En door alleen dat te pakken wat hun toevallig goed uit komt.
Ik denk dat je hier de kern te pakken hebt. Snap ook heel goed jouw frustratie hierin, daar is dan ook heulegaar niks mis mee! Om maar weer eens met de kerkdeur in huis te vallen: op zo'n wijze zijn ook de woorden van God/Jezus geïnterpreteerd, en de bijbels en andere geloofsboeken samengesteld. In die zin komt het weer uit op de machtsbehoefte van bepaalde individuen. Het doel wordt eens te meer weer voorbijgeschoten. Het is frusty frusty frusty als jij zelf wel in staat bent the bigger picture te zien, terwijl er om je heen mensen blijven ronddobberen in (voor jou/ons) beperkte visies, levens en handelingen.
Maar goed, dit speelt zich ook in je directe omgeving af, en op de werkvloer, en en en... noem maar op
(micro-macro).
En het komt voort uit onzekerheid en angst. Als je dat maar steeds voor ogen houdt, wordt het voor jezelf wat draaglijker en minder eenzaam.
Wat doe je er verder aan, zodat je zelf zo min mogelijk frustratie voelt?
Inderdaad, je geeft het antwoord hier zelf al:
Maar op mijn manier mensen wakker proberen te schudden kan ik niet laten. Voel, denk voor jezelf, niets geloven van een ander maar zelf onderzoeken en weten wat wijsheid is, daar gaat het in de nieuwe wereld om. En die wijsheid heft inderdaad iedereen in zich alleen soms nogal bedekt met 3D filters.
Op jouw eigen manier mensen proberen wakker te schudden. Vooral ook mee doorgaan! En ook al is het voor jouw gevoel niet 'genoeg', weet dat elke kleine beetjes helpen. Als je bij jezelf blijft, en de ander bij zichzelf laat zijn, dan ontstaat er een soort neutrale situatie met de minst mogelijke frustratie
Dan is er geen ruimte voor angst, schuldgevoel, of je gekwetst voelen.
Neem 'gewoon' voor jezelf jouw verantwoordelijkheid, dan doe je al genoeg. De rest laat je daar waar het hoort.
Makkelijk gezegd he? Grinnn...
Zoals in een reclamespot wordt gezegd: 'het komt wel goed, schatje'. En zo is het!
xx