Loading...
nl

Is tijd energie?

admin
admin aug 13 '10
Wetenschappelijk is aangetoond dat alles van materie uit een concentratie van energie bestaat. Tijd is alleen een ander verhaal, de wetenschap kan tijd namelijk nog niet goed verklaren en eigenlijk komt alles aan op theorieën.

Einstein en nog wat andere wijze geleerden hebben al wel gezegd dat tijd kan buigen als rimpels in het water. Wel met grote kans dat dit iets als bv aarde uit elkaar zou kunnen trekken. Er zijn ook theorieën over dat zwaartekracht verschilt aan de hand van zwaartekracht. De aarde zou dus eerder of later in tijd kunnen staan dan andere planeten.

Nou durf ik te zeggen dat tijd energie is. Alles is energie in beweging, dit laat net als geur ook tijd achter (of een besef van verandering). Dat is het verleden. Volgens mij is het mogelijk dat aarde steeds verandert van de snelheid van tijd omdat de energie op aarde anders word.


Nou ben ik benieuwd wat jullie vinden, en daarom de vraag:
Is tijd energie?
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 13 '10
Interessante vraag. Ik wil daar even aan toevoegen, dat er wel een aantal experimenten zijn gedaan, waarmee kan worden aangetoond dat tijd relatief is aan de snelheid die iemand heeft:

Als een klok aan de muur hangt en dus stil hangt, zal deze sneller lopen dan een klok die beweegt. .... Radioactieve isotopen hebben radioactief verval (straling) en vervallen tot een andere eind stof. Als we zo´n isotoop versnellen dan duurt het langer tot die eindstof bereikt is. Hoe groter de snelheid hoe langer het duurt tot het verval is afgelopen.

Er is een vergelijkbaar effect, namelijk dat van een stilstaande waarnemer bewegende voorwerpen korter lijken in de richting waarin ze bewegen.

bron:
http://www.megawetenschap.nl/www.megawetenschap.nl/newton_einstein04.html

Dan jouw vraag of tijd energie is. Ik zou daarbij moeten terugvallen het feit dat energie in staat is te transformeren van vorm, zonder dat hierbij energie verloren gaat. Het moet daardoor dus mogelijk zijn om tijd, te kunnen omzetten in iets anders, waarbij er geen energie verloren gaat. Hoe zou dit kunnen? Kan je de tijd vertragen of versnellen? Volgens het stukje hierboven wel. Doordat je met een bepaalde snelheid reist, ontstaat er "weerstand" in de tijd. Ik noem het even simpel frictie energie. Deze energie is in staat om de tijd te vertragen, waarmee er dus een overdracht van energie plaats vind naar tijd. Zou je daarentegen afremmen, versnelt de tijd weer en wordt de tijd energie weer omgezet in versnelling.

Mijn conclusie is dan ook dat tijd wel energie moet zijn, omdat het anders niet in staat zou zijn enige vorm van energie-overdracht te kunnen doen.
New Moon
New Moon aug 13 '10
Voor mij is tijd energie waar je leuke dingen mee kan uithalen, al vind ik tijd wel een heel ongrijpbaar begrip.

Tijd zijn een soort energiewaves, omdat ik dat snel oppik kan ik mensen dat sommige dagen anders aanvoelen en de tijd sneller gaat of juist langzamer. We zitten nu volgens mij is een snellere tijd dan ong een jaar geleden. Het is voor mij mogelijk heel veel dingen te doen op 1 dag (soms meer dan goed voor me is), dan op de klok te kijken en beseffen dat het nog maar zo laat is. Vroeger had ik wat meer moeite met de energie van de tijd. Alsof het niet gezond voor me was.

Vanuit het principe wat nims hierboven beschrijft kan ik tijd versnellen en vertragen. Ik weet niet concreet hoe ik dat kan uitleggen, maar als ik haast heb (en dus snel heb gereisd met 3d lichaam) word ik juist heel rustig (meditatie) en creeer ik voor mezelf meer tijd (blijf ik in het moment) en haal ik toch net dat vliegtuig. Dit werkt eigenlijk met alles, ik kwam vroeger vaak te laat en nu nauwelijks meer. Ik kan ook de tijd versnellen door niet heel lang stil te staan in gedachte, maar juist weg te vliegen naar andere werelden ed, of een plek waar ik heen wil. Niet vanuit woede van ik wil hier weg maar meer van goh wauw. Dit gaat soms ook gepaard met uitstel gedrag, waardoor de wereld om me heen sneller gaat, er ontzettend veel gebeurt, en ik het niet meer kan bijbenen. Heb het in de 18 uur durende treinreis toegepast die daardoor weer veel draaglijker werd. Er kwamen interessante gesprekken uit de "lucht" (energie) en er werd muziek gespeeld om mn pijn van het zitten wat te verzachten (energie), pijn vertraagt de tijd en lichtheid en comfort versnelt het (denk bijvoorbeeld aan slapen en niet kunnen slapen, het verschil in energie en tijd, wat in feite hetzelfde is laugh)

Liefs the moon
admin
admin aug 13 '10
@themoon, wat je zegt kan ik begrijpen. Maar dat is bij mij afhankelijk van een kater/uitslapen/eten enzo. Betekent het goed in je vel zitten dat je dan meer controle hebt over hoe je mee gaat in de rimpels van tijd.? smile

@NiMS, heel erg mooie reactie! Wat je omschrijft is denk ik de best gangbare menselijke verklaring voor wat tijd zou zijn. Voor mijn gevoel is alles wat in beweging is of kan bewegen energie, kortom eigenlijk alles. Alles gaat terug naar wat een water druppel in de ruimte lijkt, zo ook tijd en tijd toont ook dezelfde effecten, zoals dat tijd kan golven.
New Moon
New Moon aug 13 '10
Hm, nee het is niet afhankelijk van mijn gemoedstoestand, ik kies ervoor. (geen eten, vermoeidheid en stress ed zijn juist de aanleiding om met tijd te gaan spelen) Ik vind de tijd zoals de mensheid heeft uitgevonden eigenlijk meer een illusie, al hangt er wel iets in de lucht dat veroudert en vernieuwt, heelt en oplost. Dit is wat tijd voor mij is en ik gebruik het voor me zelf en oefen er invloed op uit. Voel me daarin best onbegrepen door andere mensen, maargoed.
gast
gast aug 13 '10
Tijd is een illusie die mensen gemaakt hebben om de wereld die ze niet begrepen te ordenen. Tijd is daardoor voor mij geen energie. Dat het soms sneller lijkt te gaan en op andere momenten langzamer heeft m.i. alles met de individuele beleving te maken. Op sommige momenten is het een collectieve beleving, bijvoorbeeld als je een vliegreis maakt waarbij je over tijdsgrenzen heen gaat.

TheMoon;We zitten nu volgens mij is een snellere tijd dan ong een jaar geleden. Het is voor mij mogelijk heel veel dingen te doen op 1 dag (soms meer dan goed voor me is), dan op de klok te kijken en beseffen dat het nog maar zo laat is.

Klinkt dit niet een beetje krom in je oren? Bij mij wel want hoe kun je nu meer doen in een tijd die sneller gaat dan daarvoor maar ondertussen voor jou gevoel langzamer gaat?

Ik denk dat doordat we tegenwoordig met zoveel meer dingen tegelijk bezig zijn dat het lijkt alsof de tijd ook sneller gaat. Maar feitelijk is het de opeenvolging van dingen die we doen die sneller gaan....En het meer willen doen waardoor we soms tijd te kort komen.....
Ik denk dat tijd een constante is. De aarde draaid niet sneller om de zon, het is niet korter of langer dag of nacht. Het is alleen onze tijdsbeleving die anders is geworden.

Zouden jullie nog zonder "tijd" kunnen leven?
Er zijn zoveel dingen afhankelijk geworden van "tijd" dat dit bijna onmogelijk is geworden. Maar daarmee is het nog geen energie maar meer een middel om iets anders mee aan te duiden waar geen menselijke invloed op is. En door het te koppelen aan iets als tijd is er door de mens wel invloed op uit te oefenen.
admin
admin aug 13 '10
Origineel bericht van: Core
Wetenschappelijk is aangetoond dat alles van materie uit een concentratie van energie bestaat. Tijd is alleen een ander verhaal, de wetenschap kan tijd namelijk nog niet goed verklaren en eigenlijk komt alles aan op theorieën.

Einstein en nog wat andere wijze geleerden hebben al wel gezegd dat tijd kan buigen als rimpels in het water. Wel met grote kans dat dit iets als bv aarde uit elkaar zou kunnen trekken. Er zijn ook theorieën over dat zwaartekracht verschilt aan de hand van zwaartekracht. De aarde zou dus eerder of later in tijd kunnen staan dan andere planeten.

Nou durf ik te zeggen dat tijd energie is. Alles is energie in beweging, dit laat net als geur ook tijd achter (of een besef van verandering). Dat is het verleden. Volgens mij is het mogelijk dat aarde steeds verandert van de snelheid van tijd omdat de energie op aarde anders word.


Nou ben ik benieuwd wat jullie vinden, en daarom de vraag:
Is tijd energie?


even filosoferen.. in mezelf,
Kan ik tijd als energie zien, of ervaren? Tijdsindeling is iets dat de mens heeft gemaakt.
De mens zag de opwaarse en neerwaarse energie ,doordat de zon verschijnt en het licht was, en dan weer verdwijnt en de maan kwam en het was donker, en dat gegeven kwam steeds terug.
Dat wilde hij gaan "bepalen" "omkaderen " en "indelen".. een soort regelmaat zag men ook, en men noemde het dag en nacht. Om aan te duiden welke dag het was gaf men het verschillende namen. enz, enz..
Binnen in die dag bleken er momenten van opkomende zon, volle zon, dalende zon.. en dan de avondval.. nacht en weer de opkomende zon.
zo ontstond het idee om het "ochten" , "middag" , "na-middag" , "avond", "nacht".. enz..
deze tijds indeling opende deuren want men kon zich uitdrukken naar de ander toe. Dus al deze ontwikkelingen zijn energie.
Men ging uren, minuten, seconde.. enz, maanden, seizoenen, jaren.. indelen, en het tijdschema is nog in uitbreiding, denk ik.
Daarom , om die redenen , zeg ik heel zeker dat Tijd ( de algemene noemer) energie is.
New Moon
New Moon aug 13 '10
Origineel bericht van: gast
Tijd is een illusie die mensen gemaakt hebben om de wereld die ze niet begrepen te ordenen. Tijd is daardoor voor mij geen energie. Dat het soms sneller lijkt te gaan en op andere momenten langzamer heeft m.i. alles met de individuele beleving te maken. Op sommige momenten is het een collectieve beleving, bijvoorbeeld als je een vliegreis maakt waarbij je over tijdsgrenzen heen gaat.

TheMoon;We zitten nu volgens mij is een snellere tijd dan ong een jaar geleden. Het is voor mij mogelijk heel veel dingen te doen op 1 dag (soms meer dan goed voor me is), dan op de klok te kijken en beseffen dat het nog maar zo laat is.

Klinkt dit niet een beetje krom in je oren? Bij mij wel want hoe kun je nu meer doen in een tijd die sneller gaat dan daarvoor maar ondertussen voor jou gevoel langzamer gaat?

Ik denk dat doordat we tegenwoordig met zoveel meer dingen tegelijk bezig zijn dat het lijkt alsof de tijd ook sneller gaat. Maar feitelijk is het de opeenvolging van dingen die we doen die sneller gaan....En het meer willen doen waardoor we soms tijd te kort komen.....
Ik denk dat tijd een constante is. De aarde draaid niet sneller om de zon, het is niet korter of langer dag of nacht. Het is alleen onze tijdsbeleving die anders is geworden.

Zouden jullie nog zonder "tijd" kunnen leven?
Er zijn zoveel dingen afhankelijk geworden van "tijd" dat dit bijna onmogelijk is geworden. Maar daarmee is het nog geen energie maar meer een middel om iets anders mee aan te duiden waar geen menselijke invloed op is. En door het te koppelen aan iets als tijd is er door de mens wel invloed op uit te oefenen.


Ik bedoel dus eigenlijk hetzelfde als jij, gast, alleen heb je me anders geinterpreteerd omdat ik nogal warrig was in de manier van opschrijven en geen duidelijk onderscheid heb gemaakt tussen tijd-illusie (minuten uren dagen) en tijd-energie (voor mij een gevoel waar ik iets mee kan doen of wat invloed op me heeft)oftewel: dat er verschil is tussen tijd/energie en de tijd die illusie is (een dag duurt 24 uur, wat eigenlijk onzin is want je kan je dag zo lang of kort maken als je zelf wil) Omdat "tijd" een illusie is kan ik daarop invloed uitoefenen, maar op de oorspronkelijke bron/energie (van bijv planeten) kan ik geen invloed op uitoefenen, ik kan er slechts op reageren: (vraag en antwoord), tijdsreizen (Eigenlijk een reis tussen verschillende energieën van vroeger en de toekomst, kan voor mij, maar ook verplaatsing in de tegenwoordige tijd/energie door bv meditatie en ergens anders zijn op deze wereld)

smile

Liefs the moon
ps: ik ga nu effe een dutje doen,volgens mij kunnen andere mensen dit principe op dit moment beter uitleggen hihi
admin
admin aug 13 '10
Ps,
de redenen waarom ik vind dat tijd energie is, zijn uitgebreidener hoor.
Ook, baby... kind.. opgroeiende volwassene... volwassene.. ouderling.. enz, het zijn woorden om iets te omkaderen van wat mensen als een tijdsgebeuren aanzien.
Allemaal energie.
gast
gast aug 13 '10
Maar waarom zou dit energie zijn? Daar waar het over gaat is in mijn ogen wel energie maar "tijd" ansich niet. (haha, het woord tijd weer wel maar dat heeft dan weer met numerologie te maken)
admin
admin aug 13 '10
@Tinne en Gast, jullie nemen wel ineens een andere wending met hoe je tijd kan zien. Maar wel mooi, volgens mij als je de energie en zijnde trillingen kan voelen en/of begrijpen dan ga je tijd ook zo zien.

Mijn gedachtes bij jullie tekst:
Het verleden is het geen wat je waarneemt en in je hersens op slaat of omzet in energie wijsheid/kennis voor je ziel. Toekomst is komende vorming van het alles. Waar bevind een mens zich dan? Het heden... Maar wat is dan tijd in deze vorming? Nou dat kan ik dan niet plaatsen, dus het is er dan niet.

Kan tijd dan niet beter omschreven worden als de toestand waarin het alles zich steeds op het moment in bevind? Met die omschrijving, is tijd geen energie maar een term gegeven aan een menselijke beleving.
admin
admin aug 13 '10
Op zich, in de pure vorm , bestaat tijd niet! Dat klopt, en ben het eens dat het in feite een gebeuren is, dat de mens heeft bepaald. Toch vind ik het energie. (ook gek misschien, maar toch .. laugh)
alhoewel, ik kan tegenwoordig op verschillend plaatsen tegelijk zijn.
Ik kan (en ook anderen kunnen dat) in m'n zetel liggen, in mijn huis.. met de laptop op m'n schoot..
en tergelijkertijd kan ik een ervaring hebben in een andere dimensie. Ik ben dan op twee plaatsen aanwezig. Ok, op de ene plek met m'n geest en ziel, en op de andere plek met m'n lichaam en ego.
Tijd én ruimte wordt hier overbrugt. En ook dat is Energie.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 13 '10
Origineel bericht van: gast
Tijd is een illusie die mensen gemaakt hebben om de wereld die ze niet begrepen te ordenen. Tijd is daardoor voor mij geen energie.

Maar wat is het dan wel?

Hoe kan een ilusie jou zo in zijn macht hebben, want ben jij niet gebonden aan de grenzen van de tijd, of kan jij jouw verleden veranderen? In mijn ogen niet echt een ilusie, want de gevolgen van tijd, zijn wel degelijk voelbaar.
gast
gast aug 13 '10
Niet van tijd opzich maar dat wat we onder de noemer "tijd" ondergebracht hebben misschien wel.
Nee, ik kan wat gebeurd is niet veranderen maar daarom hoeft het nog niet de rest van mijn leven te bepalen. Want het is de illusie die we zelf geschapen hebben die wel invloed blijft uitoefenen. Als je dat bewust wordt heeft die zogenaamde tijd geen invloed/macht meer.
admin
admin aug 13 '10
Tijd heeft al-tijd (!) invloed op ons.
Ook de tijdsindeling. Stel dat ik gisteren niet gaan werken was,
dan had m'n baas vandaag gevraagd waar ik was. Dan had ik kunnen zeggen, ik ben er NU, gisteren is illusie!
Mooi.. doch in die wereld leven we (nog) niet. Tijd is in deze wereld, in het gegeven waarin het zich bevind, energie.
gast
gast aug 13 '10
En daar heb je nu precies het punt dat er "tijd" is; zodat er invloed op uitgeoefend kan worden! In deze maatschappij is tijd geld en daarom belangrijk voor jouw baas (en jouw zelf) maar dat maakt het nog niet minder illusie.
New Moon
New Moon aug 13 '10
Mooi gezegd tinne smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki