Loading...
nl

Plato

niels
niels jun 20 '11
Oke lieve mensen
Vandaag had ik het examen Latijn(wat overigens goed is verlopen :D) en voor dit examen kregen we een hoop filosofie mee. Nu de filosofie van Plato deed mij heel erg denken aan iets wat ik hier op Merudi ooit heb gelezen maar ik kan mij niet meer herrinneren wat het was. Maar in ieder geval krijg je van mij de filosofie van Plato voorgeschoteld laugh

De visie van Plato op de ziel

Plato was er van overtuigd dat voordat de ziel op aarde terechtkwam ze in een wereld rondwaarde die hij de Ideeenwereld noemde. In die wereld stonden alle perfectie ideeen,van de perfecte stoel tot de perfecte staat.
Op het moment dat de ziel naar de aarde vertrekt word deze in een lichaam opgesloten die de ziel als een kerker ervaart en kan zich ook niets meer herrineren van wat onze ziel in de Ideeenwereld heeft gezien. Maar geen nood want Plato heeft de oplossing. Hij zie dat we onze ziel moesten bevrijden ,maar niet door zelfmoord te plegen want daar was hij tegen, door te filosoferen. Door te filosoferen kan onze ziel stukjes van de Ideeenwereld weer terug herrinneren en zo kunnen we tot de juiste oplossing komen (misschien moeten onze Belgische politici daar maar eens aan denken vooraleer ze weer gaan kibbelen :D)

Om dit allemaal te verduidelijken gebruikte hij een mooi verhaal die ook de mindere kanten weergeeft.

Stel je voor dat je samen met een heleboel andere mensen opgesloten zit in een onderaardse grot. Ieder van jullie is met de handen en de voeten aan de grond vastgebonden en jullie kunnen enkel nog voor jullie uit staren. Voor jullie staat een witte doek waar de schaduw van allerlei dingen word getoond zoals de schaduw van een stoel,tafel,etc. Op dat moment voel je dat jouw ketens los zitten en je kunt zonder enige moeite opstaan.
Je kijkt achter je en daar zie je een trap die steil naar boven gaat. Je beklimt de steile trap en je komt uit in de buitenlucht. Maar het hevige lucht doet je pijn aan de ogen en verblindt voor een tiental minuten. ALs de verblindheid verdwijnt dan pas zie je de schoonheid van de wereld want nu zie je de echte ware stoel en tafel en niet de vervormde schaduwen in de grot.
Je beslist om terug naar beneden te gaan en te verkondigen wat je daar boven hebt gezien. Als je beneden aankomt wordt weer maar eens verblind maar deze keer door de duisternis die dit effect zltijd heeft nadat je uit het licht komt. Je vertelt aan iedereen wat je daarboven hebt gezien maar niemand gelooft je. Iedereen verklaart je voor gek want de enige dingen die voor hen echt zijn de valse schaduwen. Hoe meer je dit verkondigt hoe kwader ze worden totdat het je eigen dood zou kunnen betekenen.
Delen:
Serenity
Serenity jun 20 '11
Ohhhhhhhh wat leukkkk!!
Ik las net een stuk over Plato dat hij de Larimar had omschreven in een van zijn teksten en ook 'de slapende profeet' Edgar Cayse beschreef die steen, beide i.v.m. Atlantis.

Grappig hé! ^^

Maar even terug op het Plato verhaal terug te komen , wat bedoelde Plato dan met dat verhaaltje denk je Niels?
niels
niels jun 20 '11
Wel Miri volgens mij wilde Plato duidelijk maken dat het alles behalve gemakkelijk is om iets te kunnen herrinneren van de Ideeenwereld.(je wordt verblindt door het licht) en als je dan de werkelijke dingen zoals ze zijn overbrengt aan de mensen in de grot dat je dan op veel ongeloof zal stuiten omdat die mensen vast geroest zitten bij een oude idealen en systemen (de schaduwen) die toch niet juist blijken te zijn hoewel ze ze met man en macht verdedigen ( nu doet het me denken aan nieuwetijdskinderen en de nieuwe tijd)
Ik kan compleet verkeerd zitten maar ik denk dat Plato dit zo ongeveer bedoelde met zijn verhaal.
Serenity
Serenity jun 20 '11
Wauw mooi uitgelegd Niels, dank je wel.
Maar het licht is toch goed, dat is het zuiveren en het pure van God, word hiermee bedoelt dat ; wat je ziet in het zuiveren licht te onrealistisch is voor de grot-mensen.

Ik vind dit verhaaltje een beetje moeilijk, om het te plaatsen in een richting..of zoiets.
niels
niels jun 20 '11
Het licht is zeker goed en puur maar stel je eens het volgende voor. Je bent zeer katholiek. Je hele leven draait om de Kerk en zijn rituelen dat was altijd al zo geweest en iets anders ken je niet. Stel je nu voor dat iemand je vertelt dat de Kerk een grote leugen is en niet overeenkomt met wat Jezus bedoelde. Je zou dan misschien tot de ontdekking komen tot daarbij ook jouw leven een grote leugen is en dat is geen fijn gevoel en ik denk dat het ook afhangt van je eigen persoontje of je dit na een tijdje gaat aanvaarden en een andere richting uitgaat maar zo wie zo ga je er tegen in willen gaan ook al weet je ergens diep in jezelf dat het waar is wat die persoon verkondigt maar gewoon uit pure angst probeer je je te verzetten tegen die persoon .
Is dit iets duidelijker voor jouw Miri?
New Moon
New Moon jun 20 '11
Origineel bericht van: ~ Miri ~
Ohhhhhhhh wat leukkkk!!
Ik las net een stuk over Plato dat hij de Larimar had omschreven in een van zijn teksten en ook 'de slapende profeet' Edgar Cayse beschreef die steen, beide i.v.m. Atlantis.

Grappig hé! ^^

Maar even terug op het Plato verhaal terug te komen , wat bedoelde Plato dan met dat verhaaltje denk je Niels?


Erg leuk Niels! Plato is echt een held en ik kan me (bijna) helemaal vinden in zijn filosofie, vooral in de grottheorie.

Wist je dat Plato overgins ook de enige figuur is op aarde die wist van het bestaan van Atlantis en de coördinaten heeft opgeschreven in 1 van zijn aantekeningen? en dat 1000en jaren geleden.
Dit is ook de reden waarom de Grote Oceaan ook wel de Atlantische Oceaan wordt genoemd (die coördinaten liggen ergens tussen Amerika en Afrika) smile

Groetjes, New Moon
ps: ik hoop dat je examen goed ging! Ik hoop dat je hem met cum laude gehaald hebt wink
Serenity
Serenity jun 21 '11
@ Niels, ja idd, dank je wel voor de uitleg.
Ik zelf heb met mijn scheiding eigenlijk het zelfde meegekregen, en ik andere dingen ook eigenlijk, zit ik me nu te bedenken. ^^
Maar goed iedereen heeft zo zijn eigen waarheid en soms door tegen zichzelf te liegen of voor de gek te houden probeert men die waarheid tot stand te houden of een andere waarheid ervan te maken, die aangenamer dan de werkelijkheid is.
Misschien ook wel makkelijker om mee om te gaan wellicht met minder verantwoordelijkheid.
Soms weet men niet hoe nu om te gaan met een bepaalde situatie of gevoelens die daarbij spelen, maar dat valt door acceptatie wel weer aan te leren hoor. ^^
New Moon
New Moon jun 21 '11
Ben het helemaal met jullie eens smile

Ik typ hieronder even mijn gevoel, ook voor mezelf.
Ben op dit moment heel erg bezig met wat mijn waarheid is, dus jullie bedankt voor de inspiratie, daar schiet ik een hoop mee op!

Voor mijn gevoel is je eigen waarheid, als die in je hoofd zit, een illusie.

Als iedereen een andere eigen waarheid heeft, kloppen die "waarheden" gewoon niet, dat is logischerwijs niet mogelijk.
Bijvoorbeeld: iedereen vindt weer iets anders over God, en iedereen beschouwt dat als waar/eigen waarheid. Dat kan nooit de echte waarheid zijn, omdat er maar 1 echte waarheid over een bepaalde kweste kan zijn (er is maar 1 goed antwoord op een vraag)
Dit even over het brein smile
Alleen je hart kent de waarheid, want waarheid, daar is maar 1 goed antwoord.
Je hart is verbonden met de waarheid van het universum, en met andere harten met waarheden.
Hier zit intuïtie, gevoel, en een zender/ontvanger waarmee je berichten heen en weer kan studeren naar bijvoorbeeld je gids (telepathie)
Naar ons hart luisteren wordt vooral in onze maatschappij niet gewaardeerd: kwetsbaar opstellen, vertellen tegen iemand dat je van hem/haar houdt, verliefd op diegene bent, verdriet uiten, ontroering uiten, liefde uiten naar iedereen, naar je intuïtie luisteren en daar je leven op baseren; het zijn taboes die de maatschappij "zwak" vindt.
In mijn statistiekboek bijvoorbeeld (ik studeer psychologie), wordt iedere keer 1 hoofdstuk behandeld waarin onze intuïtie wordt afgeleerd. Alleen met ratio en goed onderzoek kan je tot de waarheid komen (yeah right, denk ik dan).
De waarheid is bijna altijd heel hard, omdat het tegen overtuigingen, veel wetenschap, religie, beschermingsmechanismen en andere "zooi" in het brein van mensen.
Naar mijn gevoel is er nu wel een shift bezig dat intuïtie en met je hart leven steeds meer geaccepteerd wordt.
Er is ooit gezegd dat je waarheid het beste kan verkondigen in een grap/met veel humor en luchtigheid er omheen. Bijvoorbeeld een ironische metafoor.
Want, om nog maar eens op Latijn terug te komen Niels:
Veritas odium paret (waarheid zaait haat)....
Dit is ook de reden voor mijn gevoel waarom veel ouders/stiefouders slecht met hun nieuwetijdskind kunnen omgaan.
Indigo's/sterrenkinderen zijn heel sterk verbonden met de waarheid en confronteren hun ouders hiermee (bewust en onbewust).
Hier kunnen (stief)ouders ontzettend kwaad van worden.
Dit heeft mij een paar jaar geleden, toen ik nog thuis woonde, heel erg veel pijn gedaan (ik dacht dat ik gek was en niets waard omdat ik een offensief op me kreeg omdat ik zei dat mijn ouders hun scheiding aan het uitstellen waren in de waan dat dat beter zou zijn voor ons. Ik kon uiteindelijk niet meer naar school omdat ik dat hele offensief moest verwerken)
Nu heb ik trouwens een ontzettend goede band met beide ouders, je zou kunnen zeggen dat ze beiden op hun eigen manier erg gegroeid zijn.

Liefs New Moon
ps: voor mooie latijnse spreekwoorden, zie: http://www.latium.nl/index.php?id=61
Daar zijn veel waarheden te vinden wink
niels
niels jun 21 '11
Hey New Moon dank je voor dit te delen echt waar heel erg mooi en leerrijk laugh
en natuurlijk voor die website met Latijnse spreekwoorden . Ik ben er dol op laugh. Wel spijtig dat ze bij statistieken intuitie als iets slechts beschouwen (kijk nie uit naar die les .ga volgend jaar pedagogische wetenschappen studeren) want ik vertrouw enorm op mijn intuitie. Mijn intuitie is ook de grootste reden waarom ik mij ergens enorm goed kan orienteren en mijn weg terug weet te vinden laugh

Veel liefs Niels
Serenity
Serenity jun 21 '11
Waow New Moon, dat is even een duidelijke waarheid! ^^

"De waarheid is bijna altijd heel hard, omdat het tegen overtuigingen, veel wetenschap, religie, beschermingsmechanismen en andere "zooi" in het brein van mensen.
Naar mijn gevoel is er nu wel een shift bezig dat intuïtie en met je hart leven steeds meer geaccepteerd wordt.
Er is ooit gezegd dat je waarheid het beste kan verkondigen in een grap/met veel humor en luchtigheid er omheen. Bijvoorbeeld een ironische metafoor.
Want, om nog maar eens op Latijn terug te komen Niels:
Veritas odium paret (waarheid zaait haat)…."

haha dit zo waar voor mij, hoe verzin je ironische metaforen eigenlijk?

"Indigo's/sterrenkinderen zijn heel sterk verbonden met de waarheid en confronteren hun ouders hiermee (bewust en onbewust).
Hier kunnen (stief)ouders ontzettend kwaad van worden."

Klopt ook heel erg, ik spreek uit ervaring.
Mij werd verteld dat ik dat alleen maar dacht maar dat het niet waar was behalve voor mij.
Bij mij kwam dat over dat alles wat ik dacht bijvoorbaat dus niet waar kon zijn en alles wat mijn ouders zeiden bijvoorbaat waar moest zijn.
En dit klopte echt voor geen meter dit ging volkomen tegen mijn gevoel in, maar goed waneer je zoiets dagelijks krijgt te horen, dan moet het wel waar zijn maar dan ga je ook alleen maar twijfelen aan jezelf en laat je de beslissingen vaker afhangen van een ander.
Ik durfde ook geen beslissingen te nemen want vaak was het fout wat ik koos of raar of eigenaardig of vreemd maar wat ik wel moest kiezen werd niet verteld of er werd vaag overgedaan dat ik niet wist wat ik fout deed of waarom iets was zoals het was.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki