Ik moet zeggen dat er vaak overdreven wordt met de leeftijdsadvies. Met name hier in europa. Daar in tegen moet ik je gelijk geven over het leeftijd van de kids en het spelen van zulke spellen. Zelf vind ik zulke spelletjes van wege de redenen dat het uitdagend is, realistisch is, en dat je overal op moet letten. Niet zo zeer het doden, maar het behalen van punten. Maar niet het BEHALEN, maar hoe je het behaalt.
Ik denk dat het verstandig is om er niet eerder mee te beginnen dan 2 tot 4 jaar onder de leeftijdsadvies.
Welliswaar verschild dit per kind. Het heeft allemaal te maken met het begrijpen dat het geen realiteit is e.d.
Ik heb toen ik 8 was GTA gespeeld. Zeer slecht idee, spel was voor 18+. Helaas hadden mijn ouders dat niet gezien. Bij mij kwam ik ook tot een punt dat ik bepaalde elementen van het spel herkende in het normale leven, en daar ook zo mee om begon te gaan. Later toen ik GTA Vice City had. Toen was ik 12? Toen heb ik een keer in de auto gehad, dat ik serieus met een ps2 controller in de auto zat en tegen mijn Ma zei dat ze tegen een auto aan moest rijden, want dan kon ik een cheatcode doen.
Maarja toen speelde ik het veel en was ik ook gewoon verslaafd.
Nu ben ik bijna 18, dus veel kan ik niet meer zeggen over mijn game gedrag. Al is dat van mij veel minder dan een gemiddelde kind. Ik speel hoogstens een uurtje per dag, tenzij ik even een keer (dat is misschien 1 of 2 keer in een vakantie) zin heb om lekker een dagje te gamen.
De games die ik dan speel:
Amnesia - Horror Role Playing Game, waarbij je Daniel speelt dat zijn geheugen kwijt is midden in een vervloekt kasteel.
Borderlands - First Person Shooter Role Playing Game, Je bent op de maan saturnus(? geen idee of ik dat goed heb, saturnus of uranus..) genaamd pandora (ja bestaat), waarbij je monsters uitschakeld ter bescherming, bandieten uitschakeld dingen onderzoekt, en je hoofd goal bereikt, en dat is het verkrijgen van de meest kostbare en sterkste schat van pandora.
Garry's Mod - Zelf game. Afhankelijk van welke server je speelt kan je gamen. First Person Shooters, Zombie Shooters, Role Playing Games, Gewoon bouwen. Bouw games (vlot bouwen en dan zo lang mogelijk droog blijven bijv.), platform games.
Left 4 Dead 2 - First Person Zombie Shooter. Hierbij speel je in een appocalypse van aarde waarbij ieder mens dat niet immuun is een zombie is. (Beetje I Am a Legend achtig.) Je speelt in een "film" waarbij je naar een punt probeert te komen en te overleven zodat je inveiligheid gebracht wordt.
Perfect World International - Massive Multiplayer Online Role Playing Game, Je bent een race, een class en je hebt speciale items e.d. (WoW achtig). Gewoon de sterkste worden, socializen, groeperingen worden etc.
League of Legends - DoTa, houd in dat je hero's heb en minions. Beetje vergelijkbaar met risk. Je moet land winnen door middel van elkaar zo veel mogelijk af te slachten zodat je steeds meer op de tegenstanders gebied komt.
Portal - Puzzel adventure. Gewoon puzzelen. Enigste wat je kan is portalen schieten, waarmee je alles moet oplossen.
Spore - Simulator?, maak een beestje aan, evualueer naar andere stadia. En word uiteindelijk een dier, daarna een intelligent dier, vervolgens dorpjes, daarna steden. Vervolgens hele planeet. Daarmee klaar? Universum wacht nog op je.
Call of Duty: Black Ops - First Person Shooter. Elkaar afknallen, waardoor je punten krijgt en de team of persoon met de hoogste scoren wint het potje. Het is een strategies spel waarbij je hand oog coordinatie aanzienlijk verbeterd. Ook het herkennen, maken van besluiten e.d. worden beter.
Dus slecht is het niet. Welliswaar moet je kind kunnen in zien, dat het een spel is dat strategies is, en dat het om de spel elementen gaat. Niet zozeer om het schieten of bloedbaden creeeren.
Inschatting is iets wat je dan echt totaal zelf moet doen, en niet door je kind. Hij kan wel zeggen dat hij het begrijpt, maar wie zegt dat hij de waarheid spreekt? Ik bedoel, als je iets wilt hebben van een persoon, dan kan je toch het beste zeggen wat ze willen horen?
Schat het goed in. Want 9/10 keer snappen ze het nog lang niet.