Loading...
nl

Bijzondere tekst

Cialara
Cialara nov 7 '10
Origineel bericht van: Bart
zwavel in de hoogste maat

Goddelijke reiniging

maar niet teveel zodat het zilver schaadt.

Reinheid, zuiverheid: zilver kan wit vervangen, het water zodat het vuur niet dooft

en zout zoals men het geloofd.

Zout leert de mens omgaan met pijn. De minder fraaie kant van om het even welke medaille met meer aandacht bekijken is uiterst leerrijk.

een maancyclus duurt het wel

Een maand is b.v. de duur van een maancyclus (bij benadering weliswaar) oftewel de tijd die wordt gemeten tussen 2 nieuwe manen. De synodische maand is voor de mens steeds het meest relevant geweest, omdat het de periode is tussen twee opeenvolgende nieuwe manen (of om het evenwelke twee opeenvolgende gelijke schijngestalten), en daarom ook het gemakkelijkst te bepalen. Een synodische maand wordt ook wel lunatie genoemd.

Vanuit de hitte van het vuur

Vuur staat symbool voor geestdrift en hartstocht (het vuur van de liefde) en tevens voor zuiverheid (het heilig vuur)

Smeden vanuit

gemaakt in getijden oh zo guur

Verdriet wordt Innerlijke wijsheid

allemaal een eigen deel

Ieder is uniek

samen als een puzzel in elkaar

Allen 1

daarna wachten op het laatste gebaar

Laatste aanwijzing

Wauw, ja dit klopt voor mijn gevoel helemaal smile
admin
admin nov 7 '10
Een mooie symboliek smile
Marenubium
Marenubium nov 7 '10
Wat jij zei, Zilveren vleugel..."met zijn allen komen we er wel".
Wat mooi, dat dit zo kan...
Bedankt voor het delen, en voor wat nog komen gaat!

Hermes-> Thoth, is vaker voorgekomen in dit topic, en dan voornamelijk in de externe links (dacht ik). Dat is toch degene achter de hele alchemie?
ehehe, njah...linkje niet gelegd... Inderdaad lastig allemaal!!
admin
admin nov 7 '10
Origineel bericht van: Marenubium
Krijg namelijk beetje het idee dat dit een *test* is geweest, voor de zielereizigers, welteverstaan.
Als er kennis was van Alchemie, Germain en Merlijn, dan was het simpel genoeg geweest om achter de symboliek te komen, toch?
Zal wel aan mij liggen, lol laugh

nee dit klopt niet, ik ben vroeger veel bezig geweest met alchemie, maar dit was puur innerlijk, in het "hart". De theoretische analyses heb ik me nooit zo in verdiept. Hihi die kan ik nu dus alsnog lezen.
Maar heel bijzonder om te weten dat dit soort teksten ook te lezen zijn en bestaan in de zielenwereld. En dat deze tekst mag worden doorgegegeven, zodat er nog meer innerlijke kennis aangeboord wordt bij diegenen die dit lezen, en de essentie ervan begrijpen smile
Cialara
Cialara nov 7 '10
In de Corpus Hermeticum staat ook Zo boven, Zo beneden wink

Iemand sprak hier ook over de drie eenheid... dit begrip komt vaak terug in onze reizen (zeker als we met zijn drieén zijn wink) het is ons zelfs een keertje aangewezen bij ieder van ons een deel..... Hoofd, Hart, Hand smile
Emuca
Emuca nov 7 '10
Ik heb nog niet alles kort en bondig gelezen.. maar de meeste symbolen die worden genoemd stonden wel in de oorspronkelijke vertaaltekst.

Zelf weet ik echt niet heel veel van alchemie (maar wel van de zielentaal lol).. maar de meeste dingen die genoemd worden komen overeen met de tekst.

Overigens had de tekst de vormgeving van een recept. En kwamen de driehoeken (alchemistische symbolen van water en vuur) veelvuldig voor.

Oh ja Jorine, dat met die drie delen herinner ik me nog wel.. weet alleen niet meer wie wat had.. HAHAHA.

Ik heb overigens net nog een zin uit het boek vertaald.

Die zin was:
Leidt dat naar zeven stappen van goud.
Cialara
Cialara nov 7 '10
Oh dus het was toch nog niet af???

ha ha ha, wachten op het laatste teken en dan op voor goud laugh

smile

Ik weet nog wel wie wat was, maar het is niet van belang, we hebben alles in ons, en als we samenwerken versterken we elkaar in die krachten.
admin
admin nov 7 '10
smile
een nieuwe zin..van een andere pagina of dezelfde?
Gaaf !
Emuca
Emuca nov 7 '10
Het was een pagina later... Had de tekst nog niet gezien, was alsof hij er poef bijkwam.
Cialara
Cialara nov 7 '10
Goed, nog even de complete tekst dan smile

De Transformatie naar Eenheid

zwavel in de hoogste maat
maar niet teveel zodat het zilver schaadt.
het water zodat het vuur niet dooft
en zout zoals men het geloofd.
zo nu alles bij elkaar nu snel
een maancyclus duurt het wel
vanuit de hitte van het vuur
gemaakt in getijden oh zo guur
eens compleet is het geheel
allemaal een eigen deel
samen als een puzzel in elkaar
daarna wachten op het laatste gebaar
leidt dat naar zeven stappen van goud
admin
admin nov 7 '10
Soms wordt het alchemistisch zuiveringsproces niet in 12 maar in 7 stappen beschreven. Elk van deze stappen of fasen in het proces kan in verband worden gebracht met zowel een beschrijving uit de Smaragden Tafel als met een fase van het groeiproces van de alchemist zelf:
Calcinatie (tot kalk branden of oxidatie)
Dissolutie (oplossen)
Separatie (scheiden)
Conjunctie (samenvoegen)
Fermentatie (Vergisting)
Distillatie (reiniging door verdamping)
Coagulatie (stolling)
Dezelfde termen duiden tegenwoordig chemische methoden aan.
Bij de eerste stap, calcinatie, wordt de materie verbrand. Dit werd later in dieptepsychologische termen geïnterpreteerd als het verbranden van het ego. Met het ego bedoelt men hier het dagelijkse masker dat iemand draagt, het zich zorgen maken over het uiterlijk en over wat anderen zeggen. De scheikundige kant hiervan is het verbranden van de te zuiveren substantie (meestal een plant). Op de Smaragden Tafel is dit gelijk aan zin 9: Zijn vader is de Zon.
Bij de tweede stap, dissolutie, worden de restanten van het ego opgelost. De restanten bestaan uit de mannelijke (verstand) en vrouwelijke (gevoel) kanten (of yin en yang, of hoe het ook wordt genoemd, maar zijn nog sterk vervuild met de resten van het ego. Ook in de scheikunde is dit het oplossen van de resten (as) in een oplosmiddel. Zin 10 van de Smaragden Tafel verwijst hiernaar: Zijn moeder is de Maan.
Bij de derde stap, separatie, worden de restanten van elkaar gescheiden, het mannelijke van het vrouwelijke. De rest wordt weggegooid (de resten van het ego). In de scheikunde staat dit gelijk aan bijvoorbeeld extractie of chromatografie. De wind draagt het in zijn buik zegt de Smaragden Tafel (zin 11).
Bij de vierde stap, conjunctie, verkrijgt de alchemist de 'kleine steen' (der wijzen). Het is de eerste hereniging van de twee delen (verstand en gevoel). De alchemisten noemden dit ook wel huwelijk van de koning en de koningin. Bij het bereiken van deze stap ontstaat een soort innerlijke rust; de dualiteit is opgeheven zonder tussenkomst van een ego. De voedster ervan is de aarde (zin 12), staat er in de Smaragden Tafel. Dit is slechts het begin. Het 'koninklijk kind' moet met beide benen op de grond blijven staan en het doel voor ogen houden.
De vijfde stap, fermentatie ofwel gisting, is scheikundig gezien een omzetting. De bij stap vier verkregen stof moet eerst rotten en dan gisten om een nieuw soort verbinding te krijgen. De oude alchemisten voegden bij het rottingsproces vaak mest toe om het te versnellen. Na de rotting begon de werkelijke gisting, dat (meestal) resulteerde in een geelachtige stof.
De zesde stap is distillatie. Scheikundig is dit het laten koken en condenseren van de bij stap vijf verkregen stof, om een hogere concentratie en zuiverheid te verkrijgen. Als je te werk gaat met groot vernuft, stijgt deze kracht van de aarde op naar de hemel (=verdampen), en daalt weer af naar de aarde (=condenseren) en ontvangt energie van de hogere en de lagere (regionen). zegt de Smaragden tafel hierover (zinnen 20 en 21). Praktisch laat de adept ook hier het wereldlijke leven los.
De zevende en laatste stap, coagulatie, is het ultieme samengaan van de gezuiverde delen van het zelf. Beneden zoals boven, en boven zoals beneden staat er in de Smaragden tafel. Geest en lichaam worden één. De adept is verlicht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alchemie
Marenubium
Marenubium nov 7 '10
en daarbij de Zeven Stralen.

[edit]]ahah, m.i. is deze 'formule' nog lang niet af laugh
Cialara
Cialara nov 7 '10
hmmm... ik zat meer te denken aan onze 7 hoofdchakra's... als die allemaal volledig open zijn dan zijn we ook compleet... maar misschien zit ik daarmee mis wink
admin
admin nov 7 '10
de zevende straal van merlijn, st Germain ?
Cialara
Cialara nov 7 '10
Origineel bericht van: Witte Maan
Het was een pagina later... Had de tekst nog niet gezien, was alsof hij er poef bijkwam.

Heb je zeker met toverstafje staan zwaaien daar laughlaughlaughlol
Marenubium
Marenubium nov 7 '10
net nog een linkje gevonden, aangaande de 7 stralen en de 'Meesters':

http://mysterie-school.hyves.nl/blog/258...HOG9QVKNMS8S0SC

Kan heus allemaal met elkaar verbonden zijn Zilveren vleugel laugh
Emuca
Emuca nov 7 '10
Origineel bericht van: Zilveren Vleugel
Origineel bericht van: Witte Maan

Heb je zeker met toverstafje staan zwaaien daar laughlaughlaughlol

Doh! Dat doe ik toch altijd! laugh
Tinne
Tinne nov 7 '10
Hermes-> Thoth, is vaker voorgekomen in dit topic, en dan voornamelijk in de externe links (dacht ik).

Ja, in de tekst van de site die ik gaf van de Henk en Mia Leene-Bibliotheek, kwam Hermes al voor!

admin
admin nov 7 '10
net nog een linkje gevonden, aangaande de 7 stralen en de 'Meesters':

http://mysterie-school.hyves.nl/blog/258...HOG9QVKNMS8S0SC

Kan heus allemaal met elkaar verbonden zijn Zilveren vleugel laugh

Ja je hebt gelijk !! zie hier de eerste alinea van de link smile

In de kosmos zijn er veel stralen actief die de mens in zijn ontwikkeling helpen. Enkele van deze stralen zijn ook bekend als de zeven stralen, die ook werkzaam zijn in de zeven hoofd chakra's van de mens. Aan elk van deze zeven stralen is ook weer een meester verbonden , die de straal beheerst en beschermt.
Tinne
Tinne nov 7 '10

enkele maanden geleden gaf ik via een pb aan jullie een site door,
naar aanleiding van een reis die ik had waarbij ik "door Saturnus" moest naar de tweede centrale zon!
daar staat alles in wat betreft wat jullie zoeken, dat hebben jullie toch gelezen..? Het is toch niet nieuw.... vind ik allemaal!

http://henkenmialeene.org/site_map.html
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske