Loading...
nl

Dualisme.. wat is het, hoe ga je ermee om.

New Moon
New Moon jul 26 '10
hmm heb weer een paar perspectieven in 1 post gegooid, kijk maar wat er bij jullie opborrelt of waar jullie op willen reageren smile

Wil nog even toevoegen dat deze post denkkik dus niet over dualisme zelf gaat, maar over de wisselwerking tussen 2 tegengestelden op kosmisch niveau. Dit kan op meerdere niveaus, want er zijn meerdere vormen van dualisme.
De dikke van Dale zegt hierover trouwens:

Dualisme: Het aannemen van twee tegenover of onafhankelijk naast elkaar staande beginselen ter verklaring van de werkelijkheid.

Grappig is dat dit precies samenvat waar die discussie over ging.... (zoals al in een andere post gezegd, het ene niveau trekt het andere niveau aan)

Conclusie van mn mini onderzoekje: dualisme is verwarrend, vaag en moeilijk te bevatten.
Delen:
Anke
Anke jul 26 '10
Is het verwarrend, of ervaar jij het als verwarrend wink
De Alchemist is een super boek trouwens laugh

Als het ene niveau het andere niveau aantrekt, wat ontstaat er dan in het midden? Zeg maar in het centrum van die aantrekkingskracht tussen de polen.
admin
admin jul 26 '10
Prachtig onderwerp, Moon.. je bent zeer inspirerend,
vandaar dat er een nieuw topic is aangemaakt.
In m'n leven heb ik een mooi begrip van dualiteit gekregen door ervaring.


een voorbeeld :
vertrouwen.. heeft een duaal... nl. wantrouwen. ( volgens mij)
In je leven is het dan zo, dat je momenten van vertrouwen hebt, alsook momenten van het duaal daarin, nl wantrouwen.
Sommige mensen beleven deze dualiteit tergelijker tijd :
Ze vertrouwen de ene en wantrouwen de andere.
Naarmate je groeit en je vertrouwt, kan je toch nog met wantrouwen te maken krijgen, maar dan van de ander naar jou. Dualiteit blijft immers bestaan..



Eerlijkheid.. oneerlijkheid is duaal aan elkaar.
maw je kan ervaren dat je eerlijk bent, je kan ervaren dat je oneerlijk bent,
je kan ervaren dat je eerlijk naar de ander bent, je kan ervaren dat je oneerlijk naar de ander bent.
je kan ervaren dat een ander eerlijk is naar zichzelf toe,je kan ervaren dat een ander oneerlijk is naar zichzelf toe,
je kan ervaren dat een ander eerlijk is naar jou toe,je kan ervaren dat een ander oneerlijk is naar jou toe.

zo is dat met heel veel dingen, en dat is dualiteit.

Waarheid .. en leugen, angst en liefde,
vasthouden en loslaten,aantrekken en afstoten,
ontvankelijkheid en negeren, Lief zijn en boos zijn,
enz,
enz..

Aanvaarden dat deze dualiteit in je leven "kan" voorkomen, want het gebeurt dat je ontdekt dat je op een bepaald punt,een duale houding van jezelf of anderen onaanvaarbaar vind;
toch is het een heel natuuurlijk gegeven hier op aarde.
Als je het aanvaardt, dan kan je tussen deze energieën door de stilte ervaren,
dat is wat men bedoeld met " ga naar de stilte.."
Daar is er geen dualtiteit...

admin
admin jul 26 '10
Voor mij is dualiteit/dualisme een woord dat makkelijk gebruikt word bij spirituele bezigheden/mensen. De reden daarvan is omdat het zo'n verwarrend en onduidelijk woord is. Verwarrend en onduidelijkheid zorgen er al snel voor dat je wijzer of beter om de bocht komt in discussies en dus word het op forums nogal vaak gebruikt tegen een ander. Dualiteit zelf is van toepassing op een aantal zaken maar echt niet het geheel waar de mensheid of de cosmos/universum om draait, maar omdat het op een groots aantal menselijk te relativeren bedenksels toe te passen is ziet iedereen zich er weleens in terug.

Hoe ik er zelf mee omga is door er niet bij stil te staan. Het komt en gaat dan vanzelf.
New Moon
New Moon jul 26 '10
Origineel bericht van: Anke
Is het verwarrend, of ervaar jij het als verwarrend wink
De Alchemist is een super boek trouwens laugh

Als het ene niveau het andere niveau aantrekt, wat ontstaat er dan in het midden? Zeg maar in het centrum van die aantrekkingskracht tussen de polen.


Woei dankje Tinne! smile
Hehe, voor mij begon het op dat moment verwarrend te worden. Wat dat betreft vind ik Core wijs, die de dualiteit gewoon laat ZIJN.
Ik reageer omdat ik het een erg goede vraag vindt; wat er in het centrum is... ik ga daar even over nadenken samen met de zweedse katten.

Liefs
ps: Ik ga tinnes handtekening als inspiratie gebruiken:
"Out beyond ideas of right doing and wrong doing , there is a field. I will meet you there."
~rumi~ (nu begin ik hem pas goed te begrijpen, de eerste keer toen ik dat las dacht ik huh? tongue)
New Moon
New Moon jul 26 '10
Ha! De katten hebben me een antwoord gegeven, dit is wat er gebeurde:

Ik ging buiten zitten op de overdekte veranda/serre (van alle kanten een soort van afgesloten met een soort hek en een gat in een raam. De grijze jonge kat lag de relaxen ergens in een hoek. Dit is de liefste kat van allemaal.
Toen kwam ibigen, (geen idee hoe je het schrijft, maar het is zweeds voor evil witch en ze is niet bepaald aardig) binnen gesprongen en begon te drinken, waarna ze zich verstopte onder het trappetje onder de deur naar binnen (ja idd, heel sneaky kat)
Twee tegenoverstelde katten, twee dualiteiten. In de serre was het warm en heerste er stilte.
(ik heb die katten ook vaak ruzie zien maken over wie er naar binnen mocht of ergens mocht zitten....)

In die tussenruimte zit er dus volgens mij vrede, of oorlog Ja, ook dit zijn dualiteiten. De kern van het midden, daar heerst stilte (stilte voor de oorlog, stilte voordat er iets moois gebeurt

Ik zag ook nog een vlinder binnenvliegen in de serre, de soort die ik al vaak tegen ben gekomen op mijn reis...

Liefs themoon
admin
admin jul 26 '10
@themoon, heb je ook weleens opgezocht wat zo'n vlinder allemaal kan betekenen? Zoals, dat je vlinders ziet als je bezig bent met inburgeren.

Hier nog wat leuken dingen:
http://users.telenet.be/vlinderken/betekenis.html
New Moon
New Moon jul 26 '10
Dankje Core, goed idee!

liefs
1stMoonofMars
1stMoonofMars jul 26 '10
Origineel bericht van: Core
@themoon, heb je ook weleens opgezocht wat zo'n vlinder allemaal kan betekenen? Zoals, dat je vlinders ziet als je bezig bent met inburgeren.

Hier nog wat leuken dingen:
http://users.telenet.be/vlinderken/betekenis.html


Hey, idd wink

Zo hebben alle dieren een symbolische betekenis... waar dit ook op de voorgrond staat is bijvoorbeeld in het sjamanisme (indidanen "medicijnwiel" totemdieren "medicijnkaarten")

(+ tenminste dat doe ik zelf altijd; je eigen gevoel en invulling van een dier...)...

eigenlijk een soort tarrot maar dan met dierenkaarten/symobolische betekenissen van dieren

(* of simpel; wat kan jij van een bepaald dier leren...

Grtz,

1stMoonofMars
1stMoonofMars
1stMoonofMars jul 26 '10
Ow, ook nog ff ontopic,

Dualisme zorgt dus voor tegenslagen en meevallers/positieve dingen,

dus duallisme is nodig om te groeien, als er zich namelijk tegenslag voordoet worden er bepaalde gebieden/talenten/karaktertrekken in jouw aangesproken die dan tot ontplooing kunnen komen...
En dat geld net zo goed andersom meevallers/positieve dingen laten opzichzelf ook weer andere gebieden/talenten/karaktertrekken van jou laten opbloeien...

Dit wordt dan weer meegenomen naar je kern, die hierdoor steeds weer wat meer groeit... en zich daarbij dus steeds meer vormt...

Hoe meer dualiteit en verandering je in jezelf en om je heen tegenkomt(en dit ook door hebt...) hoe sneller je kern dus zal groeien.

Mijn view smile.

Greetsz,

1stMoonofMars
admin
admin jul 26 '10
Origineel bericht van: 1stMoonofMars
Ow, ook nog ff ontopic,

Dualisme zorgt dus voor tegenslagen en meevallers/positieve dingen,

dus duallisme is nodig om te groeien, als er zich namelijk tegenslag voordoet worden er bepaalde gebieden/talenten/karaktertrekken in jouw aangesproken die dan tot ontplooing kunnen komen...
En dat geld net zo goed andersom meevallers/positieve dingen laten opzichzelf ook weer andere gebieden/talenten/karaktertrekken van jou laten opbloeien...

Dit wordt dan weer meegenomen naar je kern, die hierdoor steeds weer wat meer groeit... en zich daarbij dus steeds meer vormt...

Hoe meer dualiteit en verandering je in jezelf en om je heen tegenkomt(en dit ook door hebt...) hoe sneller je kern dus zal groeien.

Mijn view smile.

Greetsz,

1stMoonofMars


Er is wel een ander alternatief van innerlijk dualisme. Dat is zodra je 2(of meer) tegenpolen kan omvatten.
1stMoonofMars
1stMoonofMars jul 26 '10
Hmmm, ja kan je dat nog eens toelichten... of bedoel je dat je per onderwerp/situatie weer andere tegenpolen tegenkomt?

of per situatie...vele verschillende invalshoeken krijgt?
gast
gast jul 26 '10
Ja Core, het geheel zien is daar waar we naar toe gaan!
Links kan niet zonder rechts, mannelijk kan niet zonder vrouwelijk, het zijn eenheden die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Willen we het ene dan krijgen we het andere er gratis en voor niets bij wink
1stMoonofMars
1stMoonofMars jul 26 '10
Nog ff over dat het nu innerlijk/of buiten jezelf liggend dualisme is... volgens mij is het zelfde... meer een geval van schaalvergroting of juist schaalverkleining...

smile

volgens mijs ist gewoon weer zo;

http://www.resimland.com/data/media/11/www-resimland-com-Yin-Yang_Symbol.jpg

met de nuance dat je ikje netzovaak zo kan zijn(meer gemengd/meer grijs(of juist meer kleur zie avatar/naamplaatje van themoon );

http://i181.photobucket.com/albums/x127/StrangetownGurl/Yin_Yang.jpg
admin
admin jul 26 '10
Het kan innerlijk (binnen in jezelf) plaatsvinden, het kan buiten jezelf plaatsvinden,
en het kan een wisselwerking tussen je innerlijke en de uiterlijke wereld.

een voorbeeld :
Je kan je vrij voelen, je kan jezelf gevangen zetten (innerlijk, binnen in jezelf)
Je kan anderen vrij laten, je kan anderen vastzetten (symbolisch dan gezien)
Je kan een wisseling hebben tussen je vrij voelen innerlijk, en tergelijkertijd iemand helpen die in de gevangenis zit, door bv. brieven te schrijven.. dat zijn allemaal dualistische handelingen van één en dezelfde "noemer"..

Nelson Mandela bv. gaf aan de medemens de hoop naar freedom!!
en hij kreeg jaren gevangenschap.

De kunst is heel zeker, naar mijn gevoel, zoals Rumi het zegt!
Out beyond idee's of right doing and wrong doing, there's a field, I will meet you there!
en daar is ook waar iedereen te vinden is! Te ontmoeten is!
1stMoonofMars
1stMoonofMars jul 26 '10
Ah ja idd smiledat bedoel ik dus met met die plaatjes... 1e plaatje zou je dus 'dat veld' waar je elkaar ontmoet als de omgeving rond dat yin-yang tekentje kunnen zien... tis ook zomaar een plaatje offcourse winktongue
admin
admin jul 26 '10
Ahja juist!
Ik zie het altijd zo..: "in de stilte van m'n hart.. daar is een plek, waar ik iedereen en alles ontmoet, voorbij de dualiteit! "
1stMoonofMars
1stMoonofMars jul 26 '10
Ah, dies ook wel herkenbaar (dan klap je gewoon dat wat om die yin-yang zit naar de kern(je hart) toe... in plaats dat je het eromheen legt...) Ja top smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki