Blijf je dan niet hangen in je denken, NiMS?
In sessies met clienten deel ik in de vreugde en het verdriet, zonder dat ik hoef te begrijpen waar de vreugde of het verdriet precies vandaan komt. Eigenlijk ben ik dus helemaal niet zo bezig met ontwikkeling van begrip en inzicht.
Ik vind niet dat ik dan in mijn denken blijf hangen, omdat ook mijn hart kan begrijpen, mijn gevoel dingen kan voelen, waardoor mijn begrip over datgene nog groter wordt. Hoe iets voelt, hoe iets hoort, ruikt, of smaakt, zijn allemaal elementen die bijdragen aan het begrip over datgene.
Als ik er zo over nadenk
is begrip voor mij dus eigenlijk alles waarmee iets energie kan uitwisselen, en die uitwisseling van deze energie, vormt mijn begrip over datgene.
Als simpel voorbeeld: Ik neem mijn begrip over een voetbal. Deze bal kan gegooid worden en ik zie het terugkaatsen, en wordt er dus energie uitgewisseld met mijn ogen. Ik kan het ruiken dus groeit mijn begrip over deze bal omdat het energie met mijn reukorgaan uitwissel. Dan heb je ook dat je met een voetbal een spel kan spelen en dat dit spel wordt gevormd door de uitwisseling van energie met de bal en de spelers. Zo wordt ook mijn begrip over deze bal nog groter.
Andersom, zou ik nog nooit een voetbal hebben gezien, of ervan hebben gehoord, en ik zou niet weten wat het is, is mijn begrip over een voetbal, helemaal niets. Het heeft op nog geen enkele mogelijkheid, zijn energie met mij uitgewisseld, waardoor mijn begrip hierover, er dus niet is. Pas als er enige uitwisseling van energie met mij is, groeit mijn begrip steeds meer en meer.
Beantwoordt dit een beetje wat ik bedoel?