Loading...
nl

waarom doen mensen dat?

karda
karda mrt 17 '11
Het schiet steeds in mijn hoofd.
Ze hadden het over de zus van Anne Frank en toen begon ik weer na te denken over de oorlog, en toen weer over Bosnie en over de oorlogen in de wereld.
Dat ik het zo beangstigend vind dat mensen die gewoon eigenlijk burger waren dan ineens kunnen gaan moorden.
dat ze zich opeens achter een leider schuilen en dan ineens zijn denkwijzen overnemen terwijl het niks met liefde en licht te maken heeft.
Ik denk nog steeds hoe hebben ze die arme joden kunnen vergassen? waarom doden ineens mensen elkaar terwijl ze eerst met elkaar om gingen als buren.
dat houdt me bezig. waarom????
Delen:
Emuca
Emuca mrt 17 '11
Omdat iemand met heel veel charisma mensen heel erg goed dingen wijs kan maken dat het goed is. Woede opwekken... Woede kan blind maken
Tinne
Tinne mrt 17 '11
Uit zinloosheid? Ik weet het niet..
ik heb wel via dromen en herinneringen, een vorig leven kunnen doorkrijgen.
Ik was een joods meisje van ongeveer een jaar of 14 en woonde in Polen.
Ik had vele vriendjes, ook niet-joden, waaronder een jongen ( tussende 17 en de 20 jaar) waar ik veel mee opschoot, en hij woonde naast me en zijn ouders waren vrienden van onze ouders.

Op een gegeven moment zag ik beelden.. dat hij met een geweer vlak voor me stond en wilde schieten. Het was net vóór de oorlog begon 1939..
Ik heb op hem ingepraat en uitgelegd, en gesmeekt en moeite gedaan, opdat hij me maar niet zou doden,
want hij stond schietensklaar en z'n blik zag ik in z'n ogen.
Een soort van angst enerzijds, en ook van "beinvloeding en indoctrinatie" over wie joden zijn.

Hij heeft niet geschoten, hij liet z'n geweer zakken, en liet me lopen (honden blaffend op de achtergrond op zoek naar joden).
Ik ben opgepakt geweest toch, en meegenomen naar ofwel Birkenau ofwel Krakau (dat is niet helemaal duidelijk, maar ik denk Birkenau) in gevangenschap.
Daar heb ik m'n eten gegeven aan m'n twee andere zusjes en ben dood gegaan.
Is dat leven en die situatie nu nutteloos geweest? Ik zorg ervoor dat ik alles wat er uit kan gehaald worden aan meerwaarde, dat het eruit komt, en keer alles ten goede.
Groene_heks
Groene_heks mrt 17 '11
Massahysterie kan heel heftig uitpakken, indoctrinatie, noem het hersenspoelen...heftig.
karda
karda mrt 17 '11
Tinne, wat een verhaal zeg, jij hebt het meegemaakt, althans in een vorig leven, heel mooi dat je het ten goede uit elk leven als meerwaarde meeneemt.
en ook ervoer hoe het was dat zoiemand als buur zich ineens tegen je keert. en toch iets in hem was geraakt dat hij je toch niet neerschoot.
Richie Richard
Richie Richard mrt 23 '11
Naast dat het gewoon hersenspoeling is, waren mensen wanhopig in die tijd. En een ander persoon gaf een mogelijke oplossing (doden van joden), alle respect, maar het werkte wel.Ik zeg niet dat het juist is, want dat vind ik absoluut niet. Maar in hopeloze tijden is een mens tot veel in staat. Plus wij zijn in flinke overbevolking op deze wereld. Als wij met met z'n allen op een kleine ruimte gaan wonen, gaan we op elkaars vel zitten. En dat levert irritatie op. En een natuurlijk instinct gaat het oplossen. Het doden van je eigen soort voor een betere leef omgeving.

Agressie zit in de mens aard. Net zoals lust, verraad en wat dan ook. Of je het nou wilt, ja of nee, je hebt het. De een meer dan de andere, ook uit iedereen het anders.
Serenity
Serenity mrt 23 '11
Eten was schaars dat kwam o.a. omdat men geen eten konden kopen omdat er weinig werk was en Joden zijn zo dat ze werk eerst aanbieden aan de mensen in hun omgeving, helaas maar waar.
Daarmee gedroegen ze zich als aristocraten en dat was niet liefdevol om andere niet Joden buiten te sluiten dit werd opgevangen door de hongerige burgers en Hitler spelden daar op in, met zijn charmes en mooie woorden wat het volk wilden horen krijg hij het voor elkaar.
Misschien dat hij ook gezegend was met een gaven er word gezegd onder de moslims dat de Joden gestraft werden door God omdat ze alleen maar aan hun eigen volk dachten en niet meer harmonieus met de hele wereld samenwerkten.
Dit gevoel van de Joden komt nog uit het oude testament maar helaas ze bleven erin hangen en konden dat massa gevoel niet meer loslaten daardoor sloegen ze door en alles wat niet Joods was werd een beetje buiten gesloten omdat het eigen volk voor ging.
Maar goed dit is een theorie dus geen waarheid maar wel een mogelijkheid alle suggesties of ideeën sluit ik niet uit aangezien de oorlag zooo groot was qua oppervlakte en tijd en het aantal mensen dat daarmee elke situatie die man kan schetsen een mogelijkheid of optie kon zijn.
De gelegenheden deden zich genoeg aan lijkt mij! pff wat een ellende zeg!

Op mijn verjaardag nam mijn vader mij een keertje mee naar het museum het Schielandhuis in Rotterdam daar was een expositie van de 2de wereld oorlog en er waren zelfs geluiden van vliegtuigen en bommenwerpers.
Ik zat helemaal in die oorlag allerlei beelden flitste langs me heen en ik was helemaal niet spiritueel bezig maar ik kon me heel goed inbeelden hoe het zou voelen in die tijd!
Van de oorlog krijg ik altijd een bepaalt gevoel in mijn buik en keel uhmmmm een brok in mijn keel alsof ik te veel emoties voel door elkaar heen.
Ik hou niet van oorlog films ik word er altijd emotioneel van maar wat ik precies voel…?!?!
Misschien wel alle ellende en verdriet en waanhoop en onmacht en angst nou hussel dat door elkaar heen en zoiets voel ik me dan ongeveer.
gast
gast mrt 23 '11
Aan de ene kant zou ik wel willen weten hoe de mensen van tegenwoordig in dezelfde situatie reageren, aan de andere kant wil ik dat niet meemaken want ik denk dat het merendeel er niets van geleerd heeft....
Serenity
Serenity mrt 23 '11
Ik heb 2keer gehad dat ik een litteken zag die uit geweld was toegediend nou het voelt gewoon denk ik als van vroeger alleen met meer mogelijkheden om kennis te vergaren en daarmee te handelen, denk aan creabea met eten uit de natuur en denk aan creabea met elektriciteit en denk aan creabea manieren om informatie te verspreiden en door te spelen of de vijand te bespelen.
"Nederland word steeds slimmer! " klopt als een bus!
Alhoewel de gevechten weer net een tikkie anders zullen zijn.
We hebben man op man gevechten gehad in de geschiedenis en we hebben loopgraven gehad met geweren en we hebben grote afstand munitie gehad en vliegtuigen en manipulatie van informatie en we hebben ook mega bommen gehad en we hebben ook een chemische reactie gehad en vergeet niet de spionage via satelliet en uhmm wat hebben we nog meer gehad oja het beperken van hulpgoederen, die techniek hebben we ook gehad.
En uhm infiltreren ook een bekende techniek en nu zijn denk ik mind games verry intrek!
Zo heeft elke oorlog wel weer wat nieuws in spé alsof het 1groot spel is om iemand op een originele manier lekker slim onderuit te halen.
Alleen de mensen, ouderen, kinderen, zieken, dieren, in de natuur maar ook de boerderijen en ja ja ook de dierentuinen zijn de dupe en later ook getraumatiseerd en dat geeft weer weer in het nageslacht wat komen gaat.
Als ze zo graag oorlog willen dan gaan ze toch lekker in een boxring staan vechten met elkaar, stelletje sukkels!
En zelfs met het verdedigen van de zwakkeren of infrastructuur ben je andere vaders en moeders tot last… zo zielig, ik snap er geen r*k van!

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki