Loading...
nl

wat is het verschil tussen mens en dier ?

hannanasje
hannanasje mei 23 '11
Hallo,
Voor het vak levensbeschouwing moeten wij een eindwerk maken over een vraag wat ons bezighoud.

in een kort groepsgesprek kregen we al de vraag : wat is het verschil tussen mens en dier.
ik kon me in sommige argumenten wel vinden maar in andere ook niet.
daarom wou ik dit verder uitdiepen en hier mijn werk over maken.

voor mijn werkje moet ik mijn mening geven maar ook meningen van andere verzamelen.


het zou heel leuk zijn als jullie me zouden kunnen helpen
omdat jullie hier ook wel mee bezig zijn denk ik.
ik ben zelf vegetarier en wil het verschil ook nakijken tussen vleeseters en vegetariers. ( voor mezelf smile) dus zou fijn zijn als je dat erbij zet.
dus hier komt de vraag.

wat is het verschil tussen mens en dier ?
bv:
*kunnen dieren ook hun emoties tonen zoals blij zijn, wenen, lachen zoals de mens ?
*hebben dieren dezelfde gevoelens als de mens ?( beschaamd zijn, verdriet,blijdschap )
* hebben de mensen en dieren hetzelfde instinct. kunnen wij dit beiden onderdrukken ?
enzoverder.

alvast bedankt.
Delen:
Groene_heks
Groene_heks mei 23 '11
Vraag 1: hebben dieren emoties? Nee absoluut niet, behalve..chimps, daarvan is bewezen dat ze als enige diersoort wel emoties kunnen tonen.
Een wolf die huilt dat is instinct, contact maken met de groep of een boodschap doorgeven, het is geen gehuil van verdriet.
Een wolf met zieke pups zal ze echt niet redden maar gewoon laten sterven, geen emotie dus.

Vraag 2: ook hier scoren alleen de chimps, dieren hebben geen gevoelens, mijn pup is blij als ik thuis kom maar als er volgende week ineens steeds een ander binnenkomt als ik zal hij echt niet treuren en kwispelt tegen de nieuwe binnenkomer net zo hard.

Mens en dier hebben hetzelfde instinct, echter de mens heeft als extra de emotie waardoor de mens wellicht iets minder snel aan een instinctief iets zal toegeven.

Dit is mijn mening, niet de waarheid, ik zeg wel dat ik veel documentaires heb gezien betreffende dit onderwerp en ik baseer mijn mening dus op wat ik heb gezien/ gehoord en op wat mijn eigen ervaringen zijn.

Ja ik ben een vleeseter smile
gast
gast mei 23 '11
Ik denk dat dieren wel degelijk gevoel en emoties kennen al is het op iets anders gebaseerd dan bij de mens. Dieren leven in het hier en nu. Hun gedrag kan worden beinvloed door dingen die ze in het verleden hebben meegemaakt maar zullen altijd op de situatie hier en nu reageren. Bij mensen is dat nogal eens anders en laten in hun reactie het verleden mee tellen en mensen zijn zich bewust van hun emoties en gevoelens en de manier hoe erop gereageerd wordt door anderen. Daardoor zijn mensen nog wel eens "onecht" in hun reactie op een bepaalde situatie. Dat wil zeggen; ze tonen iets anders aan de buitenwereld dat wat er in hun speelt op dat moment. Dieren kunnen dat niet.
Iig één van mijn honden kan heel duidelijk haar emoties tonen. Ze kan echt lachen (mondhoeken optrekken), en heeft nog wel meer gezichtsuitdrukkingen die ik nu niet direct menselijk wil noemen maar wel emotie-expressie.
Wat dat betreft heb ik bijna altijd dieren gehad die heel duidelijk emoties hebben. Ook de paarden die ik heb gehad hadden het. Kan best zijn dat dit onder de noemer "vermenselijking" wordt gezien, het zij zo. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het niet bij alle dieren zie. Sommige honden zijn nu eenmaal echt hond, en sommige lijken iets verder ontwikkeld te zijn. Het blijven dieren, net als de mens overigens. Want de mens is en blijft zoogdier op lichamelijk gebied.

Ik denk zelf dat het grootste verschil tussen dier en mens het denken is dat de mens heeft en daarmee het vermogen de situatie waarin ie zich bevind te beinvloeden met emoties.
Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Maar zo is het hoe ik het zie/ervaar.
New Moon
New Moon mei 23 '11
Hoihoi, interessant onderwerp, omdat volgens mij de begrippen "emotie" en "gevoel" lastig van elkaar te onderscheiden zijn/uit te leggen zijn.

Ik zal je vragen proberen te beantwoorden met mijn mening.

*kunnen dieren ook hun emoties tonen zoals blij zijn, wenen, lachen zoals de mens ?

Volgens mij kunnen bijna alle dieren dit, maar is er veel variatie in de manier waarop ze dat uiten. Ik denk ook dat er veel variatie onder dieren is in het scala aan emoties wat ze uperhaupt ervaren.
In het ene uiterste denk ik dat apen meer emoties kennen en dit op een vergelijkbare manier uiten als mensen, bijvoorbeeld gezichtsuitdrukkingen.
In het andere uiterste denk ik dat vliegen alleen emoties zoals angst en toenadering kennen en dit uiten door naar iets toevliegen of van iets afvliegen. (instinct?)
Bijzondere filmpjes zijn er onder andere van olifanten en hun manier van rouw. Youtube staat trouwens ook vol met interessante filmpjes als je zoekt op "animal emotions":



*hebben dieren dezelfde gevoelens als de mens ?( beschaamd zijn, verdriet,blijdschap )
Gevoel gebeurt innerlijk (bij mij teminste). Of dieren dit ook hebben weet ik niet zeker, maar ik denk het wel. Communiceren met dieren (in spirituele zin), gebeurt in mijn geval op een meer innerlijk niveau dan op uiterlijk niveau.
Ik denk dat je "gevoelens" kan onderscheiden in negatieve of positieve gevoelens. Dit gebeurt innerlijk en wordt, bij de mens, (in psychologische zin) vaak veroorzaakt door gedachten.
Ik denk wel dat heel veel dieren angst en vertrouwen kennen, net als mensen. Dit zijn 2 extremen, tegenpolen, en voor mij heel basale gevoelens waar naar mijn mening de hele maatschappij op gebouwd is (ook bij dieren). Bij dieren geldt dit ook, maar ik denk niet dat ze zich er van bewust zijn winkZe voelen wel, maar ze weten niet dat ze voelen. Ik vind dit dus een lastige vraag om te beantwoorden, zeker omdat wetenschappers zich dit nog steeds afvragen, maar ik denk dat mensen en dieren dezelfde gevoelens hebben die te onderscheiden zijn in een positief of een negatief gevoel (en al het grijs daar tussenin.) Mensen zijn (als het goed is) bewust van dat gevoel, dieren niet (dit laatste weet ik niet zeker, maar neem ik aan)


* hebben de mensen en dieren hetzelfde instinct. kunnen wij dit beiden onderdrukken ?
Psychologisch en filosofisch gezien hebben mensen een bewustzijn, en dieren niet. Dat is hoofdzakelijk wat mensen van andere dieren onderscheidt.
Instinct is erfelijk, en niet aangeleerd: als je het al zou proberen te onderdrukken, komt het toch weer naar boven, tenzij je ziek bent, of bijvoorbeeld ongelukkig.
Een makkelijk voorbeeld van instinct wat dieren en mensen beiden hebben is een reflex. Bijvoorbeeld: een hinde ziet een leeuw en vlucht. Als een mens een leeuw ziet, krijgt hij in eerste instantie ook de neiging om te vluchten, of op zijn minst op zn hoede te blijven. Dit gebeurt automatisch, hij zal beginnen met zweten of zn hart zal sneller kloppen. Dit gebeurt bij de hinde ook.
Wat de mens van de hinde hier onderscheidt is het volgende: de mens kan bijvoorbeeld (bewust) medicijnen nemen tegen de zenuwen (zweten, angstgevoelens) en/of kan leren hoe hij het beste met een leeuw kan omgaan (bijvoorbeeld niet in de ogen kijken, of helaas zoals veel mensen doen in zo'n situatie: een geweer gebruiken om de rollen om te draaien... )
Dus, volgens mij kunnen mensen instinct onderdrukken als in manipuleren omdat ze bewustzijn hebben, maar dieren niet.


Tip: kijk eens op wikipedia of in het woordenboek voor uitleg wat instinct, gevoel en emotie betekenen, want deze zijn lastig van elkaar te onderscheiden...

Groetjes, the moon

Ps: ik ben vleeseter, maar het liefst scharrelvlees, biologisch/ecologisch. smile
hannanasje
hannanasje mei 23 '11
Quote:
Om in te gaan op : *kunnen dieren ook hun emoties tonen zoals blij zijn, wenen, lachen zoals de mens ?
natuurlijk! Heb je ooit wolven horen huilen als ze droevig zijn, hun troep kwijt zijn enzo.. Heel speciaal hoor.


dit is wel instinct maar geloof wel dat dieren gevoelens hebben.
bv dieren die sterven van verdriet als hun kompaan is gestorven.
Twister
Twister mei 23 '11
mijn mening en ervaring hebben dieren wel inerlijke emoties
zij laten het wel zien via ogen geluiden en bewegingen
hannanasje
hannanasje mei 23 '11
ik ben er ook zeker van dat dieren emoties hebben.

gevoelens ook maar niet zo sterk en ver als mensen omdat wij diep kunnen nadenken.
eerder als er iemand sterft. ik merk ook heel hard dat als ik verdriet heb zelfs mijn konijn me heel veel aandacht komt geven en een beetje over me waakt door dicht bij me te komen liggen terwijl hij anders in zijn vaste hoekje ligt.
Char
Char mei 23 '11
Ik ben er ook zeker van dat dieren emoties hebben, en ook emoties heel erg aanvoelen.
Als ik verdrietig was, voelde mij hond dat en die was er dan voor mij. en die was dan ook erg down. maar dee er alles aan om mij op te vrolijken.
En was ik vrolijk dan was mijn hond ook erg vrolijk.
Maar denk dat iedereen dat wel met zijn/haar diertje heeft meegemaakt.
hannanasje
hannanasje mei 23 '11
hey the moon. bedankt met je antwoord.
en voor al de linken en tips.
heb er heel veel aan.
terwijl ik dit lees ben ik ja schuddend aan het knikken smile
Twister
Twister mei 23 '11
mijn oma ging week op vakantie en oma kwam trug en droefje (hond)
die was week niet te genieten
en zo heb vaker dingen mee gemaakt wink
New Moon
New Moon mei 23 '11
Graag gedaan, ik werd helemaal enthouasiast.
Ik studeer psychologie (eerstejaars) en ben ook dol op filosofie en biologie.
Ben heel erg benieuwd naar je eindwerk!

En nog iets anders: ik vroeg me laatst ook al af wat bij mij nou het verschil was tussen emoties en gevoel, ik vond dat ik daarin onderscheid moest maken. Dit is een proces dat ik ben aangegaan ongeveer een maand terug.
Ik concludeerde dat emoties voor mij een manier waren om met gevoelens om te gaan, in mijn geval vaak aangedikt door een grote dosis drama tongue.
Gevoelens zijn voor mij waarheid, mede omdat dit is wat mij met beesten verbind. (voorbeeld: als ik paardrij, en ik ben bang/voel me naar, dan reageert het paard vervelend. Als ik me fijn voel en ik vertrouw het paard, dan reageert het paard ook op een positieve manier. Zoals een vriend ooit tegen me zei "dieren zullen nooit tegen je liegen". Of dit zeker is, weet ik niet, maar het stroomt met het idee dat dieren geen bewustzijn hebben om uberhaupt te kunnen liegen.

Ik kan volgens dit principe van emoties (die ik als mens kan manipuleren door mijn bewustzijn) bijvoorbeeld als ik me vervelend voel, daar om lachen (om mezelf lachen), en als ik me overprikkelt goed voel, daar om huilen ("tranen van geluk").
Zo breng ik mezelf in balans.

Bedankt dus ook voor de vragen, dit heeft mezelf ook weer uitgenodigd tot extra zelfreflectie smile

The moon
New Moon
New Moon mei 23 '11
@ Twister en Char: hehe, heel erg herkenbaar smile
De kat bij mijn ouders voelde altijd aan als we op vakantie gingen, en ging dan in onze koffer of tas liggen...
Als we terugkwamen van meer dan een weekendje weg negeerde de kat ons, en deed "bozig". Het is een heel aanhankelijk beest, maar op zulke momenten heel verdwaasd en wilde niet vastgehouden ed. Ook ging ze dan vaak naar buiten en kwam voorlopig niet meer naar binnen tongue
Groene_heks
Groene_heks mei 24 '11
Oke, leg mij dan eens uit waarom een kat haar kittens opeet als ze weet dat ze ziek zijn?
Hoe zit het dan met emotie? Zien wij mensen emotie niet als iets heel anders dan het eigenlijk is?
Zou dat ook kunnen?
hannanasje
hannanasje mei 24 '11
ik denk dat jij gevoelens bedoelt.
emoties zijn bv wenen, lachen, boos zijn.


ik denk ook niet dat een dier zijn gevoelens zo ontwikkeld zijn als die van ons omdat wij veel meer nadenken en empathie hebben.

maar een dier kan emoties tonen. die kan tonen dat hij blij is door te kwispelen of wild rond te rennen. en ik geloof dat emoties en gevoelens samenhangen.
je lacht omdat je een gevoel van blijdschap hebt.

er zijn voorbeelden van katten die hun kittens opeten
maar er zijn ook voorbeelden van olifanten die rouwen.
een hond met verlatingsangst die huilt.
jaloezie waardoor die boos wordt.

mijn konijntje kwam gisteren tussen mijn benen in slapen.
dat is toch geen instinct meer.
dat is vertrouwen hebben. is vertrouwen hebben dan geen gevoel ?

zo is hoe ik er nu over denk na veel voorbeelden te hebben gehad.
vind je mening wel belangerijk want dat doet me twijfelen smile
AngelClear
AngelClear mei 24 '11
Origineel bericht van: gast
Ik denk dat dieren wel degelijk gevoel en emoties kennen al is het op iets anders gebaseerd dan bij de mens. Dieren leven in het hier en nu. Hun gedrag kan worden beinvloed door dingen die ze in het verleden hebben meegemaakt maar zullen altijd op de situatie hier en nu reageren. Bij mensen is dat nogal eens anders en laten in hun reactie het verleden mee tellen en mensen zijn zich bewust van hun emoties en gevoelens en de manier hoe erop gereageerd wordt door anderen. Daardoor zijn mensen nog wel eens "onecht" in hun reactie op een bepaalde situatie. Dat wil zeggen; ze tonen iets anders aan de buitenwereld dat wat er in hun speelt op dat moment. Dieren kunnen dat niet.
Iig één van mijn honden kan heel duidelijk haar emoties tonen. Ze kan echt lachen (mondhoeken optrekken), en heeft nog wel meer gezichtsuitdrukkingen die ik nu niet direct menselijk wil noemen maar wel emotie-expressie.
Wat dat betreft heb ik bijna altijd dieren gehad die heel duidelijk emoties hebben. Ook de paarden die ik heb gehad hadden het. Kan best zijn dat dit onder de noemer "vermenselijking" wordt gezien, het zij zo. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het niet bij alle dieren zie. Sommige honden zijn nu eenmaal echt hond, en sommige lijken iets verder ontwikkeld te zijn. Het blijven dieren, net als de mens overigens. Want de mens is en blijft zoogdier op lichamelijk gebied.

Ik denk zelf dat het grootste verschil tussen dier en mens het denken is dat de mens heeft en daarmee het vermogen de situatie waarin ie zich bevind te beinvloeden met emoties.
Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Maar zo is het hoe ik het zie/ervaar.



Ik vond het antwoord van Gast heel erg goed bij deze en zou mij daar dan ook volledig willen bij aansluiten en kan me daar absoluut in vinden. En natuurlijk is er een verschil zoals Gast hierboven heeft uitgelegd. Ik denk dat dieren wel degelijk gevoelens en emoties hebben, maar of ze dat altijd zo goed kunnen tonen of kunnen uitdrukken of tot uiting brengen naar ons mensen toe is een andere zaak. Ze zijn daarin beperkt en wij kunnen als mens hun taal niet zo goed verstaan. Met andere woorden : ze hebben dus geen stem eigenlijk en de communicatie tussen mens en dier is zo moeilijk dat wij hun gevoelens of emoties bijna niet kunnen begrijpen of willen herkennen. Een schoolvoorbeeld van dieren met ontzettende emoties en gevoelens zijn Dolfijnen en Olifanten. Dit zijn ontzettend gevoelige en emotionele wezens. In het speciaal Olifanten hebben bijna alle gevoelens en emoties die wij als mens hebben. Deze dieren voelen zich erg onderdrukt door ons mensen en zijn reeds in opstand gekomen door in Afrika mensen te gaan aanvallen. Ze huilen, rouwen, wenen, worden kwaad en agressief, lachen, zijn blij, enz. Ook zijn er heel veel voorbeelden van moeders van allerlei diersoorten die gewoon dood gaan of gek worden van verdriet nadat hun jongen doodgingen of kwijt waren. Ik denk dat als iemand zegt dat een dier geen emoties of gevoelens heeft, dat getuigt van heel weinig respect voor de natuur en het dier op zich. Op deze manier kunnen ze het dier gewoon behandelen alsware het een ding en kunnen ze hun geweten sussen als ze er niet op een fatsoenlijke manier mee kunnen of willen of weten om te gaan. Deze mensen kunnen dan de dieren gewoon dooddoen en opeten of mishandelen zonder daar al te veel schuldgevoelens over te hebben. Dieren zijn geen dingen, maar hebben ook rechten en wij moeten ze behandelen met respect en liefde. sick
hannanasje
hannanasje mei 24 '11
heel mooi verwoord.
Groene_heks
Groene_heks mei 24 '11
Vind je?
Ik vind het een hele massa over een kam scheren, weinig respect voor mensen met een andere mening, but who the bleep am i smile

http://www.animalfreedom.org/paginas/column/emoties.html

Ik kan me helemaal vinden in deze tekst, wel grappig dat hier juist een documentaire van is geweest op NGc vorige week.
Daarin werd verteld dat juist bij chimps deze emoties wel werden waargenomen, een chimp is in wezen bijna hetzelfde als een mens.
je gaat dan wel anders naar zo'n apie kijken.

Nee ik behandel mijn dieren gewoon als dieren en niet als kinderen, dat is in mijn idee een fout die veel mensen maken.
Hoeveel vrouwen zeggen niet de mamma van hun hond of kat te zijn?
Vind ik niet erg gezond, maar das mijn mening.

Ik vind het juist getuigen van respect naar het dier als je hem behandeld zoals hij in de natuur door soortgenoten zou worden behandeld, net zoals in de maatschappij mensen elkaar als mensen moeten behandelen en niet als beesten.

Feit blijft dat niemand het zeker weet, ooit zullen we het wel weten smile
Lena
Lena mei 24 '11
als je de mens ook tot de dieren rekent,is het enige verschil wat de evolutie heeft gebracht is dat een mens kan koken tongue
Groene_heks
Groene_heks mei 24 '11
En...het feit dat de mens zich superieur voelt boven al het andere dat leeft smile
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki