Loading...
nl

Ontwikkeling van begrip

admin
admin jul 31 '10
Ik volg je Lena, met je schrijven.. en het klopt ook!
Ieder heeft dan ook een eigen ervaring met liefde,
Het woord liefde heeft voor iedereen een ander gevoel..
en het is Groots, het IS heel sterk, die LIEFDE, en wij kunnen als mens daar een deel van "voelen" , uiten, zijn..
en toch daarin steeds groeien, telkens we weer ruimte hebben om meer te voelen en te ervaren, en te zijn.
Zo voelt het voor mij..
Lena
Lena jul 31 '10
smilesoms heb ik nog moeite om het goed op te schrijven,zodat het duidelijk leest....

maar zoals jij het hierboven neerschrijft...
dat is ook wat ik voel....en bedoel wink
gast
gast jul 31 '10
Origineel bericht van: Lena
Origineel bericht van: Lena
Ik leef vanuit Liefde, in Liefde, en voor Liefde.....

dit is wat jij schrijft gast...
en ik zet mijn vraagtekens...

Waarom zet jij je vraagtekens Lena? Kun jij het je niet voorstellen dat dit zo is? En waar bazeer je je waarneming op?

ik wil niet zeggen dat ik niet begrijp wat je schrijft
mijn vraagtekens zijn meer van dat als dat zo is...je
een perfect mens zou zijn...
en dat zijn we nou eenmaal niet...zeker niet vanuit Liefde met de hoofletter

leven ....ook al doe je nog zo je best..
die Liefde is zo groots...volgens mij kan niemand dat evenaren...er na streven wel...en ervaren ook,maar die Liefde is zo groots dat jij als gewoon sterveling je niet op zelfde hoogte kan zetten...en dat is mijn waarneming in deze..en mijn waarheid .....

Lena, ik zeg toch ook "vanuit, in, voor" en niet dat "ik" dat ben. "Ik" ben maar een heel klein onderdeeltje van het geheel. Een druppel zeewater, of liever een water molecuul leeft toch ook vanuit, in, en voor de zee, maar zegt daarmee toch ook niet dat het de zee is wink
Ik zal nooit van mezelf zeggen dat ik perfect ben zoals mensen interpreteren wat perfect is. Maar in het geheel van alles ben ik precies dat wat ik wezen moet, dus perfect. Het is maar net hoe je het bekijkt en vanuit welk standpunt je het bekijkt.
Ik geef toe dat ik niet altijd "lief" ben, alles behalve soms. Maar dat neemt niet weg dat het wel Liefde is die door mij heen stroomt en dat ik in die Liefde en ook voor die Liefde leef ook op de momenten dat ik niet "lief" ben.
Dat geldt niet voor mij alleen maar voor iedereen. Zelfs de grootste "niet lieverds" die hier op de aardbodem rondlopen.
admin
admin jul 31 '10
Na de laatste 2 pagina's te hebben gelezen lijkt mij het volgende wel belangrijk.
Over het algemeen is het niet altijd begrip wat een mens nodig heeft. Soms heeft het met het tolerantie niveau van iemand te maken hoe goed de omgang is met de mede mens.

Tolerantie en liefde zorgen ervoor dat het begrip kan ontwikkelen? laugh
gast
gast jul 31 '10
Ik ben niet zo'n voorstander van tolerantie wink
admin
admin jul 31 '10
zit het woordje tol in.. tolerantie kost je energie!
New Moon
New Moon jul 31 '10
Ik vind stiekem onbegrip veel interessanter! Intolerantie kan gevaarlijk zijn maar is ook erg belangrijk om je grenzen aan te geven.

Kan er ontwikkeling van begrip plaatsvinden ZONDER ontwikkeling van onbegrip?

(aangenomen dat begrip iets met tolerantie en liefde temaken heeft, heeft onbegrip misschien iets met intolerantie en angst te maken....)

#gooit balletje op#

Liefs the moon
New Moon
New Moon jul 31 '10
Origineel bericht van: Tinne

Is het niet je eigen keuze, wat je energie kost en wat niet?
admin
admin jul 31 '10
Origineel bericht van: themoon

Zal het anders zeggen, dan.
Ik kies niet voor tolerantie, dat kost me teveel energie!
1stMoonofMars
1stMoonofMars jul 31 '10
Ik vind stiekem onbegrip veel interessanter! Intolerantie kan gevaarlijk zijn maar is ook erg belangrijk om je grenzen aan te geven.

Kan er ontwikkeling van begrip plaatsvinden ZONDER ontwikkeling van onbegrip?

(aangenomen dat begrip iets met tolerantie en liefde temaken heeft, heeft onbegrip misschien iets met intolerantie en angst te maken....)

#gooit balletje op#

Liefs the moon

*kijkt balletje na.... zow jij gooit hoog tongue

Hmmm, ja idd, die koppeling lijkt mij wel logisch... en als vergelijking; je moet zowel inademen als uitademen... je kan niet de hele tijd maar 1 van de twee doen... ja ff, maar op ten duur is dat dan ook weer klaar...

en een stukje onbgrip en daaraan dan angst gekoppeld... lijkt mij zelf ook met elkaar te maken te hebben... klein stukje angst is nodig om idd grenzen aan te geven of concentratie omhoog te gooien... (bv. als je aan het bergklimmen bent o.i.d. klein stukje 'angst' is nodig om je scherp te houden)

Fear is relevant from time to time
But don't let fear be your guide

Grts,

1stMoonofMars
( * auw balletje is op mun hoofd geland tongue... zwaartekracht enzo tongue)

*edit; hm, ja als je het woord zelf bekijkt; tol betalen/geven
of tol krijgen/innen
admin
admin jul 31 '10

Zal het anders zeggen, dan.
Ik kies niet voor tolerantie, dat kost me teveel energie!

( ik moest even doorvoelen.. over het onderwerp)
dus kies ik voor liefde... inzicht.. begrijpen.. zien.. ervaren.. weten.. niet vasthouden... luisteren...horen..praten... voelen...(enz)
1stMoonofMars
1stMoonofMars jul 31 '10
Hmmm, ik kreeg er nog een gedachte bij.... het is op een bepaalde manier wel enigzins mogelijk...

bv. als jij opeens spontaan vol uitgescholden wordt(en stel dat het onterecht is...), kan je op meerdere manieren reageren ; bv vol terugschelden... of dus die scheldpartij nemen en vervolgens zelf heel anders te reageren.... maar hierbij weet je dus vanjezelf dat je op beide manieren had kunnen reageren (zit toch wel iets van een keuze in vindt ik... en anders ook; hoe je stemming is...)... hierdoor zijn zowel je begrip als onbegrip geggroeid? (hmmm... nu wordt het ingewikkeld tongue)
admin
admin jul 31 '10
Nou heb ik er zelf een tijdje over nagedacht, vanaf dat ik het onderwerp starte en al jullie reacties las. Mijn gedachte over begrip is nu ongeveer als volgt.

Het begrip word bepaald door je levenshouding, je vorm van zijn, je verleden, je hoop voor toekomst. Begrip ontwikkelt niet maar bestaat in bepaalde maten in je menselijkheid.
Innerlijk of uiterlijk begrip zorgt voor de relaties in jezelf, naar andere en andere zaken.
gast
gast aug 1 '10
Wat ik me nog wel afvraag; in hoevere zitten er consequenties aan wel of geen begrip hebben voor iets? Of maakt het voor wat je doet niet uit of je er wel of geen begrip voor hebt?
admin
admin aug 1 '10
Origineel bericht van: gast
Origineel bericht van: Karin
Origineel bericht van: gast
Ik begrijp je wink
Ik weet niet hoe ik met deze situatie zelf om zou gaan, omdat ik niet in die situatie zit. Maar uit ervaring met andere situatie waarbij iemand niet aardig doet (zacht uitgedrukt) heb ik wel geleerd dat mensen reageren vanuit hun geschiedenis. Dat doen ze niet bewust, maar hebben een schild omzich heen geworpen die vaak geboren is uit "niet begrepen worden" in eerdere levensfases. Vaak als je vraagt aan deze mensen waarom ze iets doen hebben ze niet eens door dat ze het doen of waarom ze het doen. De oorzak van hun reactie (jouw buren op de leefgeluiden van jullie) kan heel goed vanuit een vroegere situatie zijn gekomen. Het kan zelfs zo zijn dat ze zelf met buren te maken hebben gehad die op hun leefgeluiden heftig hebben gereageerd. Die dus geen begrip hadden voor hun. En nu hebben zij geen begrip voor hun buren.
Misschien is het ver gezocht, kan me overigens goed voorstellen dat je er van baalt. Zou ik denk ik ook doen. Onze buren hebben ook wel geklaagd over de honden als die teveel blaften, en daar baalde ik ook van. Maar zij zijn geen honden gewend en vinden het n=blaffen hinderlijk. Ik vind het vrij normaal dat een hond blaft als er iets is wat ie niet vertrouwd. Maar ik zie de reden van het blaffen, zij heeft alleen de ergenis ervan.

Ik denk hetzelfde als jij Gast, ik vind het echtr wel moeilijk om dat vast te houden op momenten dat een situatie escaleert.
Dat is nu 1 keer gebeurd, ik heb me omgedraaid en ben weggelopen om te voorkomen dat ik mee ging bléren en schelden, ander krijg je zo'n ordinaire straat ruzie en daar wil ik niet in mee getrokken worden.
Wat me het meest stoort is dat deze mensen niet luisteren en dus gewoon mijn tuin induiken.
Ik kan niet begrijpen dat mensen dat zomaar doen.
Ik heb nu een brief geschreven dat ik een volgende keer aangifte doe van vernieling en dat ik in de vakantie een hek ga plaatsen.
Hopelijk helpt dat, maar ik kan me ook voorstellen dat de vlam in de pan slaat met zo'n brief, al is tie keurig netjes hoor!
Dank je wel voor je reactie smile

Ik kan me voorstellen dat, als je niet weg was gelopen, mee had staan bleren. Het lucht misschien op op dat moment maar helaas lost het meestal niets op en is het eerder olie op het vuur. HEt mooiste zou zijn als er iemand, een onpartijdige partij, bij zou zijn die wel tot de reden waarom dit gebeurd kan komen. Hahaha, de rijdende rechter wink
Of maatschappelijk werk o.i.d.
Voor beide partijen zou het beter zijn als er wel een oplossing komt. En van je huis een vesting maken is denk ik niet de oplossing.....maar voor the time being.....

Nee geen vesting ha ha smile
Er komt links in de voortuin een 1 meter hoog gaashek met vier paaltjes.
Geen fort hoor smile
Misschien ben ik in hun ogen wel als eerste over de grens gegaan, geen idee, wel weet ik dat ik voor de lieve vrede veel heb gedaan.
De trap is bekleed met vloerbedekking omdat hij teveel lawaai maakte, ik heb een andere wasmachine gekocht omdat de oude volgens hen teveel lawaai maakte en ik heb van mijn 6 poezels twee een nieuw tehuis gegeven omdat mevrouw vond dat ik teveel katten had, de trampoline staat tegenwoordig op vloerbedekking dus die maakt ook geen herrie meer..
Dus ik heb mijn best echt wel gedaan.
Maar goed het gaat niet om wel of geen gelijk hebben, liever heb ik dat het weer rustig word en zij hun eigen leven leiden en mij en de kids en mijn beestjes verder met rust laten.

admin
admin aug 1 '10
Ik denk dat begrip ook ontstaat vanuit een stukje levenswijsheid.
Een stuk ervaring.
Lena
Lena aug 1 '10
dat zou inderdaad mooi zijn karin,
de ervaring geeft levenswijsheid?
maar ik zet hier ook een vraagteken bij
want wat is nu levenswijsheid?
admin
admin aug 1 '10
Wijsheid die je hebt opgedaan door ervaringen in je leven.
Of die wijsheid dan gelijk voor iedereen geld? Nee denk ik niet, het blijft altijd jouw wijsheid en waarheid.
Lena
Lena aug 2 '10
smile
gast
gast aug 2 '10
Karin, je zou ze eens kunnen vragen waarom het leven hun zo kwelt. Waarom ze zo geplaagt worden door alle omstandigheden. Het klinkt nl alsof ze erg ongelukkig zijn met het leven.

Jij hebt je best gedaan, ik zou bijna zeggen; niets meer doen om hun te pleasen maar alleen kijken naar wat voor jouw acceptabel zou zijn als je naast een gezin als jullie zou wonen. Dus even in hun schoenen gaan staan, maar niet zo zeer op hun nukken ingaan, maar vanuit jezelf als je in hun situatie zou zitten.
Dan hoef jij je iig zeker niet schuldig te voelen dat hun leven "verpest" wordt.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420