuren;..uit jezelf...praat..en schrijf..
vraag aan de engelen om je te helpen..ze zijn er voor je!..zeker nu..
ook je moeder is er...dat weet je ..
je hoeft het niet alleen te doen;.we zijn allen hier er voor elkaar..
ook al kunnen we niet het verdriet weg nemen;.toch even een virtuele dikke knuff en een schouder aanbieden kunnen we..
en doe ik nu,bij deze..
veel liefs en een warme knuffel X


Dank je wel lieve schat voor deze hartverwarmende reactie.
Dit doet echt deugd. En idd, ik weet... Ik sta er niet alleen voor.
Dikke knuffel.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki