Loading...
nl

Kruidenthee bij spanning

Nyssa
Nyssa okt 31 '10
Dat lieve mensen

Ik heb altijd een gespannen gevoel (stress?), ben zelden echt op mijn gemak.

Als ik dit met een dokter ga bespreken, schrijft hij me vast pillen voor en daar heb ik geen zin in.

Nu heb ik eens opgezocht van welke kruiden ik thee kan trekken en ben bij het volgende uitgekomen:

- Sint Janskruid
- Rozemarijn
- Citroenmelisse

Kent er iemand iets van kruiden die dit kan bevestigen of een ander kruid kent?

Dank je wel!
Delen:
admin
admin okt 31 '10
Sint Janskruid is perfect voor winterdepressies.
Sint Janskruid zorgt ervoor dat je huid meer licht binnenlaat.

Ik heb van de ander twee nooit thee gemaakt.
gebruik het wel in gerechten maar van de werking weet ik nog niet zo veel.
Wat je wel enorm goed kan helpen is lavendelolie (etherisch)
Dat is enorm kalmerend.

Geranium olie is ook kalmerend maar meer voor de huid..

Ik heb nu een beetje tijdgebrek, moet zo weg.
Maar help me even met een pb dan kan ik je zeker verder helpen!
Wordt wel morgen dan oke?
Marenubium
Marenubium okt 31 '10
Hai Nyssa!

Sint Janskruid zou ik niet zomaar gebruiken. En helemaal niet om zelf thee van te trekken. Waar je in dit geval beter naar op zoek kunt gaan, zijn de producten van A. Vogel.

Rozemarijn is goed te gebruiken, maar ook hier weer wat waarschuwingen in het gebruik als je last hebt van een evt. hoge bloedruk of epilepsie of last hebt van je lever.

Citroenmelisse is goed te gebruiken, en is lekker fris en opwekkend.
Goed te gebruiken in combinatie met honing, of fijn te malen in lauw water en dit een dagje te laten trekken. Blaadjes dan wel eventjes goed eruit zeven.

Salie is ook goed te gebruiken, om thee van te maken. Ook vind je in de A. Vogel producten diverse Salie-tincturen.
Salie kun je ook drogen, en de blaadjes verbranden in een asbak/schelp. Saliewierook is ook rustgevend, evenals diverse olien die je kunt verdampen. Salie olie wordt veel gebruikt in combinatie met Tijm- en Rozemarijn olie.
Kaneelolie en dennenolie is ook goed geschikt tegen stress (rustgevend).
Kaneel als poeder dus ook winkLekker in een bakje met kwark en honing!

Passiflora en Valeriaan zijn ook sterk rustgevende kruiden. (ook te vinden in de A.Vogel producten).

Bij de Bachbloesem producten vind je o.a. de Bachbloesem Rescue Spray, tegen onrust. Die spray kun je bijv. onder je tong sprayen.

Piramide heeft veel natuurlijke thee-soorten in het assortiment, neem eens een kijkje in het (natuurwinkel-)schap wink

Vooralsnog, ga niet zelf experimenten met kruiden, kijk liever eerst even bij de drogist/natuurwinkel, of er niet al natuurlijke producten zijn die je kunt gebruiken. Want erm..dat Sint Janskruid zou ik persoonlijk niet zomaar aanbevelen namelijk.

Nu ja, hopelijk heb je hier wat aan smile

[edit] ik heb het bericht van Groene heks niet gelezen, berichten hebben elkaar gekruisd. Geen 'aanval' op het bericht van Groene heks, dus.... just for the record.
Mimosa
Mimosa okt 31 '10
Ik heb niet zo veel ervaring met het trekken van thee van de kruiden die je noemt. Wel van citroenmelisse overigens, is heerlijke thee, al geloof ik niet dat ik me daar heel veel rustiger van ging voelen.
Wat mij heel erg geholpen heeft om me rustiger te voelen,is meditatie. Je vraag gaat er wel niet over, maar ik moet toch even mijn ervaring delen. Ik heb heel veel geleide meditaties gevolgd van Roy Martina en momenteel ben ik bezig met een meditatie sessie van hem, dat zijn 12 geleide meditaties. Als je geregeld daarop mediteert kan je echt duidelijk verschil merken. Tenminste dat is mijn ervaring. Natuurlijk kan dat met heel veel andere meditaties ook hoor.
Ik merk heel duidelijk dat ik me sinds ik deze meditaties op zeer frequente basis doe, ik veel meer innerlijke rust heb, me op alle fronten een stuk beter voel en ook beter begin te functioneren.
Wie weet heb je er wat aan.
admin
admin okt 31 '10
No worries Mare wink
Maar dat geld natuurlijk voor alles, nooit zomaar zelf gaan experimenteren.
Kruiden zijn niet altijd zonder gevaar.
Nyssa
Nyssa okt 31 '10
Bedankt voor jullie reacties.

Mediteren heb ik ook geprobeerd en het helpt om rust te vinden voor het slapengaan.

Maar het probleem situeert zich eigenlijk vooral overdag op het werk of als mijn toch wel drukke kids in huis rondlopen.

Ik dacht dan door de dag thee te drinken en zo de dag met een rustig gemoed door te brengen. Dat was mijn idee, maar ik weet niet goed hoe aanpakken.
Maar ik weet wel dat ik er niet zomaar aan mag beginnen, want ik ken er simpelweg niet genoeg van.

Ik ga ook eens kijken naar producten van bijv. Vogel. Is altijd te proberen. Maar aan de andere kant is er ook een groeiende interesse naar kruidengeneeskunde, dus zelf thee trekken zou wel fijn zijn. Ik geloof ook echt in geneeskrachtige planten. Ik heb respect voor mensen die zich erin verdiepen.
admin
admin okt 31 '10
Ik ben ook liever met echte kruiden bezig, maar heb me meer in de oliën en mazeraten (Kruiden in olie) ingeleerd zeg maar.

Kruiden staan zeker op mijn lijstje van nog veel van willen weten.
Ik weet wel wat maar nog lang niet voldoende.

Ik ben geen fan van A.Vogel, puur omdat het spul toch de fabriek ingaat, maar wil niet zeggen dat de producten niet oké zijn.

Doe wat druppels (3) lavendelolie op een zakdoekje en ruik daar af en toe aan als je gespannen bent.
3 druppels is oké (ook met etherische oliën moet je oppassen)
Marenubium
Marenubium okt 31 '10
Nyssa,

kruidengeneeskunde is helemaal super wink
Ik ben er ook van overtuigd dat in de kruiden heel veel geneeskracht zit, wat door de jaren heen is verdwenen (de kennis ervan dan, vanwege de opkomst van de pharma-industrie...)
Vroeger wist men niet anders, dan de kruiden in de tuin te gebruiken.
Nu is die kennis verdwenen, en worden we overspoeld door surrogaten...
Dus niks mis mee, om je in de kruidengeneeskunst te gaan verdiepen laugh
Echter hebben sommige kruiden nare bijwerkingen, zoals dat Sint Janskruid. Dat wil je niet.
Veel kruiden lenen zich voor het trekken van thee en tincturen, en zijn gewoon in je achtertuintje te kweken wink
Maar voorzichtigheid blijft gewoon geboden. Want niet ieder kruid is voor iedereen goed!

Verdiep je er inderdaad wat meer in, er zijn genoeg boeken over te vinden, en op internet is ook al veel te vinden tegenwoordig.
Er zijn ook best veel kruidengeneeskundigen te vinden op het internet, die er hele studies van gemaakt hebben.
Als je vragen hebt, dan gewoon stellen! Hier, of bij wie dan ook, die je tegenkomt op kruidengebied!
Nyssa
Nyssa okt 31 '10
Hm, dan denk ik dat ik maar eens op zoek ga na die lavendelolie. Dinsdag ga ik eens zien en dan hou ik jullie op de hoogte.

Ik ben een goed proefkonijn smileEn wie weet zijn er meer mensen mee geholpen met deze informatie.

Mercikes!
admin
admin nov 1 '10
Ik begrijp jouw angst voor Sint janskruid niet zo goed Mare.
Het is geen thee die je moet drinken als je aan de pil bent, kan de werking verminderen, das nie fijn.
het schijnt ook bij mensen die astma hebben de werking van de medicijnen te verminderen.
Maar de meeste bijwerkingen vind je in supplementen waarin Sint. janskruid is verwerkt.
Het geld niet voor de zuivere kruiden.
Ik gebruik het al jaren en ik heb nergens last van.
Maar je hebt helemaal gelijk dat als mensen iets moeten gebruiken ze eerst uitvogelen wat eventuele bijwerkingen zijn, altijd.

Nog een stukje,

Sint Janskruid - Hypericum perforatum - Hertshooifamilie

hypericine, looistoffen, flavonen, etherische olie, hars, vit A, B4, C

De bijnaam van Sint Janskruid is 'jaag den duvel'. Vroeger hing men het kruid boven de deur om kwade geesten buiten te houden. Dit mooie zonnekruid wordt verzameld als de zon op zijn hoogste punt staat: op Sint-Jansfeest, de 24e juni. De plant staat dan prachtig in bloei, de helder gele bloemetjes lijken naar de zon te willen reiken alsof ze haar warmte en energie willen vasthouden. Sint Janskruid geeft rust, structuur, nieuwe levensmoed en optimisme. Het is dan ook begrijpelijk dat deze plant versterkend en kalmerend werkt op het zenuwstelsel. De olie die gemaakt wordt van de bloemetjes is donker rood gekleurd en is zeer geschikt bij brandwonden en na zonnebrand, bij winterhanden en als massage olie. Het verbetert de doorbloeding en is zeer verwarmend bij spier- en gewrichtspijnen. Verder werkt ze goed bij huiduitslagen en eczemen die positief reageren op de zon. De rode kleurstof in de plant maakt de huid echter lichtgevoelig dus niet (overdadig of uitwendig) gebruiken vóór een zonnebad. Bij oorpijnen de olie in het oor druppelen. Sint Janskruid als tinctuur is desinfecterend en wond genezend. Het hele kruid gebruiken.

Zenuwstelsel; kalmeert en versterkt het zenuwstelsel. Bij depressies, stress, slapeloosheid, hoofdpijn, nerveuze hartkloppingen, hyperventilatie, stotteren, bedplassen, over activiteit.

Spijsvertering; stimuleert lever en galwerking. Stimuleert de spijsvertering.

bron: www.kruidenvrouwtje.nl



Wacht ik plak even een stukje erbij.

St Janskruid of hypericum perforatum blijkt volgens wetenschappelijk onderzoek een goed werkend middel tegen depressie te zijn. Het is geschikt voor milde en matige depressies. Het heeft minder bijwerkingen dan middelen als PROZAC maar een vergelijkend effect. Zie o.a.: Archives of General Psychiatry, vol.55, nov. 1998. Steven Bratman & David Kroll: "Sint-janskruid en de behandeling van depressies". Rijswijk: Elmar, BV, 1999. Volgens dit boek is de goede dosis: 3 maal 300 mg per dag van een extract dat 0,3 % hypericine bevat (best onderzochte extract = LI 160, Jarsin 300R). In combinatie met "Kava Kava" kan het extra effectief zijn = ontspannend, verbetert de slaap. Geen Kava Kava gebruiken tegelijk met benzodiazepinen (temazepam; oxazepam etc.). Kava kava gebruiken kan risico's inhouden, dus raadpleeg eerst uw huisarts.
Bijwerkingen en risico's:
- St Jans kruid geeft overgevoeligheids-reacties bij zonlicht.
- St Janskruid activeert een lever-enzym waardoor de werking van de anticonceptiepil kan worden verstoord.
- Niet gebruiken bij zwangerschap.
- Gelijktijdig gebruik met synthetische antidepressiva (Prozac, etc.) kan extra bijwerkingen veroorzaken.
De volgende geneesmiddelen hebben een wisselwerking met St Janskruid: Theofylline; Digoxine; Ciclosporine; Atenolol; HIV medicatie. Mensen die antistollingsmiddelen gebruiken moeten overleggen met de trombosedienst over gebruik van St Janskruid. De prijzen van St Janskruid verpakkingen kunnen nogal verschillen. Het goedkoopst zijn verpakkingen van Het Kruidvat en van de HEMA. Zie: NRC van 7-2-2000.

Bron: Loesje
Mimosa
Mimosa nov 1 '10
Ik denk dat kruiden heel goed kunnen helpen. De natuur voorziet ons eigenlijk in alles en in de pure vorm lijkt het me veel beter dan al die preparaten die chemische behandeld zijn.

Meditatie voor het slapen gaan, kan ook heel goed doorwerken overdag hoor, alleen moet je het wel een tijdje volhouden, het duurt even voor het echt gaat doorwerken in je.
Wat ook heel goed helpt om rustiger te worden, zijn hartcoherentie oefeningen. Die kan je eigenlijk altijd en overal doen. In het begin heb je wel even een moment van rust nodig, maar als je ermee vertrouwt geraakt bent, kan je het zelfs ook tijdens gesprekken doen. Mijn psycho somatische fysiotherapeute heeft me het geleerd en sindsdien doe ik de oefeningen zeer regelmatig.
admin
admin nov 1 '10
Wat me vanmiddag binnenviel.
Beter dan symptoombestrijding is het natuurlijk altijd ook om de oorzaak van het probleem te achterhalen wink
Marenubium
Marenubium nov 1 '10
Hey Groene Heks smile

Het is niet zozeer 'angst', maar meer voorzichtigheid, aangaande het gebruik van St Janskruid.
Ff uitleg:

St Janskruid is idd een hertshooi familie. En elke hertshooi-achtige veroorzaakt lichtgevoeligheid. Veel mensen hebben dat niet door van zichzelf, dat ze zonlichtgevoelig zijn. Hertshooi kan exceem veroorzaken, of jeukerigheid en acne versterken, icm teveel zonlicht. Tevens heeft hertshooi bijwerkingen op de lever, maag, gal en bijnieren. Niet te gebruiken bij zwangerschap, en niet te gebruiken bij de pil en/of in combinatie met alcohol. Tevens niet te gebruiken in combinatie met bepaalde medicatie.

Ik weet dat soort zaken niet van mensen die op een forum hier naar vragen, dus zal ik het nooit *zomaar* aanbevelen.
St Janskruid heeft in mijn ogen teveel bijwerkingen, en pas na een volledig intake gesprek kan ik pas bepalen of St Janskruid geschikt is voor 'cliente'.
Zoals dat voor meerdere kruiden geldt.

Dat was 'm.

[edit] toch nog niet helemaal. De kant en klaar producten in de winkel zijn vaak 'gedoseerd'. En weinig schadelijk voor de gezondheid. Het wordt wat anders, als mensen zelf gaan 'prutsen' en per ongeluk een te sterke dosis binnen krijgen. De vraag die hier gesteld was, was of bepaalde kruiden geschikt zijn voor het zelf maken van thee. Nou, dat is St Janskruid dus niet.
admin
admin nov 1 '10
Je hebt helemaal gelijk Mare, ik ga er te vaak vanuit dat men dat vantevoren wel zelf uitpluist.
Thanks voor de reminder, ik ga er teveel van uit dat men (net als met bijsluiters bij medicijnen) zelf ook altijd even checkt.

Ik zal er beter op letten, want in het geval van Kristallen is dat net zo natuurlijk (kristalwater).
Marenubium
Marenubium nov 1 '10
yuh! kristal-elixers werken net zo! Vooral stenen met erg veel koperelementen horen niet in een glaasje drinkwater thuis...
Het advies met kristallen is dan ook, niet zomaar aan een steen te likken, of niet het water te drinken waar kristallen in hebben gelegen, lolz...

en bijsluiters...pfff...hoeveel mensen dat wel niet lezen en zomaar afgaan op de opinie van iemand anders...
*krijgt kippevel*
frown

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki