Loading...
nl

Altruïsme

admin
admin aug 11 '10

Blijft overigens alles een mooi streven maar zoals immer vanuit JOUW EIGEN waarheid........
gast
gast aug 11 '10
Misschien kan het alleen zonder eigen belang zijn als je het doet zonder ook maar een idee te hebben dat je het doet voor een ander. Dus dat je er "zelf" niet bewust van bent dat je het doet.
En dat het, wanneer je iets "bewust" doet, het altijd een eigen belang dient.

Maar anders gezien; wat is er mis met iets doen waarbij je een aandeel eigen belang hebt?
New Moon
New Moon aug 11 '10
Goeie nougnag, belang heeft dan een positieve benadering. Als in ik doe wat past bij wat ik denk dat mijn pad is (idd eigen waarheid). Iedere keer als ik iets voor een ander doe weet ik dat ik me daarna nog lekkerder in mijn vel voel: het geeft me een boost om meer goed te doen. (klinkt egoistisch, maar het maakt dus beide personen sterker, je hebt ook eigenliefde nodig om iets goeds te doen), dus daar zit inderdaad belang bij, al ben ik daar helemaal niet mee bezig als ik iemand graag wil helpen, dat belang is meer het resultaat van mn intentie (liefde, plezier, etc) pas achteraf denk ik: wauw, dat was leuk! en ik kom in een positieve spiraal. smile
admin
admin aug 11 '10

@ Gast,met beide stellingen ben ik het eens.

@ Themoon zo is het ook,denk ik,alleen is de vraagstelling; bestaat altruisme?

Ik ben het eens met de vraagsteller; Het bestaat niet maar onze bedoelingen zijn mooi en vaak inderdaad zonder bewust gekozen belang......
admin
admin aug 11 '10

Ik dank "GOD op mn blote knieen" dat ik geen "last" heb van altruisme en gewoon mijn eigen ding blijf doen omdat ik denk dat dat goed is om te doen en vaak inderdaad vanuit mijn insziens zonder belang eraan te hechten.Dat'"zie" ik later dan wel.
Pfoe ben ik ff blij niet ALwetend te zijn en gewoon te doen om te leren en te ontdekken....
Ik zou er anders niets aan vinden,jij wel?
admin
admin aug 11 '10
Soms zijn die bedoelingen dat niet, en ik merk dat ook niet iedereen even eerlijk is hier zonder daar verder op in te gaan.
Dat vind ik erg jammer en bewijst maar eens dat je niet alles moet geloven wat mensen schrijven, zoals dat ook voor mij geldt natuurlijk.
admin
admin aug 11 '10

Dat vind ikzelf helemaal okee hoor Karin want weet jij wat ZIJ weten of zitten jij en ik in hun hoofd m.a.w. zitten wij in hun hoofd,kennen wij hun motieven.
Want ook de motieven zijn alleen maar te benaderen vanuit onze eigen zienswijze.......
admin
admin aug 12 '10
Klopt helemaal smile
bloempje
bloempje aug 12 '10
ik help toch genoeg mensen zonder eigenbelang hoor, ook mensen die ik absoluut niet mag of mensen die ik eigenlijk niet eens wil helpen, en toch help ik ze want ook die mensen hebben de hulp hardt nodig maar ik voel me er lang niet altijd goed door, soms juist verschrikkelijk. maar die ander is geholpen.
en ja soms doe ik ook echt wel dingen omdat het goed voelt om te helpen maar lang niet altijd.

ik denk dat het idd is dat je op het moment denkt dat het nodig is en daarna komt het gevoel van wel of niet goed.
en idd eigenbelang is ook niet altijd verkeerd. ligt eraan wat je ervoor terug verwacht. maar dan zal de kosmos het ook vanzelf weer corrigeren.

Groetjes Bloempje
admin
admin aug 14 '10
Mensen die ik niet wil helpen help ik echt niet.
Ik ga er vrijwel altijd vanuit dat als iets niet goed voelt het ook niet goed is.
bloempje
bloempje aug 14 '10
nee als het gen goed gevoel geeft om te helpen omdat het niet goed is dan help ik ook niet, maar soms moet ik helpen omdat het echt nodig is en ik het gevoel heb dat het moet, maar dat wil dan niet per definitie zeggen dat ik het leuk of fijn vind om te helpen. het gaat dan ook vaak om eenzijdige hulp en daarna is het klaar maar zelfs mijn ergste vijand zou ik nog helpen als me dat ingegeven word, maar dan wel alleen voor het goede zodat het is voor het groter goed zeg maar ik zal niet helpen om slechte dingen te doen.

Liefs Bloempje
New Moon
New Moon aug 14 '10
Hoe kan je volgens jullie met Alrtuïsme omgaan als een persoon je heel veel geeft (in allerlei vormen) zonder daarbij aan zichzelf te denken? (dus vanuit het perspectief van de "nemer" ipv de "gever")

Het kost mij in dat geval nogal veel energie (misschien omdat ik bezig ben met weigeren wat ik krijg, maar misschien ook omdat ik voel dat de gever zichzelf passeert/niet aanzichzelf denkt...) Wat zijn jullie meningen en ervaringen hiermee/hierover?, kan iemand mij vertellen hoe dat op energie/karma niveau in elkaar zit?

Liefs the Moon
gast
gast aug 14 '10
Misschien als je jezelf als nemer ziet heb je er moeite mee omdat je zelf denkt dat er meer achter zit, dat er een verwachting bij komt als je neemt van de ander. Maar je kunt jezelf ook zien als ontvanger van dat wat je zelf al gegeven hebt, in de zin van; dat wat je uitzend krijg je ook terug......
admin
admin aug 14 '10
Ow...mijn handen jeuken maar....
De tuin moet af, ik heb drie weken en ga gauw weer naar buiten smile
Ik hoop dat ik nog kan typen vanavond..valt niet mee een tuin waar jaaaaren niets aan is gedaan om te spitten (vooral kleigrond blegh..

Back on topic
gast
gast aug 14 '10
Haha, ik kan nu makkelijk zeggen; als ik kon kwam ik je helpen Karin. Beetje te makkelijk hè wink

Succes ermee..
admin
admin aug 14 '10
Origineel bericht van: themoon
Hoe kan je volgens jullie met Alrtuïsme omgaan als een persoon je heel veel geeft (in allerlei vormen) zonder daarbij aan zichzelf te denken? (dus vanuit het perspectief van de "nemer" ipv de "gever")

Het kost mij in dat geval nogal veel energie (misschien omdat ik bezig ben met weigeren wat ik krijg, maar misschien ook omdat ik voel dat de gever zichzelf passeert/niet aanzichzelf denkt...) Wat zijn jullie meningen en ervaringen hiermee/hierover?, kan iemand mij vertellen hoe dat op energie/karma niveau in elkaar zit?

Liefs the Moon

pfoe..goeie, ik denk als iemand alleen maar geeft zonder aan zichzelf te denken dat dat niet goed is, maar dat was al duidelijk smile
Ik zou zelf niets meer aannemen en proberen of ik kan uitleggen aan die persoon dat als je alleen maar geeft en niet aan jezelf denkt dat je dan roofbouw pleegt op je energievoorraad en ook op de ontwikkeling van je eigen ik.
mensen moeten leren geven maar wat net zo belangrijk is is aannemen (vind ik tenminste).

Iemand die alleen kan geven en niet kan nemen is voor mijn gevoel niet in balans en ik zou helemaal iebelig worden als die persoon mij reiki (bijvoorbeeld) zou geven, ik zou merken dat er iets niet klopte.

Een ander voorbeeld, je kan ook teveel nemen en dan ben je ook niet in balans.
Als alleenstaand moeder ben je niet rijk (tenminste ikke niet, gemeten in geld dan natuurlijk haha).
Familie van mij is wel bemiddeld en willen me nogal eens wat toestoppen, toch voelt dat niet oké voor mij en zal ik dat eerder afwijzen dan aannemen.
Het is heel gemakkelijk om alleen te nemen of te geven, maar om in beiden een balans te vinden is het beste.

En inderdaad Moon, het kost je bergen energie smile
admin
admin aug 14 '10
Origineel bericht van: gast
Haha, ik kan nu makkelijk zeggen; als ik kon kwam ik je helpen Karin. Beetje te makkelijk hè wink

Succes ermee..

Als je echt van me houd....... laughlaughlaugh
gast
gast aug 14 '10
Ik zal er in gedachten zijn, Karin.....
admin
admin aug 14 '10
Ja dat helpt..hahahahaha tongue
Okee dan mag jij morgen de conifeer eruit rukken in je gedachten!
gast
gast aug 14 '10
Ik zal mijn best doen winkMaar of het dan alleen bij die conifeer blijft......
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420