Loading...
nl

Uitzonderlijk veel pollen door warme weer

JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 26 '11
Het gele stof dat overal ligt, is stuifmeel en geen woestijnzand. Door de weersomstandigheden is er een uitzonderlijk grote hoeveelheid pollen in de lucht.

Dat zei Arnold van Vliet van de Natuurkalender in het Radio 1 Journaal. Door het gebrek aan regen blijft het stuifmeel liggen en spoelt het niet weg.

Volgens Van Vliet zijn er op dit moment erg veel pollen tegelijk. Het is het laatste gedeelte van het berkenpollenseizoen en nu gaan ook de eiken en beuken in bloei. De pollen van die bomen geven minder hooikoortsklachten, maar de bloeiende grassen doen dat des te meer. Voor hooikoortspatiënten is het daarom een slechte tijd.

Van Vliet kan zich niet herinneren ooit zo veel stuifmeel te hebben gezien. De omstandigheden zijn dan ook bijzonder. "Het is al heel lang droog, we hebben vrijwel geen regen gehad en er zijn zeer hoge temperaturen voor de tijd van het jaar. Daardoor gaat de bloeiontwikkeling heel snel en staan bomen en kruiden tegelijkertijd in bloei."

Dat zie je vooral aan de fruitbomen. "Normaal komen appelbomen rond 7 mei in bloei, maar dit jaar zijn ze al bijna uitgebloeid. Dat geeft aan hoe snel de natuur zich op dit moment ontwikkelt."

Tot nu toe hebben de bomen en grassen volgens hem weinig last van het gebrek aan water, maar als de droogte de komende dagen aanhoudt, kan de bloei snel voorbij zijn.
Delen:
Groene_heks
Groene_heks apr 26 '11
Hatsjoe...
Esther
Esther apr 26 '11
Groene heks.... ik nies gezellig met je mee...... pfff!!!

(ik wil reeeeeeguhhh!!!!!)
Beschermengel
Beschermengel apr 26 '11


Het is inderdaad een poederdoos buiten.
Groene_heks
Groene_heks apr 27 '11
Ik HAD een donkerblauwe auto...het is nu inderdaad een grote poederdoos, vandaag maar effe wassen.
Als ik door de voortuin loop kijken de vergeet me nietjes me droevig aan, ook maar even sproeien vandaag smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki