Loading...
nl

Ontwikkeling van begrip

gast
gast jul 27 '10
Neemt niet weg dat je "begrijpen" en "begrip hebben voor" met je hoofd doet en niet iets spiritueels is. Althans in mijn optiek is dat het niet.
Mijns inziens, als je het toch spiritueel wilt zien, wordt het rationele begrip omgezet naar "alles is zoals het IS". En alles waar we begrip voor denken te moeten hebben is maar een klein stukje van het geheel waar we een oordeel over vellen.
admin
admin jul 27 '10
Ik blijf bij hetgeen hoe ik het zie en ervaar, en hier ergens op het topic heb opgeschreven.
En daar voeg ik aan toe " Het verstand, het denken kàn gewoonweg niet alles begrijpen. Het denken heeft ook dikwijls geen zin om iets te willen begrijpen, of begrijpt het helemaal verkeerd omdat het verkeerd binnen komt.
Innerlijk is alles te begrijpen.. in het hart is alles te begrijpen, maar dat is niet hetzelfde begrijpen als met het verstand, of denken (hoofd).

ps, wat betekent voor jullie dan " vatten" .. ik vat het, jij vat het, zij vatten het..
Lena
Lena jul 28 '10
Origineel bericht van: Tinne

En daar voeg ik aan toe " Het verstand, het denken kàn gewoonweg niet alles begrijpen. Het denken heeft ook dikwijls geen zin om iets te willen begrijpen, of begrijpt het helemaal verkeerd omdat het verkeerd binnen komt.
Innerlijk is alles te begrijpen.. in het hart is alles te begrijpen, maar dat is niet hetzelfde begrijpen als met het verstand, of denken (hoofd).

ps, wat betekent voor jullie dan " vatten" .. ik vat het, jij vat het, zij vatten het..

duidelijk tinne...
ik vat deze zin winken begrijp het volkomen wat je schrijft.. smile
en inderdaad in het hart liggen al je antwoorden..
misschien is het de uiteindelijke samenwerking tussen verstand en gevoel wat de uitkomst geeft...
gast
gast jul 28 '10
Quote:
misschien is het de uiteindelijke samenwerking tussen verstand en gevoel wat de uitkomst geeft...

Juist ja Lena, maar dan is het geen begrip/begrijpen meer maar veel meer dan dat.
gast
gast jul 28 '10
Origineel bericht van: Core
@Gast, als de toekomst al constant vorm geeft. Dus al een vorm vast stelt. Dan is het verleden eigenlijk al in ontwikkeling en stromen die twee in elkaar over. Geen heden dan zoals ik het heden lees van jouw. Lijkt mij hetzelfde als het midden punt vinden van een rivier.

Niet waar?

Sorrie voor de late reactie Core, ik had deze vraag niet gelezen. Bedankt voor het mij hierop attent maken.
Zoals ik het zie is het heden geen vast punt zoals jij hier probeerd te stellen. Wat men ervaart als heden is het kruispunt tussen verleden en toekomst. De manier waarop we die ervaren hangt af van ons verleden en hoe we de toekomst "zien". We maken onbewust onze eigen geschiedenis door het ene wel op te slaan als herinnering en het andere niet. Waar hechten we waarde aan, wat raakt ons emotioneel, dat zijn de dingen die we onthouden en waar we "naar leven", onbewust.
Of de toekomst echt vast staat weet ik niet. Zou goed kunnen als ik zo naar mijn eigen beleving ervan kijk. Maar wat ik wel ontdekt heb is dat het niet zozeer om de inhoud van de toekomst gaat maar hoe je het ervaart en er mee omgaat. En dat ervaren en er mee omgaan is het heden waarin we leven met als leidraad het verleden en de toekomst. Althans zo zie ik het.
admin
admin jul 28 '10
Origineel bericht van: Lena

duidelijk tinne...
ik vat deze zin winken begrijp het volkomen wat je schrijft.. smile
en inderdaad in het hart liggen al je antwoorden..

Ja, alles wat vanuit het hart begrepen wordt..kan in samenwerking met het mentale naar buiten komen, vb via woorden.. via zang en poezie.
Woorden die alleen vanuit het mentale komen, en niet is begrepen vanuit het hart, kunnen hol en bot, en koud klinken.
gast
gast jul 28 '10
Tinne, kun je die harde, botte, kille woorden wel met je hart begrijpen?
gast
gast jul 28 '10
Of heb je daar geen begrip voor?
admin
admin jul 29 '10
Origineel bericht van: gast
Tinne, kun je die harde, botte, kille woorden wel met je hart begrijpen?

Je kan alles via je hart begrijpen, en ja ook de kille, botte en harde woorden. Het hart begrijpt dat die woorden op die wijze uitsproken, eigenljk een conflict binnenin de persoon zelf is. of deze woorden nu van een ander komen, of van jezelf, het hart blijft begrijpen.
admin
admin jul 29 '10

en ik heb daar heel zeker begrip voor..
En omdat ik voel dat je vraag echt persoonlijk naar mij gericht is en niet algemeen,
wil ik je graag vertellen dat elke keer ik inga of getriggerd ben door botte, harde of kille en koude woorden,
ik weet dat ik op dat moment niet in m'n hartcentrum ben,
maar in m'n emotie en/of louter in m'n denken. Er is dan iets dat een link legt met iets binnen in mij,dat geheeld mag worden, het raakt dan een pijn, of een oud kwetsuur. En dat wordt aangepakt.. door mezelf, in mezelf met mezelf of met hulp van lieve vrienden. en kan dan - vrijwel snel - weer in m'n hartskern.
admin
admin jul 29 '10

Sorrie voor de late reactie Core, ik had deze vraag niet gelezen. Bedankt voor het mij hierop attent maken.

Maakt niet uit hoor, soms gaan topics ineens zo snel laugh.

Ik heb je reactie gelezen en vind het heel mooi. Bedankt voor je gedachte. smile
admin
admin jul 29 '10
@Gast en Tinne, als je naar je innerlijk luistert zie je dat het eerst een provocatie is om het begrip te testen. Maar als je met je hoofd denkt zie je het als aanvallende woorden.

Het innerlijke gevoel/denken met je hart, zorgen ervoor dat je begrip hoger word omdat je de intenties van teksten beter leert begrijpen. Vind dan ook dat Tinne wel een mooi en waar voor mij, antwoord geeft.
gast
gast jul 29 '10

en ik heb daar heel zeker begrip voor..
En omdat ik voel dat je vraag echt persoonlijk naar mij gericht is en niet algemeen,
wil ik je graag vertellen dat elke keer ik inga of getriggerd ben door botte, harde of kille en koude woorden,
ik weet dat ik op dat moment niet in m'n hartcentrum ben,
maar in m'n emotie en/of louter in m'n denken. Er is dan iets dat een link legt met iets binnen in mij,dat geheeld mag worden, het raakt dan een pijn, of een oud kwetsuur. En dat wordt aangepakt.. door mezelf, in mezelf met mezelf of met hulp van lieve vrienden. en kan dan - vrijwel snel - weer in m'n hartskern.

Wij zijn altijd zelf degene die beoordelen of iets kil, koud, hard of anderzijds gezegt wordt. Het hangt helemaal van je referentiekader af en met wat er in jouw persoonlijk aan emoties aanwezig zijn.
Dit betekend niet dat die woorden ook zo bedoeld zijn, als zijnde kil, koud, hard.
admin
admin jul 29 '10
Gast, je vroeg een vraag aan mij persoonlijk, ik heb ze beantwoord naar mijn ervaring. Je beantwoord weder in de wij-vorm, en gaat dan weer over in de je vorm.
Praat over jezelf, en je ervaringen. Wie weet leer ik iets..dan! wink
gast
gast jul 29 '10
Zo je wilt; ik weet dat ik dat wat een ander zegt op mijn manier interpreteer, naar mijn ervaringen en naar mijn denkramen en referentiekaders (of dit nu met je hart of met je hoofd is, het zijn twee helften van een geheel. Het één is de spiegel van de ander).
Maar ik weet ook dat dit puur menselijk gedrag is, dus niet alleen mij vreemd maar ieder mens.
Ik weet ook, dat wanneer ik iets niet hoef te begrijpen maar gewoon laat zijn wat het is dat het dan uit het geheel van die twee komt. Er hoeft geen oordeel over geveld te worden.
Zolang je maar bezig bent met "positief" "lief" "aardig" te zijn, en dit ook van je medemens verwacht, leef je niet vanuit het geheel maar uit één van de twee helften.
Het hart is niet "beter" dan het hoofd. Wat uit het hart komt is geen hele waarheid, maar een halve dus hard gezegt een leugen.
Zolang je wilt begrijpen en begrip willen hebben ben je of in je hoofd of in je hart bezig.
Ik wil helemaal niets begrijpen en ik hoef helemaal nergens begrip voor te hebben, het is zo het is en niets anders.
admin
admin jul 29 '10
Ja dat is je goed recht, om zo te zijn, zoals jij het voelt om te zijn!
Ik ben met veel van wat je zegt ook eens. Er zijn mensen die tegen me zeggen, dat ze het fijn vinden dat ze niet beoordeeld worden, terwijl ze boos zijn, en dat ik dat rustig kan hanteren.
Anderzijds zijn er momenten waarin ik die boosheid helemaal niet kan hebben..
en weer andere keren verschiet ik van m'n eigen boosheid, of zelf van m'n eigen liefdevolle manier van zijn.
Ik kan genieten van een warm gesprek, waarin vanuit respect naar elkaar toe..open en eerlijk kan én mag gepraat worden.
Andere keren kan ik weer behoorlijk verbouwereerd zijn om een bepaald gedrag, of merk ik dat een ander dat over mij is, en me verkeerd interpretteerde..
enz, enz.. enz, enz..
allemaal menselijk, allemaal gedragingen, en inderdaad daar wordt, in het diepste van mezelf niet over geoordeeld, noch bekritiseerd.
elke persoon waarmee ik contakt heb, daar gebeurt een wisselwerking mee, en er is altijd liefde meegepaard. Ondanks eventuele strubbelingen, of ongenoegens of ongemakken of wat dan ook.
Ik wil graaag begrijpen, maar streef niet naar begrip.
ik wil graag begrip hebben voor mensen en situatie's maar ik streef niet naar begrijpen.
(on)Begrip hebben voor en (niet) begrijpen hoort bij m'n leven.
grin
admin
admin jul 29 '10
Ook ik wil graag begrip hebben voor alles.
Echter soms....
Ik heb veel problemen met mijn buren, ze klagen over geluidsoverlast (niet vreemd voor een huis met 3 pubers en een jongvolwassen zoon).
Gesprekken bij de woningbouwvereniging leveren niets op, alleen het verhaal dat ik geen overlast veroorzaak, dat het woongeluiden zijn en dat ze mijn buren adviseren om te verhuizen.
Dit zijn echt twee valse oudjes en ik verwacht niet dat ze alsnog gaan vertrekken.
Vele vervelende scheldpartijen van de buurvrouw, bedreigingen en dies al meer zij hebben mij meerdere keren genoodzaakt de politie in te schakelen.
Vanmorgen wederom, ik heb mijn hielen nog niet gelicht of meneer wiekt de struiken in mijn tuin kort..grrr..
Voor dit soort dingen heb ik geen begrip en ik geloof ook niet dat ik dan zou kunnen opbrengen (buiten het begrip dat ze oud zijn en nergens meer tegen kunnen).

Ik ben zooo pissed, dat wil je niet weten.
Morgen krijgen ze een brief waarin ik aangeef dat als meneer nog 1 keer maar in de buurt van mijn planten komt met een schaar ik aangifte ga doen van vernieling.
In mijn vakantie zal een hek worden geplaatst zodat meneer hopelijk niet meer in de tuin komt.
In dit soort gevallen is mijn begrip echt ver zoek...
1stMoonofMars
1stMoonofMars jul 29 '10
Kreeg er heel grappige beelden bij tongue... ook al ist helemaal niet grappig natuurlijk wink

*tip; magneten in je struiken stoppen... gaat zun peacemaker spontaan rare dingen doen tongue(of zun schaar blijft gewoon vastzitten laughtongue) ...greapwje
admin
admin jul 29 '10
Geen magneet voor nodig hoor..
Laatst kwam ik savonds laat thuis, ik deed mijn lichten al eerder uit want ik weet dat de buurvrouw dan woest word als ik haar kamer binnen schijn (begrijpelijk).
Toch stond de ambulance zo'n twintig minuten later voor de deur..buuv had zich ondanks al mijn voorzorgen zo druk lopen maken dat ze direct kon naar het ziekenhuis.

Ik denk dat een hek ook al helpt, dat wordt minsten een opname van drie weken...
admin
admin jul 29 '10
back on-topic...*grijns*
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie