Loading...
nl

Loslaten & keuze mogelijkheden

admin
admin okt 23 '12
Dankjewel voor je antwoord, Brabander! Nog één vraag als je me toestaat. Hoe ga je om met mensen die jouw wijsheid niet oppakken, maar waarmee je in je dagelijks leven wel een langdurige relatie hebt? M.a.w., het feit dat ze het niet oppakken heeft (mogelijk) directe invloed op jouw leven. Dank.
Enigma
Enigma okt 23 '12
Hey diebrabander smile,

Ik vraag mij ineens heel veel dingen af.

Probeer je dan bijvoorbeeld niet om diegene bij zijn eigen kennis en wijsheid te laten komen ?
Wie zegt dat een ander zijn/haar kennis of wijsheid de juiste is ?
Of wie zegt dat onze eigen kennis en wijsheid de juiste kennis en wijsheid voor de ander is ?

Alles is toch om gedeeld te worden, zo komen we dichter tot onze innerlijke kern.

Alles is een leerproces.
Ik wil juist leren van die ander.
Wij zijn gelijken, je kan niet boven iemand staan.
Het is onze verantwoording om geen oordeel te hebben over of iemand niet mee wil werken of geen verantwoordelijkheid wilt nemen.
Bedoel je met loslaten de blokkade van de ander of de persoon zelf ?
Wat is goed en wat is slecht en wie bepaald dat ?
Door te kijken naar zijn leerproces krijg ik juist heel veel informatie en inzichten (ook voor/over mijzelf).

Sorry dat ik zoveel vragen heb, maar je hebt mij nieuwsgierig gemaakt over hoe je dit dan ziet.
Het is niet zo dat ik zeg dat het goed of fout is, maar het roept ineens veel vragen bij mij op (via een ander).
De vragen zijn ook een beetje voor mijzelf, daar leer ik ook weer van wink.

Groetjes smile
diebrabander
diebrabander okt 26 '12
Ha Mars,
Ik denk dat je niemand iets kunt dwingen te geloven of te begrijpen, je kan m hoogstens een keer goed vastpakken en in zijn of haar gezicht schreeuwen wat je precies vindt en waarom hij/zij dat ook zou moeten vinden, maar ik denk dat dat ook niet echt helpt.

Ik denk dat ik diegene op de gebieden waar hij/zij me op hindert mezelf wat minder afhankelijk van diegene maken, zodat hun ongeloof enzo zegmaar jou niet in de weg zit.

Uiteraard kan je bijvoorbeeld je echtgenoot(e) niet te veel uit de weglopen, als het daarover gaat, maar dan kan je misschien kijken of je heel veel gehinderd wordt & of het niet ook anders opgelost kan worden, je behoeften uiten bijvoorbeeld.
diebrabander
diebrabander okt 26 '12
Dag enigma,

Ik probeer dan inderdaad diegene bij zijn eigen kennis en wijsheid te laten komen (iedereen bezit de wijsheid, want iedereen ís de wijsheid om het zo maar te zeggen), maar of die wijsheid de juiste is is puur een gevoel en bij zeker weten houdt ieder geloof op. Dus mijn boodschap zou zijn: do what feels right. Ik denk dat je dan het dichtste bij 'het juiste om te doen' zit. Natuurlijk is het wel even goed om te kijken of dit gevoel puur uit eigenbelang, behoeften of emoties is, want dan is het niet helemaal zuiver uiteraard..

En zoals je zegt, kennis en wijsheid (eigenlijk alles idd) is om gedeeld te worden, daarna kan diegene nog altijd beslissen het aan te nemen als zíjn waarheid, of niet.

En ik bedoel met loslaten: niet de verantwoordelijkheid nemen voor zijn/haar groei & als diegene niet wil leren, niet er je taak van maken om het diegene tóch te leren. Daar heeft niemand iets aan en je verspilt je tijd en energie. De verantwoordelijk voor onszelf is al zwaar genoeg.

En in de kosmos bestaat eigenlijk geen goed of slecht, het is allemaal puur subjectief. Er zijn wel dingen die je ontwikkeling belemmeren of stimuleren. Die anderen helpen of anderen nieuwe problemen opleveren. Maar wij mensen hebben wel een gevoel van goed of slecht, dus ik zou zeggen handel naar je gevoel, maar blijf wel een beetje nadenken. Doe ook geen mensen pijn of verdriet bewust, met de intentie (behalve als het bijv moet, die gevallen bestaan..)

En vragen zijn er om gesteld te worden, zoals kennis ervoor is om gedeeld te worden. Thank you!


Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen,

Groetjes,
Willem

Ps: Blijf ook bij wat ik zeg altijd zelf nadenken, ik ben namelijk ook nog lang geen spirituele goeroe.. ^^
MoonFlowertje
MoonFlowertje okt 27 '12
Inderdaad, Diebrabander...

jij hebt dat inzicht, en kan dat vertellen tegen iemand...
Maar je kan het bewustzijn van iemand niet overnemen...
ook als je het heel goed uitlegt...
Het gaat erom dat diegene het inziet
je kan iemand een duwtje geven richting dat inzicht, maar diegene moet het zelf ook (willen) inzien...

Ik herken jou energie,
ook omdat je duidelijk ziet wat de oplossing is...
en toch machteloos aan de kant staat omdat je iemand niet kan dwingen in te zien, wat voor jou al lang duidelijk is smile
Ik heb het daar af en toe best moeilijk mee...

(nou ja, de laatste tijd laat ik het probleem bij de ander...
omdat ik in zie dat het niet mijn probleem is... mijn rugzak zit vol mijn mijn eigen dingen, er kan niets meer bij smile)

groetjes Moonflowertje wink
diebrabander
diebrabander okt 27 '12
Origineel bericht van: MoonFlowertje

ook omdat je duidelijk ziet wat de oplossing is...
en toch machteloos aan de kant staat omdat je iemand niet kan dwingen in te zien, wat voor jou al lang duidelijk is smile
Ik heb het daar af en toe best moeilijk mee...
groetjes Moonflowertje wink


Agree!!

Ja dat heb ik wel eens, dat je zooo duidelijk de oplossing ziet die vaak ook nog zoo weinig tijd kost en zoveel dingen op zou lossen voor diegene, maar zij willen het niet zien.. En dan houdt t op eh -,-

Groetjes,
Willem
admin
admin okt 28 '12
Prettig om te lezen. Zelfreflectie (wat zie ik anders of over het hoofd), nog eens een andere toon of invalshoek betrachten, buiten de overtuiging (proberen te) blijven, om een dialoog vragen, voor veiligheid zorgen, maar als je alles hebt geprobeerd je jouw les om het (los) te laten... Groeien door los te laten is soms best wel een beproeving voor mij.
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki