Loading...
nl

spirituele ontwikkeling in vogelvlucht

Helma
Helma dec 14 '10
Lieve mensen,

zo vaak schrijf ik hier niet meer, maar nu heb ik toch een vraag.

Mijn lieve vriend wil graag alles leren over het spirituele, zoals ik het beleef. Ik wil hem vertellen over hoe ik tegen de dingen aankijk, maar ik kom er achter dat dat veelomvattend en niet zo eenvoudig is!

Vroeger, als je kennismaakte met iemand, hoefde je alleen maar te zeggen 'Nederlands Hervormd', of 'gereformeerd', maar nu is dat niet zo eenvoudig meer! Ik wil in vogelvlucht en aan de hand van een goeie definitie kunnen vertellen hoe het min of meer zit, een soort minicursus, zeg maar.

Maar waar moet ik beginnen? Ik had me al wel bedacht om het in verschillende hoofdstukjes te verdelen, en er af en toe heel bewust voor te gaan zitten. Hoofdstukken zouden kunnen zijn:

- reiki
- reïncarnatie
- gene zijde en de geesten om ons heen
- en wat is er na ons sterven
- witte en zwarte magie
- 'hobbies' om het spirituele heen, zoals tarot
- hoe ziet 'mijn' god er uit en wat voel ik daarbij
- karma

Wat vinden jullie van deze lijst? Mijn vriend heeft aangegeven nu wel toe te zijn aan wat verduidelijking, en dit had ik nog niet opgepakt, maar nu wordt het tijd. Voor hem is het best moeilijk, en het overweldigt hem nogal. Daarom wilde ik het juist rustig aan doen, dus wel stap voor stap.

Let wel, de lijst is heel persoonlijk, en ook mijn uitleg zal heel persoonlijk zijn, dus niet uit een boekje, of vaststaand. Het is zoals ik het zie, en dat maakt het nu juist zo lastig...

Aan de lijst te zien ben ik er eigenlijk al uit. Het was gewoon een kwestie van opschrijven, denk ik. Toch ben ik wel benieuwd wat jullie vinden van mijn aanpak.

Alvast dank en liefs, Helma.
Delen:
Raida
Raida dec 14 '10
Ik ben ook benieuwd naar antwoorden eigenlijk, zit in dezelfde situatie, ook een vriend die het wil weten,maar ik ben nog zo pril met alles dat ik het gewoon zelf niet kan verwoorden, succes alvast Helma!
Emuca
Emuca dec 14 '10
Ik denk niet dat er vaste antwoorden zijn.. want iedereen kijkt er net weer iets anders tegenaan... Dit is heel persoonlijk en kan alleen jij over jezelf verwoorden. Opschrijven helpt hierbij, omdat je dan gaan nadenken wat nou waar of niet waar voor jou is. smile
Helma
Helma dec 14 '10
Dat is het gekke. Voor mij is het een manier van leven geworden, en denk er niet meer zo bij na. Het is zo vanzelfsprekend.

En daarom is het - volgens mij - juist moeilijker om in gewoon hollands te gieten. Het is geen hapklare brok, ik heb geen bijbel, het is gewoon een bepaalde kijk op de dingen, en dat is (juist omdat het geen vaststaand geloof genoemd kan worden) lastig in begrijpelijke materie te gieten. Je moet het ervaren, denk ik.
gast
gast dec 14 '10
Helma, je kunt hem je laatste antwoord geven. Het is een bepaalde kijk op het leven die jij persoonlijk interpreteerd. Natuurlijk kun je hem dingen die hij nog niet kent uitleggen, net zo goed als dat je iemand die niet bekend is met kerkelijke religies kunt laten zien wat een bijbel is. Maar waar het mij vooral om gaat is dat hij niet jou interpretatie aanneemt maar hij zijn eigen interpretatie gaat vormen met de hulpmiddelen die er zijn. Je kunt hem natuurlijk uitleggen wat tarot kaarten zijn en wat je er mee kunt maar hij moet de rest, wat het voor hem kan betekenen, voor zichzelf uitvogelen.
Ik zou zeggen; blijf open staan voor de vragen die hij heeft en beantwoord die met "technische" gegevens maar laat de rest aan hem zelf over. Het is net als autorijden; je leert iemand de technische kant, hoe de auto werkt (starten van de motor, schakelen, remmen, etc) je leert hem de verkeersregels, maar het echte autorijden moet die persoon zelf doen.

Het maakt in wezen ook niet uit of hij wel of niet weet wat het inhoud, het is iets van jou. Maar als hij er wel voor open staat is dat wel een extraatje in je relatie.
Helma
Helma dec 14 '10
Nou, inderdaad! Maar dat mag en kan ik niet vragen: het is zoiets persoonlijks, daar zal altijd onderling verschil in zijn! En dat is oke.

Mijn streven is niet dat hij wordt zoals ik: mijn streven is dat hij mij leert kennen.
Takhihiii
Takhihiii dec 14 '10
Het opschrijven kan voor jezelf ook heel verhelderend blijken, is mijn ervaring. Misschien een idee om op het forum van ieder onderwerp een kleine inhoud te posten?

Overigens heb ik mijn vriendinnetje toendertijd gewoon overal mee laten doen en laten ervaren wat ze wilde en op die manier ontwikkelde ze haar eigen voorkeuren.
Emuca
Emuca dec 14 '10
Wat je ook kan doen is vragen wat hij precies wil weten. smile
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 14 '10
Ik denk dat iedereen zijn tocht zelf kan maken. Noem de onderwerpen die jou bezighoudt en laat hem er zelf in gaan verdiepen wat hij echt wilt weten. Merudi is uiteraard een mooi beginpunt, want ondertussen is over ieder onderwerp wel iets te vinden.

En inderdaad wat Takhihiii zegt: Ervaren werkt veel beter dan kennis vergaren. Laat hem dingen voelen, proberen en speel ermee. Zo zal hij wel degelijk dingen kunnen gaan ervaren die voor jou heel normaal zijn. Kleine stapjes nemen zijn hier heel belangrijk in.

Je kunt geen hogere wiskunde uitleggen als iemand de basis niet kent. Ik zou je dan ook aanraden om eerst de basis laten lezen en dan verder. Merudi is zo ook op gebouwd:
http://www.merudi.net/nl/gabriel/gabriel_nl.pdf
http://www.merudi.net/nl/michael/michael_nl.pdf
http://www.merudi.net/nl/engelmens/engelmens_nl.pdf

Als hij die documenten leest, is er al een basis van begrippen gelegd.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki