Loading...
nl

Altruïsme

admin
admin aug 14 '10
Nouhou..dan heb ik ook nog een flinke stronk die eruit moet worden geschept..(doe je net of het die ruit van gisteren is LOL!)
Takhihiii
Takhihiii aug 15 '10
Er zijn volgens mij twee manieren van geven; jezelf geven en doorgeven.

Reiki is nou een typische vorm van doorgeven. Als je een zuiver Reiki kanaal bent, dan kan je eindeloze energie doorgeven die jou zelf niets kost. De ontvanger beseft dat misschien niet en meent dat de energie van de doorgever komt. Misschien kan de ontvanger moeilijk accepteren dat die hoeveelheid energie totaal geen moeite kost van de doorgever. In dat geval is het de ontvanger, die een probleem heeft met ontvangen.

In het geval dat de gever zichzelf geeft, heeft die persoon een les te leren, die meestal alleen door ervaren is te leren. Deze les kan niet doorleefd worden wanneer je de zichzelfgever vertelt dat het verkeerd is wat hij doet. Aangezien het zichzelf geven vergeleken met het doorgeven uiterst beperkt is, zou ik de les van deze zichzelfgever ondersteunen door zoveel mogelijk te nemen, zodat de grens van zijn geven snel bereikt wordt. Als er niets meer uit zichzelf te geven is, dan is er de ruimte om door te geven.
Lena
Lena aug 15 '10
Origineel bericht van: themoon
Hoe kan je volgens jullie met Alrtuïsme omgaan als een persoon je heel veel geeft (in allerlei vormen) zonder daarbij aan zichzelf te denken? (dus vanuit het perspectief van de "nemer" ipv de "gever")

Het kost mij in dat geval nogal veel energie (misschien omdat ik bezig ben met weigeren wat ik krijg, maar misschien ook omdat ik voel dat de gever zichzelf passeert/niet aanzichzelf denkt...) Wat zijn jullie meningen en ervaringen hiermee/hierover?, kan iemand mij vertellen hoe dat op energie/karma niveau in elkaar zit?

Liefs the Moon

hier ben ik ook benieuwd naar...want voor jezelf als persoon voelt dit heel normaal aan denk ik....
gast
gast aug 15 '10
Origineel bericht van: Takhihiii

Reiki is nou een typische vorm van doorgeven. Als je een zuiver Reiki kanaal bent, dan kan je eindeloze energie doorgeven die jou zelf niets kost. De ontvanger beseft dat misschien niet en meent dat de energie van de doorgever komt. Misschien kan de ontvanger moeilijk accepteren dat die hoeveelheid energie totaal geen moeite kost van de doorgever. In dat geval is het de ontvanger, die een probleem heeft met ontvangen.

In het geval dat de gever zichzelf geeft, heeft die persoon een les te leren, die meestal alleen door ervaren is te leren. Deze les kan niet doorleefd worden wanneer je de zichzelfgever vertelt dat het verkeerd is wat hij doet. Aangezien het zichzelf geven vergeleken met het doorgeven uiterst beperkt is, zou ik de les van deze zichzelfgever ondersteunen door zoveel mogelijk te nemen, zodat de grens van zijn geven snel bereikt wordt. Als er niets meer uit zichzelf te geven is, dan is er de ruimte om door te geven.

Ik denk dat je hier wel een treffend punt hebt Takhihiii. Het kan in die zin ook voorkomen dat de (onbewuste)zelfgever anderen ervan beschuldigd dat ze leeggezogen worden terwijl ze het in wezen zelf doen.
Ik denk ook niet dat het perse onder de noemer van reiki hoeft te komen als je energie doorgeeft aan je omgeving. Misschien is dat doorgeven niet eens nodig want die energie is universeel en alom aanwezig.
bloempje
bloempje aug 15 '10
het kost mij tegenwoordig ook geen energie meer doordat ik me nu weer goed aard(dat tot een paar maanden terug voor jaren niet meer gedaan) en ik houd een constante verbinding met de cosmos om de energie terug te krijgen. overigens heb ik geen reiki geleerd maar doe het met mijn hele lijf. een knuffel een arm om iemand heen een simpele hand, alles is voldoende om de ander zijn behoefte te zien, voelen en het geven van de nodige positieve energie ook het denken aan de persoon zelf.
zo ligt de hond van mijn schoonouders op sterven, we zijn er speciaal met mijn schoonmoeder die mee was met ons op vakantie voor terug naar huis gegaan. ik heb zowel mijn schoonmoeder als de hond de positieve energie gegeven om deze moeilijke tijd te doorstaan en voor beiden de engelen en de kosmos gevraagd hun te helpen met hun keuzes en hun te laten doen wat ze moeten doen. zo wou mijn schoonmoeder eerst de hond gaan laten inslapen, maar bij thuiskomst kwam de hond direct op mij af(ze kon amper lopen en had al 3 dagen niet gelopen na een hersenbloeding) ik heb haar geaaid en de energie gegeven om te doen wat ze moest doen en sinds die dag knnapt ze weer op ook al is het met medicatie. ze was eerder bijna dood en had nog 1 of 2 dagen volgens de dierenarts. nou ze leeft nu 1 week later nog en gaat steeds beter. maar het heeft mij geen energie gekost, ik heb het er eerder van gekregen. maar zo zijn er die vakantie meerdere dingen geweest met mijn schoonmoeder waar ik haar in heb moeten ondersteunen. ik heb haar weer energie gegeven en hoop daarmee dat ze weer verder kan met haar leven zoals zij dat wil.
maar voor mij is het dus de normaalste zaak van de wereld om te geven en ik verwacht er niks voor terug. later krijg je het via een andere weg namelijk toch wel weer terug. ook al is dat niet via de persoon die jij geholpen hebt, maar het komt weer terug.
dus ik geef ook als ik er minder plezier in heb en ook aan mijn vijand indien nodig.

Liefs Bloempje
admin
admin aug 15 '10
Quote:

Dat is jouw mening smile
Ik ben gaan inzien dat ik veel teveel weggaf toen het herhaaldelijk tegen mij werd gezegd, ik ben deze mensen erg dankbaar dat ze het mij hebben verteld ipv mijn probleem uit te buiten.
admin
admin aug 15 '10

In het geval dat de gever zichzelf geeft, heeft die persoon een les te leren, die meestal alleen door ervaren is te leren. Deze les kan niet doorleefd worden wanneer je de zichzelfgever vertelt dat het verkeerd is wat hij doet. Aangezien het zichzelf geven vergeleken met het doorgeven uiterst beperkt is,zou ik de les van deze zichzelfgever ondersteunen door zoveel mogelijk te nemen, zodat de grens van zijn geven snel bereikt wordt. Als er niets meer uit zichzelf te geven is, dan is er de ruimte om door te geven.

Hoe ga je dat doen Takhihiii?
Ik heb iemand gekend die volgens eenzelfde soort gedachte mensen die hij beleidde, behandelde. Die persoon zag bij een ander een bepaalde pijn innerlijk, hij trapte erop.. op de wilds mogelijke momenten, onaangekondigt, onheroepelijk!!
Die iemand zag een armoede in denken , hij buitte het uit..! Die iemand zag een groot verdriet, hij kwetste je nog meer en steeds meer en meer..zodat je het uitschreeuwde van verdriet!
Niet eens vanuit de ritme die de persoon had om persoonlijke trauma's te verwerken.( Want elk mens heeft zijn ritme en ook zijn tempo en dat wordt dan geforceert.)
Hij zag je wankelen, en onzeker zijn over iets? Hij gaf je een ferme duw zodat je in de doornstruiken viel (symbolisch) en liet je liggen, zich genoegdoenend aan andere dingen.
Hij zag dat je angst had om door anderen veroordeelt te worden, hij kreeg het voor elkaar om een groep tegen je te hebben.
Wel ik verzeker je.. het is de harde leerschool én weg, en eerlijk gezegd " alles wat je inderdaad doet, is kiezen voor jezelf. je bedankt die persoon, je leert het te begrijpen, en laat los! je eigen weg op! De enige juiste weg is je eigen weg.. niet de weg van een ander.
En als je bepaald om te ondersteunen door zoveel mogelijk te nemen, om iemand te helpen, dan is dat heel erg geforceert. Ik vind het geen methode.. maar heb dit wel ondergaan.
Ik weet niet, zijn er mensen die aan me zien dat ik veranderd ben door die wijze van handelen door die persoon? smile
gast
gast aug 15 '10
Is het belangrijk dat een ander dat kan zien? Of is het belangrijk dat jij dat bij je zelf kunt zien?
admin
admin aug 15 '10
Het was meer een retorische vraag, waarvan ikzelf het antwoord voor mezelf al ken, hoor!
gast
gast aug 15 '10
Waarom begin je dan met "ik weet niet"...dus je weet wel....
admin
admin aug 15 '10
smile"ik weet nie..," is een uitdrukking. Bij ons Belgie wordt het wel gezegd, heel spontaan!
zoals bijvoorbeeld iemand zou zeggen " moet ik er een tekeningske bij maken..."

Die persoon die dat vraagt, vraagt niet echt of er een tekening moet gemaakt worden.. het heeft een bepaalde betekenis..

Jullie in nederland zeggen misschien "nou ja .."
Takhihiii
Takhihiii aug 16 '10
Tinne, zoals ik het begrijp, is het resultaat van zijn 'nemen' dat je veranderd bent, namelijk dat je je eigen weg bent gaan volgen.

Laat ik even voorop stellen dat ik geen behandelaar of begeleider ben, daar vind ik mezelf helemaal niet geschikt voor. Maar ik heb wel soortgelijke mensen meegemaakt. Iemand die dit soort tactieken toepast, is niet per definitie een slecht mens. Een goede leraar spiegelt namelijk wat de ander geeft, en als je veel geeft zal hij veel nemen, want in een spiegel wordt alles omgekeerd.

Ik heb daar persoonlijk nooit last van gehad, omdat ik niet zo'n gever ben. Mijn spiegeltje is dat ik dan ook niets krijg van zo'n leraar. Zo kan dezelfde leraar voor de ene persoon heel bedreigend overkomen, terwijl hij voor de ander nietszeggend is. Maar in feite neemt hij niets en geeft hij niets, het komt allemaal uit jezelf voort en hij reflecteert. Als je dat begrepen hebt, kan je in je eigen kracht gaan staan. Het begrip daarvan kan verstandelijk zijn en/of op gevoelsniveau.

Als leraar kan je alleen maar functioneren door middel van doorgeven en reflecteren, anders ben je heel snel opgebrand. Wat ik een beetje mis in jouw verhaal is het doorgeven. Misschien heeft hij het ene aspect van leraarschap goed doorgrond en het andere niet. Misschien zat jij zelf teveel in het spiegeltje te kijken om het doorgeven te kunnen ontvangen. De les is pas echt over als je zowel de spiegel als het doorgeven kunt ervaren.

Je kan zonder eigenbelang doorgeven, maar als de ontvanger niet zonder ideeën over eigenbelang kan ontvangen, dan zal het nooit zuiver overkomen. Dan zal de doorgever een eigenbelang toegedicht krijgen, die voortkomt uit de spiegel van de ontvanger. Als je iets van schuld, schaamte of belangen ervaart, kijk dan alsjeblieft eerst naar jezelf, dat scheelt een omweg.
Lena
Lena aug 16 '10
[quote=bloempje
maar voor mij is het dus de normaalste zaak van de wereld om te geven en ik verwacht er niks voor terug. later krijg je het via een andere weg namelijk toch wel weer terug. ook al is dat niet via de persoon die jij geholpen hebt, maar het komt weer terug.
dus ik geef ook als ik er minder plezier in heb en ook aan mijn vijand indien nodig.

Liefs Bloempje [/quote]

duidelijk en zo ervaar ik het ook en ik hou me er ook niet zo bezig of dat ik erover nadenk, wel mooi als jezelf kan ervaren dat het anderen goed doet en daardoor ga ik voor de zuiverheid ik het handelen niet eenvoudig want wat is eigenbelang ?
dus zeker dat laatste is nog een brug te ver voor mij denk ik wink
admin
admin aug 16 '10
Tinne, zoals ik het begrijp, is het resultaat van zijn 'nemen' dat je veranderd bent, namelijk dat je je eigen weg bent gaan volgen.

Door iets met die pijn en de kwetsuur die ik erbij voel, te doen.. ben ik m'n eigen weg gaan volgen.
Maar tuurlijk is dat ook door het steeds terug nemen, van wat ik weer gaf.
Ik kon in eerste instantie niet zo maar weg van die "nemer", ik ging hem smeken te stoppen, ik deed vanalles in het begin om een halt toe te roepen, om hèm te veranderen.
En dan.. keerde het om.. zag ik m'n trauma, die ik steeds verstopte en beschermde.

Quote:

Laat ik even voorop stellen dat ik geen behandelaar of begeleider ben, daar vind ik mezelf helemaal niet geschikt voor. Maar ik heb wel soortgelijke mensen meegemaakt. Iemand die dit soort tactieken toepast, is niet per definitie een slecht mens. Een goede leraar spiegelt namelijk wat de ander geeft, en als je veel geeft zal hij veel nemen, want in een spiegel wordt alles omgekeerd.

Het zou een goeie methode 'kunnen' zijn, als er opvang zou zijn.. als de twee partijen steeds in ontwikkeling samen konden staan, en feedback zou kunnen zijn. Toen in die tijd, was dat niet het geval en stond ik er helemaal alleen voor.
En nee, die persoon met die tactieken is niet slecht, in zijn "denken" hoort hij dit zo te doen, vanuit een bepaalde veronderstelling die hij maakte over mij.
Wat wel heel belangrijk was in die tijd, was dat ik bewust werd van het geven van alles wat ik had. Hij spiegelde echter nooit m'n slechte kanten, die kwamen in gelijke vorm terug. Dus .. het was altijd vrij donker wat ik kreeg.
En daar wist ik niet mee om te gaan, zeker niet wat m'n eigen donkerte wat ik weer op m'n bord kreeg, dus ook dat was een grote les voor me.

Quote:

Ik heb daar persoonlijk nooit last van gehad, omdat ik niet zo'n gever ben. Mijn spiegeltje is dat ik dan ook niets krijg van zo'n leraar. Zo kan dezelfde leraar voor de ene persoon heel bedreigend overkomen, terwijl hij voor de ander nietszeggend is.

ja dat klopt! En wat heel moeilijk was, is dat ik ook terglijkertijd, alle anderen leerde kennen die hij ook benaderde, of wilde benaderen, met z'n tactiek. Ik wilde iedereen verwittigen.
laugh
En dat is ook een grote les geweest voor me.. 'ik zie enorm veel, heb een heel groot overkoepelend zicht, gedetailleert, en ook de lijnen naar elkaar. Dus kom ik veel te weten, en door die soorten 'lessen' met die persoon, laat ik dat zicht nu bij me.. mensen mogen zelf ontdekken, van mij.

Quote:

Maar in feite neemt hij niets en geeft hij niets, het komt allemaal uit jezelf voort en hij reflecteert. Als je dat begrepen hebt, kan je in je eigen kracht gaan staan. Het begrip daarvan kan verstandelijk zijn en/of op gevoelsniveau.

ja das waar, hij neemt niets en geeft niets.. en toen ik dat bewust werd, en ook echt bewust werd , werd ik me bewust van wie ik ben! En dat bewustzijn groeit nog..

Quote:

Als leraar kan je alleen maar functioneren door middel van doorgeven en reflecteren, anders ben je heel snel opgebrand. Wat ik een beetje mis in jouw verhaal is het doorgeven. Misschien heeft hij het ene aspect van leraarschap goed doorgrond en het andere niet. Misschien zat jij zelf teveel in het spiegeltje te kijken om het doorgeven te kunnen ontvangen. De les is pas echt over als je zowel de spiegel als het doorgeven kunt ervaren.

Je kan zonder eigenbelang doorgeven, maar als de ontvanger niet zonder ideeën over eigenbelang kan ontvangen, dan zal het nooit zuiver overkomen. Dan zal de doorgever een eigenbelang toegedicht krijgen, die voortkomt uit de spiegel van de ontvanger. Als je iets van schuld, schaamte of belangen ervaart, kijk dan alsjeblieft eerst naar jezelf, dat scheelt een omweg.

Ik snap wat je bedoelt..
kijk, altijd blijft liefde er zijn. In het gebeuren van die zware momenten, is dat niet zo duidelijk te zien,Wel in m'n hart achteraf.. dat ik voel dat dit er steeds is en was.
Ik voel geen schuld, schaamte of belangen. Het enig wat ik voel is een blijheid, voor het resultaat dat is bereikt. Dat ik heb bereikt! ik denk niet dat hij het erg vind als ik hem geen pluim geef. Wel een glimlach als ik hem ontmoet. Zoals ik naar iedereen glimlach! grin

Ben wel blij dat ik dit eens kan opschrijven, daarmee maak ik het voor mezelf nog eens extra duidelijk, en zie ik het als een verleden, dat ooit is gebeurt en achter me kan laten.

dank je daarmee, Takhihiii

liefs
Tinne
admin
admin aug 16 '10
Sorry hoor maar dit vind ik zulke nonsens, als je iemand smeekt te stoppen en hij gaat nog effe door, dat je als *patient* helemaal stuk moet daar heb ik geen begrip voor.
Ik weet zeker dat dat ook op een andere manier had gekund.

Tinne je geeft aan dat je het nu achter je kan laten, het lijkt me toch stug dat een behandeling zo traumatisch moet zijn, kom op!
gast
gast aug 16 '10
Aan de andere kant; je krijgt op je pad wat je nodig hebt en aan kan.......
admin
admin aug 16 '10
Origineel bericht van: Karin
Sorry hoor maar dit vind ik zulke nonsens, als je iemand smeekt te stoppen en hij gaat nog effe door, dat je als *patient* helemaal stuk moet daar heb ik geen begrip voor.

Tinne je geeft aan dat je het nu achter je kan laten, het lijkt me toch stug dat een behandeling zo traumatisch moet zijn, kom op!

Ik had het nergens in m'n tekst over *Patient*, Karin.. en ben ik ook nooit geweest, vind het ook een vreemd woord *Patient*.
Wil en kan ik me niet mee eenzelven.
Voor de rest, is het een verhaal waarbij ik begrijp dat ieder die het leest er een eigen indruk op kan hebben en en een eigen interpretatie van kan maken, dat nooit de werkelijkheid van de ervaring benadert.
Tevens kan ik ook niet helemaal weergeven hoe die ervaring en beleving voor me is geweest.
Wat ik in alle geval wel kan zeggen, is dat het hoorde bij een van m'n ontwikkelingen om in m'n kracht te staan.
Die kracht is er, en heb ik nodig voor m'n Spiritueel werk.

En ik aanvaard alles wat is geweest, dat besefte ik nu ik het zo nog eens opschreef, en hier thuis nog eens op een rijtje zette.
Het is goed!

liefs
Tinne.
admin
admin aug 16 '10
Origineel bericht van: gast

Heel zeker, Gast!
admin
admin aug 16 '10
Origineel bericht van: Tinne
Origineel bericht van: Karin

Ik had het nergens in m'n tekst over *Patient*, Karin.. en ben ik ook nooit geweest, vind het ook een vreemd woord *Patient*.
Wil en kan ik me niet mee eenzelven.
Voor de rest, is het een verhaal waarbij ik begrijp dat ieder die het leest er een eigen indruk op kan hebben en en een eigen interpretatie van kan maken, dat nooit de werkelijkheid van de ervaring benadert.
Tevens kan ik ook niet helemaal weergeven hoe die ervaring en beleving voor me is geweest.
Wat ik in alle geval wel kan zeggen, is dat het hoorde bij een van m'n ontwikkelingen om in m'n kracht te staan.
Die kracht is er, en heb ik nodig voor m'n Spiritueel werk.

En ik aanvaard alles wat is geweest, dat besefte ik nu ik het zo nog eens opschreef, en hier thuis nog eens op een rijtje zette.
Het is goed!

liefs
Tinne.

Ja het woord patient is denk ik verkeerd gekozen.
Jouw verhaal kwam op mij erg traumatisch over daarom reageer ik zo, ik was er ook niet bij.
Ik ben zeer allergisch voor lompe hulpverleners, heb daar vervelende ervaringen mee en als ik meen te merken dat iemand jou zeer heeft gedaan dan wordt ik een beetje vals, of dat goed is laat ik maar in het midden smile
Ik ben blij voor jou dat je het een plek hebt kunnen geven.
admin
admin aug 16 '10
Origineel bericht van: Tinne
Origineel bericht van: gast

Heel zeker, Gast!

Ja daar heb ik soms moeite mee, sommige mensen ondergaan zoveel leed dat ik wel eens denk had die rugzak niet wat lichter gemogen.
Maar ik weet ook dat we daar zelf voor kiezen.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420