Loading...
nl

ego trucjes

Seven
Seven sep 9 '10
In navolging van de recente ‘ego onderwerpen’ is het wellicht leuk om een ego trucjes onderwerp te plaatsen.

Het ego is in mijn beleving heel slim en heeft een heel scala aan afweermechanismen om geen pijn/verdriet/angst etc. te hoeven voelen, zoals ontkenning, splijting, rationalisatie, etc. Vaak zegt het ego, wanneer het zich in de hoek gedrukt voelt en kwetsbaar is: ‘ik kan het niet’ en bedoelt het: ‘ik durf het niet’ of ‘ik wil het niet’. Of: ‘ik doe het wel alleen’, etc. etc.

Wie vult aan…
Delen:
admin
admin sep 9 '10
@Seven, wat je opnoemde is heel erg open.

"geen pijn/verdriet/angst"
"ontkenning, splijting, rationalisatie"
"ik kan het niet"
"ik durf het niet"
"ik wil het niet"
"ik doe het wel alleen"

Is allemaal net zo goed toepassing op het ego als op dingen zoals:
Takhihiii
Takhihiii sep 9 '10
'Wat moet ik doen om egoloos te worden'

Ik zie dat niet als trucjes van het ego, maar als foutief gebruik van het gereedschap ego. Het gereedschap ego zegt; "Ik heb dat gedaan!", "Ik ben slim!", "Ik heb een heel scala van afweermechanismen!", "Ik kan/wil/durf het niet!". Het ego kan inderdaad niets, behalve zich alles toeëigenen.
admin
admin sep 9 '10
Origineel bericht van: Seven
In navolging van de recente ‘ego onderwerpen’ is het wellicht leuk om een ego trucjes onderwerp te plaatsen.

Het ego is in mijn beleving heel slim en heeft een heel scala aan afweermechanismen om geen pijn/verdriet/angst etc. te hoeven voelen, zoals ontkenning, splijting, rationalisatie, etc. Vaak zegt het ego, wanneer het zich in de hoek gedrukt voelt en kwetsbaar is: ‘ik kan het niet’ en bedoelt het: ‘ik durf het niet’ of ‘ik wil het niet’. Of: ‘ik doe het wel alleen’, etc. etc.

Wie vult aan…


Ik zie dat anders, ik denk dat Ego wel degelijk pijn wil voelen en verdriet en angst.
Want juist zonder Ego voel je geen pijn, angst en verdriet.
Ik wil het niet en ik kan het niet worden altijd gezegd vanuit angst, onmacht en noem maar op.

Waarom zouden jullie uberhaupt egoloos willen zijn en waarom denken jullie dat je dat kan bereiken?
gast
gast sep 9 '10
Goeie vraag Karin. Waarom egoloos willen zijn?
admin
admin sep 9 '10
Met egoloos wordt bedoeld dat je Goddelijke kwaliteiten aan bod laat komen. Zo heb ik dat altijd voor mezelf ingevuld, en ik weet dat anderen het anders invullen en vandaaruit veel- nodeloze - discussie kan ontstaan.

Zoals ik egoloos zie, nl leven vanuit Goddelijke eigenschappen, zoals mededogen, genegenheid, warmte, natuurlijkheid, liefde, dankbaarheid, devotie, eenvoud.. enz, enz,
zal het ook begrijpelijk zijn voor derden als ik zeg dt ik egoloos wil zijn. En ja, dat kan ik bereiken. Het Goddelijke in mij heeft dit al bereikt. M'n ego zal dit nooit bereiken, en zal moeten ruimte geven, schenken. Het overgrote deel van de tijd, doet die dat met de glimlach.
gast
gast sep 9 '10
Is het ook geen trucje van het ego om deze Goddelijke eigenschappen te willen naleven...voor en in het belang van dit ego.
Zoals ik het zie krijg je deze eigenschappen vanzelf als je de wil van het ego (h)erkent.
admin
admin sep 9 '10
Sorry van mijn opmerking van eerder. Ik kan niet eens meer serieus zijn na al dat ego gepraat. Voor mij waren en zijn discussies over ego echt dood doeners van discussies. Elke keer als ik op een forum de discussie over het ego zie gaan word er eigenlijk een week of meerdere weken over niks gediscussieerd.

Verloop op dit moment:
Ego dit, ego dat, ego in alles, ego schuld, ego leren begrijpen, ego loslaten, geen ego goddelijk.

Volgende stap?
Ego is zoals het is? Ego leerproces? Ego groei cirkel?
admin
admin sep 9 '10
Het kan inderdaad een ingebeeld iets "worden" of "zijn" van het ego om dit na te willen leven, maar dan nog blijft de uiteindelijke som dat het niet echt is als je dit uitdrukkelijk wilt van jezelf.

Het "ego" wordt in de spirituele kringen aangeduid als iets wat je in de "weg" kan zitten om daadwerkelijk het Goddelijke in jezelf te ervaren. Dat is ook het standpunt wat Seven inneemt en Tinne aangeeft.

Het ego kan ook collectief door mensen in stand gehouden worden. Uitgaande van het plaatje hierboven: de man die in een tutu staat te dansen. Zo "mag" een man niet zijn, zo kan een man toch niet worden geportretteerd? Dit is niet standaard, en hoort niet in de ogen van "het" verwachtingspatroon te zijn. Mensen gaan dan voorbij aan het plezier wat hij hier misschien in heeft om zo op deze manier te dansen. Maar de "angst" om ten eerste verder te kunnen en ook te durven kijken, vergt een toelaten van empathie en begrip, en dus een stukje loslaten van dit ego.

Men kan inderdaad ook allerlei smoezen verzinnen om niet te gaan werken aan je angsten. Dat kan ik niet want ik ben verlegen. Ik durf die persoon niet aan te spreken, misschien kom ik raar over. Dat durf ik echt niet! Er gebeurde toen iets vervelends, dus dat doe ik nooit meer! Sommigen hebben geconditioneerd gedrag en blijven steken in hun eigen argumenten, en doen dus niets meer hieraan.

Uiteindelijk is het ego een dam die de vrije stroom tegenhoudt. Normaliter oordeel je niet, behalve als de angst grip krijgt, en dit kan in vele vormen zijn. Dan drijf je verder in de stroom van je eigen emoties soms met het ego als houvast. Iedereen werkt om die dam af te breken, en dat gaat met vele golven gepaard.

De laatste twee zinnen kunnen bijna in een boek ;-)
admin
admin sep 9 '10
Origineel bericht van: gast
Is het ook geen trucje van het ego om deze Goddelijke eigenschappen te willen naleven...voor en in het belang van dit ego.
Zoals ik het zie krijg je deze eigenschappen vanzelf als je de wil van het ego (h)erkent.



http://www.levenskwaliteit.nl/script/18/1818.html

Allemaal Ego wink
Zonder ego zijn er geen vragen en geen antwoorden,is er alles maar tegelijk ook niets.
Ik vraag me serieus af of er hier iemand is die écht snapt hoe het leven zonder Ego is....
Als ik de reacties lees denk ik eigenlijk van niet.
Het gaat niet om een tutu en of dat wel of niet mag, ook al ben je wel open minded en vind je die tutu leuk, dan is dat ook Ego.
Zonder Ego is er geen mening, er is niets dan stilte.
Er is niets en tegelijk alles.

Maar dat is mijn waarheid, niet die van een ander smile



admin
admin sep 9 '10
Zonder ego is er inderdaad geen mening en niets anders dan stilte. Maar daar is dit forum voor om mijn mening (ego) te geven.

De bovenstaande foto is gemaakt van deze man met tutu. Ik weet niet wat hij voor mening erover heeft, en of hij het leuk vindt of niet. Misschien heeft hij er wel geen mening over en is er stilte in hem.

Een ander die naar de foto kijkt heeft er wel een mening over, en dat is wat ik dan bedoel met het ego.
admin
admin sep 9 '10
@Karin, wat jij ego noemt in mijn ogen is alles wat een mens is aangeleerd vanaf de geboorte. In plaats van het over ego hebben kan je dan net zo goed ook gewoon aangeleerde eigenschappen zeggen.
admin
admin sep 9 '10
@Bart, ja daarom plaatste ik die afbeelding. Het is wel een extreme vorm van... maar het beeld wel uit wat je "ego" erin wilt zien.
admin
admin sep 9 '10
Origineel bericht van: Bart
Het kan inderdaad een ingebeeld iets "worden" of "zijn" van het ego om dit na te willen leven, maar dan nog blijft de uiteindelijke som dat het niet echt is als je dit uitdrukkelijk wilt van jezelf.

Het "ego" wordt in de spirituele kringen aangeduid als iets wat je in de "weg" kan zitten om daadwerkelijk het Goddelijke in jezelf te ervaren. Dat is ook het standpunt wat Seven inneemt en Tinne aangeeft.

Het ego kan ook collectief door mensen in stand gehouden worden. Uitgaande van het plaatje hierboven: de man die in een tutu staat te dansen. Zo "mag" een man niet zijn, zo kan een man toch niet worden geportretteerd? Dit is niet standaard, en hoort niet in de ogen van "het" verwachtingspatroon te zijn. Mensen gaan dan voorbij aan het plezier wat hij hier misschien in heeft om zo op deze manier te dansen. Maar de "angst" om ten eerste verder te kunnen en ook te durven kijken, vergt een toelaten van empathie en begrip, en dus een stukje loslaten van dit ego.

Men kan inderdaad ook allerlei smoezen verzinnen om niet te gaan werken aan je angsten. Dat kan ik niet want ik ben verlegen. Ik durf die persoon niet aan te spreken, misschien kom ik raar over. Dat durf ik echt niet! Er gebeurde toen iets vervelends, dus dat doe ik nooit meer! Sommigen hebben geconditioneerd gedrag en blijven steken in hun eigen argumenten, en doen dus niets meer hieraan.

Uiteindelijk is het ego een dam die de vrije stroom tegenhoudt. Normaliter oordeel je niet, behalve als de angst grip krijgt, en dit kan in vele vormen zijn. Dan drijf je verder in de stroom van je eigen emoties soms met het ego als houvast. Iedereen werkt om die dam af te breken, en dat gaat met vele golven gepaard.

De laatste twee zinnen kunnen bijna in een boek ;-)


*knuffel* Bart!
gast
gast sep 9 '10
Nou Karin.....het is ook die van mij wink
New Moon
New Moon sep 9 '10
Origineel bericht van: Core
Sorry van mijn opmerking van eerder. Ik kan niet eens meer serieus zijn na al dat ego gepraat. Voor mij waren en zijn discussies over ego echt dood doeners van discussies. Elke keer als ik op een forum de discussie over het ego zie gaan word er eigenlijk een week of meerdere weken over niks gediscussieerd.

Verloop op dit moment:
Ego dit, ego dat, ego in alles, ego schuld, ego leren begrijpen, ego loslaten, geen ego goddelijk.

Volgende stap?
Ego is zoals het is? Ego leerproces? Ego groei cirkel?


Lieve Core,

Ik moest wel lachen om je afbeelding, haha.
Denk je niet *sorry dat het weer over ego gaat* dat hetgeen je nu hebt opgeschreven een afweermechanisme van jouw ego is? Als het over het ego gaat wordt of het ego gestreelt, het ego wordt kwaad, of het ego steekt zn kop in het zand zoals dat bij jou gaat. (daar is naar mijn weten helemaal niets mismee, vind het best interessant om over na denken voor mezelf want volgens mij doe ik dat ook zo nu een dan)

Voor mij is ego moeilijke materie om te begrijpen met mn ziel, maar ik weet dat ik een krachtig ego kan hebben. Misschien is het inderdaad tijdsverspilling om daar mee bezig te zijn *ego dit ego dat*, maar ik denk dat Seven dit topic heeft gestart om bij jezelf na te gaan wanneer eigenlijk het ego of de ziel aan het woord is. Of je je ziel laat groeien of je ego laat groeien, dat onderscheid maken is wel degelijk belangrijk vind ik.

Liefs the moon
admin
admin sep 9 '10
@Themoon, precies. Weet je waar ik aan denk bij het laatste wat je zegt?

Wat je erkent is je limit.
admin
admin sep 9 '10
@Core: precies, begreep hem, daarom mijn reactie.
@Karin en Gast: zie bovenstaande.
@Tinne: knuffel terug smile

Elke factor kan invloed hebben op de mens. De ene is hier beïnvloedbaar voor, de ander weer voor het ander. Net wat er speelt in je leven of niet. Lekker ouderwets: lees maar in de bijbel, of wat tegenwoordig vriendelijker is, de new age. Als je je niet houdt aan de wetten van God (Kosmische energie) dan komt de zondeval en vallen schellen van je ogen (Ego). Je bent niet meer in "the flow" en laat je eigen gedachten/hersenspinsels de boventoon voeren. Je ontkent die Goddelijke stroom zonder dat die liefdes-energie (over niets oordelend) door je heen stroomt.
New Moon
New Moon sep 9 '10
Mooi gezegd Core. *het duurde even voordat ik em snapte*
New Moon
New Moon sep 9 '10
Dan een andere vraag *ik herken mezelf in wat je zegt, bart*:
Raken jullie uit de flow door ons te richten op ego (en wat ego inhoudt)?
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki