Tijdens een donkere nacht crisis kan een persoon een combinatie hebben van al de volgende symtomen:
* Gevoelens van depressie, wanhoop en eenzaamheid
* Het verlies van energie
* Chronische uitputting die niet fysiek is
* Het verlies van persoonlijke of professionele controle in het leven
* Abnormale gevoeligheid voor licht, geluid en andere milieu-factoren
* boosheid, teleurstelling, gebrek aan geduld
* Verlies van persoonlijkheid, doel, en een bedoeling in het leven
* ontwennigsverschijnselen van de dagelijkse routine in het leven
* Gevoelens van krankzinnigheid
* Een besef van verlatenheid door God
* Gevoelens van onvolledigheid
* Verminderd gevoel van verbinding met familie en vrienden
* Verlies van aandacht, zelfvertrouwen en zelfachting
* veelvuldige huilbuien
Deze symptomen lijken op die van een gewone klinische depressie, hoewel er een groot verschil is. Spirituele krankzinnigheid is een innerlijk ding tussen jou en God waarin diepe, rijke spirituele groei gebeurt. Antidepressiva kunnen je beroven van deze miraculeuze (en toch pijnlijke) ervaring.
Vele van de symptomen hierboven werden genomen uit het boek 'The Stormy Search for Self' 'De stormachtige zoektocht naar het Zelf' van Christina en Stavislav Grof, M.D.
Herkenbare tekst. Dacht heel vaak dat de dingen die ik in mezelf ervaarde gedeeltelijk het gevolg waren van bepaalde dagelijkse gebeurtenissen in de buitenwereld die deze invloed hadden op het vinden van een rustpunt in mezelf. Herkende mezelf ook niet meer helemaal terug. Sommige van deze punten zijn er voor mij al jaren, maar alles komt steeds meer tot een stabiele factor, omdat ik het idee heb een geijkt punt te hebben gevonden hierin, waardoor gevoelens minder schommelen.
Wat mij ooit is uitgelegd is dat het eventueel mogelijk is dat je iets hoger in je geestelijke ontwikkeling staat, maar niet alle fasen van de dagelijkse wereld hebt doorlopen, je een soort van "terug geworpen" wordt om dit alsnog te "doorleven". Ik ben ervan overtuigd dat ik in een vorig leven monnik ben geweest. Daar is het leven tot op een bepaalde hoogte "veilig". Het klimaat is gericht op geestelijke ontwikkeling met de veiligheid van dezelfde mensen om je heen die dezelfde denkwijze hebben als jou. Dus er is vertrouwen (over het algemeen). Het dagritme is vaak monotoon, en je zit in een gespreid bed. De buitenwereld is uiteraard aanwezig, maar hier doe je niet in mee zoals de mensen buiten een klooster. De "gevaren" zijn dus veel verder weg. Dan kun je levenszaken missen, waardoor je in een crisis terecht komt door gebeurtenissen die in je leven een speciale aandacht vragen.
Het is echt niet gemakkelijk, maar uiteindelijk worden die donkere dagen steeds helderder !!