Klachten chronische hyperventilatie: enkele opmerkelijke punten
Nu we de mogelijke klachten van chronische hyperventilatie hebben opgesomd, nog enkele opmerkelijke punten en verschillen in het ademhalingsgedrag van iemand die aan chronische hyperventilatie lijdt en mensen die hieraan niet lijden.
Een normale volwassene in rust ademt zo’n zes tot tien keer per minuut. Negentig procent van de mensen met hyperventilatie ademt echter dubbel zoveel in per minuut en één patiënt op vijf haalt zelfs twintig tot dertig keer per minuut.
Van personen met chronische hyperventilatie is de ademhaling in rust dus ook te diep en te snel. Mensen die hieraan lijden gaan bijvoorbeeld kort na een lichamelijke inspanning niet opnieuw rustig ademen, terwijl ‘gezonde’ mensen dit wel doen.
In het algemeen komt chronische hyperventilatie ook meer voor op jongere leeftijd en meer bij vrouwen dan bij mannen.
Hyperventilatie is niet gevaarlijk en wijst niet op een lichamelijke ziekte, hoewel het vaak wel zo lijkt.
Zelfrespect is één van de belangrijkste oplossingen voor chronische hyperventilatie.
Het lijkt misschien niet zo, maar toch kunnen mensen tijdens een aanval van hyperventilatie alles begrijpen wat er op dat moment rondom hen gebeurt of gezegd wordt.
bron:
http://www.chronische-hyperventilatie-genezen.be/...-hyperventilatie.htm
-----
Goed om weten betreffende de klachten van chronische hyperventilatie
Omtrent de klachten van chronische hyperventilatie zijn er nog een aantal opmerkelijke punten.
- Mensen die géén last hebben van chronische hyperventilatie ademen in rusttoestand tussen zes tot tien maal per minuut. Het merendeel van de mensen die wél last hebben van chronische hyperventilatie ademt per minuut dubbel zoveel in. Af en toe stelt men zelfs vast dat er mensen zijn die tot drie maal zoveel inademen.
- Chronische hyperventilatie is een aandoening die men vaker bij vrouwen constateert dan bij mannen. Het komt ook meer voor op jongere leeftijd dan bij oudere mensen.
- Alhoewel chronische hyperventilatie hinderlijke klachten veroorzaakt; is deze aandoening niet gevaarlijk.
- Hoogstwaarschijnlijk is chronische hyperventilatie een gevolg van het jachtige leven van de mensen en van de vele eisen die worden gesteld. Het is een typische westerse aandoening waar het maatschappelijke leven hoge eisen stelt.
bron:
http://www.chronische-hyperventilatie-genezen.nl/wat-is-chronische-hyperventilatie.htm
------------
naja zelfs 6 tot 10 x per minuut is normaal
ik doe continue het dubbele!
niet vanuit mijn buik, maar vanuit mijn borst,...
soms als ik dit merk, ga ik proberen dieper vanuit mijn buik te ademen, terwijl ik dan gewoon rustig op de bank zit...
ik kan in paniek raken, omdat ik ineens niet meer weet wat belangrijk is

de laatste tijd let ik er niet meer zo veel op!
en moet zeggen, de klachten zijn wel iets minder