Loading...
nl

een ander is jezelf...?

amethist
amethist mei 24 '11
als je een ander persoon negeert omdat diegene je niet aanstaat, je mag diegene niet.

Mag je jezelf dan ook niet. Hoe je een ander ziet , zo zie je jezelf...?

Ik vind dit een zeer interesant onderwerp.

Als ik boos ben op het gedrag van iemand.

Ben ik dan eigenlijk boos op (iets in)mezelf?
Delen:
Serenity
Serenity mei 24 '11
Nee ik denk het niet, je kan wel handelingen en daarmee gedachtengangen herkennen, maar dat het stort dat maak je er zelf van, denk ik.

Soms herken ik wel me eigen gedrag bij iemand en dan bekijk ik het van mijn kant en plots weet ik dan hoe ik zelf overkom bij anderen, en in sommige gevallen heb ik spontaan geen behoefte meer aan om dat gedrag te vertonen ... L.O.L.

Maar wel om compassie te geven, door te geven wat ik denk dat ze nodig hebben door te bedenken wat ik zelf nodig heb waneer ik dat gedrag vertoon..^^
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 24 '11
Juist amethist. Dat noemen ze schaduwkanten. In jezelf heb je soms een schaduwkant die je niet van jezelf weet. Om deze kant toch zichtbaar te krijgen, wordt deze kant van jezelf op anderen geprojecteerd. Het zijn juist de dingen waar je bij een ander een hekel aan hebt, die je juist zelf doet. Let hierbij goed op uitersten, want energetisch zijn die hetzelfde.

Stel je voor dat je een gruwelijke hekel hebt aan onrechtvaardige mensen. Daarmij erger je je dus heel erg aan mensen die in jouw onrechtvaardige dingen aandoet. Als gevolg hiervan ga jij vanuit jezelf enorm rechtvaardig doen. Je gaat alles afwegen en je zelf wegcijferen omdat je vind dat je rechtvaardig moet zijn voor de hele wereld.

Hoewel het misschien anders lijkt, is het precies hetzelfde. Namelijk de afkeuring die je hebt als anderen onrechtvaardig zijn, is een signaal naar jezelf toe, waarmee je mag inzien dat je zelf over-gerechtvaardigd bent. Het is namelijk niet in balans. Zou je dit gaan onderzoeken in jezelf, zou je misschien kunnen achterhalen dat jouw afkeer tegen rechtvaardigheid komt, omdat je jezelf eigenlijk onrecht hebt aangedaan vele jaren en dat je uitgenodigd wordt, om dit vanuit jezelf aan te gaan en uit te werken.
Serenity
Serenity mei 24 '11
hummz…. da's ook een manier om het op te vatten en aan te pakken….
amethist
amethist mei 25 '11
Wat heb je dit helder en begrijpelijk geschreven NiMS. Dankjewel voor je uitleg.

NiMS, Weet jij waar ik over dit onderwerp kan lezen op internet of in boek.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 25 '11
Dit is het boek dat ik gebruik voor mijn opleiding:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/je-schaduwkant-belicht/1001004001570993/index.html

Zitten ook oefeningen in enzo.
Serenity
Serenity mei 25 '11
"achterhalen dat jouw afkeer tegen rechtvaardigheid komt, omdat je jezelf eigenlijk onrecht hebt aangedaan vele jaren en dat je uitgenodigd wordt, om dit vanuit jezelf aan te gaan en uit te werken."

Gouden tip!
Groene_heks
Groene_heks mei 26 '11
Ja hele goeie blush
Serenity
Serenity mei 26 '11
Ik erger me rot dat mensen hun papiertjes niet in de prullebak gooien maar op straat zelf waneer hun kinderen dat van hun overnemen veranderen ze die slechte gewoonte niet, en leren ze de kinderen het niet af, ik vind dat laks!
Laks in de boel netjes te houden.
Laks in de ander extra werk bezorgen.
Laks in hun houding.
Laks naar een ander toe.
Laks naar de natuur toe.
Laks in discipline .
Je bent een ander opzettelijk tot last!

Ik erger me rot aan mijn laksheid, maar ik weet dat ik laks mag zijn en daardoor ook af en toe denkt te moéten zijn, anders ben ik alleen maar aan het streven en alles tot in de puntjes aan het uitvoeren en dat lijkt me geobserveerd gedrag, dus ben ik met opzet af en toe laks!
Wellicht om een balans te maken, maar het werkt niet echt moet ik eerlijk erbij vertellen wellicht is het beter om gewoon mijn gedrag te accepteren .
Maar of ik dan continu moet streven of geforceerd laks moet zijn dat weet ik niet, ik weet wel dat ik meestal in extreme ga.
Nogmaals ik zoek nog steeds min balans en ik erger me rot dat ik die nog steeds niet hebt gevonden misschien bestaat die balans gewoon niet bij mij?

Ohww ik herinner me ook dat waneer ik iets terug veer en daarmee afrem en wat meer gemakzuchtiger werd dus lakser, dat ik dan andere tot last was, ik moest dus iedere keer op mijn tenen lopen om de boel bij te houden terwijl ik met mijn eigen tempo en prikkeling verwerking dat eigenlijk niet kon bijbenen (ik raakte op, moe en uitgeput zowel lichamelijk als geestelijk) en had eigenlijk niet de juiste ondersteuning daarbij, noch wetend dat ik die extra hulp wel goed kon gebruiken .

Nu weet ik nog niet precies hoe ik hulp moet vragen en aangeven waneer ik precies hulp nodig heb vind ik nog steeds erg moeilijk, niet alleen naar een ander toe maar ook voor mezelf … die grens is spoorloos hahahaha!
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 26 '11
De hulp die je jezelf kunt geven is in jezelf te voelen welke les je hier hebt te leren. Normaal gesproken zou ik hiermee regressie toepassen zodat je bij de kern uitkomt.
Serenity
Serenity mei 26 '11
Regressie weet ik niet van af, klinkt agressieve therapie methode.
- wikipedia.->Regressie-analyse
- wikipedia.->Regressie_(psychologie)

OMG, ik pas dit toe en idd in stress uit het zich in mijn gedrag, ieuwwwww wat kan ik hier tegen doen ?
amethist
amethist mei 26 '11
Lieve Lily Beau,jezelf het cadootje gunnen, in vorm van regressie therapie.
Serenity
Serenity mei 26 '11
Dus lekker erop los…'verplaatsen', zodat ik die …. 'gebeurtenis' een plekje kan geven door het in mijn hoofd te laten afspelen en de situatie verbeteren en/of mijn gevoelens erop afsturen en een extreme fantasie erop na houden? L.O.L.

Ik weet niet zo goed wat het cadeautje kan inhouden eigenlijk.
amethist
amethist mei 26 '11
Met cadootje bedoel ik, jezelf iets gunnen. In dit geval, of in jou geval kan dat in de vorm van een therapie zijn waar je je uiteindelijk beter door gaat voelen.
Serenity
Serenity mei 26 '11
Ohhhh oke, ik snap het, ja uhm… het is een idee om over na te denken , denk ik, dank je wel! ^^
Serenity
Serenity jun 1 '11
"De mens zoekt bij zichzelf wat hij bij anderen mist
en wil bij anderen terugvinden wat bij hemzelf hoogst hinderlijk is."


Frans:"L'homme cherche en lui-même ce qu'il ne trouve pas dans les autres,
et cherche chez les autres ce qu'il y a de trop en lui."


M. de Chazal.

Frans schrijver en schilder (1902)
Citaat afkomstig uit: Sens plastique (1948)

L.O.L.
New Moon
New Moon jun 1 '11
Mooie tekst Lily, dat gaat volgens mij over de mens die vertrouwt. smile

De (bange) mens zoekt bij anderen wat hij in zichzelf mist,
En bij zichzelf ontkent hij datgene wat hij bij anderen hoogst hinderlijk vindt.

Even een gedachtespinsel. smile
Serenity
Serenity jun 1 '11
hihihi ik vond deze tekst en moest direct aan dit topic denken, hihi hij is erg leuk vind ik! ^^
Caius
Caius jun 3 '11
"Wat ons ergert aan anderen,
kan ons inzicht geven in onszelf"

Carl Jung (1875-1961) Zwitserland
Lena
Lena jun 7 '11
Origineel bericht van: amethist
als je een ander persoon negeert omdat diegene je niet aanstaat, je mag diegene niet.

Mag je jezelf dan ook niet. Hoe je een ander ziet , zo zie je jezelf...?

Ik vind dit een zeer interesant onderwerp.

Als ik boos ben op het gedrag van iemand.

Ben ik dan eigenlijk boos op (iets in)mezelf?


Nee hoor,dat wordt zo wel vaak uitgelegd,maar hoeft zeker niet zo te zijn...
Die ander kan jou niet zijn, en jij kan die ander niet zijn wink
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki