Loading...
nl

wat is het verschil tussen mens en dier ?

gast
gast mei 24 '11
Origineel bericht van: Groene heks
Vind je?
Ik vind het een hele massa over een kam scheren, weinig respect voor mensen met een andere mening, but who the bleep am i smile

http://www.animalfreedom.org/paginas/column/emoties.html

Ik kan me helemaal vinden in deze tekst, wel grappig dat hier juist een documentaire van is geweest op NGc vorige week.
Daarin werd verteld dat juist bij chimps deze emoties wel werden waargenomen, een chimp is in wezen bijna hetzelfde als een mens.
je gaat dan wel anders naar zo'n apie kijken.

Nee ik behandel mijn dieren gewoon als dieren en niet als kinderen, dat is in mijn idee een fout die veel mensen maken.
Hoeveel vrouwen zeggen niet de mamma van hun hond of kat te zijn?
Vind ik niet erg gezond, maar das mijn mening.

Ik vind het juist getuigen van respect naar het dier als je hem behandeld zoals hij in de natuur door soortgenoten zou worden behandeld, net zoals in de maatschappij mensen elkaar als mensen moeten behandelen en niet als beesten.

Feit blijft dat niemand het zeker weet, ooit zullen we het wel weten smile




Misschien interpreteer je gevoel en emotie anders dan anderen. En waarom zouden ze bij national geografic alleen maar gelijk kunnen hebben?
Voor mij zijn dieren gewoon dieren en geen mensen. Maar ik als mens wel heb het vermogen om me in dieren in te leven en ze te benaderen zoals ze dit ook bij elkaar doen. Maar dat betekend niet dat ze geen emoties hebben. Ze uiten het alleen om andere redenen en op iets andere manier dan de mens onderling. De Chimp zal misschien het meest op de mens lijken ten aanzien van het gebruik van emoties....
gast
gast mei 24 '11
Origineel bericht van: Groene heks


Hieruit blijkt toch duidelijk dat, in deze, honden wel degelijk emoties en gevoel hebben!
hannanasje
hannanasje mei 24 '11
beankt voor de linkjes !
ben men werkje op dit moment aan het maken.
ik vond niet veel theorie hier rond.
maar dat is dan ook denk ik omdat de wetenschap nooit zeker kan zijn
gast
gast mei 24 '11
Origineel bericht van: Groene heks
En...het feit dat de mens zich superieur voelt boven al het andere dat leeft smile


De mens staat wel boven aan de voedselketen en is ontstaan uit het zoogdier.....dus wat dat betreft staan ze boven aan. Maar dat ze dan denken dat ze ook zoveel beter zijn en meer recht hebben op de aarde is natuurlijk iets heel anders wink
Sundance
Sundance mei 24 '11
deze is ook leuk om zo te lezen.
http://www.miekezomer.nl/de-dieren-en-hun-verhaal
Groene_heks
Groene_heks mei 24 '11
Origineel bericht van: gast
Origineel bericht van: Groene heks


Hieruit blijkt toch duidelijk dat, in deze, honden wel degelijk emoties en gevoel hebben!


Ja klopt, maar niet zoals mensen, wij mensen kunnen dingen jaaaaren meedragen, bij een dier is het zo weer weg, zij blijven er niet in hangen dus er is wel een degelijk verschil.

Ik kijk echt niet alleen maar vooruit maar ook links en rechts en achter me hoor winkmaar dat weet jij wel smile
Ik heb deze link ook bewust geplaatst om die reden.

Nee NGC heeft echt niet de waarheid in pacht, nog sterker ze geven zelfs ook vaak na een reportage de mededeling dat een enkele reportage nog niet wil zeggen dat het ook zo is.
Voor mij klonk het goed en voelde het goed, ik kon er wel in meegaan.

En ja die chimps, het was toch wel heel bijzonder.
Groene_heks
Groene_heks mei 24 '11
Origineel bericht van: gast
Origineel bericht van: Groene heks
En...het feit dat de mens zich superieur voelt boven al het andere dat leeft smile


De mens staat wel boven aan de voedselketen en is ontstaan uit het zoogdier.....dus wat dat betreft staan ze boven aan. Maar dat ze dan denken dat ze ook zoveel beter zijn en meer recht hebben op de aarde is natuurlijk iets heel anders wink


Yup, helemaal mee eens.
Groene_heks
Groene_heks mei 24 '11
Origineel bericht van: hannanasje
beankt voor de linkjes !
ben men werkje op dit moment aan het maken.
ik vond niet veel theorie hier rond.
maar dat is dan ook denk ik omdat de wetenschap nooit zeker kan zijn


Als je googled op dieren en emotie komt er zat boven hoor smile
AngelClear
AngelClear mei 25 '11
Origineel bericht van: Groene heks
Ja klopt, maar niet zoals mensen, wij mensen kunnen dingen jaaaaren meedragen, bij een dier is het zo weer weg, zij blijven er niet in hangen dus er is wel een degelijk verschil.



Heel veel dieren waaronder honden, katten of paarden maar eigenlijk allerlei diersoorten zijn na een traumatische ervaring voor de rest van hun leven getekend. Ze blijven bang en schuw of schichtig en raken er nooit terug bovenop. Een paard dat gevallen is op een bepaalde plaats kan daar voor de rest van zijn leven een trauma aan overhouden en niet meer durven passeren op die plaats. Erg veel dieren zijn getraumatiseerd voor vele jaren of zelfs de rest van hun leven na een ongeval of aggressieve of brutale ingreep van de mens. Een kat die geschopt is door iemand blijft voor de rest van haar leven schuw en schichtig en durft nooit nog in die persoon zijn buurt komen. Dieren kunnen echt wel evenveel, zoniet meer lijden dan mensen want ze hebben geen stem of verweer. Heel veel dieren zijn door ons mensen getraumatiseerd en getekend voor de rest van hun leven.
Groene_heks
Groene_heks mei 25 '11
Dat heeft Cesar binnen no time eruit dus ...
Die heeft de meest getraumatiseerde dieren in no time weer op de been.
Dat lukt niet met mensen dus er is wel degelijk voor mij een verschil.
Deze discussie gaat niet over het lijden van dieren, maar over het feit of ze emotie hebben.
gast
gast mei 25 '11
Dieren hebben het vermogen om in hun slaap periode te herstellen van wat er overdag is gebeurd. De emoties worden dus direct verwerkt. Maar die kunnen wel leiden tot bepaald gedrag. Cesar is ws in staat een andere emotie op te wekken bij zo'n hond en daardoor het gedrag te veranderen. Dieren zijn gewoon een stuk minder gecompliceerd dan mensen laugh

Lijden is denk ik iets dat puur menselijk is. Zeker als het gaat om lijden nadat de situatie allang voorbij is. Het zou daarom wel mogelijk zijn dat dieren wel kunnen lijden op het moment zelf maar dat is speculatie....
admin
admin mei 25 '11
Dat is grappig! Ik heb ook heel vaak naar Cesar Milan gekeken. Ik heb het ook aan vrienden aangeraden die bezig zijn om weer van het leven te genieten! Bij The Dogwhisperer/Cesar Milan laat hij altijd duidelijk zien dat het de MENS is die zorgt dat een dier/hond zich zo gedraagt! Ik vind het GEWELDIg! Ik heb door dit programma heel veel over het gedrag van de mens (ik) geleerd!

Dieren reageren op jouw emoties! Natuurlijk, zullen zij emoties van gemis ervaren als een baasje komt te overlijden oid. Naar mijn idee gaat het erom dat het dier op de juiste manier wordt opgevangen! Als een dier een trauma oploopt, blijft dit dier de trauma behouden omdat het baasje het als een trauma ziet! Denk zelf maar dat als men bijvoorbeeld van een paard afvalt....men altijd zegt zo snel mogelijk (liefst direct) weer op het paard te gaan zitten en door te gaan! Doe je dit niet....dan zal je jezelf ANGST/TRAUMA aanpraten! Het is dus DE GEDACHTE/DENKEN die dus zorgdraagt dat de ANGST/TRAUMA blijft voortleven als je niet op de juiste manier handeld! En dat geldt voor elke nare gebeurtenis die mens en dier meemaken! En bij huisdieren is het de MENS die dit voor hen in stand houdt! Dus de mens moet inzien dat het het dier voedt met zijn eigen angsten! Als deze dieren in vrijheid leven, dan bestaat TRAUMA niet! De zo genoemde "Leader of the Pack" draagt daar zorg voor! De Leader of the Pack leeft in het NU, en niet gister of morgen.......maar NU!

Nog een voorbeeld: Als een kind gewoon valt.....is het aan de reactie van de ouder/verzorger hoe het kind de volgende keer er mee omgaat!

Dus (voor mij) met andere woorden, het dier laat zien HOE WIJ ALS MENS IN ELKAAR ZITTEN...HUN GEDRAG IS DE SPIEGEL VAN JOUW/ONS GEDRAG! En als je dat doorhebt...

Dit is mijn visie! smile

Ik eet heel weinig vlees, meer vis of vegetarisch! Soms snak ik naar een stukje vlees.....ik eet dan 2 dagen vlees en heb dan voorlopig weer genoeg gehad voor ca. 2 maanden of langer!
gast
gast mei 25 '11
Ik denk dat dieren, en zeker honden, vaak in verwarring raken door het gedrag/emoties die ze bij de mens zien. Omdat die vaak niets met de situatie van doen hebben.
Mensen zijn ook snel geneigd honden te "troosten" als ze bang zijn, dit bevestigd juist hun gedrag/emotie. Wat dat betreft zijn honden zeker slachtoffer van de mens. Maar dat komt meer omdat de mens de hond niet als hond maar als mens behandeld. En wij als mens zijn nu eenmaal 180 graden anders dan honden en vele malen gecompliceerder....

Dat de mens veel van dieren kan leren over zichzelf is zeker zo, maar hoeveel van die mensen doen dat werkelijk?
Groene_heks
Groene_heks mei 25 '11
Nou, jij, ik en Justlove in ieder geval smile
Groene_heks
Groene_heks mei 25 '11
Ik denk wel dat het erg lastig is, gedrag, instinct, gevoel en emotie zijn zoals ik alles lees en begrijp 4 verschillende dingen.
gast
gast mei 25 '11
Origineel bericht van: Groene heks
Nou, jij, ik en Justlove in ieder geval smile


Dan blijven er nog genoeg over die dat niet doen wink

Ik heb een paard verzorgt. Door iedereen werd ze monster genoemd, dat was zeker niet voor niets want dat kon ze ook echt wel zijn.....voor mensen die haar niet konden doorgronden. Want ik heb nog nooit zo'n eerlijk paard als deze gekent! Maar dan moest je wel weten wat jou gedrag teweeg bracht bij haar. Ik heb echt nog nooit zo'n goede leermeester(es) gehad als haar in welke invloed mijn gedrag op de omgeving kan hebben, vooral waar het gaat om interacties.
Als ik al een trap of bijt van haar kreeg wist ik dat ik iets had gedaan wat dit bij haar veroorzaakte. Heerlijk eerlijk dier. Ik mis haar nog steeds en zou willen dat iederee zo direct en eerlijk was als haar. (zullen niet veel mensen beamen die haar konden, voor hun was ze een monster en lag alles aan haar)
AngelClear
AngelClear mei 25 '11
Origineel bericht van: Groene heks
Dat heeft Cesar binnen no time eruit dus ...
Die heeft de meest getraumatiseerde dieren in no time weer op de been.
Dat lukt niet met mensen dus er is wel degelijk voor mij een verschil.
Deze discussie gaat niet over het lijden van dieren, maar over het feit of ze emotie hebben.



Ja, maar wat is lijden ? Lijden is een gevolg of oorzaak van emoties. Vooral slechte dan zoals angst, onderdrukking, haat, woede, enz. Een dier kan toch "pijn lijden" ? En dat is waar het bij mij om gaat. Ik ben het er wel mee ééns dat zoals hier geschreven wordt, je terugkrijgt van een dier wat je erin stopt, ik denk dat het Gast was die dat schreef, en dat is ook zo. Positieve input = positieve output en negatieve input = negatieve output. Wat betreft Cesar. Ik kan dat alleen maar aanmoedigen en vind dit zeker een zegen van hierboven voor de dieren dat deze mens of organisatie dat doet, alleen ... Hoeveel dieren hebben het geluk of voorrecht om door dit televisie-programma of persoon, want ik ken het niet echt, geholpen te worden ? Dat zou ongeveer hetzelfde zijn als de lotto winnen. Niet elk baasje kan dat voor zijn dier betalen toch ? tongue
Dat zijn uitzonderingen die daarmee geholpen worden hé ... Lottowinnaars zeg maar ... eek
Groene_heks
Groene_heks mei 25 '11
Wat een onzin, je kan gewoon naar zijn programma kijken of een boek kopen of de info van zijn site halen en gewoon zelf aan de slag gaan.
admin
admin mei 25 '11
Hi hi, je geeft al aan dat je het niet echt kent! Waarom zeg je dan dat men "geld" moet hebben? Het programma is echt prachtig, men leert er zoveel van! Elke keer als Cesar bij een familie komt, komen zij er achter dat hun eigen gedrag het gedrag van hun hond beïnvloedt! En dat is gewoon te volgen op televisie. Cesar Milan is zelf een heel spiritueel mens! Cesar is begin deze maand nog in Nederland geweest!

Ik hoorde dat veel leerkrachten zijn methode gebruiken om een klas te leiden! (en het werkt!) Cesar legt uit dat de energie die men uitstraalt (angst, frustratie, onderdanig etc.), maakt dat men die energie terugkrijgt!

Hij zegt dan ook ALTIJD: smileBe Calm & Assertive

En als je deze energie uitstraalt (bij mens en dier), dan verloopt het contact met mens en dier stukken beter!
Pagina's: Vorige 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki