Loading...
nl

depressie aanpakken

New Moon
New Moon sep 24 '10
Origineel bericht van: Memyself
Waar ik nu mee bezig ben is vooral 's avonds net voor bedtijd een boek lezen. Zo heb ik onlangs het boek gelezen "De verborgen kracht van een depressie" (Fréderic Flach) en ben ik nu gestart met het boek "De geluksformule" (Stefan Klein). Boeken die me wel iets bijbrengen. Voorts kan ik van de laatste bijvoorbeeld zeggen dat het beeld van psychologie het laatste decennia sterk veranderd is. Ons brein is sterker en kan veel meer dan we ons bewust zijn. Men ging er bijvoorbeeld tot voor kort vanuit dat ons brein na onze geboorte vrij stabiel bleef kwa structuur. Maar nu blijkt dat dat niet zo is en dat het in feite een "tuin" is waarin dingen groeien en afsterven al naargelang waar we mee bezigzijn en wat ons bezighoud. Dit groeien en afsterven wordt gestuurd door neuronen. De weg naar nieuwe gevoelens, de wereld ontstaat in ons hoofd, de hersenenen opnieuw bedraden, de wil tot geluk,... allemaal intressante elementen. Soms vrij technisch dit boek, maar wel intressant. Die honderd miljarden neuronen doen wat met ons. Natuurlijk dienen we ons brein te trainen zoals we leren dansen, piano spelen, voetbal spelen,... en kunnen we zo onze linkerhersenhelft (positieve gevoelens) sterker maken en onze rechter (negatieve gevoelens) beter controleren. Het aanvaarden, bewust worden van negatieve gevoelens en dan weer doorgaan met de dagelijkse dingen is blijkbaar de sleutel om onze despressie sneller te doorleven.


Mooi gezegd, en een fijne feedback op hetgene wat ik vorige week geleerd heb ( over hersenplasticiteit) . Met dit in je achterhoofd, is het misschien ook beter te begrijpen dat je meer invloed hebt op je gevoel en gedrag dan je denkt: je "maakt" je hersenen zelf door je gedrag en gedachtes/gevoelens. (hersenen zijn dus maakbaar) Daar kan je fijn op inspelen met wat je psycholoog al heeft gezegd, maar misschien toch nog het overwegen waard om terug te blikken op het verleden: "wat is er nou eigenlijk met me gebeurd en waarom"? Het is hierboven al treffend gezegd: "depressie heeft te maken met verlies, en dat is gebeurd! " (in het verleden dus...) Het is altijd goed inzicht te krijgen in "lessen", zeker als het gaat om naar ons zelf te luisteren. Ik heb het gevoel dat daar best een "key', maar vooral een bigger picture winkzou kunnen zitten. Beredeneren over hoe je bent en hoe je je voelt en vooral waarom, kan door middel van (lessen in..) het verleden. Als je dit wil, probeer je dan niet teveel te laten meeslepen door je gevoel. Als je het gevoel hebt dat je daar niet aan toe bent, of het allemaal onzin vindt wat ik zeg, doe het dan niet smile
Ik ben zelf ook depressief geweest, met paniekaanvallen, en ben laatst tot de conclusie gekomen dat 1 van mijn overtuigingen de hoofdoorzaak was. (overtuigingen kunnen zijn: "ik moet presteren, anders...." "Ik heb geen hulp nodig, ik kan het prima zelf" "ik kan .... niet" etc. Deze gedachtes kunnen zo verankerd raken in je brein, dat - zoals je al zei - je hele brein daarnaar gaat werken, en dat die negatieve gedachtes/gevoelens zich uitvergroten, vermenigvuldigen, etc. Een truc is inderdaad om al die "negatieve" gedachtes positief te maken. "Ik mag ook relaxen" "ik gun mezelf hulp" "ik kan het". Op die manier worden positieve gedachtes uitvergroot en gaat je brein ervoor zorgen dat je je weer wat positiever voelt. Dit klinkt heel makkelijk, maar ik heb er zelf ontzettend lang mee geworsteld, en soms laat ik me weer erg meeslepen door het negatieve (maar ik krabbel binnen een dag weer op)
Jezelf respecteren, naar jezelf luisteren, hulp vragen, gedachtes "door een detectiepoortje laten gaan (of ze wel positief genoeg zijn)", en jezelf tijd gunnen (!), zijn sleutels die ik je alvast kan meegeven.

Daarom denk ik dat meditatie, sport en lekker ontspannen (en niet teveel eisen aan jezelf stellen, zodat je jezelf die tijd "gunt" om die "key" te vinden <--- belangrijk) heel goed kunnen zijn. Doe vooral wat je leuk vindt of fijn om te doen, en gun jezelf een fijn leven zonder depressie, dan kom je al een heel eind smileIk gun jou die dingen in ieder geval van harte, omdat ik weet dat het het waard is om die chronische negativiteit te verslaan smile

Veel succes

Liefs the moon
admin
admin sep 24 '10
Quote:
Je opmerking over mediteren en het gebruik van kruiden spreekt me zeker aan. Hoe kan je goed medetiren en hoe begin je eraan. De rust en de stilte is waarschijnlijk een voorwaarde. Maar wat doe je dan precies? Ga je jezelf vragen stellen? Welke kruiden zou je aanraden?


Nou rust en stilte is wel makkelijk smile
Geen toeterende auto's, gillende kinderen of dat soort dingen.
Het is de bedoeling dat je je hoofd leegmaakt en goed luistert naar wat er aan gedachten bij je binnen schiet.
Ik doe het als volgt:
Ik duik in het gevoel wat me dwars zit en dan vallen de gedachtes zo binnen, meestal is het een van de eerste dingen die binnenvallen hetgene wat ten grondslag ligt aan het gevoel wat je kwijt wilt.
Soms moet je meer graven dan anders, maar zo werkt het voor mij wel.
Zoek voor jezelf de meest prettige manier.

Met de kruidenthee kun je *troep* uit je lijf opruimen.
Ook emotionele troep kan worden opgeruimd met behulp van kruiden.
Brandnetelthee bijvoorbeeld, gebruik altijd honing in plaats van suiker.
Ik zal wat linkjes plaatsen die je kan uitpluizen als je dat leuk vind.

http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Honing130.html
http://www.cirkelvandegodin.nl/kruidenmagie.html
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki