Loading...
nl

Waarom?

gast
gast aug 29 '10
Zoals je het verteld in je eerste stukje; het overweldigende gevoel van liefde en verbondenheid met alles en daarna de keer zijde de depressie.
Jij geeft in je volgende antwoord aan dat je niet manisch bent geweest, maar waarom noem je de keerzijde van depressie manisch en zie je niet dat je zelf al aan gaf dat het de keerzijde van het andere gevoel was. Dus veronderstel ik dat manisch misschien wel het zelfde gevoel is als wat jij aangeeft maar dat anderen (psychehaters) het anders opvatten en het daarom een andere beschrijving geven.
De beschrijving van iemand die het meemaakt is anders dan die van iemand die het moet omschrijven zonder het zelf mee gemaakt te hebben maar alleen naar het gedrag van die persoon kijkt.
Snappie....
Voor mij is alles overigens "normaal", abnormaal bestaat niet in mijn beleving.
Seven
Seven aug 29 '10
Ik snappie je goed. Depressie is voor mij verlies van binding met mijn essentie, de keerzijde daarvan lijkt me niet manisch. Dat laatste lijkt mij ook een vorm van verlies met je essentie, maar in geheel andere tegengestelde vorm, waarbij beiden iets weergeven over stemmingen die mensen kunnen ervaren en enige herkenning van iemand met een depressie of manie is er zeker wel en gaat verder dan waarneembaar gedrag.
Trouwens het handboek der Psychehaters (leuk gevonden!), de DSM schrijft niets over heelheid, verbondenheid, laat staan liefde. Tot de jaren ’70 had b.v. homoseksualiteit het predikaat ‘psychische stoornis’, mogelijk beschrijft de nieuwe editie HSP ook als ‘stoornis’ cry
Wat is overigens het tegengestelde aan ‘normaal’ in een duale wereld?
gast
gast aug 30 '10
Ik zou het niet weten. Het zal wel abnormaal zijn. Maar ik wil helemaal niet in termen spreken. Ik zie alles meer individueel en die termen zijn er eigenlijk alleen maar om iemand die het niet zelf ervaren heeft ongeveer te kunnen laten weten wat je voelt. En als dat wat je voelt ook nog eens beschreven/ingedeeld wordt door iemand die het niet zelf ervaren heeft hecht ik al helemaal geen waarde aan dit soort dingen.
Hoe kan iemand een goede reisbrochure maken als die nooit zelf op die bestemming is geweest. En hoe kan iemand jouw die ervaring dan geven zonder te weten hoe je er zelf moet komen.
Ik wil alleen maar weten hoe ik er kan komen en wat er daar is wil ik zelf aan den lijve ondervinden en ervaren. Daar heb ik niet de verhalen van anderen voor nodig. Dat komt wel als ik er ben geweest, dan kan er uitwisseling van ervaring plaats vinden en kan er ook herkenning zijn.

Wat mij betreft gaat het in die DSM alleen over symptomen en syndromen (gevolgen) niet over oorzaken. Zonder de oorzaak kom je nooit tot de waarheid. En die waarheid kan nog wel eens heel anders zijn dan de meeste mensen verwachten....
bloempje
bloempje aug 30 '10
helemaal mee ens gast:) heb al veel mensen gezien die, in de volksmond, ziek, manisch of weet ik wat allemaal waren, maar bijna altijd is het echte probleem terug te vinden in een veel groter en moeilijker probleem. wij hebben in deze westerse wereld de eigenschap om oplossingen te zoeken voor symptomen, een pilletje helpt daar tegen, maar niet om het probleem op te lossen.

liefs Bloempje
Seven
Seven aug 30 '10
Hoi Gast, iedereen heeft een unieke ervaring, gegeven een bepaalde plaats in tijd en ruimte, die laat zich idd moeilijk vastleggen in een beschrijvende indeling.

Indien die reisbrochure is opgesteld door iemand die nooit op de betreffende bestemming is geweest geeft het wel bepaalde info, zet wellicht wat verschillende overkoepelende ervaringen op een rij. Daar waarde aan hechten? Ik vind zo’n brochure zeer de moeite van het lezen waard, wetende dat ik, mocht die bestemming opzoeken, daar mijn eigen unieke ervaring op zal doen.

Wat betreft de DSM, dit boek geeft enkel oppervlakkige oorzaken, vaak fysiek (hormoonhuishouding, neurotransmitters, genetisch etc.) en gedragsmatig en heeft verder geen diepgang, laat staan spiritueel. Het is m.i. allereerst een communicatiemiddel voor GGZ hulpverleners onderling, geeft hen een vocabulaire. Aan de andere kant geeft het iets inzicht over de diepte en zwaarte van het proces waar een mens zich op een gegeven moment in zijn of haar leven in bevind, in die zin heeft het ‘nut’. En zonder ‘de’ oorzaak ‘nooit’ kunnen komen tot ‘de’ waarheid, mocht die bestaan ;-) ik heb geen idee… en ervaar het als een stellige uitspraak.

Bovenstaande roept in mij de vraag op wat een ‘therapeut’ tot een ‘goede’ therapeut maakt? (om weer een link te leggen richting wijsheid en Meesters ;-)
admin
admin aug 30 '10
Wat is paranormaal Gast? Daar heb ik geen idee van....
Ik denk dat ik ietwat meer heb meegemaakt in mijn leven en daardoor ietwat meer wijsheid bevat,(dat is;als ik goed heb opgelet)
Een affirmatie van Wayne Dyer zegt;
Je bent geen menselijk wezen dat een spirituele ervaring heeft.
Je bent een spiritueel wezen dat een menselijke ervaring heeft.
En daarvan denk ik; "Ja beter.......".

Het is moeilijk om niet te willen zijn als een mooi mens die jouw al voor is gegaan simpelweg omdat je die persoon mooi vind in veel opzichten.
Alleen de waarheid woont inderdaad alleen in ons zelf.

Origineel bericht van: gast
Origineel bericht van: nougnag

@ Gast

Bedoel je misschien een soort van "massahysterie" die net zoals "het geloof" is ontstaan?
Het ; "Waarom volgt men de grote jongens/namen hierin",waar is onze eigenwisheid gebleven? Pas eens op!!(jezelf vanzelfsprekend)

De vraag is eigenlijk nog niet eens aan jouw direkt gesteld maar eerder iets waar ik mezelf erg mee bezig houdt,het "wie zegt mij"?

Ik persoonlijk vind de wijsheid niet door maar iedere wijze tekst van Jezus of wie dan ook te volgen.
Gelukkig voor mij ben ik daar te eigenwijs voor.
Heb ik ook in mijn leven dingen zien gebeuren (ik stond erbij en keek ernaar) waardoor ik denk;"Er is niemand die mij kan vertellen of het paranormale of het ietwat meer weten ook meer wijsheid bevat of is. Niemand kan mij vertellen dat het paranormale niet weer de 1 of andere massahysterie is. Alleen voel ik me er meer bij thuis,that's all.

Oké maar wat is paranormaal? En ja, er zit altijd een gevaar in dat er in tijden van crisis massahysterie ontstaat. En degene met de beste propaganda machine zal het winnen.
Mensen zijn zoekende, bijna iedereen voelt dat er meer moet zijn dan dit leven. En iedereen ervaart het op zijn/haar eigen niveau. Ik ben niet tegen wijze woorden van anderen. Maar waarom niet de mensen leren dat ze die in zichzelf kunnen vinden i.p.v. ze te onderwijzen. (onder-wijs= niet wijzer maken dan je bent maar eerder minder wijs omdat je iets aanneemt van een ander)
Er komt een tijd (die is er feitelijk al) dat wij in staat zijn onze eigen realiteit te scheppen, waarom zouden we dan een copie van iemand anders willen maken!
New Moon
New Moon aug 30 '10
Leuk, Gast en Seven!
Die vraag/gedachten hebben nu ongeveer een week door mijn hoofd gespookt.
Ik denk dat een goede therapeut inzicht en wijsheid in zich heeft. Dit kan in principe iedereen vergaren, zolang je maar bij de bron komt door bij jezelf te komen. Ik ben zelfs van mening dat mensen het meest worden geholpen buiten de analyse van de psychiater of psycholoog om. Ik geef een voorbeeld van mezelf. In de tijd dat ik niet veel fut had, en veel in state of trance verkeerde, alsof ik gehypnotiseerd was. Mijn psychiater viel dit op (na veel gesprekken en zoeken en medicatie die wel hielp in mijn hoofd maar niet in mijn hart). Hij zei dat hij hier geen verklaring voor had, alsof ik mezelf kon hypnotiseren. Dit was echter (en nog steeds niet) in de DSM beschreven. Ik kan het al sinds ik een kind ben en niemand heeft me dit ooit geleerd (concreet op aarde). Hij heeft ontdekt dat dat mijn talent was en hij heeft vervolgens volgens hypnose (in feite een wetenschappelijk verantwoorde manier van meditatie) mij geholpen. Hij zei dat ik altijd terug kon naar die ruimte als ik me naar voel, maar dit keer om me op te laden in plaats van moe te worden. En dit helpt tot op de dag van vandaag nog steeds.

Heb het idee dat veel psychologen/psychiaters daarintegen zelf nog nooit bij die bron van wijsheid zijn geweest, een studie volgen, wat onderzoekjes doen die slechts statistisch een benadering van de waarheid geven op dat moment. Wat in de DSM staat is niet 100 procent waar, dat boek wordt ieder jaar herschreven.

Vandaag had ik mijn eerste college van mijn nieuwe studie aan de uni; psychologie. Ik had het idee dat de docent die aan het woord was bij een praatje over wetenschap ook bij zijn persoonlijke bron/zichzelf was gekomen: ik voelde dat het een uitgekristaliseerde man was. Hij had het over het doen van onderzoek en liet daarbij een plaatje zien van 3 gekke groene aliens. Hij zei ongeveer het volgende: " Ik weet zeker dat ik groene mannetjes in mijn hoofd heb. Niemand kan echter bewijzen dat ik dat niet heb, hoeveel onderzoek ze daar ook naar doen. Daarom is er een regel bij het doen van correct wetenschap onderzoek: hetgene wat je gaat onderzoeken moet toetsbaar zijn en tevens te verwerpen. "

Daar is dus die hele DSM op gebasseerd, goed wetenschappelijk onderzoek. Er is een gat tussen wetenschap (kennis/hersenen/5zintuigen) en het universum (intuitie/wijsheid/liefde).
Meesters hebben vaak ook iets in de wetenschap gedaan of concreet iets geleerd waar ze hun beroep van hebben gemaakt.
Er wordt gezegd dat St Germain 1 van zijn levens heeft gewijd aan wiskunde, filosofie en natuurkunde, en dat Kuthumi in 1 van zijn leven Pythagoras was. Maar hee, dit is natuurlijk niet wetenschappelijk te bewijzen dus "niet waar".

Mind Body Soul.

Nadenken Actie Voelen
( voelen is: /intuitie/horen /eigen bron/talent/liefde inspiratie en nog veel meer wat je uit eigen bron --> universele bron kan halen)

Zijn voor mij dingen die een wijs persoon combineert om hem of haar wijs te maken. Wijs in een gezin, wijs met zichzelf en de natuur, wijs op grootschaliger niveau als een leraar, maar even wijs alleen midden in de jungle als overlever. Wijsheid uit zich volgens mij in vele vormen, maar de essentie en waarde van de wijsheid blijft hetzelfde. Omdat iedereen toegang heeft tot wijsheid, hoef je niet te luisteren naar wat iemand concreet te zeggen heeft. Eigenlijk is wat ik zeg ook overbodig. Nu valt me de post van nougnag op die in een paar regels mijn lange verhaal heeft kort gemaakt. Ik vind het zo mooi om te zien hier op het forum. De meest eigenWIJZE personen houden het het kortst en zijn het meest kritisch. De mensen over wie ik het heb weten dat wel smile

Liefs, the moon

New Moon
New Moon aug 30 '10
Nog een paar woorden, leuk bedacht nougnag:

Onderwijs
Wijzigen
Eigenwijs
Wijsje (als in liedje)
Iemand iets wijs maken
Iemand van de wijs brengen
Ik werd daar niet wijzer door (een gezegde die in feite al zegt dat je niet wijzer wordt door anderen)

Synoniemen voor wijs:

(bron http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/wijs)

Woord: wijs (Bijvoeglijk naamwoord)
Synoniem van wijs: bedachtzaam
Synoniem van wijs: belezen
Synoniem van wijs: correct
Synoniem van wijs: deun
Synoniem van wijs: doordacht
Synoniem van wijs: erudiet
Synoniem van wijs: fabelachtig
Synoniem van wijs: fantastisch
Synoniem van wijs: gaaf
Synoniem van wijs: gebruik
Synoniem van wijs: geleerd
Synoniem van wijs: geletterd
Synoniem van wijs: gestudeerd
Synoniem van wijs: handelwijze
Synoniem van wijs: hooggeleerd
Synoniem van wijs: intelligent
Synoniem van wijs: krankzinnig
Synoniem van wijs: manier
Synoniem van wijs: melo
Synoniem van wijs: melodie
Synoniem van wijs: metho
Synoniem van wijs: methode
Synoniem van wijs: nadenkend
Synoniem van wijs: ontwikkeld
Synoniem van wijs: pienter
Synoniem van wijs: procedure
Synoniem van wijs: raadzaam
Synoniem van wijs: reuze
Synoniem van wijs: slim
Synoniem van wijs: trant
Synoniem van wijs: verstandig
Synoniem van wijs: waanzinnig
Synoniem van wijs: weldenkend
Synoniem van wijs: wijselijk
Synoniem van wijs: wijze
Synoniem van wijs: zinnig

Liefs the moon (en sorry voor het spammen van synoniem van wijs)
1stMoonofMars
1stMoonofMars aug 30 '10
laughsmileNice list +

beauty is in the eye of the beholder and in your inner beauty
en zo is dat ook bij wijsheid..... wijsheid is aan jezelf en aan de ontvanger

grtzs,

1st moon of mars

*edit; engelse 'spelling' was ff wack... ow btw; en dat is idd offtopic; maar wat ik heel veel heb de laatste tijd; als je naar andere talen luisterd of andere mensen je dus in andere talen aanspreken / met je praten; hebben jullie dan ook dat als je op een andere soort manier luisterd meer naar de klanken luisterd en dat het verstaan baar is, op een aparte manier?
bloempje
bloempje aug 30 '10
yep, ook al versta je het niet.... begrijpen doe je het toch wel onbewust een beetje:)

Liefs Bloempje
New Moon
New Moon aug 30 '10
Haha jaaa!

Dat heb ik ervaren toen op vakantie met backpackers vanover de hele wereld. Zelfs met mensen uit Iran. Echt heel gek.

Ik vind het zo tof 1st moon, na mijn lijstje dacht ik even aan een balletje opgooien, en jij reageerde binnen 10 minuten.

laugh

Liefs de andere maan.
1stMoonofMars
1stMoonofMars aug 30 '10
Origineel bericht van: bloempje
yep, ook al versta je het niet.... begrijpen doe je het toch wel onbewust een beetje:)

Liefs Bloempje

ja, bij mij was het eerst ook onbewust(af en toe nog steeds en af en toe versta ik er helemaal niks van(maar in dat geval focus ik mij ook niet; sommige talen moet je in een soort van slomo door je heen gaan en soms juist in versnelling... vaak is het wisselwerkeing(en Ja dan wordt het ff lastig... want dan is het slomo en snel door elkaar)))

en je kan altijd nog op handgebaren / intuitie+waarneming over overgaan wink
1stMoonofMars
1stMoonofMars aug 30 '10
Origineel bericht van: themoon
Haha jaaa!

Dat heb ik ervaren toen op vakantie met backpackers vanover de hele wereld. Zelfs met mensen uit Iran. Echt heel gek.

Ik vind het zo tof 1st moon, na mijn lijstje dacht ik even aan een balletje opgooien, en jij reageerde binnen 10 minuten.

laugh

Liefs de andere maan.

hehe, ja ik ga binnenkort ook wat reisjes proberen op te starten... .. nu heb/ben ik vooral mensen hier in NL tegengekomen/mee samen gewerkt (in best wel zware of anders geestdodende baantjes wink) oftewel dat zijn mensen uit turkije/marokko/indonesie/china/japan/iran/irak/portugal/... nuja en nog vele anderen smile
Seven
Seven aug 31 '10
Mooie woorden themoon, herken er veel in! Het zal misschien wel duidelijk zijn, ik mag mezelf officieel psycholoog noemen en ben deels (klein beetje) als dusdanig werkzaam. Ik ben heel nieuwsgierig hoe je de studie zal ervaren en welke richting je gaat kiezen. Ik heb het vermoeden dat je lichtjaren voorsprong hebt op de mensen die jou de komende jaren gaan ‘onderwijzen’ ;-) Ps waar die docent het over correcte wetenschap had is vermoedelijk het falsificatie principe van Carl Popper, een wetenschapsfilosoof, erg interessant!

Ik heb me er met veel moeite doorheen geploegd en geworsteld, was deels gedesillusioneerd en aanvankelijk in de veronderstelling dat deze opleiding over het leven zou gaan... Ook heel veel mooie ervaringen en herkenning met medestudenten toen we op elkaar gingen ‘oefenen’, waarbij de gesprekken op video werden opgenomen en daarna in de grote groep werden vertoond, confronterend maar erg waardevol om te ervaren dat de overeenkomsten tussen mensen vele malen groter zijn dan de verschillen. Vreemd genoeg heb ik ook veel gehad aan statistiek en methodeleer, zie daar heel veel schoonheid en waarheid in.

Ps je studeert toch niet heel toevallig in Nijmegen?
1stMoonofMars
1stMoonofMars aug 31 '10
hey seven,

wat vat jij op als/onder studeren?

Grtsz,

1stMoonofMars
Seven
Seven aug 31 '10
Hoi 1stMoonofMars,

Mooie vraag. Pff tijdens mijn studie vooral de stof rationeel in me opnemen, opslaan in m’n geheugen en dan reproduceren om tentamens te behalen en daarna vooral snel vergeten omdat het ver van me af stond, koude kennis was waar ik geen binding mee voelde. Dingen die me raakten nam ik veel dieper in me op, die zijn in mij verankerd zeg maar, ik mediteerde erover, zocht in mezelf naar ervaringen die ik kon relateren aan die stof uit de boeken waardoor ze beklijfden, deel van mij werden, met bepaalde woordenschat. Wedervraag, wat is studeren voor jou?

groetjes,

Seven
1stMoonofMars
1stMoonofMars aug 31 '10
Ow en ah smile

ja dat wat jij beschrijft maar ook wat ik dagelijks meemaak meeneem beleef en observeeer en ook doe, en wat ik daarzelf uit haal en er mee doe... .. om zowel mijzelf en die of om andere personen daarmee te verrijken... .. (en soms helemaal in het moment; dan is alles ok, en is nadenken er niet bij; dan is het IK, en dat = precies ok/Goed..... dan ben je al gegroeit en neem je vele zaken al automatisch met je mee, dan is het al in je persoon opgenomen zeg maar)) maar blijf ik ook om mij heen kijken en meevoelen... om nog verder te gaan....

maar soms plaats ik daar een halt/stop in... .. (lees; moment voor jezelf)

~~~~

los daarvan; je haalt alles uit je eigen doel/gevoelens/dromen, en boeken/verhalen, docenten, opleidingen, omgeving

maar ook alle ervaringen en gevoelens om je heen/en in jezelf + daarbij je eigen gedachten 9 overwegingen, visie en emotie 9 tellen net zo hard/en veel mee

Grtsz

*edit, wil daar nog wel meer toelichting bij geven, als dat niet overkomt (maar ben nu moe en ff op winkconfusedsmilegrts)

1stMoonofMars
1stMoonofMars aug 31 '10
btw; "mijn studie" speelt zich tegenwoordig al lang niet meer af binnen collegezalen of scholen (ja vaak wel in die termen maar aan school en college heb ik andere betekenissen gegeven.....)

Groeten,

1st m of m
New Moon
New Moon aug 31 '10
Aah wat gaaf! Dat is ongveer ook mijn ambitie/gevoel/idee 1st moon!
Hihi manen resoneren met elkaar laugh
Dat je af en toe even een rustpunt voor jezelf moet creeëren is een goeie voor mij, ik merk nu al dat ik echt meegezogen word in kennis en inspiratie en daardoor uitgeput raak zonder dat ik het op tijd merk (heeft iemand daar nog tips voor?)

@ Seven. Jup. Het hoofd van carl popper stond naast de afbeelding van de groene mannetjes, vond ik erg interessant... dat was echt een leuk college.
Echt leuk je post! Je blijft me verbazen want blijkbaar ben je 1 van mijn voorgangers!
Waarom ik deze studie heb gekozen: ik verwacht juist niet dat deze studie over het leven gaat, juist meer over "aardse" dingen zoals het brein en gedrag en personen winkberedeneerd vanuit het brein. Dat kan ik namelijk (nog) niet zo goed dus wil ik graag leren, ik ben nieuwsgierig ingesteld en ben dol op experimentjes (ook van andere mensen). De hersenen kunnen voor mij erg beperkend werken als het om mijn onderbewustzijn gaat, dus ik wil die 2 gaan koppelen/beter in balans brengen (eerder gezegd in mind body soul). Daar lijkt me zowiezo een studie goed geschikt voor (helpt me ook beter te aarden hehe). Ben benieuwd of ik daarin dingen kan koppelen aan wat ik voel, en daar wil ik uiteindelijk iets mee doen/een breder beeld krijgen van situaties en mensen. Het is een studie waar ik (nu al) inspiratie van krijg. Klinkt een beetje wazig maar ik voel dat ik op de goede plek zit (in Nijmegen inderdaad ;)). Het zal niet altijd makkelijk worden, maar ik heb er zin in! Geen idee welke richting ik ga kiezen nog.

Liefs the moon
Seven
Seven aug 31 '10
@1stMoonofMars, ja je woorden komen helemaal over, studeren/leren/groeien/ontwikkelen/leven/zijn in het dagelijks leven, in alles.

@ the moon, de verbazing is wederzijds. Door je post sta ik nu stil bij de jaren dat ik studeerde en wat ik in die tijd geleerd heb.
Heel mooi dat jij je bewust bent, dat je je via je studie gaat verbinden met aardse zaken als gedrag en hersenen en er inspiratie door krijgt. Deze week begin je wss met geschiedenis v.d. psy I en basisvaardigheden voor psychologen, veel aardser kan het niet ;-) Ik wens je dat je studiegenoten ontmoet die op jouw bewustzijn resoneren en je je inspiratie kan delen.

De term gedrag wekte bij mij in die tijd aversie op, in de zin dat het geen recht doet om een mens te reduceren tot uiterlijk waarneembaar gedrag, mijn persoonlijk gevoel die tijd. Nu zie ik het als deel van het geheel, heel concreet en aards en vaak een mooie ingang om vanuit je hart iets naar iemand te communiceren, samen met stilstaan bij gevoel en gedachten gegeven een bepaalde situatie en bijzonder mooi als het spirituele daar ook een plaats heeft. Het zou ook mooi zijn als er in de toekomst een vorm van spirituele psychologie ontstaat, die ontwikkeling komt er wel denk ik.

Terug naar de ‘studie’, ik heb veel geleerd. Mijn verstand heeft zich gescherpt, het heeft mijn filosofische kant laten ontwikkelen, kennis gegeven. Alles bij elkaar heb ik een nieuwe taal leren spreken waardoor ik op vakgebied en met ‘cliënten’ een ingang heb om te communiceren en iets te delen/geven.
Meer persoonlijk, het was ook een heel eenzame moeilijke periode, vormde een scherp contrast met hoe ik in de wereld stond en de mensen rond mij heen, moeite me te verhouden tot groepen, daar een plaats in te vinden. Uiteindelijk heeft het een emotionele ontwikkeling in gang gezet, verwerken van bepaalde gebeurtenissen uit mijn verleden, die zich tot de dag van vandaag doorzet. Ik ben nu vooral heel dankbaar dat ik daar een heel stuk verder in ben smile

liefs 7
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske