Loading...
nl

Leren mediteren.....

Enigma
Enigma feb 7 '12
Jeetje Moonflowertje.

Ik ben ook HSP, Indigo enz.
Maar die gronding of aard oefening van hierboven sloeg even aan zeg. Ik zat er helemaal in smile.
Dit doet echt wat met mij.

Bedankt en ik ga de andere ook uitproberen wink.
Liefs Enigma.
Marije22
Marije22 feb 7 '12
Wow goeie tips allemaal!

@ lichtenliefde: die drie technieken ga ik zeker uitproberen. Meestal voel ik niet zoveel vanuit elk lichaamsdeel winkmaar ik denk dat als je een goede focus hebt, dat je dan veel meer gevoel ontdekt. Net zoals dat je gaat sporten, de dag erna voel je dan ook ineens spieren zitten waarvan je het bestaan niet wist tongue
De mindfullness-techniek lijkt me nog best lastig, om je te concentreren op gedachten. Want juist die gedachten lijken me af te leiden van de meditatie.. ik word er niet zo rustig van. Maar ik ga het wel proberen. Ik heb een boekje gekregen van mijn moeder over mindfullness-mediteren (handig zo'n moeder die overal voor openstaat!), Aandacht voor het nu - Marc Brookhuis, die eerst maar eens lezen.
Bedankt voor je uitleg!

@ Nathan: hoe bouw je een schild op? Visualisatie?

@ Moonflowertje: super, die gedetailleerde beschrijving van jou! Ik slaap nu op zolder, heb daar twee kleine kamertjes. Eén heel kleine waar nog maar net een bed in past en een wat grotere die mij zelf het meeste trekt voor meditatie. Er is een goede, ontspannen sfeer. Het nadeel is alleen dat er een giga boiler in staat, die eens in de zoveel tijd weer 'aanslaat' en dan hoor je een hele harde tik en allemaal lawaai wat daar achteraan komt. Mediteren kan daar wel, maar die tik leidt me wel een beetje af. Ik steek altijd kaarsen aan, leg een kussentje neer en ga zitten. Maar blijven zitten met rechte rug vind ik al lastig tongueen mijn rechter voet begint altijd te slapen haha. Een opgeruimde kamer is geen probleem, ik ben wel netjes.
Ik ga zeker die ingesproken meditaties proberen, kan wel wat leiding gebruiken. Mediteren met mandala's wacht ik denk ik nog even mee, voor als ik wat meer ervaring heb met mediteren. Volgens mij ben ik dan namelijk niet bewust aan het mediteren, maar gewoon lekker aan het inkleuren tongue

Heel fijn deze informatie! Je kan wel op internet erop los gaan speuren, maar het is toch veel interessanter om te horen wat jullie eigen technieken en ervaringen zijn. Dat inspireert me ook meer om iets uit te proberen!
MoonFlowertje
MoonFlowertje feb 7 '12
Dat komt vast wel allemaal goed...
En maak je niet druk om je lichaamshouding...
Je moet gaan zitten, zoals je zelf het lekkerst zit, en kan ontspannen smile

Met zo'n Muziekje om te mediteren kun je het tik-geluid een beetje verdoezelen misschien ?

groetjes moonflowertje smile
Marije22
Marije22 feb 7 '12
Ja misschien is een meditatie cd wel een goed idee! Maar geloof niet dat die tik te verdoezelen is tongue

Denk dat bij mij de houding wel helpt.. als ik een rechte rug heb heb ik meer het gevoel dat ik met meditatie bezig ben. Als ik er te ontspannen bij ga zitten, val ik eerder bijna in slaap. Maar ik zie nu in het boekje ook een andere houding trouwens, dat je niet in lotus-houding zit, maar geknield zittend op een kussen (met de voeten aan beide kanten van het kussen). Ziet er uit als een oplossing tegen slapende voeten, en toch als een meditatie-houding! Ben benieuwd, vanavond ga ik 't maar eens proberen smile
MoonFlowertje
MoonFlowertje feb 7 '12
@Enigma... ik ging alweer te snel shocked
Ik ben blij dat ook jij jezelf erin kan vinden...
Dat druk zijn met eigenlijk niets ( bezigheids-therapie tongue)
Ik ervaar zelf dat ik niet echt hoef te mediteren om even helemaal los te zijn van alles, Op de 1 of andere manier verwerk ik de dingen soms van te voren al... maar meestal gelijk met wanneer de dingen gebeuren...
Mediteren doe ik zelf eigenlijk door te creeëren...
Hoe meer ik schilder, hoe meer contact met mijn gids...
Ook dit forum is geschikt om dat contact sterker te maken met mijn gids...
Jullie stellen vragen... en mijn gids verteld meestal het antwoord... hoe meer ik hier mee bezig ben... hoe meer ik besef dat mijn gids er eigenlijk altijd al was...
Het zijn ook vaak de kleine dingen, waar je normaal niet over nadenkt... omdat je het gewend bent, (ik weet niet beter)
naja... door de lieve mensen op merudi leer ik mezelf steeds beter kennen, lijkt het wel...
En mijn gids is zo verschrikkelijk droog, en simpel...
daar heb ik als mens ontzettend veel plezier om laugh
Hij heeft me verteld dat "daar" waar hij zich bevindt... (soms met 1 been in mij, en de andere aan "gene zijde")
Eigenlijk alleen maar een bewustzijn is... (geen enkele emotie)
Geen Liefde geen haat, geen goed, geen kwaad... Het is
vandaar dat hij zo simpel is...
Vroeger noemde ze mij altijd: "kinder-vlinder"
naja 15 jaar geleden ongeveer...
Omdat ik gewoon nog steeds heel speels ben... met alles shocked
toch kan ik wel serieus zijn hoor...
zoals op merudi
Maar normaal gesproken ben ik soms best een beetje gek (anders)
Maar dat is niet erg, ik ben in elk geval geen kuddedier laugh

@Marije... je hoeft niet bang te zijn dat je in slaap valt, hoor wink
Die Tik maakt je telkens weer wakker smile

groetjes moonflowertje wink
Marije22
Marije22 feb 7 '12
Haha, Moonflowertje, jij weet het altijd leuk te brengen smilewaardoor elk onderwerp wat gemakkelijk te begrijpen is (dus misschien is dat wel de invloed van die 'simpelheid' van je gids!). Ik zou best wat minder emotie en meer bewustzijn willen. Tekenen doet mij ook veel goeds, dat voelt altijd als een oplader. Op dat moment bestaat ook alleen de tekening voor mij, dus eigenlijk zal het toch wel een vorm van meditatie zijn. Ik kan er uren en uren mee bezig zijn, en daarna heb ik dan ook echt zo'n een wazige blik winkhelemaal uitgeleefd.

Ik herken mezelf wel in jou.. Ben ook iemand die altijd een beetje gek is, de wereld is al serieus genoeg.. uit lekker kind-zijn haal ik zelf mijn plezier en dat breng ik dan tegelijk ook over op anderen, waar ik dan weer extra plezier uit haal tongueis het nog te volgen? haha. Zonder humor en vrolijkheid was het leven maar een dooie boel.

Ik moet dus ook eigenlijk heel informeel werk doen... anders ga ik er aan onderdoor ben ik bang..

Fijn dat er zoiets als mediteren bestaat.. kun je weer even tot rust komen in deze hectische wereld waar je in zit/om je heen.

Groetjes laugh
Enigma
Enigma feb 7 '12
Ik herken mij ook in jou verhaal Moonflowertje smile.

Die uitspattingen van jou gids vind ik ook heel leuk om te lezen. Waarom zou je moeilijk doen als je met simpele, leuke dingen ook iets duidelijk kunt maken. Je gids geeft goed advies, en maakt er op zijn tijd ook een gezellige boel van om te ontnuchteren hahaha!

Mijn omgeving noemt mij vaak een groot kind, mijn kinderen vinden mij vaak zo gek als een deur. Pubers die hier over de vloer komen vinden mij onwijs cool (omdat je met mij over alles kunt praten) hahaha...! Basis school kinderen zien mij vaak als een klasgenootje. Eigenlijk kan ik het met iedereen wel vinden.

Alleen niet met van die ouders die denken dat ze de perfecte opvoeding geven, hun kinderen niet met mijn zoon laten spelen omdat ze hem gek vinden, alles wat een beetje anders is gek vinden en zichzelf boven alles stellen. Omdat ik niet hetzelfde denk/vind als zij doen en een eigen mening over iemand heb en niet met hun meeloop smile. Ze vinden mij vaak een beetje anders.

Nou ...dan niet toch!!! Ze zijn het ook niet waard om mij te leren kennen wink. Je moet altijd het kind in je wakker houden.
Volwassen zijn heeft alleen maar te maken dat je je verantwoordelijkheden kent. En IK blijf lekker MIJZELF. KIND!

@ Marije22 Ik vind de wereld ook al serieus genoeg. Meditatie, de natuur, spiritualiteit, sport, creativiteit, boeken lezen en met kinderen bezig zijn is voor mij ook een soort van ontsnapping smile. En je bent nog helemaal te volgen hoor Marije: plezier overbrengen op anderen waar je zelf dan weer extra plezier uithaalt daar ben ik het helemaal mee eens smile.

Lieve groetjes wink
Nathan
Nathan feb 7 '12
Qua houding is lotus wel een goede, maar ook een erg zware, je kan ook halve lotus proberen (kleermakerszit met een een been in lotus zegmaar)
Hoe ik een schild op bouw... Pfff, hoe leg ik dat makkelijk uit.
Ik ben ooit begonnen met een maken van een energiebal in mijn handen, die groter laten groeien, voelen hoe hij zwaarder werd en mijn handen verder uit elkaar duwde.
Daarna zo groot maken dat je er in kan gaan staan.
Zodra je dat lukt, kom je maar om verdere lessen vragen smile
Marije22
Marije22 feb 7 '12
Afgesproken winkik ga zo beginnen.. er staat inmiddels een hoop op de meditatie-planning haha
Marije22
Marije22 feb 8 '12
Nou zoals beloofd heb ik gister een meer gerichte meditatie uitgeprobeerd!

Ik verbaasde me er eigenlijk over dat ik mijn ademhaling best goed kon volgen! Door daarop te concentreren, werd ik inderdaad minder slaperig dan bij de eerste meditaties.
Het was lastiger om de 'bodyscan' te doen, elk lichaamsdeel beter aan te voelen. Ik wil dan te snel.. dan ben ik alweer met twee dingen tegelijk bezig. Dus dat was niet zo'n succes tongue
Verder ontdekte ik dat ik de geluiden van de boiler kan gebruiken bij de meditatie! De eentonige geluiden dan, die 'tik' blijft storend. Ik neuriede op een gegeven moment mee met de boiler tongueen dat heeft me goed geholpen om in de meditatie te blijven!

Ik merkte ook dat hoe meer geconcentreerd ik was, hoe beter ik me iets in kon beelden, zoals kleuren of vormen. Ik probeerde me een rode roos voor te stellen die openging, en de kleur heel goed in me op te nemen. Dat lukte aardig.

Mijn struikelblok is dat ik geen echte structuur heb in de meditatie, ik doe alles een beetje tegelijk of te snel afwisselend, waardoor het een beetje een zootje wordt. Al had ik wel het gevoel dat ik gister een betere meditatie had dan de keren daarvoor. Ik heb het ook lang uitgehouden.

Op internet vond ik iets over meditatie-cd's. Die mannenstem daarbij trok me eigenlijk niet zo.. misschien passen alleen natuurgeluiden beter bij mij. Hoewel zo'n begeleidende stem (misschien moet ik een met vrouwenstem zoeken) wel prettig vind om structuur in de meditatie te houden.

@ nathan: ik heb ook de energiebal geprobeerd, maar om die te laten groeien vond ik nog moeilijk.. dus er was niet echt (of zeg maar echt niet) sprake van een schild tongueIk vond het ook fijner om me te richten op het gewicht van die bal, om de zwaarte ervan te voelen in mijn handen.

Vanavond maar weer!
Nathan
Nathan feb 8 '12
Gewoon heel veel blijven oefenen, wat je kan doen om structuur aan te brengen in je visualtisatie is echt iets opbouwen. Stel je bijvoorbeeld iets simpels voor als een appel, daarna de tak waar hij aan vast zit, dan de boom, dan de grond. En krijg dat beeld zo perfect mogenlijk smile
Marije22
Marije22 feb 9 '12
Hmm er is al redelijk wat concentratie voor nodig om die appel helder te krijgen winkDe kleuren en vorm vasthouden is lastig. Als ik niet gefocust genoeg ben, vervormt het beeld vanzelf. Het beeld lijkt constant in beweging te zijn.

Maar ik weet in ieder geval waar ik aan moet werken en dat oefening kunst baart, bedankt voor je tip!
gil
gil feb 9 '12
Moonflowertje ,
mooie info en vooral duidelijk op die site.
Ik heb tot nu toe steeds mislukte meditatiepogingen achter de rug.
Even denk ik dat het lukt en ... oeps ... voor ik het goed besef ben ik de boodschappenlijst of andere to-do-lijstjes aan het overlopen en plannen ... Moeilijk om dat hoofdje 'leeg ' te maken ...
Maar we geven de moed niet op ...
Gil
Nathan
Nathan feb 9 '12
Het "makkelijkste" waar ik ooit mee heb ge experimenteerd is mijn eigen element, daarvan de eigenschappen vasthouden. Of zoals ze het in "zwaard van de waarheid" doen, een zwart vlak met een witte vierkant. En denk wel, Focus moet je echt trainen smile
MoonFlowertje
MoonFlowertje feb 9 '12
Gun jezelf, jezelf... heb ik wel eens horen zeggen...
Mediteren is inderdaad focussen... zoals Nathan zegt...
Dit zal je langzaam op kunnen bouwen

Gelukkig is het niet nodig voor het contact met je gids...
Ook om aura's te kunnen waarnemen heb je geen meditatie nodig tongue
Als je eenmaal je gids hebt (h)erkent...
Ben je je bewust van het feit... dat hij/zij er is, en ook dat het altijd al zo geweest is eigenlijk...
ook dat het altijd zo zal blijven wink

Mediteren kan hierbij wel deze "band" versterken!

Voor mij is het ontzettend moeilijk om te mediteren shocked
Ik kan mijn hoofd gewoon niet leegmaken!
Er zijn ontzettend veel dingen, in mijn leven die aandacht nodig hebben...
Toch weet ik wel precies te vertellen hoe het moet!
Ik heb vaak met schilderen dat ik helemaal bewust ben...
In mijn eigen wereldje ( Op de grote wereld)
Soms doe ik ook wel eens kaars-staren
Ik zie het licht van de kaars dan groter en groter worden...
Ook merk ik dat mijn aura ( het indigo-gedeelte) groter en duidelijker is.
Mediteren is iets waarvoor je jezelf de rust zal moeten gunnen,
ff helemaal nergens aan denken.

smilemakkelijker gezegt dan gedaan

groetjes moonflowertje
Serenity
Serenity feb 9 '12
Wat een leuk topic!! Ik heb alles in een ruk gelezen, hele interessante oefeningen en houdingen en de vragen die ik had tot zo ver ik mijzelf ka herinneren zijn beantwoord ! ^^

Tanks every body!!
ps de drie technieken gebruik ik ook maar dan wel op mijn eigen manier, ik mediteer al ligend op mijn bed.Meestal voor slapen gaan maar ook weleens overdag. laugh
spiri
spiri feb 10 '12
Moonflowertje,

Mag ik je vragen hoe je in contact kan komen met je gids of gidsen? Hoe herken je die? Heb hier interesse in maar ben nog totaal leek op dit gebied.
Marije22
Marije22 mei 6 '12
Ik heb een prachtig filmpje ontdekt dat op een duidelijke manier uitlegt hoe je kunt mediteren en wat meditatie inhoudt:

Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki