Loading...
nl

Kinderen, computerspelletjes en grenzen

Cialara
Cialara dec 15 '10
Ik zit met een vraag.....

Om het even kort samen te vatten, er is een nieuw spel op de markt sinds november. Het is te spelen op de PC, op de wii, Playstation en al wat niet meer. Het heet: Call of Duty Black Opps.

Op het hoesje staat duidelijk een leeftijds advies van 18+ en aangezien het over oorlog en schieten gaat, in combinatie met die leeftijd die als advies wordt genoemd, komt dit spel er bij mij dus niet in.

Maaarrrr... wat schets mijn verbazing. Bij vriendjes van mijn twee zoons (11 en 13 jaar oud) is het spelletje wel toegestaan, hebben kinderen dit voor Sinterklaas gekregen, of al eerder, of zelf gekocht of hoe dan ook. Deze kinderen, die dus bij die van mij in de klas zitten, spelen dit spel en praten over niets anders. Mijn kiddo's klagen nu, dat ze er niet over mee kunnen praten, en zeuren geregeld om het toch te mogen kopen.

Ik vraag me nu toch werkelijk af....

Werkelijk...

Hoe is het toch mogelijk dat ouders dit soort spellen voor hun kinderen toestaan? Mijn zoon zit nota bene op een christelijke school, we hebben dinsdag nog een kerstdienst met school gehad, waarin vrede op aarde wordt verkondigd, en intussen spelen die zelfde kinderen dat spel...

Ben ik nou gek geworden dat ik het niet wil??? Moet ik echt gaan twijfelen aan de andere ouders of aan mijzelf...

Ben het even helemaal kwijt op dit moment.
Delen:
karda
karda dec 15 '10
Is dat dat spel met die zombies en dat schieten, als dat het is schijnt het iets te hebben wat ze aantrekt, het staat er niet voor niets op 18+, ik vind 11 en 13 ook nog erg jong voor dat soort rare spellen ik snap ook niet wat ze er aan vinden.
of de ouders kijken er niet naar wat ze spelen, hoe bloediger hoe leuker schijnt tegenwoordig. wat ik zelf altijd een heel leuk spel vond voor de pc of playstation

was atlantis (wel van een tijdje terug)misschien is dat wat voor je zoons, ik zou in ieder geval niet er aan toegeven als je het niet wilt.

groetjes karda
Cialara
Cialara dec 15 '10
Er zijn genoeg andere leuke spelletjes, we hebben er zat...

Ik begrijp alleen niet dat ouders het zo klakkeloos toestaan... het zijn ziekmakende spelletjes, zo donker en duister frown

Nee, deze gaat dan toevallig niet over zombies, die zou er overigens ook niet inkomen winkik houdt me over het algemeen wel aan de adviezen.
admin
admin dec 15 '10

Nee hoor Zilveren Vleugel
je bent zeker niet gek geworden,ik vind het ook niet kunnen.
Ik heb een zoon van 26 met dat spel en een zoon van 8 die dat niet mag spelen maar een vriendje van school van dezelfde leeftijd speelt het spel met zijn vader,DUS is mijn oudste zoon toch geneigd.........
Beschermengel
Beschermengel dec 15 '10


Ja vreselijk vindt ik ze die spelletjes, ik ken ze en zie het met lede ogen aan....en vroeg aan mijn kleinkind (13) wat daar nu zo leuk aan was....het is maar een spelletje Oma zei hij. Daar moest ik het mee doen smileMaar ik vindt het beslist geen leuke spellen.
Marenubium
Marenubium dec 15 '10
Tja... ik kan alleen maar zeggen dat die ouders hun eigen kinderen niet meer weten te entertainen, en maar met de massa meegaan...uit gemak. Ouders nowadays zijn ook niet echt meer creatief, vind ik.
Ik had het er laatst nog over met wat vrienden:

Tegenwoordig zijn het dure kado's met sinterklaas en kerst: Xbox, PS2's, computers, mobieltjes... terwijl we ons 'vroeger' met hele andere dingen wisten te vermaken.
Mijn ouders zijn destijds ook nooit gezwicht voor de 'massa'; niks geen dure barbiepop, skates, bikes, gameboys en nintendo's (en wat er nog meer 'hip' was destijds).
Wij speelden soldaatje in het bos ahahah, met zelfgemaakte 'geweren'. Of zaten bij de padvinders...of gingen elke dag volleyballen of schaatsen, weet ik het. In de weekenden deden we spelletjes zoals rummikub, kaarten, dobbelspelletjes, puzzels, denkspellen...helemaal geweldig!
Elke dag wel wat te doen! En geen tv! pas vanaf 18:30 laugh

In de huidige maatschappij hebben ouders zelfs geen tijd meer om hun kinderen degelijk te entertainen...en dus worden ze gemakshalve maar voor de tv gezet, of krijgen ze computerspelletjes. Tja. Wat wil jij als ouder je kind meegeven?
Vraag ik me dan af.
smile
Emuca
Emuca dec 15 '10
De zoon van de vriendin van mijn moeder heeft dat spel ook, dus ik weet om welk spel het gaat.. en ik moet zeggen dat ik het totaal geen kinderspel vind. Het is niet voor niets 18+. Maar het probleem is dat sommige kinderen er veel sneller goed mee om kunnen gaan dan anderen.
ZOlang ze kunnen beseffen dat het een spelletje is en geen echie, is dat al heel wat.

Toch denk ik zelf: niet geven.
Mimosa
Mimosa dec 15 '10
Ja, ik ken het spel ook. Dat komt er hier zeker niet in. In de buurt weet ik dat er kinderen mee spelen. Mijn oudste heeft dat ook gedaan, tot ik er achter kwam. 8 jaar, vind ik beslist veel te jong voor zo'n spel. Sowieso komen dat soort spelen hier niet in huis. Hopelijk kan ik dat volhouden als ze ouder zijn.
Kinderen kunnen er inderdaad heel snel mee overweg, met de meeste spelen trouwens. Ze zien het als een spelletje, niet als iets wat in het echt ook gebeurd. Net zoals ze buiten oorlogje spelen eigenlijk. Ook daar hou ik niet van overigens.
Cialara
Cialara dec 16 '10
Nou ik ben in ieder geval blij dat jullie er het zelfde over denken...

Ik hoop dat er meer ouders gaan inzien dat dit niet de juiste dingen voor hun kinderen zijn smileKennelijk werkt een leeftijdsadvies niet goed genoeg!
Mimosa
Mimosa dec 16 '10
Ja, ik hoop het ook. En eigenlijk weet ik diep in mijn hart dat het gaat verdwijnen, dat mensen bewuster aan het worden zijn, wijzer worden.
Cialara
Cialara dec 16 '10
Nou ik heb vandaag de handschoen opgepakt... figuurlijk gezien, en ik heb een algemene e-mail gestuurd naar alle ouders uit de klas van mijn zoon. Een bericht waarin ik mijn verbazing heb geuit.

Van enkele ouders heb ik al wel een positieve reactie gehad in die zin, dat ze het met mij eens zijn. De ouders om wie het draait zullen waarschijnlijk niet reageren... maar die zien dan in ieder geval wel dat een ander dit soort spellen zorgelijk vindt!
karda
karda dec 16 '10
sta je toch niet alleen hierin.en je zet de andere ouders aan het denken
Richie Richard
Richie Richard dec 17 '10
Ik moet zeggen dat er vaak overdreven wordt met de leeftijdsadvies. Met name hier in europa. Daar in tegen moet ik je gelijk geven over het leeftijd van de kids en het spelen van zulke spellen. Zelf vind ik zulke spelletjes van wege de redenen dat het uitdagend is, realistisch is, en dat je overal op moet letten. Niet zo zeer het doden, maar het behalen van punten. Maar niet het BEHALEN, maar hoe je het behaalt.

Ik denk dat het verstandig is om er niet eerder mee te beginnen dan 2 tot 4 jaar onder de leeftijdsadvies.

Welliswaar verschild dit per kind. Het heeft allemaal te maken met het begrijpen dat het geen realiteit is e.d.

Ik heb toen ik 8 was GTA gespeeld. Zeer slecht idee, spel was voor 18+. Helaas hadden mijn ouders dat niet gezien. Bij mij kwam ik ook tot een punt dat ik bepaalde elementen van het spel herkende in het normale leven, en daar ook zo mee om begon te gaan. Later toen ik GTA Vice City had. Toen was ik 12? Toen heb ik een keer in de auto gehad, dat ik serieus met een ps2 controller in de auto zat en tegen mijn Ma zei dat ze tegen een auto aan moest rijden, want dan kon ik een cheatcode doen.

Maarja toen speelde ik het veel en was ik ook gewoon verslaafd.

Nu ben ik bijna 18, dus veel kan ik niet meer zeggen over mijn game gedrag. Al is dat van mij veel minder dan een gemiddelde kind. Ik speel hoogstens een uurtje per dag, tenzij ik even een keer (dat is misschien 1 of 2 keer in een vakantie) zin heb om lekker een dagje te gamen.

De games die ik dan speel:
Amnesia - Horror Role Playing Game, waarbij je Daniel speelt dat zijn geheugen kwijt is midden in een vervloekt kasteel.
Borderlands - First Person Shooter Role Playing Game, Je bent op de maan saturnus(? geen idee of ik dat goed heb, saturnus of uranus..) genaamd pandora (ja bestaat), waarbij je monsters uitschakeld ter bescherming, bandieten uitschakeld dingen onderzoekt, en je hoofd goal bereikt, en dat is het verkrijgen van de meest kostbare en sterkste schat van pandora.
Garry's Mod - Zelf game. Afhankelijk van welke server je speelt kan je gamen. First Person Shooters, Zombie Shooters, Role Playing Games, Gewoon bouwen. Bouw games (vlot bouwen en dan zo lang mogelijk droog blijven bijv.), platform games.
Left 4 Dead 2 - First Person Zombie Shooter. Hierbij speel je in een appocalypse van aarde waarbij ieder mens dat niet immuun is een zombie is. (Beetje I Am a Legend achtig.) Je speelt in een "film" waarbij je naar een punt probeert te komen en te overleven zodat je inveiligheid gebracht wordt.
Perfect World International - Massive Multiplayer Online Role Playing Game, Je bent een race, een class en je hebt speciale items e.d. (WoW achtig). Gewoon de sterkste worden, socializen, groeperingen worden etc.
League of Legends - DoTa, houd in dat je hero's heb en minions. Beetje vergelijkbaar met risk. Je moet land winnen door middel van elkaar zo veel mogelijk af te slachten zodat je steeds meer op de tegenstanders gebied komt.
Portal - Puzzel adventure. Gewoon puzzelen. Enigste wat je kan is portalen schieten, waarmee je alles moet oplossen.
Spore - Simulator?, maak een beestje aan, evualueer naar andere stadia. En word uiteindelijk een dier, daarna een intelligent dier, vervolgens dorpjes, daarna steden. Vervolgens hele planeet. Daarmee klaar? Universum wacht nog op je.

Call of Duty: Black Ops - First Person Shooter. Elkaar afknallen, waardoor je punten krijgt en de team of persoon met de hoogste scoren wint het potje. Het is een strategies spel waarbij je hand oog coordinatie aanzienlijk verbeterd. Ook het herkennen, maken van besluiten e.d. worden beter.
Dus slecht is het niet. Welliswaar moet je kind kunnen in zien, dat het een spel is dat strategies is, en dat het om de spel elementen gaat. Niet zozeer om het schieten of bloedbaden creeeren.

Inschatting is iets wat je dan echt totaal zelf moet doen, en niet door je kind. Hij kan wel zeggen dat hij het begrijpt, maar wie zegt dat hij de waarheid spreekt? Ik bedoel, als je iets wilt hebben van een persoon, dan kan je toch het beste zeggen wat ze willen horen?

Schat het goed in. Want 9/10 keer snappen ze het nog lang niet.
Emuca
Emuca dec 17 '10
Ik heb liever overdrijven met het leeftijdsadvies, dan dat ze dat helemaal laten varen... smile

Maarja, ik speel helemaal niet vaak achter een spelcomputer.. en als ik speel, zijn het halfgare games die vooral gek zijn.

Ik game alleen als in role game...

D&D for the win!
Mimosa
Mimosa dec 17 '10
Soms vind ik de leeftijdsgrens overdreven, soms had hij nog wel hoger mogen zijn. Ik heb gemerkt dat ik zelf die inschatting moet maken, maar het is wel een goede hulp dat leeftijdsadvies. Je wordt er wel door getriggerd om oplettend te zijn.

Toch blijf ik het lastig vinden hoor. Vooral wat betreft de schietspelletjes, spelletjes waar geweld in wat voor vorm ook in voor komt. Mijn man denkt er wat losser over dan is en mijn kinderen worden er toch door aangetrokken. Door vriendjes, maar ook omdat het voor hun leuk is op de een of andere manier.

Helemaal verbieden zou heel fijn zijn. Zowel de spelletjes als wat ze buiten spelen, maar dan moet ik mijn kinderen opsluiten. Dus probeer ik ze maar zoveel mogelijk mee te geven qua liefde, mededogen, vrede etc. etc.
Cialara
Cialara dec 17 '10
Nou ik had dus gisteren dat mailtje rond gestuurd en ik heb veel bijval gekregen wink

Natuurlijk moet iedereen die keuze voor zijn/haar kind maken, dat ben ik best wel met je eens. Maar het is en blijft lastig als jij op basis van leeftijd en soort spel je kind dat niet geeft en een ander wel...

En nogmaals, het betreffende spel, waarin ledematen in het rond vliegen, waarop een leeftijd 18 plus staat.... sorry hoor, dat geef je toch niet aan kinderen van 11 en 12??? Ik vind zelfs 13 nog te jong!

Het is toch erg dat ik zeg 'zelfs' 13.... want op die leeftijd wordt er al bijna helemaal niet naar gekeken.

Dit soort spellen vervuilen de geest en ziel van onze kinderen. Ze laten dingen zien die van het duister zijn, van pure negativiteit. Hoe kun je dat een 'spelletje' noemen? Het is toch te zot voor woorden, die spellen zouden gewoon totaal verboden moeten worden, voor alle mensen! Oorlos en geweld is geen spel frown

Oef, ik blijf er pissed over... ben wel blij dat ik er gewoon over kan praten met anderen, want gelukkig zijn er heel wat mensen die het net zo vinden als ik smile
bloempje
bloempje dec 17 '10
ik ben het er ook helemaal mee eens, maar dat heeft ook als reden dat ik zelf heb mogen zien wat de resultaten zijn van té jong aan grotere spellen toegeven, het oppasjongetje van mijn moeder ging na het spelen van GTA en call of duty met de knuppel over straat en op school vriendjes te lijf. en dat was de zoon van een agent dus ja die zou toch beter moeten weten.
wat nog wel eens wil helpen als ze zo getriggerd zijn door het agressieve om op youtube de resultaten te bekijken van mensen die echt dat soort dingen hebben meegemaakt, of in geval van oorlog even wat realiteit beelden op te zoeken midden in een oorlogsgebied waarbij mensen rennen en vrezen voor hun leven, want dat is vaak de trigger die ze missen het beeld van angst bij de ander. het klinkt misschien niet ethisch verantwoord om ze dat te laten zien maar geeft wel heel duidelijk weer hoe het voelt voor de ander. praat over dat soort dingen want oorlog is taboe en dat maakt het spannend, dat ze het in het echte leven er waarschijnlijk niet levend vanaf brengen dat realiseren ze nog niet. wanneer een kind zelf denkt het te begrijpen moet je de vraag na zulke beelden en uitleg nog eens vragen of ze het werkelijk zo leuk vinden. meestal denken ze dan iets langer na voor het antwoord.

bij ons worden de spellen iig niet gespeeld( ja door pappa na bedtijd van zoonlief)

Liefs Bloempje
Lotusje
Lotusje dec 17 '10
Marenubium zegt precies wat ik wou gaan typen,
dus ik kan me enkel aansluiten bij wat iedereen gezegd wordt!

Ik zie zowiezo op tegen de tijd dat mijn nog niet bevruchtte eicel een kindje is geworden en naar school gaat,
al die materiele dingen waar je tegenop moet vechten frown
admin
admin dec 19 '10
Ik bekijk de spellen zelf en als ze voor mij niet goed voelen komen ze niet in huis, klaar.

Ik ga geen boekjes lezen of rescensies, wat goed voelt komt binnen en wat niet goed voelt blijft buiten.

Sommige vechtspelletjes spelen ze wel maar dat zijn die simpele van Mario (al zijn die wel strontvervelend om naar te kijken), maar voor de kids zie ik er geen kwaad in.

Het is ook een stuk verantwoording van de ouders kinderen de wereld uit te leggen.
En family safety is ook nooit weg op de computer wink
Je kinderen kunnen gerust zeggen dat ze geen gekke dingen googlen, maar dat doen ze toch zodra jij je hielen licht, ga jezelf maar na..
Niks zo leuk als doen wat eigenlijk niet mag smile
Cialara
Cialara dec 19 '10
Ik hoorde van S dat vrijdag in de klas is gesproken over het spelen van dit spel. Dus in zoverre heeft het effect dat én de ouders even nadenken nu, én de kinderen zelf ook op een andere manier even kijken naar zo'n spel wat ze spelen. Ik was best dankbaar dat de juf dit zo had opgepakt smile
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki