Lieve mensen,
zo vaak schrijf ik hier niet meer, maar nu heb ik toch een vraag.
Mijn lieve vriend wil graag alles leren over het spirituele, zoals ik het beleef. Ik wil hem vertellen over hoe ik tegen de dingen aankijk, maar ik kom er achter dat dat veelomvattend en niet zo eenvoudig is!
Vroeger, als je kennismaakte met iemand, hoefde je alleen maar te zeggen 'Nederlands Hervormd', of 'gereformeerd', maar nu is dat niet zo eenvoudig meer! Ik wil in vogelvlucht en aan de hand van een goeie definitie kunnen vertellen hoe het min of meer zit, een soort minicursus, zeg maar.
Maar waar moet ik beginnen? Ik had me al wel bedacht om het in verschillende hoofdstukjes te verdelen, en er af en toe heel bewust voor te gaan zitten. Hoofdstukken zouden kunnen zijn:
- reiki
- reïncarnatie
- gene zijde en de geesten om ons heen
- en wat is er na ons sterven
- witte en zwarte magie
- 'hobbies' om het spirituele heen, zoals tarot
- hoe ziet 'mijn' god er uit en wat voel ik daarbij
Wat vinden jullie van deze lijst? Mijn vriend heeft aangegeven nu wel toe te zijn aan wat verduidelijking, en dit had ik nog niet opgepakt, maar nu wordt het tijd. Voor hem is het best moeilijk, en het overweldigt hem nogal. Daarom wilde ik het juist rustig aan doen, dus wel stap voor stap.
Let wel, de lijst is heel persoonlijk, en ook mijn uitleg zal heel persoonlijk zijn, dus niet uit een boekje, of vaststaand. Het is zoals ik het zie, en dat maakt het nu juist zo lastig...
Aan de lijst te zien ben ik er eigenlijk al uit. Het was gewoon een kwestie van opschrijven, denk ik. Toch ben ik wel benieuwd wat jullie vinden van mijn aanpak.
Alvast dank en liefs, Helma.