Loading...
nl

ego trucjes

admin
admin sep 10 '10
Bart ik heb je een pm gestuurd in de hoop dat we het kunnen uitpraten smile
admin
admin sep 11 '10
Bart en ik hebben via de mail contact gehad.
Gelukkig is hij niet weg gegaan om mijn woorden.
Het voelt alsof er een steen van mijn hart is gevallen.
Thanks B voor het mailen!

xxx

Karin
Mimosa
Mimosa okt 9 '10
Erg interessant deze discussie over het ego. Een tijdje ben ik in strijd geweest met mijn ego. Had ik echt het gevoel dat het mijn vijand was en dat mijn ego mij tegenwerkte in alles wat ik wilde bereiken.
Nu zie ik het eigenlijk iets anders. Mijn ego hoort bij mij als mens zijnde, is dus noodzakelijk om als mens te leven. Alleen door de jaren heen is mijn ego steeds krachtiger geworden,steeds sterker waardoor het mijn hart, mijn gevoel en daardoor ook mijn ziel de pas afsneed. Door de ruimte die mijn ego innam kreeg de rest steeds minder ruimte. Toen ik dit begreep stopte ik met het vechten tegen mijn ego en probeer ik meer ruimte te scheppen. Probeer ik de balans te herstellen en voor elkaar te krijgen dat ego, hart en ziel in balans zijn met elkaar. Al klinkt het makkelijker dan ik het vind, want het is vreselijk moeilijk om hier een weg in te vinden en dit voor elkaar te krijgen. Maar toch heb ik het gevoel stapje voor stapje de goede richting op te gaan hiermee.
Nyssa
Nyssa okt 9 '10
Voor mensen die meer willen lezen over het ego, lees eens een boek van Eckhart Tolle. Dit is uiterst verhelderend en herkenbaar.
Mimosa
Mimosa okt 10 '10
Dank je voor de tip. Ik had hem al op mijn lijstje gezet van auteurs waar ik van wil lezen, nu nog een reden erbij. smile
Nyssa
Nyssa okt 10 '10
Het Ego is een term voor de som van alle ingebeelde zelfdefinities die een mens zich eigen gemaakt heeft. Hoofdkenmerk van het Ego is de identificatie met en/of gehechtheid aan een bepaalde vorm of inhoud. Het Ego is echter een illusie. Immers: we ZIJN ons Ego niet. Je kunt hooguit zeggen dat we een Ego HEBBEN. In deze tijd van spirituele ontwikkeling mogen we ons Ego transformeren.

Deze transformatie van het Ego is het centrale en het meest essentiële aspect van iedere spirituele ontwikkeling. “Ongeacht welke spirituele leer of traditie je volgt, je zult je eigen Ego moeten transformeren om de hogere staat, de hogere dimensies, te bereiken” en om in contact te komen met je ware Zelf.


Schaduwzijde van het Ego
Het Ego zal vanuit de Derde Dimensie gezien ongetwijfeld verschillende functies hebben. Niet zelden geeft ons Ego eerder aanleiding tot allerlei uiteenlopende problemen. Eckhart Tolle, maar ook Boeddha, zegt: “Het Ego is een bron van lijden.” Mensen met een groot Ego zijn snel uit balans en lijden veel. Voor hen geldt de spreuk: “mensen die VOL van zichzelf zijn, zijn snel beLEDIGd.” Het Ego komt meestal in verzet wat nog meer Ego met zich meebrengt, waardoor het lijden verder toeneemt.

Geen enkele inhoud (bezit, relatie, status, baan, etc) zal het Ego tevreden kunnen stellen, want het Ego is altijd op zoek naar iets anders; iets beters, wat MEER bevrediging geeft en wat belooft je incomplete gevoel van wie je bent aan te vullen. Feitelijk ben je weer terug bij af: bij jouw lijden in plaats van bij je geluk.

Over dit laatste is Tolle van mening: “Geluk is de vreugde van Zijn. Zijn moet je voelen en ervaren. Je kunt het niet denken.” Het Ego snapt hier weinig van, juist omdat het bijna alleen maar uit denken bestaat.


Transformatie van het Ego
De eerste en belangrijkste stap in de genoemde transformatie van ons Ego is: ons bewust worden en bewust zijn van ons eigen Ego én het Ego van anderen. Bewust worden van het feit dat we niet ons Ego zijn, maar dat we slechts een Ego hebben. Van belang is ook dat we ons bewust worden van onze gehechtheden en onze identificaties met een vorm of inhoud. Immers als je je bewust bent dat je je met iets identificeert of aan iets gehecht bent dan is de identificatie al niet meer totaal! Dan kun je er al iets van onthechten.

Vanuit het toegenomen bewustzijn, vanuit de Vierde Dimensie, kunnen we komen tot ont-hechting/deïdentificatie en kunnen we ons Ego ontstijgen, ten einde in de Vijfde Dimensie volledig onthecht te zijn. Eckhart Tolle verwoordt het zo:”Bewustzijn is de Kracht die verborgen ligt in het Nu. Alleen tegenwoordigheid, bewustzijn in het Nu, kan je van het Ego bevrijden.” Wanneer je je bewust bent van je Ego, kun je er namelijk los van komen en je er dus van onthechten. Je kunt er dan afstand van nemen en die identificaties opgeven c.q loslaten.


De Verlichting
Hierin speelt observeren een cruciale rol. Als je het Ego observeert, dan kun je er op een afstandje naar kijken en heb je je feitelijk al losgemaakt. Dan “zie” je dat je inderdaad een Ego hebt, maar dat je niet je Ego bent. En iets wat je hebt, daar kun je je van onthechten, niet van wat je ten diepste bent. Dit alerte zien en bewust zijn van je Ego op het moment dat het er is en je er dan van onthechten, zou je letterlijk en figuurlijk Verlichting kunnen noemen.

En Verlichting ligt niet in de toekomst. Het is niet iets waar je keihard voor moet werken om het dan vervolgens te “bereiken”. Nee, je hoeft slechts tot bovenstaand inzicht te komen. Het gaat om een staat van Zijn; van bewust-Zijn van de “Tegenwoordigheid van het huidige moment: het Nu.” Het gaat om “ja” zeggen tegen het Nu. Het draait om aanvaarding van het Nu en van je Zelf; om acceptatie; acceptatie van DAT wat meer is dan je Ego.

“Acceptatie is de essentie van wat je al bent: het stille bewustzijn dat onpartijdig en zonder oordeel ruimte geeft aan alles wat er in je opkomt. Zelfs het verzet (van je Ego) is welkom,“ aldus Erik van Zuydam. Dit heeft met onvoorwaardelijke Liefde en overgave te maken, met de Kracht van je ware Zelf.


Onthechting van het Ego
Onthechting van het Ego kan iets lastigs zijn, omdat het Ego in verzet kan/zal komen. Het Ego is bang om verloren te gaan en vecht voor zelfbehoud. Echter nogmaals: je kan niet iets verliezen wat je niet bent; hooguit de illusies die je had (waaronder je Ego).

Het Ego voelt wellicht vertrouwd voor jou, maar het Zelf mag nog ontdekt worden in ons spirituele ontwikkelingsproces. Je onthechten van je Ego kan je niet alleen doen door in contact te komen met je Hogere Zelf en vanuit een liefdevolle benadering en vanuit een gevoel van Eenheid in je Kracht te blijven staan, maar ook door een oordeelsvrije houding en door “op een wakkere wijze af te zien van handelen of ingrijpen”. Immers: het is niet altijd nodig om te handelen of in te grijpen. We kunnen er ook bewust voor kiezen om dat eens vaker niet te doen: om geen strijd aan te gaan of ons gelijk te halen.

Dat is niet meer belangrijk voor het Hogere Zelf; wél voor het Ego. Maar goed het Ego kan ook niet anders, want dat is een “onvrij en automatisch reagerend responsapparaat.” We kunnen ons hier eveneens van onthechten door slechts ontvankelijk te zijn en waarnemend en bewust aanwezig te Zijn in het Hier en Nu. Dan is er geen behoefte om vanuit je Ego te reageren op het Ego van de ander. Dan hoef je je niet van slag te laten brengen door al je gedachten of gevoelens, maar dan kan je vanuit je Zelf, vanuit je Ware Kern, reageren. Je Ware Kern die vervuld is van Liefde, Bewustzijn, Verbondenheid, Vrede, Wijsheid, Intelligentie, Eenheid, Tevredenheid en Evenwicht.


Transformatie van het Ego
Het Ego is op zich niet iets verkeerds, want dan zouden we daar een oordeel over geven. Het is ook niet iets waar we onmiddellijk van af moeten zien te komen. Het Ego is niet iets wat we weg moeten stoppen of wat we moeten inruilen voor een ander,of een beter Ego, of een spiritueel Ego, want dat is ook nog steeds een Ego. Het gaat er juist om dat het Ego zich van zichzelf bewust wordt, verzet opgeeft, zich onthecht van zijn zelfdefinities en zich overgeeft aan zijn Zelf/ziel, opdat het Ego-bewustzijn getransformeerd kan worden tot zielebewustzijn.

Namasté.

Referenties:
Eckhart Tolle: “De Kracht van het Nu”
Eckhart Tolle: “Een nieuwe aarde.”
www.purpose.nl
Mimosa
Mimosa okt 10 '10
Dank je Gwen, wat een mooie duidelijke uitleg.
Zelf merk ik inderdaad dat door meer en vaker in het nu te leven, dichter bij mijn gevoel te blijven, ik rustiger word van binnen, maar ook in mijn hoofd.
Misschien dat de weerstand die ik voel om tegen het ego te vechten komt van het ego zelf of misschien gewoon door de term vechten. Mijn gevoel zegt me dat door meer in het nu te leven, meer vanuit mijn hart en mijn gevoel, het ego vanzelf meeveranderd. En dat lees ik in het laatste stukje ook terug dat het ego getransformeerd wordt naar het zielsbewustzijn.
Nyssa
Nyssa okt 10 '10
@Micha
Je beschrijft exact waar ik nu al een tijdje mee bezig ben. Het is heerlijk om, na wat te oefenen, die constante stem in je hoofd te kunnen uitschakelen. Je zit dan echt in het NU-moment.

Het ego hoort bij de derde dimensie. In de vierde dimensie leren we om het ego, dat zijn macht niet kwijt wil om ons naar onder te trekken. In de vijfde dimensie zouden we het zelfs niet meer gebruiken.

Heel fijn als je dit onder de knie krijgt! Je wordt gewoon een ander mens, veel kalmer en serener. Veel gelukkiger met jezelf!
Mimosa
Mimosa okt 11 '10
Ik merk dat het steeds beter lukt en ook steeds vaker om gewoon in het nu te zijn. Om te voelen en niet te denken. Ik zie nu ook dat ik heel lang verschrikkelijk erg in mijn hoofd heb gezeten. Wel met spiritualiteit bezig was, maar verstandelijk en niet met mijn hart. Nu ik meer en meer naar mijn hart luister, mediteer en in het nu probeer te zijn, voel ik het verschil.
Er zijn momenten dat ik me zo fantastisch voel. Dat ik zo'n intense rust, gevoel van vrede voel. Dat ondanks wat er ook gebeurt het goed is. En dat zet me ertoe aan hiermee verder te gaan. Het voelt gewoon goed.
Ik merk de verschuiving van denken naar voelen en soms ook naar weten.
Soms twijfel ik heel erg of het wel goed is wat ik doe, of ik me wel op het goede richt. Niet alleen om beter te kunnen functioneren, maar stiekem ook in de hoop weer gezond te worden. Maar mijn hart verteld me dat het goed is en dat gevoel wordt steeds sterker.
Het lijkt wel of ik overal dingen over de 4e en 5e dimensie tegenkom. Mijn verstand of misschien is het ego, kan het maar moeilijk bevatten en geloven. Maar mijn gevoel erbij is heel goed. En langzamerhand merk ik dat mijn gevoel sterker wordt en ik bijna zover ben dat ik ook echt weet dat het zo is.
Het voelt zo goed om hier gewoon over te kunnen praten met mensen die hetzelfde doormaken, met hetzelfde bezig zijn. Blijkbaar voel ik toch nog een soort terughoudendheid hierbij, of zou dat de stuiptrekkingen van het ego zijn die weet dat zijn tijd voorbij is....
Nyssa
Nyssa okt 11 '10
Volledig mee eens! Je beschrijft exact hoe ik het ook voel. Dus moet er toch iets van waar zijn.

Ik vermoed dat we leven in de vierde dimensie. Maar het ego wil ons natuurlijk terug in de derde hebben. Het voelt dat het macht verliest. Vandaar die twijfel waarschijnlijk. Maar dat gevoel van 'rust' in het hoofd voelt veel te goed om te laten gaan. Ik ben er zeker van dat die twijfel de laatste stuiptrekkingen van het ego is.

Voel jij ook dat je, in tegenstelling tot enige tijd geleden, geen wraakgevoelens of jaloezie meer kent? Raar hoor! Zelfs de mensen die me het bloed onder de nagels willen halen heb ik lief omdat ze aan het leren zijn. Dat besef ik heel goed. Zij hebben nog af te rekenen met het ego, maar ik niet meer zo heel erg. Heerlijk!

Het is idd fijn om er eens over te kunnen praten, want vaak moet je je gevoelens voor je houden omdat je anders voor gek verklaard wordt. En toch kom je 'toevallig' meer en meer mensen tegen die bijv. een kristal rond hun nek hebben hangen. Dan weet je genoeg en kan je hierover eens praten. Heel fijn is dat.

Groetjes!
Mimosa
Mimosa okt 11 '10
Fijn om te horen dat je hetzelfde voelt. Ik zit tegen zeker weten aan. Sommige momenten ben ik er van overtuigd en dat voelt zo ontzettend goed. Andere momenten kan ik opeens weer erg gaan twijfelen en dat voelt niet goed. Voor mij ook weer een reden om mijn gevoel te volgen.

Ik weet eigenlijk niet of wraakgevoelens en jaloezie nog aanwezig zijn. Al een hele tijd geen last van gehad. Ik merk wel dat ik wat milder begin te worden en wat me laats heel erg opviel was dat ik al de uiterlijke dingen die voor heel veel mensen zo belangrijk is, alle materiële zaken dat ik daar anders tegen aan ga kijken. Moeilijk uit te leggen, ik voel een afstand, alsof ik objectiever kan kijken, er geen gevoel aan vastplak. Ik voel ook heel duidelijk tijdens moeilijke momenten, tijdens problemen of als het fysiek even minder gaat dat ik er meer afstand van kan nemen. Dat ik het steeds meer als een les ga zien en voelen. Het wordt ook steeds duidelijker wat ik er van moet leren.
Wat ontzettend mooi om te lezen dat jou dat dus ook overkomt.
De laatste weken heb ik heel erg het gevoel dat ik mezelf moet overgeven. Overgeven aan mijn gevoel, het leven, mezelf, de bron of wat dan ook. Vertrouwen hebben in mijn gevoel dat het goed is. De momenten dat het me lukt, voel ik me geaarder, steviger en stabieler dan ooit en tegelijkertijd zo vreselijk rustig van binnen. En toch is er nog iets wat me tegenhoudt, heb ik soms heel erg het gevoel een grote afgrond in te moeten springen...

Op zich kom ik niet zo heel veel mensen tegen die hetzelfde meemaken. Komt misschien ook omdat ik veel aan huis gebonden ben. Maar iets in me zegt dat als ik vol blijf houden, zelfs dat weer goed gaat komen.
Serenity
Serenity sep 14 '11
Origineel bericht van: Nyssa
Voor mensen die meer willen lezen over het ego, lees eens een boek van Eckhart Tolle. Dit is uiterst verhelderend en herkenbaar.


Toevallig kwam die naam gisteren op mijn pad en ik heb wat gelezen hier en daar van hem en écht waar ze klonken heel aanlokkelijk.
A. Accepteren
Accepteren van dat wat is bevrijdt je onmiddellijk van de identificatie met je denken en verbindt je aldus opnieuw met ZIJN.

B. Bewustzijn
Het is een radicaal, revolutionair, verbazingwekkend gebeuren voor een mens om die dimensie van bewustzijn te ontdekken in hem of haarzelf waarbij je getuige kunt zijn van het getuige zijn. Je wordt bewust van jezelf. Om het in andere woorden te omschrijven, getuige zijnd bewustzijn wordt bewust van zichzelf. Geen object hierin aanwezig.

C. Cyclus
Het is niet waar dat het opgaande deel van de cyclus goed is en het neergaande deel slecht. Dat is alleen zo in het oordeel van het verstand. Groei wordt gewoonlijk beschouwd als positief, maar er is niets dat altijd kan blijven groeien. Als groei, in wat voor vorm dan ook, zou doorgaan, zou het uiteindelijk uitmonden in iets monsterachtigs en destructiefs. De ontbinding is nodig om ruimte te maken voor nieuwe groei. Het een kan niet bestaan zonder het ander. Het neerwaartse deel van de cyclus is absoluut noodzakelijk voor spirituele groei.

D. Dood
De dood betekent dat alles van je wordt afgenomen dat je niet bent. Het geheim van het leven is te sterven voor je dood, en dan tot de ontdekking te komen dat de dood niet bestaat.

E. Etiketten
Hoe sneller je bent met het plakken van verbale of mentale etiketten op dingen, mensen, of situaties, des te meer je realiteit, bestaan oppervlakkig(er) en onbezield wordt, en hoe meer afgesloten (doodlopend) je komt te staan ten opzichte van de realiteit, je bestaan, het wonder van het leven dat zich voortdurend ontvouwt in en rondom jou.

F. Fundament
De basis, het fundament voor (het) doen is bewust aanwezig zijn. Dat is het belangrijkste inzicht bij de vraag “Hoe manifesteer ik mezelf?”. Voordat we praten over de wijze waarop we onszelf manifesteren, voordat we een nieuw gebouw of bouwwerk gaan oprichten, moeten we eerst zorgen voor de basis, het fundament. Heb je een basis (voel je de basis in je innerlijke zelf)? Begin niet met het bouwen van een huis zonder een basis, een fundering.

G. Grootsheid
Grootsheid is een mentaal concept en één van de favoriete fantasiëen van het ego. De paradox ligt in de omstandigheid dat de fundering voor grootsheid gelegen is in het waarderen van de kleine dingen in het Nu in plaats van het “najagen” van het idee van grootsheid.

H. Honden
Net zoals honden ervan houden op een bot te knagen, houdt het verstand ervan zijn tanden in problemen te zetten.

I. Individu
Een verandering in het collectief kan niet plaatsvinden voordat de verandering plaatsvindt in het individu. De individuen maken het collectief. Daarom zijn we hier.

J. Jezelf veranderen
Je kunt jezelf niet veranderen, en je partner of wie dan ook al helemaal niet. Het enige wat je kunt doen is een ruimte maken waarin die transformatie kan plaatsvinden, waar genade en liefde kunnen binnenkomen.

K. Kleine dingen
Het grootse komt voort uit kleine dingen die worden geëerd en verzorgd. Ieders leven bestaat eigenlijk uit kleine dingen. Grootsheid is een mentaal concept en één van de favoriete fantasiëen van het Ego. De paradox ligt in de omstandigheid dat de fundering voor grootsheid gelegen is in het waarderen van de kleine dingen in het Nu in plaats van het “najagen” van het idee van grootsheid.

L. Luisteren
De meeste mensen kunnen helemaal niet luisteren, omdat het grootste deel van hun aandacht wordt opgeslokt door het denken. Daar besteden ze meer aandacht aan dan aan wat de ander zegt en ze besteden helemaal geen aandacht aan het enige dat werkelijk belangrijk is: het Zijn van de ander achter de woorden en het verstand.

M. Moment
Om vrij te zijn van duizenden jaren van conditionering heb je geen tijd of toekomst nodig. Op dit moment, hier en nu, kun je uit de stroom van gedachten stappen. En wees simpelweg alert en aanwezig. Je bent hier en nu niet langer meer de drager van je persoonlijke verhaal, maar ben je hier en nu als een ruimte van aanwezige tegenwoordigheid, waarin alles kan en mag plaatsvinden.

N. Nu
Ben je staat om te ontwaken uit je gedachten en wakker te worden in de levendigheid, de alertheid die (alleen) verbonden is en niet los te koppelen is van het hier en Nu? Dat is uiteindelijk de betekenis van NU.

O. Ongelukkig zijn
Ongelukkig zijn komt uiteindelijk niet voort uit levenssituaties maar uit de conditionering van je denken

P. Pijn
Zolang je geen toegang kunt krijgen tot de macht van het Nu, laat elke emotionele pijn die je ervaart een residu van pijn achter dat in je voortleeft.

Q. Quality
De kwaliteit van je bewustzijn op dit moment is bepalend voor de toekomst, die uiteraard uitsluitend in het Nu kan worden ervaren.

R. Resultaat
Ben niet zo bezorgd om het resultaat van je actie, schenk alleen aandacht aan de actie zelf. Het resultaat komt vanzelf. Dit is een krachtige spirituele oefening.

S. Spiritueel
Hoe spiritueel je bent heeft niets te maken met waar je in gelooft maar heeft alles te maken met jouw bewustzijnsstaat.

T. Tijd
Ego leeft, bestaat, op basis van tijd. Hoe sterker het Ego, hoe sterker tijd je leven gaat beheersen. Bijna elke gedachte die door je heengaat heeft dan te maken met verleden en toekomst, en je gevoel van Zelf (wie is, ben, Ik) is dan afhankelijk van het verleden voor je identiteit en van de toekomst voor zijn vervulling.

U. Uitdagingen
De beste indicator voor je bewustzijnsniveau is de manier waarop je de uitdagingen van het leven tegemoet treedt. Door deze uitdagingen wordt iemand die al onbewust is meestal naar een toestand van diepere onbewustheid getrokken,, terwijl iemand die al bewust is er nog bewuster van wordt.

V. Vrede
Vergeef jezelf dat je geen vrede hebt. Op het moment dat je je onvrede volkomen aanvaardt, wordt die veranderd in vrede. Alles wat je volledig aanvaardt, zal je daar brengen, brengt je vrede. Dat is het wonder van de overgave.

W. Wijsheid
Wijsheid komt tot ontwikkeling door eenvoudig je volledige aandacht te geven aan iets of iemand. Aandacht is fundamentele intelligentie, bewustzijn in haar ware essentie. Het brengt ontvanger en hetgeen ontvangen wordt in een verbindend veld van bewustzijn. Het is dat wat afscheiding heelt.

X. eXtraordinary
Wanneer bewust leeft in het NU, doe je alle dingen buitengewoon goed omdat de handelingen dan het brandpunt vormen van de aandacht. Je handelen wordt dan een kanaal waardoor bewustzijn deze wereld binnenstroomt.

Y. You
Je kunt jezelf niet vinden door naar het verleden te gaan. Je kunt jezelf vinden door in het heden te komen.

Z. Zelfkennis
Jezelf kennen gaat veel dieper dan het aannemen van een reeks van ideëen of overtuigingen. Spirituele ideëen en overtuigingen kunnen op zijn hoogst waardevolle aanwijzingen zijn, maar op zichzelf hebben zij nauwelijks de kracht om de meer stevig vastgezette kernconcepten van wie je denkt te zijn, wat deel is van de conditionering van het menselijk denken, los te maken.
Pagina's: Vorige 1 2 3

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki