Loading...
nl

Waarom?

admin
admin aug 29 '10
De irritatie op dit topic zal al vele langer bestaat. Irritatie zorgt voor oogkleppen. Je ziet dan niet hoe iets 'echt' is.. je kan dan alleen maar de situatie zien, vanuit die irritatie ontstaan door een overtuiging hoe anderen zouden zijn.

Voor mij zou het fijn zijn mochten mensen meer leren begrijpen, en niet invullen van hoe anderen zouden zijn.
We zijn allemaal van tijd tot tijd geiriteert over anderen,
is het nu de bedoeling verder weg te drijven van elkaar, of elkaar beter te leren kennen..
Ik kies voor het laatste.

Er is hier op Merudi naar mijn weten, geen enkele persoon die zich schuilt achter imaginale mensen. niemand hoeft zich ook voor niets te schuilen, of te verstoppen.
iedereen heeft het recht om uit te komen waar hij/zij van houdt.
als mensen echt elkaar leren begrijpen, zouden we hier elkaar beter kunnen verstaan.

En dan hoeft niemand het nog voor een ander in te vullen hoe die zou zijn.

Liefs
Tinne
Marenubium
Marenubium aug 29 '10
Origineel bericht van: gast
En door alleen dat te pakken wat hun toevallig goed uit komt.

Ik denk dat je hier de kern te pakken hebt. Snap ook heel goed jouw frustratie hierin, daar is dan ook heulegaar niks mis mee! Om maar weer eens met de kerkdeur in huis te vallen: op zo'n wijze zijn ook de woorden van God/Jezus geïnterpreteerd, en de bijbels en andere geloofsboeken samengesteld. In die zin komt het weer uit op de machtsbehoefte van bepaalde individuen. Het doel wordt eens te meer weer voorbijgeschoten. Het is frusty frusty frusty als jij zelf wel in staat bent the bigger picture te zien, terwijl er om je heen mensen blijven ronddobberen in (voor jou/ons) beperkte visies, levens en handelingen.

Maar goed, dit speelt zich ook in je directe omgeving af, en op de werkvloer, en en en... noem maar op smile(micro-macro).
En het komt voort uit onzekerheid en angst. Als je dat maar steeds voor ogen houdt, wordt het voor jezelf wat draaglijker en minder eenzaam.
Wat doe je er verder aan, zodat je zelf zo min mogelijk frustratie voelt?
Inderdaad, je geeft het antwoord hier zelf al:

Origineel bericht van: Gast
Maar op mijn manier mensen wakker proberen te schudden kan ik niet laten. Voel, denk voor jezelf, niets geloven van een ander maar zelf onderzoeken en weten wat wijsheid is, daar gaat het in de nieuwe wereld om. En die wijsheid heft inderdaad iedereen in zich alleen soms nogal bedekt met 3D filters.

Op jouw eigen manier mensen proberen wakker te schudden. Vooral ook mee doorgaan! En ook al is het voor jouw gevoel niet 'genoeg', weet dat elke kleine beetjes helpen. Als je bij jezelf blijft, en de ander bij zichzelf laat zijn, dan ontstaat er een soort neutrale situatie met de minst mogelijke frustratie smile
Dan is er geen ruimte voor angst, schuldgevoel, of je gekwetst voelen.
Neem 'gewoon' voor jezelf jouw verantwoordelijkheid, dan doe je al genoeg. De rest laat je daar waar het hoort.
Makkelijk gezegd he? Grinnn...
Zoals in een reclamespot wordt gezegd: 'het komt wel goed, schatje'. En zo is het!

xx
New Moon
New Moon aug 29 '10
Origineel bericht van: Karin
Origineel bericht van: themoon
Sorry karin, maar dat is toch iets wat mensen en goddelijke wezens onderscheid van elkaar?

Ow hebben Goddelijke wezens geen hersens dan?

Nee, hersenen is iets van de aarde. Waar hebben goddelijke wezens hersens voor nodig als ze slechts met energie en liefde werken? Dat is alleen maar een beperking. Als jij bv spiritueel werk doet Karin, gebruik je dan hersens? Ik hoop het niet want je ziel kan niet loskomen van je lichaam als je "logisch" blijft nadenken. Als jij het anders ziet, hoor ik het graag. Vind ik best interessant laugh
New Moon
New Moon aug 29 '10
On topic:

Ik snap nou pas wat je precies bedoelt met je irritatie, Gast.
Mensen pakken de "wijsheid" die ze willen consumeren, wat maar goed uitkomt of lekker weghapt, en de rest laten ze niet toe. Als er vervolgens iets misgaat, wijzen ze naar degene die hun de wijsheid heeft geschonken. Gast, jij kijkt daar vanaf de zijlijn naar en denkt: mensen, kijk eens naar en in jezelf.. daar zit zoveel meer, je hebt niemand anders nodig om tot de kern te komen behalve jijzelf, omdat iedereen op aarde in feite deze wijsheden kan aanboren.
Ik vind dit eigenlijk best bij je passen Gast: Toen ik je plaatje voor de eerste keer zag dacht ik: woow dat is een stronteigenwijze meeuw die perfect overzicht heeft, haar eigen visjes vangt en niet bang is om in het vuilnis vol met taboes te rommelen (vuilniszakken open te trekken ed, wat er tot leidt dat je best brutale vragen stelt af en toe ;)). Daar is veel lef voor nodig, om die meeuw te zijn. Blijf anderen (de meeuwen die brood aannemen van mensen, en daarop leven ipv eigen vis in de zee en vuilniszakken wink) aanmoedigen dat ook te doen, zoals marenubium al goed zei smile.
Ik wilde ook even zeggen dat ik het mooi vind hoe dat hier uitgewerkt wordt en besproken. smile

Liefs the moon
Marenubium
Marenubium aug 29 '10
laughAMEN to that!
bloempje
bloempje aug 29 '10
en zo respecteren we elkaar hier en leren we van elkaar...... en wat het leukste is..... wij mogen het weer anderen leren:)

ik noem het altijd maar de eenheid en ik geloof niet in 1 persoon , er wordt uit zijn of haar naam gesproken, maar niemand van ons die hem zelf gesproken heeft en zeker de mensen die het woord verkondigen hebben diegene niet persoonlijk gekend of gesproken en degene die het boek geschreven heeft heeft het geschreven op basis van vertellingen, dus ja om nou alles uit een boek voor lief te nemen??? niemand die het bewijzen kan, maar je kan wel jezelf bewijzen, en dat is hier en nu. respect voor elkaar en elkaar liefhebben, dus eigenlijk wat de bedoeling was van al die meesters en hoge heren maar dan uit jezelf.
zo krijgen we de boodschap in het hier en nu en hoeven we ons niet achter de kudde aan te haasten. en dus ook niks te missen, alleen de rust vinden om ons in onszelf te verdiepen en verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en liefde te voelen voor elkaar. maak ervan wat je kan en de wereld zal bloeien als nooit tevooren:)

Liefs Bloempje
gast
gast aug 29 '10
Ja bloempje, wetende dat wij zelf de zaaiers zijn van wat er gaat bloeien.......

Wat is liefde; iemand in drijfzand weg te laten zakken omdat ie daar zelf voor gekozen heeft. Of een touw toewerpen waaraan diegene zich uit vrije keus zichzelf uit het drijfzand kan bevrijden. Of een touw aan iemand vast binden omdat je vind dat ie niet weg mag zakken in het drijfzand en hem/haar ondanks tegenspartelen eruit trekken.

Soms het één, soms het ander.......maar wie zegt mij dat we niet juist door het drijfzand moeten zakken om aan de andere kant te komen.....Dus wat is wijsheid.....en liefde.....ik weet het niet.....
bloempje
bloempje aug 29 '10
ja en dat antwoord kan ik je helaas niet geven, die zal je in jezelf moeten zoeken:) en persoonlijk zou ik gaan voor dat touw met de vrije keus:) want ja je kan iemand redden, maar als die niet gered wil worden??? dan was de keuze niet de juiste:)
het leven zal altijd met vallen en opstaan gaan. en ja...... de theorie is altijd anders dan de praktijk:)
succes met je keuzes:)

Liefs Bloempje

oh en niet teveel je ergens aan irriteren, kost veeel te veel energie en dat is het echt niet waard. als mensen nu niet willen komt het later vanzelf, deze mensen nemen de harde leerschool:(
en je energie kun je beter richten aan de mensen die wél willen
Seven
Seven aug 29 '10
Origineel bericht van: gast
Wat ik me al een hele tijd afvraag; waarom hebben mensen het nodig om aan universele wijsheden een persoon te koppelen. Is de wijsheid minder wijs als er niet een naam van één of andere meester, heer, of welk hyrarchische titel dan ook aan vast zit?
Luisteren mensen liever niet naar wijsheden die uitgesproken worden door niet bekende of "hogere" wezens?
Worden deze wijsheden alleen maar aangenomen omdat ze uitgesproken zijn door Jezus, meester Morya, de dalailama, Krishna, Osho e.a.

Waarom wordt hier zoveel waarde aan gehecht? Dus niet aan de wijsheid maar aan de persoon....

Interessante vraag, dit houdt mij ook bezig, hieronder zoals ik het zie.

Inhoud (wijsheid in dit geval) kan alleen bestaan dankzij vorm (hier een Meester) en wijsheid kan alleen ontvangen worden als het ergens in een openstaand mens resoneert. Mensen zijn vaak geneigd vorm en inhoud met elkaar te verwarren, simpelweg omdat ze aan elkaar gekoppeld zijn, niet los van elkaar kunnen bestaan. Als voorbeeld, water kan alleen ervaren worden door er b.v. in te zwemmen, vuur b.v. door je te warmen aan een openhaard. Een zwembad en een openhaard zijn dus vormen waardoor water of vuur ervaren kunnen worden, net zoals een Meester een ‘vorm’ is waarlangs wijsheid tot ons kan komen. Dat mensen zoveel waarde hechten aan de persoon komt m.i. dus omdat Meesters 'oceanen' en 'vulkanen' zijn, ultieme vormen die ons de inhoud (liefde en wijsheid) krachtig laten ervaren.
bloempje
bloempje aug 29 '10
maar seven nou ga je me niet vertellen dat jou wijsheid alleen komt van de meesters..... je leert ook door ervaringen, door te zien, door te luisteren en door te ervaren, dus meemaken en daar je weg in vinden door er iets mee te doen. daar heb je toch hoop ik niet alleen maar meesters voor nodig toch? en water ervaar ik ook door zien, door voelen en horen en ruiken, net als vuur en warmte, want warmte heeft ook een geur en je kunt het zien en voelen en horen als je goed luisterd. daarnaast heeft het allemaal een trilling. alleen moeten we het allemaal leren interpeteren omdat we dat in ons lichaam niet mee krijgen die kennis, ja wel de kennis dat het heet is en wat het is.... maar we weten als ziel nog niet dat ons lichaam er anders tegenaankijkt dan de ziel waarin onze kennis zit. die meesters die wij zogenoemd"aanbidden"zijn net als ons alleen hebben hun eerder geleefd dan wij en hebben hun de kennis al doorgegeven. het wiel is al uitgevonden en wij doen er nog een schepje bovenop. dus de persoon heeft het gewoon mooi verwoord en dat is alles. een hoop mensen weten niet hoe te zoeken in die schat aan ervaringen en door de onwetendheid gaan ze de wijsheid zoeken in mensen die in hun ogen wijs waren. en ja die mensen waren wijs, maar deze mensen hebben alleen gesschiedenis geschreven terwijl miljarden anderen die onbekend zijn gebleven ook de wijsheden bezaten. alleen niet iedereen weet de wijsheden te benaderen voor gebruik en niet overal wordt het ook toegestaan.
ik hecht zelf dus ook geen waarde aan 1 persoon, hecht wel waarde aan ervaringen:) en ja wijsheid resoneert dus eigenlijk voor iedereen die er voor opnstaat bij iedereen:)

Liefs Bloempje
gast
gast aug 29 '10
Seven, waarom niet inhoud (wijsheid) en vorm (jijzelf) samen zien en ervaren in jouw zelf? Waarom moet wijsheid van een meester afkomen als iedereen die wijsheid zelf in zich heeft? Ik zeg niet dat mensen niet naar de wijsheid van een ander mogen luisteren, in tegendeel, het kan er voor zorgen dat de wijsheid in jouw zelf daardoor herkent wordt door jouw zelf.
Het kan er voor zorgen dat je je eigen filters gaat doorzien, maar meer moet het niet zijn en hoeft het ook niet te zijn.
Het gaat meer om het activeren van wat al in je is.
Net zo goed als dat de mens water (emotie) en vuur (passie) ook al in zich heeft.
gast
gast aug 29 '10
On topic:

Ik snap nou pas wat je precies bedoelt met je irritatie, Gast.
Mensen pakken de "wijsheid" die ze willen consumeren, wat maar goed uitkomt of lekker weghapt, en de rest laten ze niet toe. Als er vervolgens iets misgaat, wijzen ze naar degene die hun de wijsheid heeft geschonken. Gast, jij kijkt daar vanaf de zijlijn naar en denkt: mensen, kijk eens naar en in jezelf.. daar zit zoveel meer, je hebt niemand anders nodig om tot de kern te komen behalve jijzelf, omdat iedereen op aarde in feite deze wijsheden kan aanboren.
Ik vind dit eigenlijk best bij je passen Gast: Toen ik je plaatje voor de eerste keer zag dacht ik: woow dat is een stronteigenwijze meeuw die perfect overzicht heeft, haar eigen visjes vangt en niet bang is om in het vuilnis vol met taboes te rommelen (vuilniszakken open te trekken ed, wat er tot leidt dat je best brutale vragen stelt af en toe ;)). Daar is veel lef voor nodig, om die meeuw te zijn. Blijf anderen (de meeuwen die brood aannemen van mensen, en daarop leven ipv eigen vis in de zee en vuilniszakken wink) aanmoedigen dat ook te doen, zoals marenubium al goed zei smile.
Ik wilde ook even zeggen dat ik het mooi vind hoe dat hier uitgewerkt wordt en besproken. smile

Liefs the moon

Bedankt voor je verklaring van mij fotootje. Ik denk wel dat het klopt wat je zegt. Ook voel ik me verbonden met het verhaal van Jonathan Livingstone Seagull. Ik weet niet of je die kent? Ook mijn ondertekst komt van die film/boek.

Ik ben wel blij dat het op deze manier besproken is ja. Het had anders kunnen uitpakken wink
Seven
Seven aug 29 '10
@Gast

Ik begrijp je vraag en geef met een persoonlijke ervaring antwoord.

Toen ik 20 was zat ik op een avond in mijn studentenkamertje en van de ene op de andere seconde, totaal vanuit het niets, trok een hele krachtige liefdevolle energie door me heen en voelde ik me intens gelukkig, zag plots overal connecties en verbanden, hield van alles en iedereen. Het ontbrak me echter volledig aan een referentiekader en een paar maanden later zat ik helemaal aan de andere kant, leeg, uitgeput, angstig, depressief en volledig in de war. 11 jaar later bracht het toeval (lees ex-vriendin) mij naar India, naar een Meester in de himalayas. Via ‘hem’ kwam ik weer in contact met deze energie, ofwel mezelf, ditmaal met referentiekader (niet dat het leven opeens makkelijker geworden is, integendeel confused).

Wat ik probeer te verwoorden is dat wijsheid niet van een Meester moet afkomen, zoals je het verwoordt, maar het maakt het wel een stuk toegankelijker. Via een Meester resoneert wijsheid (liefde) heel rechtstreeks en is tegelijk enorm confronterend, wanneer je in iemands ogen kijkt en volledig gezien wordt, tot elke gedachte die je ooit had. Ik weet niet of jij dergelijke ervaringen hebt?
gast
gast aug 29 '10
Ja, die ervaring ken ik heel goed. Alleen ben ik zelf op zoek gegaan en inderdaad eerst buiten mezelf gezocht tot ik besefte dat het (alles) in mij zelf aanwezig is en iid resoneerd met wat anderen "zeggen". Voor mij is de wereld om mij heen de meester als je het al zo wilt betitelen en is het herkenning wat ik zoek. Inmiddels is het zo dat alles herkenning geeft, ook de dingen die we liever niet zien in onszelf. Maar niets kan er zijn zonder dat het in onszelf aanwezig is.....Als het niet in ons is zien/ervaren we het niet. Niet de donkere en niet de lichte kant ervan.....

Dat je de depressie hebt gekregen na zo'n ervaring is niet vreemd. We zijn nu eenmaal bi-polair en het ene is er niet zonder het andere.
admin
admin aug 29 '10
Origineel bericht van: Karin
Sorry karin, maar dat is toch iets wat mensen en goddelijke wezens onderscheid van elkaar?

Ow hebben Goddelijke wezens geen hersens dan?

Nee, hersenen is iets van de aarde. Waar hebben goddelijke wezens hersens voor nodig als ze slechts met energie en liefde werken? Dat is alleen maar een beperking. Als jij bv spiritueel werk doet Karin, gebruik je dan hersens? Ik hoop het niet want je ziel kan niet loskomen van je lichaam als je "logisch" blijft nadenken. Als jij het anders ziet, hoor ik het graag. Vind ik best interessant laugh

Ja daar ga ik weer met mijn anders denken smile
Ik bedoel hersens niet letterlijk, kan ook niet want Goddelijke wezens zijn niet van vlees en bloed.
Ik bedoel hersens in de context van denken en nadenken.
Als ik spiritueel werk doe gebruik ik wel degelijk mijn hersens, in zoverre dat ik mij bewust afscherm, bid om bescherming, en niet zomaar van alles ga roepen, ik denk wel degelijk na over wat ik voor mijn gevoel wel en niet kan zeggen.
Als ik met kristallen en kruiden werk moet ik ook nadenken, het een kan niet zonder het ander.

Maarrr...als ik eenmaal contact heb met boven dan schakelt het denken zich uit en kan ik alleen maar *ervaren* en *voelen*.
Dan werk ik met mijn intuïtie smile
Seven
Seven aug 29 '10
@Gast

Manisch ben ik nog nooit geweest winkmaar ik herken wel het een en ander in je antwoord. Alles rond ons is een spiegel en we kunnen kiezen of we erin kijken, een groot cliché, en die zijn vaak waar.

On-topic: Een auto is primair een vervoersmiddel, maar hele volksstammen maken er daarnaast een statussymbool van. Wellicht is het gewoon ‘logisch’ dat mensen zich makkelijk identificeren met een Meester, die soms op een voetstuk zetten en zo diens wijsheid uit het oog dreigen te verliezen?
gast
gast aug 29 '10
Ja als je de auto als iets anders dan vervoermiddel gaat beschouwen ben je bezig jezelf te verlogenen.....

Maak geen religie/godsdienst van de universele wijsheid want dan streef je het doel voorbij.
gast
gast aug 29 '10
Seven, waarom zou het gevoel wat jij had niet manisch kunnen zijn? Of iig dat wat ze onder manisch willen vatten.
Bedenk dat degene die "manisch" bedacht heeft alleen maar naar iemand anders gedrag heeft gekeken en het vergeleken met wat de norm is voor "normaal". Iemand die zelf manisch is zal het heel anders omschrijven en meer in jouw richting komen.
Seven
Seven aug 29 '10
Termen als depressie en manie zijn in mijn beleving etiketten die de psychologie bedacht heeft, niets mis mee zolang ze functioneel en als communicatiemiddel gebruikt worden en niet iemand labelen en daarmee de nadruk leggen op wat ‘niet goed’ functioneert.

Manisch associeer ik met ontremd, in de zin dat iemands stemming, gevoelens en gedachten met die persoon op de loop gaan en hij of zij in dat opzicht het contact verliest met de mensen om zich heen, daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee, wel met het verliezen van het contact met mezelf, dat zich uit in een depressief en verlammend gevoel. Ik beschouw mezelf als ‘normaal’, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die mij als ‘abnormaal’ grinervaren wanneer ik bepaalde ervaringen zou delen, dat ben ik selectief in. Maar vanwaar je vraag?
Seven
Seven aug 29 '10
Origineel bericht van: bloempje
maar seven nou ga je me niet vertellen dat jou wijsheid alleen komt van de meesters..... je leert ook door ervaringen, door te zien, door te luisteren en door te ervaren, dus meemaken en daar je weg in vinden door er iets mee te doen. daar heb je toch hoop ik niet alleen maar meesters voor nodig toch? en water ervaar ik ook door zien, door voelen en horen en ruiken, net als vuur en warmte, want warmte heeft ook een geur en je kunt het zien en voelen en horen als je goed luisterd. daarnaast heeft het allemaal een trilling. alleen moeten we het allemaal leren interpeteren omdat we dat in ons lichaam niet mee krijgen die kennis, ja wel de kennis dat het heet is en wat het is.... maar we weten als ziel nog niet dat ons lichaam er anders tegenaankijkt dan de ziel waarin onze kennis zit. die meesters die wij zogenoemd"aanbidden"zijn net als ons alleen hebben hun eerder geleefd dan wij en hebben hun de kennis al doorgegeven. het wiel is al uitgevonden en wij doen er nog een schepje bovenop. dus de persoon heeft het gewoon mooi verwoord en dat is alles. een hoop mensen weten niet hoe te zoeken in die schat aan ervaringen en door de onwetendheid gaan ze de wijsheid zoeken in mensen die in hun ogen wijs waren. en ja die mensen waren wijs, maar deze mensen hebben alleen gesschiedenis geschreven terwijl miljarden anderen die onbekend zijn gebleven ook de wijsheden bezaten. alleen niet iedereen weet de wijsheden te benaderen voor gebruik en niet overal wordt het ook toegestaan.
ik hecht zelf dus ook geen waarde aan 1 persoon, hecht wel waarde aan ervaringen:) en ja wijsheid resoneert dus eigenlijk voor iedereen die er voor opnstaat bij iedereen:)

Liefs Bloempje

Oeps helemaal over je post heen gelezen Bloempje, kan me helemaal vinden in de strekking van je woorden.

groetjes Seven (Sjoerd)
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske