Loading...
nl

Wateroverlast in de Ardennen!

Tinne
Tinne jan 8 '11
In ons naburige dorpen, Durbuy, Barvaux, Hamoir, Sy.. enz, enz.. is er een grote overstroming. Wegens de sneeuwsmelting en de regen van gisteren, komt al het water in de ourthe.
Over heel de ardennen speelt zich iets soortsgelijks af, wegens de andere rivieren, de Maas, de Emblève, de Semois.
Vele huizen staan onder water.
Ben gisteren al wezen wandelen met Sky om te gaan zien hoe het zit met de buitenverblijven langs de Ourthe. Ik kon zien dat het wandelpad waar ik normaal op loop helemaal onderstaat, plus nog eens tot aan de hogergelegen chalets rijkt. Heb van die wandeling geen foto's wel al enkele van in de nabijgelegen gebieden!
Delen:
Tinne
Tinne jan 8 '11
Deze foto's zijn daarstraks getrokken!
Tinne
Tinne jan 8 '11
De eerste foto is een foto van het gemeentehuis en bibliotheek! De tweede foto is van de grote parking nabij Durbuy.
Tinne
Tinne jan 8 '11
nog wat foto's..
Tinne
Tinne jan 8 '11
Het wandelpad waar ik normaal altijd wandel, langs de ourthe, en waar ik regelmatig foto's trek is dus helemaal ondergelopen tot aan en rond de buitenverblijven.
Ik kan er geen foto's van nemen, want ik geraak daar niet! Maar heb het van een hogergelegen gedeelte wel kunnen zien.
Ikk geef je een impressie weer van een foto die ik heb van Sky en dan is links naast het pad, een meter beneden, normaal de ourthe.. Nu is het water tot een meter rechts gezien van de foto! Heel de berm is dus onderwater, hogergelegendeelte daarnaast waar de tuintjes zijn en de bungalows ook helemaal onderwater tot aan de bungalows. Pffff.. wel enorm, enorm veel water!

Maarja jullie Nederlanders kennen dat he! Hebben het ook regelmatig meegemaakt..
admin
admin jan 8 '11
Zo Tinne, dat is zeker een aardige wateroverlast! De plaatjes zien er mooi uit, alleen de last die je er van hebt helaas minder. Is dit het niveau wat het nu blijft, of kan het water nog hoger komen te staan?!

Sterkte bij jullie !
Groetjes,
Bart
Mimosa
Mimosa jan 8 '11
Wauw, had al wat in het nieuws gezien, maar ben toch behoorlijk onder de indruk.
Tinne
Tinne jan 8 '11
Origineel bericht van: Bart
Zo Tinne, dat is zeker een aardige wateroverlast! De plaatjes zien er mooi uit, alleen de last die je er van hebt helaas minder. Is dit het niveau wat het nu blijft, of kan het water nog hoger komen te staan?!

Sterkte bij jullie !
Groetjes,
Bart


Het water kan nog hoger komen.. morgen ga ik weer diezelfde wandeling doen als gisteren en eens kijken of die mensen van die chalet daar nog zijn.. Tja het kan niet anders, want ze kunnen daar niet weg met de wagen. Ik had hen voorgesteld om eten te brengen en mits een goeie wandeling zouden ze aan ons dorp komen, en met de bus naar het station kunnen gebracht worden. Maar ze wilden nog blijven en afwachten. Ben benieuwd of het water tot aan hun chalet komt, want deze stond net ietjes hoger dan de anderen en bleef noggespaard!

Hij vertelde me ook toen dat er een dame was die doorheen het water wilde aan de zijkant, daar waar het pad loopt ( zie foto sky), en daar is het water dus één meter hoog. Ze wilde doorheen het water omdat haar auto nog aan de andere kant van de rivier stond, zei ze.. en ze dus naar de brug een twintigtal meter verderop wilde stappen, om haar auto te redden. tongue
Ze dacht er niet aan, dat ze zou kunnen uitschuiven op het pad in het water en zou mee kunnen gesleurt worden. Die man die het me vertelde, zei dat hij er heel lang heeft op in gepraat, en toen is ze teleurgesteld rechtsomkeer terug gegaan. Geen idee wat ze later heeft gedaan!
admin
admin jan 8 '11
Ja, hier in Zuid Limburg ook grip 4, maar de wateroverlast is niet zo extreem als in Belgie, wel al enkele evacuaties. Zelf zit ik hier gelukkig droog.
admin
admin jan 9 '11
het waterpeil is hier nu stabiel, maar bij jullie in de ardennen ligt nog wel sneeuw wat nog gaat smelten, toch ?
admin
admin jan 9 '11
wat een foto,s Tinne, hoe is het bij je eigen huis heb je daar ook overlast?

Je woont er prachtig Tinne n(behalve dan nu het water)
Tinne
Tinne jan 9 '11
Wij wonen op een berg! En dat is dankzij de Gidsen..
In Het dorpje waar we daarvoor woonden, een dorpje van maar 11 woningen verspreidt over enkele heuvels en dalen, waarvan er 3 boerderijen waren, stroomde de ourthe als een heel klein riviertje... Heel mooi daar, met grote stenen zodat je tijdens een wandeling van steen tot steen kunt springen.
Het is daar ook niet diep.. zodat je eveneens je wandeltocht in de rivier kon doen.. was heel mooi.
We waren dan ook op een grappige manier verbaasd dat we enkele jaren later een huis te huur vonden, weer dicht bij de ourthe! En deze keer is hij ongeveer twintig meter schat ik. Wij wonen op een bergflank die langs de ourthe loopt.. een vijftigtal meter verder van ons huis, rijdt er onder die bergflank treinen.
Vlak naast de ourthe, net achter het wandelweggetje dat aangelegd is, staan vele caravans, bungalows, chalet's. Sommige mensen wonen daar ook pertinent. Ze wonen dan wat hogerop. Een man vertelde me dat er in 2004 een soortgelijke situatie was, en dat er toen een man is verdronken die de brug wilde die over het water ligt ( trein + wandelbrug).
Deze nacht heeft het enorm fel geregend, en ja inderdaad de sneeuw van hogergelegen gebieden, zoals van het dorpje waar wij eerst wonen zal via allerlei beekjes en stroompjes in de ourthe daar terecht komen en doorheen de weg die de rivier volgt zal er steeds meer water bij komen, en het waterpeil... zal vermoedelijk nu wel gestegen zijn.
Het is niet zo'n fijn beeld hoor, als je de wandelroute volgt waar je aan de overkant het andere dorpje kan zien, en dat voor een groot stuk onder water ziet staan.
Als ik dan opmerkte dat de verandadeuren van het restaurant daar wagewijdt openstaat en het water daar al een meter hoog is, en alle horeca zaken daar onderwater staan.. dan voelde het wel heel vreemd en somber aan.
Ik vang ook heel eigenaardige energie op, ook m'n man voelde het zei hij.. een soort zacht geweeklaag en ontmoedigheid. Het lijkt wel of de vreugde en de lach, de prettige sfeer van het gebied is mee weg gespoeld!
admin
admin jan 9 '11
Ja ik kan me goed voorstellen dat het zeer zeker naar is om met alles in het water te staan er komt zoveel op iedereen af.
Ik zit te denken om eens in de buurt te gaan camperen met de caravan...
Zelf heb ik een chaletje op de veluwe in nederland ik woon daar ook de meeste tijd het is heerlijk om zo in de natuur te zijn.

Daar is het nu droog maar ik maak me geen illusies ook daar kan zoiets gebeuren.
Ja je voeld natuurlijk die stemming van alles en iedereen om je heen, ook de dieren, zul je voelen...de hele natuur.

geef je even een knuffel
gast
gast jan 9 '11
Het lijkt wel of we deze winter te maken hebben met het water dat overal voor overstromingen zorgt. Niet alleen in Europa maar ook in Zuid-Amerika en niet te vergeten Australië!
Gaat bijna geloven in Armegadon....
Tinne
Tinne jan 9 '11
Ik kom net terug van de tocht! Ben langs twee kanten geweest, naar benden naar de ourthe hier bij ons in het dorp!
Eerst foto's van de ourthe langs de ene kant..

ps, Ajada ik heb je knuffel doorgegeven naar de mensen van hier!
Tinne
Tinne jan 9 '11
Deze ochtend ben ik naar beneden gegaan via een bospadje.. en dan kom ik beneden aan de ourthe bij ons uit!
Daar heb ik enkele foto's getrokken.. Het water was weer gestegen. Wat je ziet zijn de horeca zaken aan de overkant van de ourthe!
Tinne
Tinne jan 9 '11
En deze foto's zijn getrokken aan de straat beneden aan het dorp, onze kant van de ourhte dus..
Wie bij ons als is komen wandelen weet hoe het er normaal uit ziet, naast de huisjes loopt de weg naar beneden toe, de brug onderdoor, er is daar een diepte.. Daarna versmalt het weggetje juist naast de rotsen, en daar begint het wandelpad!
Tinne
Tinne jan 9 '11
Daarna ben ik terug naar boven gegaan , naar het dorpskom, om dan de andere kant van de heuvel te wandelen, en via die kant naar beneden te gaan. Ik wilde gaan kijken of er nog mensen waren, en of ze iets nodig hadden.. Heb een dame gesproken die er al een hele tijd was, die dame van de wagen die aan de overkant van de rivier stond. Ze vertelde dat de diensten hem hebben weggetakelt naar een hoger gelegen gebied! Ze was gerustgesteld! Ik vroeg haar of er mensen waren die helemaal omsloten waren door water en dat was in dit gedeelte niet het geval. Ze hield een oogje in het zeil zei ze, was jaren politievrouw geweest ( ze leek inderdaad een kordate, stoere vrouw)

Hier zijn de foto's van die kant van de ourthe..
Tinne
Tinne jan 9 '11
nog een paar..
Tinne
Tinne jan 9 '11
Het zal nog een tijd duren eer het water zakt, en dan begint pas echt de inspectie van de schade!
Ik hoop dat mensen niet al te veel waarde hechten aan die schade. En dat ze zichzelf in een vernieuwde situatie kunnen zien!

Veel liefs aan hen,
Tinne
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki